Jump to content

2 takt vs 4 takt påhengsmotorer. Dødt løp ?


Bearded Beast

Recommended Posts

Om vi følger argumentasjonen din her helt ut, har du nok forklart hvorfor 2T så til de grader dominerer plenklipper- og snøfresermarkedet.

 

:wink:

 

På samme måte som 4T dominerer motorsag og kantklippere. Alt til sitt bruk.

 

Men skademessig er ventilene et svakt pungt på 4T

 

Skal man dorge er selvfølgelig 4 T det greieste, da er også forbruket svært lavt.

Link to post
Share on other sites

Om vi følger argumentasjonen din her helt ut, har du nok forklart hvorfor 2T så til de grader dominerer plenklipper- og snøfresermarkedet.

 

Hæh....? :confused:

 

Jeg har hatt 3 snøfresere på hhv 8 Hk (solgt), 13 Hk (innbytte) og 11,5 Hk (nåværende) og ALLE er/var 4T

Jeg har 3 gressklippere (hjemme/feriehus/hytte og tidligere hatt ytterligere en) - alle er 4T

 

Hvor er 2T dominansen på plenklipper/snøfreser? ...har ikke sett noen andre i nabolaget med 2T'ere på gressklipper/snøfres heller jeg!

Link to post
Share on other sites

På samme måte som 4T dominerer motorsag og kantklippere.

 

Nei, det er utstyr som skal bæres. De må være lettest mulig. På så små 2T-motorer som skal gå kun på full gass trengs ikke variable eksosporter, direkte innsprøytning eller annet rallarmikk som fortynger og fordyrer. Og da blir de både lettere og rimeligere enn 4-takteren. Om en totakter derimot skal konkurrere i samme bruksområde, gjerne med krav til fleksibelt turtall og bra dreiemoment over hele registeret, må det inn flere bevegelige deler der også.

 

Og to-takts kantklippere er rimelige i innkjøp, så de trenger ikke virke så lenge. Jeg har en 4-takts kantklipper....

 

Snøfreser og plenklipper er dyrere, og må vare lenger. Dessuten går sånt utstyr på hjul eller belter, de skal ikke bæres. Men om 2-takteren hadde lengre forventet levetid på samme byggekost, ville jeg tro det fantes sånt utstyr med totakter i salg.

 

Men det gjør det ikke. Hvertfall ikke i stor skala.

 

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Som sakt alt til sitt bruk. En 2T gressklipper med samme litervolum som en 4T hadde vært sterkere, men støy, forbruk og utslipp går ikke i totakterens favør. Hadde antakelig blitt den mest forhatte gressklipperen i nabolaget.

 

Men dette handler ikke om snøfresere & gressklippere...4T har kommet lang vei, men på små påhengsmotorer foretrekker jeg 2T, fortrinnsvis på grunn av vekt & kraft.

Link to post
Share on other sites

En 2T gressklipper med samme litervolum som en 4T hadde vært sterkere, men støy, forbruk og utslipp går ikke i totakterens favør.

 

Uten å sjokkere noen, er jeg ikke ubetinget enig med deg her. Motorens effekt bestemmes ikke av slagvolumet. Det er kompromiss på kompromiss gjennom hele konstruksjonen.

 

Sterkt forenklet kan vi si at begge motortypenes effekt bestemmes av forholdet mellom slagvolum, boring og slaglengde, tenningsrekkefølge for flersylindrede konstruksjoner, tilførselsmengde og tilførselstidspunkt for drivstoff, forstøvningsgrad og fordelingsgrad på drivstoff, kompresjonsforhold, gnistens tidspunkt, gnistens størrelse og gnistens plassering, overtrykksmotstanden ved utpressing av eksosen samt undertrykksmotstanden ved innsuging av neste ladning luft.

 

Om man gjennom utforming av disse parameterne tilstreber høyest mulig effekt, må man opp i turtall. Da får man en tungstartet motor med høy og ustabil tomgang, ref totaktskantklipper eller bensindrevet RC-bil.

 

Det er derfor en 5 liters V8 fra Ferrari har en annen effekt, annen lyd, annen gassrespons og et helt annet turtallregister enn en 5 liters V8 fra Chevrolet van. Hvert til sitt bruk. Ferrarien har andre ventiltider,høyere kompresjon, annen tenningsrekkefølge, lettere svinghjul, kort sagt høyere trimningsgrad.

 

Men legg merke til at begge har 4-takter. Jeg tror Ferrari ville ha brukt to-takter om det passet bruksområdet bedre. Og Ferraris kjøpergruppe bryr seg tradisjonelt svært lite om vibrasjoner, røyk, driftskostnader eller støybilde.

 

Så nei. Jeg tror vi bare må bli enige om å være uenige, og la det bli med det.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ser det er fleire som sier de foretrekker mindre 2 taktere pga kraft aks osv men poenget var at om en ser videoen i innlegg #1 så er det iallefall på Suzukis15 hk modell helt dødt løp. Kansje ryktet om 2 takterens fortreffelighet er overdrevet mht en hverdagslig situasjon. Dette var jo brukte motorer begge to og ingen av de er akkurat siste modell. At det er forskjell mellom det ene merkets modell Y mot det andre merkets modell X må en regne med men det har ikkje så mye med takten å gjøre.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ModeraTore var innom RC-bil. Min bil kjører på 32000rpm og har tomgang på 3000rpm. En 3.5ccm av disse har vel 3-5hk, men går på metanol og nitrometan da... Hadde vært kult med en slik en på jolla! Fisi rundt med 32000rpm ute på sjøen med en herlig forbrenningslukt! Tror ikke at timesprisen for drivstoff blir så billig og holdbarheten er nok ikke det helt store...

Link to post
Share on other sites

Her tar du nok feil Moderatore! de ALLER fleste plenklippere og snøfresere er 4t! Briggs&stratton Honda og andre motorleverandører til små hageredskap..

 

Jeg har Honda 4Tkantklipper. nydelig gange og veldig lett. veldig stille på tomgang og man trenger ikke hørselvern. Hondaen er nok dyrere enn andre men jeg synes kvaliteten er verd det.. hadde en billig 2t først men den gikk varm og sinsykt med støy. Hondaen bruker knapt bensin

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har heller dårlig erfaring med 4-takter. kjøpte båt med F50 Yamaha 1997 mod. for 2 år siden da kjerringa var drittlei eksos fra 2-takter. Det endte med at eg plukket hele motoren ned og det var tæret hull i bunnpanne, eksosrøret var det bare boltene igjen av.... Utrolig dårlig. Min Tohatsu 25 Hk 2-takter var fullstendig uten korrosjon etter 10 år....

Så om eg skulle kjøpt ny motor i dag hadde eg overhodet ikkje vurdert 4-takter. De egner seg ikke i saltvann.(men jævlig behagelig så lenge de funker...)

Link to post
Share on other sites

Kjøper man ny 4takter er de nok bra lenge.. 1997 modell er jo en av de første 4 takterene som kom utenom honda? blir spennende å se om det kommer flere sånne historier de neste årene. Med tanke på at 4 takteren nærmer seg samme vekt som 2 takteren, hvor blir kiloene av? de blir kanskje lettere også når alt er tæret bort??

 

JAja.. jeg skal ha 4 takt neste gang.. Selv om min 2 takter bare funker.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det har vært flere innlegg tidligere om temaet. Etpar poeng som folk har nevnt da er at legeringen på nyere typer motorer kanskje ikke er like bra som før. Det vil sikkert i såfall ramme både 2 og 4 taktere. Et annet poeng er at folk faktisk må spyle igjennom med ferskvann oftere enn de gjør for å motvirke korrosjon. Et tredje poeng er at mange kun bruker motorene 5-30timer om sommeren og sjansen er stor for at motoren står seg ihjel.

 

2takter har færre deler og vil derfor teoretisk tåle "misbruk" bedre vil jeg tro. Mens en godt kjørt og vedlikeholdt 4t burde klare seg bra i lengden.

 

Hoveddiskusjonen mellom 2t og 4t går stort sett på om hvorvidt man liker 2t lukta og et ofte hardere lydbilde eller om man heller liker 4taktens lave støynivå og behagelige motorgange.

Link to post
Share on other sites

det som står i innlegg #65 er vel så usaklig som det kan bli. Her er sammenhengen mellom problemet og årsaken så fjernt som det kan bli. Yamaha har hatt tæringsproblemer, ingen tvil om det men å skylde på motorens takt for dårlige legeringer blir heilt fjernt.

Skriv heller at du har dårlige erfaringer med Yamaha og gode med Tohatsu mht tæring så henger det i det minste på greip

Link to post
Share on other sites

Hvis vi snakker om litt større motorer, feks 250hk motorer vil de gjerne ha høyt dreiemoment også. Men per idag er det vel kun Mercury Verado som har kompressor og intercooler som igjen gjør det veldig sprek i midtregisteret. Man taper nok litt i toppfart da reima som driver kompressoren bruker endel krefter. Men de som trenger feks 2motorer for å komme raskt opp i plan og som kanskje da velger 2t motorer kan med fordel velge Verado 4t istedet. Mens de som primært ønsker høy toppfart kan velge 2t istedet. Egentlig litt rart at ikke flere produsenter legger inn kompressor som ville økt dreiemomentet mye.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke vedtatt og opplest og at legeringen i moderne 4 taktere er av lavere kvalitet enn det feks yamaha blokkene på 80 og 90 tallet ble støpt av? Noen som vet legeringskvalitetene i feks Yamaha nå og da? For ikke å snakke om at 4 takterene er laget for å være så lette som mulig og dermed har mye mindre gods enn før.

Link to post
Share on other sites

Mye kommer an på hvem som leser opp, og hvem som vedtar, tror jeg.

 

Det finnes Honda motorer som har overlevd andre jevngamle totaktsmotorer, altså er det ikke konseptet 4-takter som avgjør mekanisk levetid. Materialvalg, service og ettersyn. Samt at en og annen motor har vært uheldig med eieren sin, kanskje?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har heller dårlig erfaring med 4-takter. kjøpte båt med F50 Yamaha 1997 mod. for 2 år siden da kjerringa var drittlei eksos fra 2-takter. Det endte med at eg plukket hele motoren ned og det var tæret hull i bunnpanne, eksosrøret var det bare boltene igjen av.... Utrolig dårlig. Min Tohatsu 25 Hk 2-takter var fullstendig uten korrosjon etter 10 år....

Så om eg skulle kjøpt ny motor i dag hadde eg overhodet ikkje vurdert 4-takter. De egner seg ikke i saltvann.(men jævlig behagelig så lenge de funker...)

Jeg kjører i dag en Honda 97 modell 4-takt og den har vært saltvannskjørt fra første dag. Å påstå at 4-taktere generelt er dårligere enn 2-taktere fordi din motor var dårlig er helt på jordet. Hva som er inni motoren har vel svært lite med om bunnpannen eller eksosrøret er gjennomrustet..

Link to post
Share on other sites

Synes wankel i båt høres spennende ut,

hovedgrunnen til at de ikke har vært like driftsikker som 4 takts sugemotorer, er at det er det de blir behandlet som.

Wankel bør behandles som en heftig turbo-motor, med rolig turtall til den er varm og rolig turtall mot slutten av turen...

For ikke å snakke om wankel med turbo :)

 

Og selv om de har avsluttet RX-8 så er det vel ikke sagt at det ikke kommer til å bruke wankel igjen?

 

Uansett, wankel hadde vært konge i mange lette og lettplanende båter som ikke trenger det dreiemomentet :)

Link to post
Share on other sites

http://www.freedom-motors.com/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=53

Det investeres betydelige summer i utvikling av Wankelmotorer nå og jeg er sikker på at det vil komme Wankel i flere anvendelsesområder bl.a. små båtmotorer. Merk at moderne motorer anvender kombinasjon av kjente teknologier som leanburn, direkteinnsprøyting, supercharging, egr, osv. sammen med moderne materialer og produksjonsmetoder. Allt dette vil gjøre at alle typer motorer vil få bedre ytelser og lavere forbruk og utslipp. Forbedringspotensialet er jo størst for 2takt og wankel men det forhindrer ikke de å komme ut på topp. Hvis vi kun tar for oss dagens motorer er vel 4-taktsmotorer best på det meste men hverken 2-takt eller Wankel er død.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...