Kenneth 81 Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 25% er mye på en lett racingbåt der toppfart og akselrasjon opp mot topp er svært viktig. For turbåter, og kanskje spesiellt større cabincruisere som Jeanneau, Askeladden og Bennetau så vil nok det ugjøre relativt lite sett mot den samlede vekten av båt, folk og last. Da er nok moment i mellomregisteret, drivstofforbruk og støy viktigere og da begynner nok argumentene for 2-takt å bli få. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 For store motorer er Kenneth inne på noe. Min Uttern D66 er laget for tunge motorer, typisk Verado 250hk. En i havna hos oss hadde en 2takt Optimax, og den var så lett at båten lå for mye forpp. Han måtte legge inn bly bak i båten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 4T motoren er nå så etablert i folk sin bevissthet når det kommer til valg av båt motor at denne trenden er vanskelig å snu. Jeg var tidligere en 2T tilhenger men etter jeg fikk erfaringer med 4T motorer så har jeg ikke følt noe savn etter 2 takteren. Firtakteren har på dei fleste områder danket 2t motoren ut på sidelinjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 (redigert) 25% er mye på en lett racingbåt der toppfart og akselrasjon opp mot topp er svært viktig Vel Kenneth det var på en 5hk. Lette racingbåter går vel skjeldent med 5 hk På en 150 hk er vektforskjellen neste visket ut i prosent. Mercury 150HK 2 stroke 195 kg mot Mercury 150HK 4 stroke 206 kg. Mercury Spec: http://www.mercuryma...s/optimax/2.5L/ http://www.mercuryma...ourstrokes/150/ Redigert 31.Oktober.2012 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Kjeeeeeeeeempe små og superlette racingbåta da? Jeg var rett og slett ikke klar over at forskjellen va så knøttliten i "mellomklassen" Da lærte jeg noe nytt i dag og Herved erklærer jeg to-takteren for død og begravet Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Det er nok mange myter som henger igjen her og manga som har blitt fortalt av noen om ditt og datt... Ser noen foreslår Wankel her. Etter mitt syn er den uegnet i båt pga kombinasjon lavt dreiemoment og høyt turtall.. dessuten ble den motoren aldrig noen succsess! Mazda har avsluttet sitt motorprogram med Wankel nå som ble brukt i RX. Han som mener Optimax er for lett tror jeg nok har feilmontert motor enten høydemessig eller trimvinkel.. for et planer skrog er det jo en fordel med lett motor! enten er ikke skroget laget for fart eller så er det noe annet der som gjør at slippvinkelen er feil.. hadde vært interessant å vite hvilken båt dette er Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Ja Mazda har i år sluttet å lage biler med Wankelmotor men Audi har akkurat startet! Grunnen er at for en så liten motor som trengs til en såkallt range-extender i en el-bil er vekt og enkelhet (simplicity) viktigere enn bensinforbruk. Den brukes her som konstantturtallsmotor. Som jollemotor kunne en wankel ha noe for seg da den er liten, lett og vibrasjonsfri. RX-8 har 232 hester ut av en 1,3 liter og dreiemomentet er lavt men det handler kun om giring, fem hester er fem hester enten motoren snurrer på fire eller åtte tusen rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Ja Mazda har i år sluttet å lage biler med Wankelmotor men Audi har akkurat startet! Eh, nei... En av de fire Audi-ringene har lang erfaring med wankel. Jeg ville uansett ikke hatt verken VAG eller wankel på sjøen. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 En av de fire Audi-ringene har lang erfaring med wankel. Audi har aldri laget wankelmotorer tidligere "In 1932, Audi merged with Horch, DKW, and Wanderer, to form Auto Union." "Before World War II, Auto Union used the four interlinked rings that make up the Audi badge today, representing these four brands. This badge was used, however, only on Auto Union racing cars in that period while the member companies used their own names and emblems." "In 1969, Auto Union merged with NSU, based in Neckarsulm, near Stuttgart." Audi NSU Auto Union AG fortsatte å produsere Prinz, K70 og RO80 men la ned NSU som eget merke og fortsatte produksjon kun av K70 som en VW modell. Nok om det, fire nuller eller ikke så har Wankelmotoren sine fordeler og du behøver ikke å bekymre deg for at VAG er innblandet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Uansett er dette en helt annen diskusjon! Det finnes mange alternative motorkonstruksjoner!! Det er jo en grunn til at Wankel ikke brukes noe i stor grad Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Det finnes ikke mange alternative motorkonstruksjoner nei, men det finnes noen få og wankel finnes som båtmotor: http://www.freedom-motors.com/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=67 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Hjelper ikke, DKW har solid wankelerfaring de også... Ville uansett ikke tatt i dette med ildtang. En ting er upålitelige kjøretøy på land, noe annet er på sjøen. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Se der ja, den har jeg ikke sett. Dette er jo helt på siden og kanskje skulle vi lage en egen tråd for uvanlige motorkonstruksjoner. Jeg vil allikevel protestere mot at wankel som prinsipp er mindre pålitelig. Den påstanden bunner i uvitenhet. Poenget med å blande inn wankel i denne diskusjonen er at grunnlaget for å lage totaktsmotorer som påhenger er vektbesparelse og billigere produksjon. Disse argumentene er i stor grad borte med moderne firetaktere. Det er likevel grunn til å kombinere moderne teknologi med gamle kjente prinsipper for å komme videre. Tro ikke at en moderne femhester er umulig å utkonkurrere. Problemet med totakteren er at den blåser endel av gassen uforbrent ut i eksosen, dette kan løses med såkalt "power-valve" i eksosporten, evt. eksosventil i toppen sammen med direkteinnsprøyting. Forbrenning av smøreoljen kan unngås med overlading, kotinuerlig eller deltids. Allt dette fordyrer enhver motor men firetakteren må også forbedres for å klare morgendagens utslippskrav. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Den påstanden bunner i uvitenhet. Tja, kanskje det. Egenerfaring med forsøk på å holde en trykkmatet RX7 på veien er selvsagt helt uten relevanse. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Det finnes ikke mange alternative motorkonstruksjoner nei, men det finnes noen få og wankel finnes som båtmotor: http://www.freedom-m...id=71&Itemid=67 stjernemotor, boxermotor, dobbeltvirkende stempelmotor, 6-taktsmotor. gassturbin osv. For MC er det stort sett Honda CB som er MC motorens far, altså 4syl 4t med dobble overliggende kammer som gjelder. Noen bruker V-motor for lengre slaglengde og mer dreiemoment. den med Wankel var ny for meg hehe. ser for meg man må like å ha smurning på hendene og mange timer i garasjen med en sånn! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_787B Påliteligheten ved wankelmotoren er årsaken til Mazdas suksess i racing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Jeg ville ikke akseptert en båtmotor med forventet mekanisk levetid tilsvarende Mazdas bilsportmotorer. Epler og pærer, i hver sin kurv. Jeg foreslår at du retter en forespørsel til Norsk Wankelregister, og ber om å få høre deres erfaringer med forsøk på å bruke wankelkjøretøyer til hverdagstransport. De pleier å understreke ganske raskt at de er en entusiastforening, og ikke en forbrukerorganisasjon. Underforstått at entusiastkjøretøyer ikke bør forsøkes brukt til matpakkependling... http://www.norskwankelregister.com/ Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 (redigert) Hva angår 2T kontra 4T, så har jeg et par poenger som bør huskes: En motor som soter mer, vil ha oftere servicebehov på tennplugg. 2T brenner olje, og soter mer. En stempelring som ikke har sylinderporter den kan hekte i, kan forventes å vare lengre. Når ring og ringspor slites, vil stempelringene før eller siden vinkles med stempelretning og først kunne avgrade, deretter hekte. Og da smeller det. 4T har ikke sylinderporter. 2T har. Om en 2T og en 4T med samme sylinderantall kjøres på samme turtall i samme tidsenhet, har 2T hatt dobbelt så mange kompresjonstakter og dobbelt så mange drivstoffantenninger. Støtbelastning på råde og veiv har dermed måttet ta opp mer energi. Om totakteren ikke har overdimensjonerte lagerflater, varmeavledning og roterende geometri tilpasset opptak av denne økte energitilførselen (energiforbruket), vil man faktisk måtte påregne kortere levetid basert på basiskomponentene i 2T-motoren. Redigert 1.November.2012 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Hva med levetid? Synes ikke at jeg hører annet at 4t har hatt vannlekasje inn i motoren. Grå olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Den videoen der ble omdiskutert på nettet i sin tid. Man skal være lite observant om man ikke ser hva som skjer i starten der, og undervurderer startfordelen den ene båten har fra dette. I tillegg gjøres det et poeng av at motorene har samme propell, men det hjelper ikke stort siden de har ulik utveksling i undervannshuset... Denne videoen er et bestillingsverk, og like troverdig som klimarapportene fra IPCC. Jeg hører også at folk prater om grå olje på 4T. Aldri hørt noe om det fra andre enn 2T-eiere riktignok. Men jeg hører også om det. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Ser det gjøers opp meninger om sylinderslitasje, noe som forsåvidt er rett, sylinderslitasjen vil alltid være mye større på 2 takt. Dette er forsåvist uvesentlig på mindre motorer, da 4 taktens ventilsystem vil antakelig være utslitt / lekk lenge før sylinderslitaje blir noe problem. En 4 takt har flere bevegelige små deler og derved en mye større sjangs for at noe går i ball. Når det gjelder små jollemotorer holder jeg fortsatt en knapp på 2T, men på større motorer hadde jeg muligens valgt 4T. Det er ikke uten grunn at gamle 2T 4-10 hk motorer omsettes for svært høy pris. Små 4T med lite volum blir svært daue da annenhvert sylinderslag er et dødslag, enkelt og greit. Angående korrosjonsproblemer tror jeg det meste er like dårlig. Tror ingen motorer blir laget for og holde 20-30 år i dag. Det blir billigere og dårligere materialvalg på både utenbords og innebords. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Mht hk og dreiemoment kan sies at mye hk gjør at du klarer å opprettholde en høy hastighet, mens høyt dreiemoment gjør at du kommer raskt opp i hastigheten. Dvs at en Wankel ventelig i båt vil være best for lette høyhastighetsbåter, mens den vil være svært dårlig for tunge, ikke planende båter da dreiemomentet generelt påWankel ikke er særlig høyt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 4 taktens ventilsystem vil antakelig være utslitt / lekk lenge før sylinderslitaje blir noe problem. En 4 takt har flere bevegelige små deler og derved en mye større sjangs for at noe går i ball. Om vi følger argumentasjonen din her helt ut, har du nok forklart hvorfor 2T så til de grader dominerer plenklipper- og snøfresermarkedet. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 En 2takt motor som feks en liten 5hk jollemotor vil vel gå på full pinne stort sett hele tiden. Da er vel erfaringsmessig oppbygging av sot svært lite og vil ikke bygge seg opp i nevnverdig grad. På store motorer som går på lavt turtall mye vil dette være et større problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Hva med en 5hk dorgemotor? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.