-morten- Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Nå har denne tråden spora av til gangs! Synes dere kan lage en ny tråd der dere tar for dere på en saklig måte motorer årsmodeller og fabrikat som har hatt problemer med legeringer og korosjon. Tråstarter spurte om noe helt annet. Skjønner ikke at voksne mennesker kan lire ut av seg så til de grader usaklige komentarer totalt uten bunn og seriøsitet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Nå er det ikke alle som egentlig vet hva det vil si at en motor er totakt eller firetakt da annet enn at totakteren må ha totaktsolje i bensinen. (Noe som ikke nødvendigvis er sant) Overhørte en på en bensinstasjon engang som ville kjøpe totaktsbensin, men det hadde de ikke sa damen, de hadde bare totaktsolje. Så stakkaren reiste videre til en annen stasjon...... Men seriøst, hvis du av erfaring bare har hatt trøbbel med totaktere og opplever at den nye firetakteren fungerer mye bedre så er jo det hyggelig. (eller motsatt) Begge har i realiteten sine fordeler, på samme måte som både diesel- og bensinmotorer har sine fordeler, men det er noen myter ute å går som bl.a. dette med dreiemoment og akselerasjon. Bare som et bilde kan jeg nevne at motorsykkelen min har 130 hester men den motoren hadde ikke vært mye sprek ift. en 90 hesters påhenger..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Men seriøst, hvis du av erfaring bare har hatt trøbbel med totaktere og opplever at den nye firetakteren fungerer mye bedre så er jo det hyggelig. (eller motsatt) Begge har i realiteten sine fordeler, på samme måte som både diesel- og bensinmotorer har sine fordeler, men det er noen myter ute å går som bl.a. dette med dreiemoment og akselerasjon. Enig. Jeg sier som en viss Ole Brum, Ja takk begge deler. Har begge deler i porteføljen, og hver har sine styrker og svakheter. Når det gjelder dreiemoment/aks på 2T vs 4T så er min erfaring at 4T har en jevnere/flatere momentkurve, sterkere på helt lave turtall - og drar mer turtall på topp. Mens 2T gjerne har en kurve med mer "knuff" i mellomregisteret. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Enig. Jeg sier som en viss Ole Brum, Ja takk begge deler. Har begge deler i porteføljen, og hver har sine styrker og svakheter. Når det gjelder dreiemoment/aks på 2T vs 4T så er min erfaring at 4T har en jevnere/flatere momentkurve, sterkere på helt lave turtall - og drar mer turtall på topp. Mens 2T gjerne har en kurve med mer "knuff" i mellomregisteret. Ved hjelp av variable ventiltider og løft får man til en hvis grad kompensert lit for moment i mellomregisteret ved at ventilene ikke åpner helt på maks. Jeg har ikke prøvd båtmotor med det men god erfaring fra Honda VTEC bilmotorer. Rekner med flere 4t kommer med variabel løft og ventiltider etter hvert. Ang det Dieseldahl sier om MC motor så har han helt rett en MC motor på 130HK hadde ikke egnet seg i båt. Det har med at forskjellige motorer er bygget med forskjellig karakteristikk.. en MC motor har lite dreiemoment lav slaglengde og høyt turtall, egentlig stikk motsatt av hva som er egnet i en båt. de 130HK ene får du ikke før 13-14000 omdr.. gir du full gass på en MC i høyeste gir i 80 er det egentlig lite som skjer tross høyt antall HK i forhold til vekt, men girer du ned to hakk derimot så blir det fart på sakene. så i båt med et gir er det totalt uinteressant om motoren har en slik karakteristikk. det ville tatt veldig lang tId å kommet opp i plan og det hadde blitt høyt forbruk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.