Jump to content

2 takt vs 4 takt påhengsmotorer. Dødt løp ?


Bearded Beast

Recommended Posts

Om du ser videoen i innlegg #1 så vil du skjønne hva som var tanken uavhengig av hva overskriften sier. 2 takteren var ikkje overlegen på noe vis i det eksempelet hentet fra hverdagen.

Den er jeg med på, jeg sier heller ikke at noen er bedre eller dårligere enn den andre. Jeg kjørte 2-takt til i fjor, i år kjører jeg annen båt med 4-takt. Jeg var fornøyd med 2-taktern og fornøyd med 4-taktern. Den neste motoren blir nok også 4-takt pga lydbildet, forbruk og lukt. Selv om f.eks E-Tec kan konkurrere med 4-taktern på de fleste områder.

Link to post
Share on other sites

Det er som båtmotor. Wankelmotorens dårlige rykte skyldes en kombinasjon av flere ting som dårlig levetid på apextetninger, Kjøleproblem, høyt forbruk og skadelige utslipp. At den ikke brukes i alle biler skyldes at teknologien er patentbeskyttet så få har kunnet drive med utvikling med økonomisk lønnsomhet men nå er det altså investert tre milliarder dollar i å videreutvikle motoren til bruk i fly, biler, aggregater, båter og hybridkjøretøyer. 150 hestersutgaven på 1600cc veier ca 60 kg og det sammen med topp ytelser og lave utslipp burde gjøre den svært interessant som utenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at Wankelen kan bli et alternativ etter hvert, men jeg har dårlig tro på et firma http://www.rotapower.net/ der latest news er fra 2010 og de har "investment opportunities" på hjemsiden sin.

Hvis motoren er så bra så regner jeg med at de ville fått kastet penger etter seg og ikke måtte tigge etter penger.

Det virker egentlig litt amatørmessig på meg hvis dette er motorprodusenten og dette er hjemmesiden deres.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke alle driver med wankel?

 

Det er ikke bare-bare å starte med en ny ting, og mange modeller på kryss og tvers av merkene deler motor og andre ting.

Så er ikke rart at Mazda har vært alene om dette når de har holdt på så lenge med den.

 

Når det gjelder 2 eller 4 takt liker jeg 2 takt siden den er enklere (å mekke på)

og enklere ting er i mitt hodet lettere å holde driftsikkert

Link to post
Share on other sites

Har hatt begge deler. Og mange .Fordelene med to-takter er at den er lettere i vekt. Thats it. 4-takteren MOSER to-takteren på alt ellers.

Utenom akselerasjon. Erfaringen min er at totakteren moser 4takt på aks:)

 

Og jeg gleder meg til å se en 5 hester 4takt som har vært misshandlet i over 40 år på stadt og starter på 1 drag sånn som denne;)

y9ubejy3.jpg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at Wankelen kan bli et alternativ etter hvert, men jeg har dårlig tro på et firma http://www.rotapower.net/ der latest news er fra 2010 og de har "investment opportunities" på hjemsiden sin.

Hvis motoren er så bra så regner jeg med at de ville fått kastet penger etter seg og ikke måtte tigge etter penger.

Det virker egentlig litt amatørmessig på meg hvis dette er motorprodusenten og dette er hjemmesiden deres.

Har du tro på de her da? http://moller.com/dev/

Firmaet virker som er i full aktivitet

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er feil. Motorer med sylinderporter har montert en pinne i ringsporene som forhindrer ringene å komme ut av stilling.

 

DSC04410.jpg

 

 

The ring locating pin backs out and catches on a port and then takes a chunk of the piston and sometimes shatters the ring.

 

http://www.classicmako.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28858

 

Burde være selvforklarende, men det går med teskje også.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke vedtatt og opplest og at legeringen i moderne 4 taktere er av lavere kvalitet enn det feks yamaha blokkene på 80 og 90 tallet ble støpt av? Noen som vet legeringskvalitetene i feks Yamaha nå og da? For ikke å snakke om at 4 takterene er laget for å være så lette som mulig og dermed har mye mindre gods enn før.

 

Nå får dere gi dere å skrive slike usaklige innlegg! Det var noe veldig få motorer produsert i en liten periode som hadde feil kombinasjon av legeringer! Har dere noen på havna deres som har hatt problemer med dette? Vi får høre om noen få skrekkeksempler ,det er ikke dermed sakt at alle 4t har dette problemet!! 80% av de med båt jeg kjenner har 4t påhenger, har ikke hørt om noen som har hatt problemet. Nå får dere slutte å dikte opp statestikker dere har hørt eller selv sett i deres egne hoder! Dessuten har det ingen verdens ting å gjøre med at det er 4t motorer. Legeringer spenningsrekker og metalurgi er ting som krever lit kunnskap før man begynner å uttale seg. Man kan ikke begynne å uttale seg om ting man ikke er sikkre på! Man har hørt at en kompis har hørt osv...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har lest endel om dette problemet, men har ikke hørt om noen eksempler på slik korrosjon i Norge, og det er merkelig. Undersøkte nøye før jeg kjøpte min F225, og ingen av de 3 Yamaha mekanikerne jeg pratet med hadde vært borti problemet.

 

Min er 2002 mod, og kjørt 550 timer uten feilslag. Ser bra ut så langt...

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er desverre mange som har vanskelig for å akseptere at 4T dominerer markedet og vil gjøre det i overskuelig fremtid. firetakteren bruker kjent og pålitelig

teknikk som vi kjenner i fra bilindustrien.

 

I årene som kommer vil vi se lean burn teknikk i fra flere produsenter av utenbordsmotorer, senere vil DFI teknikken (4T motorer) bli benyttet og med det så

vil forskjellen i utslipp og forbruk bli betydelig større i forhold til moderne 2T motorer. 2T motoren er på vikende front enten vi liker det eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg ser så er det alu-deler som korroderer på Yamaha. Yamaha har jo alltid oevert motorrer med litt dårlig aluminium. Er vel ikke en totaker fra yamaha som er reparerbar etter noen år fordi alt av bolter er irret fast.

 

Det som forundrer meg litt er at det er så få som er flinke til å gjennomspyle motorene med ferskvann etter bruk. Det gjør jeg alltid om båten blir ubrukt i over 1 uke. Er jo rimelig enkelt på mange motorer å montere på hurtigkopling/gardena.

 

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg ser så er det alu-deler som korroderer på Yamaha. Yamaha har jo alltid oevert motorrer med litt dårlig aluminium. Er vel ikke en totaker fra yamaha som er reparerbar etter noen år fordi alt av bolter er irret fast.

Må si jeg i hvert fall delvis kjenner meg igjen med Yamaha 2T fra 80-tallet her... På min 80-mod Yamaha 40 og min 85-mod Yamaha 80 har flere av boltene vært håpløse å få løs. Noen har sluppet etter masse styr med varme og smøring og andre har gått av med oppborring og gjengetapp-abeid etterpå. Men jeg har så langt sluppet å kassere noen av motorene på grunn av dette da... Men på den annen side er det vel slett ikke sikkert det vil være noe enklere med min 2004 Suzuki DF140 om den fortsatt lever når den er så gammel. Det blir jo mellom år 2031 og 2036 :yesnod: for å sette det litt i perspektiv.

Link to post
Share on other sites

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/455498-suzuki-2-stroke-corroded-exhaust-cover-common-problem.html

 

Ser ut til å være motsatt for Suzuki, 2-taktere ruster mer enn 4-taktere.

 

Altså kan vi nok trekke den konklusjonen at alle 2-taktere ruster mer enn alle 4-taktere. :thumbsup:

 

(OBS: Ironi-varsel!!)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Meget fornøyd med den siste generasjon av totakter fra yamaha. Har en 6hk og en 25hk. Begge murrer som en katt. Lest test på 25hk, og 4 takt tilsvarende bruker bare marginalt mindre bensin. Og mye tyngre. 4 takt har nok en fordel på myk gange ved dorging. Og kan nok kjøre litt saktere. Stor forskjell fra eldre generasjoner til den siste generasjonen fra Yamaha. De ligger høyt i pris og. Men nå har det muligens røket en coil(mangler gnist på en sylynder) for meg på 6hk'en, så lurer litt på om kvaliteten er like god som den var. Men en mariner(er vel lik yamaha) 2003, 4hk, totakt jeg har, den virke å være utroig driftsikker. Men den bråker og viberer noe voldsomt i forhold til 6hk'en, som er to sylyndret. 6hk yamaha 2 takt tror jeg går mye finere enn en 4takt 6hk ensylyndret.

Redigert av Kapt-B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det som står i innlegg #65 er vel så usaklig som det kan bli. Her er sammenhengen mellom problemet og årsaken så fjernt som det kan bli. Yamaha har hatt tæringsproblemer, ingen tvil om det men å skylde på motorens takt for dårlige legeringer blir heilt fjernt.

Skriv heller at du har dårlige erfaringer med Yamaha og gode med Tohatsu mht tæring så henger det i det minste på greip

 

En totakter har hverken bunnpanne eller eksosrør som kan tære vekk. Enig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...