Jump to content

2 takt vs 4 takt påhengsmotorer. Dødt løp ?


Bearded Beast

Recommended Posts

25% er mye på en lett racingbåt der toppfart og akselrasjon opp mot topp er svært viktig.

For turbåter, og kanskje spesiellt større cabincruisere som Jeanneau, Askeladden og Bennetau så vil nok det ugjøre relativt lite sett mot den samlede vekten av båt, folk og last. Da er nok moment i mellomregisteret, drivstofforbruk og støy viktigere og da begynner nok argumentene for 2-takt å bli få.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

4T motoren er nå så etablert i folk sin bevissthet når det kommer til valg av båt motor at denne trenden er vanskelig å snu. Jeg var tidligere en 2T tilhenger men etter jeg

fikk erfaringer med 4T motorer så har jeg ikke følt noe savn etter 2 takteren. Firtakteren har på dei fleste områder danket 2t motoren ut på sidelinjen.

Link to post
Share on other sites

25% er mye på en lett racingbåt der toppfart og akselrasjon opp mot topp er svært viktig

 

Vel Kenneth det var på en 5hk. Lette racingbåter går vel skjeldent med 5 hk :giggle: På en 150 hk er vektforskjellen neste visket ut i prosent. Mercury 150HK 2 stroke 195 kg mot Mercury 150HK 4 stroke 206 kg.

Mercury Spec:

http://www.mercuryma...s/optimax/2.5L/

http://www.mercuryma...ourstrokes/150/

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjeeeeeeeeempe små og superlette racingbåta da? :giggle:

Jeg var rett og slett ikke klar over at forskjellen va så knøttliten i "mellomklassen" :crazy:

Da lærte jeg noe nytt i dag og :thumbsup:

Herved erklærer jeg to-takteren for død og begravet :lol:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange myter som henger igjen her og manga som har blitt fortalt av noen om ditt og datt... Ser noen foreslår Wankel her. Etter mitt syn er den uegnet i båt pga kombinasjon lavt dreiemoment og høyt turtall.. dessuten ble den motoren aldrig noen succsess! Mazda har avsluttet sitt motorprogram med Wankel nå som ble brukt i RX.

 

Han som mener Optimax er for lett tror jeg nok har feilmontert motor enten høydemessig eller trimvinkel.. for et planer skrog er det jo en fordel med lett motor! enten er ikke skroget laget for fart eller så er det noe annet der som gjør at slippvinkelen er feil.. hadde vært interessant å vite hvilken båt dette er

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja Mazda har i år sluttet å lage biler med Wankelmotor men Audi har akkurat startet! Grunnen er at for en så liten motor som trengs til en såkallt range-extender i en el-bil er vekt og enkelhet (simplicity) viktigere enn bensinforbruk. Den brukes her som konstantturtallsmotor. Som jollemotor kunne en wankel ha noe for seg da den er liten, lett og vibrasjonsfri. RX-8 har 232 hester ut av en 1,3 liter og dreiemomentet er lavt men det handler kun om giring, fem hester er fem hester enten motoren snurrer på fire eller åtte tusen rpm.

Link to post
Share on other sites

En av de fire Audi-ringene har lang erfaring med wankel.

Audi har aldri laget wankelmotorer tidligere

"In 1932, Audi merged with Horch, DKW, and Wanderer, to form Auto Union."

"Before World War II, Auto Union used the four interlinked rings that make up the Audi badge today, representing these four brands. This badge was used, however, only on Auto Union racing cars in that period while the member companies used their own names and emblems."

"In 1969, Auto Union merged with NSU, based in Neckarsulm, near Stuttgart." Audi NSU Auto Union AG fortsatte å produsere Prinz, K70 og RO80 men la ned NSU som eget merke og fortsatte produksjon kun av K70 som en VW modell. Nok om det, fire nuller eller ikke så har Wankelmotoren sine fordeler og du behøver ikke å bekymre deg for at VAG er innblandet. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Se der ja, den har jeg ikke sett. Dette er jo helt på siden og kanskje skulle vi lage en egen tråd for uvanlige motorkonstruksjoner. Jeg vil allikevel protestere mot at wankel som prinsipp er mindre pålitelig. Den påstanden bunner i uvitenhet. Poenget med å blande inn wankel i denne diskusjonen er at grunnlaget for å lage totaktsmotorer som påhenger er vektbesparelse og billigere produksjon. Disse argumentene er i stor grad borte med moderne firetaktere. Det er likevel grunn til å kombinere moderne teknologi med gamle kjente prinsipper for å komme videre. Tro ikke at en moderne femhester er umulig å utkonkurrere. Problemet med totakteren er at den blåser endel av gassen uforbrent ut i eksosen, dette kan løses med såkalt "power-valve" i eksosporten, evt. eksosventil i toppen sammen med direkteinnsprøyting. Forbrenning av smøreoljen kan unngås med overlading, kotinuerlig eller deltids. Allt dette fordyrer enhver motor men firetakteren må også forbedres for å klare morgendagens utslippskrav.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke mange alternative motorkonstruksjoner nei, men det finnes noen få og wankel finnes som båtmotor:

http://www.freedom-m...id=71&Itemid=67

 

stjernemotor, boxermotor, dobbeltvirkende stempelmotor, 6-taktsmotor. gassturbin osv.

 

For MC er det stort sett Honda CB som er MC motorens far, altså 4syl 4t med dobble overliggende kammer som gjelder. Noen bruker V-motor for lengre slaglengde og mer dreiemoment. den med Wankel var ny for meg hehe. ser for meg man må like å ha smurning på hendene og mange timer i garasjen med en sånn!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke akseptert en båtmotor med forventet mekanisk levetid tilsvarende Mazdas bilsportmotorer. Epler og pærer, i hver sin kurv.

 

Jeg foreslår at du retter en forespørsel til Norsk Wankelregister, og ber om å få høre deres erfaringer med forsøk på å bruke wankelkjøretøyer til hverdagstransport. De pleier å understreke ganske raskt at de er en entusiastforening, og ikke en forbrukerorganisasjon. Underforstått at entusiastkjøretøyer ikke bør forsøkes brukt til matpakkependling...

 

:thumbsup:

 

http://www.norskwankelregister.com/

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hva angår 2T kontra 4T, så har jeg et par poenger som bør huskes:

 

En motor som soter mer, vil ha oftere servicebehov på tennplugg. 2T brenner olje, og soter mer.

 

En stempelring som ikke har sylinderporter den kan hekte i, kan forventes å vare lengre. Når ring og ringspor slites, vil stempelringene før eller siden vinkles med stempelretning og først kunne avgrade, deretter hekte. Og da smeller det. 4T har ikke sylinderporter. 2T har.

 

Om en 2T og en 4T med samme sylinderantall kjøres på samme turtall i samme tidsenhet, har 2T hatt dobbelt så mange kompresjonstakter og dobbelt så mange drivstoffantenninger. Støtbelastning på råde og veiv har dermed måttet ta opp mer energi. Om totakteren ikke har overdimensjonerte lagerflater, varmeavledning og roterende geometri tilpasset opptak av denne økte energitilførselen (energiforbruket), vil man faktisk måtte påregne kortere levetid basert på basiskomponentene i 2T-motoren.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Den videoen der ble omdiskutert på nettet i sin tid. Man skal være lite observant om man ikke ser hva som skjer i starten der, og undervurderer startfordelen den ene båten har fra dette. I tillegg gjøres det et poeng av at motorene har samme propell, men det hjelper ikke stort siden de har ulik utveksling i undervannshuset...

 

Denne videoen er et bestillingsverk, og like troverdig som klimarapportene fra IPCC.

 

Jeg hører også at folk prater om grå olje på 4T. Aldri hørt noe om det fra andre enn 2T-eiere riktignok. Men jeg hører også om det.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ser det gjøers opp meninger om sylinderslitasje, noe som forsåvidt er rett, sylinderslitasjen vil alltid være mye større på 2 takt. Dette er forsåvist uvesentlig på mindre motorer, da 4 taktens ventilsystem vil antakelig være utslitt / lekk lenge før sylinderslitaje blir noe problem.

En 4 takt har flere bevegelige små deler og derved en mye større sjangs for at noe går i ball.

 

Når det gjelder små jollemotorer holder jeg fortsatt en knapp på 2T, men på større motorer hadde jeg muligens valgt 4T.

 

Det er ikke uten grunn at gamle 2T 4-10 hk motorer omsettes for svært høy pris. Små 4T med lite volum blir svært daue da annenhvert sylinderslag er et dødslag, enkelt og greit.

 

Angående korrosjonsproblemer tror jeg det meste er like dårlig. Tror ingen motorer blir laget for og holde 20-30 år i dag. Det blir billigere og dårligere materialvalg på både utenbords og innebords.

Link to post
Share on other sites

Mht hk og dreiemoment kan sies at mye hk gjør at du klarer å opprettholde en høy hastighet, mens høyt dreiemoment gjør at du kommer raskt opp i hastigheten. Dvs at en Wankel ventelig i båt vil være best for lette høyhastighetsbåter, mens den vil være svært dårlig for tunge, ikke planende båter da dreiemomentet generelt påWankel ikke er særlig høyt.

Link to post
Share on other sites

4 taktens ventilsystem vil antakelig være utslitt / lekk lenge før sylinderslitaje blir noe problem.

En 4 takt har flere bevegelige små deler og derved en mye større sjangs for at noe går i ball.

 

Om vi følger argumentasjonen din her helt ut, har du nok forklart hvorfor 2T så til de grader dominerer plenklipper- og snøfresermarkedet.

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...