Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 Jeg har faktisk lest om noen med en båt som veier omtrent det samme som min som slapp å bytte propell. Tror maksimalt turtall havnet på 5800, og anbefalt turtall på motoren er vel 5750, hvis jeg husker riktig. I så fall har man jo griseflaks! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Desember.2012 Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 Du får jo ikke særlig mere fart uten å bytte propell, utenom hvis det står HELT feil propell på fra før av (altså for stor propell) men det er jo lite sannsynlig. En 90 hk vil jo normalt ha 1-2 propellstørrelser opp (propellstigning), og 115 vil ha 2-3 størrelser opp i forhold til 75. Som regel er det 2 tommer mellom hver propellstørrelse, altså 15, 17, 19, 21 osv. Men 16, 18, 20 osv er jo tilgjengelig (iallefall i stål) fra andre propellprodusenter. Videre kan det ofte være gunstig å bytte fra 3 til 4-blads hvis man har sterkere motor enn vanlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 Takk! Det er akkurat på grunn av sånt jeg stiller spørsmål her. Jeg har ikke peiling, men det er det alltid noen her som har. Jeg har ikke veldig lyst på stålpropell, for sønnen min skal også bruke båten, og hvis han skulle kjøre på noe, er det jo større sjanse for at han ødelegger noe i undervannshuset fordi en stålpropell er så mye hardere. Så jeg håper jeg kan bruke noe i aluminium. Men fins det firebladers i aluminium, eller må man på stål da? Og hva vil egentlig gi best resultater når jeg rangerer sånn: 1. Drivstofføkonomi ved lavere fart (i plan) og marsjfart, til transport, wakeboard og vannski. 2. Aksellerasjon, fordi rå aks er kult! Det er derfor jeg kjører totakters motorsykkel... 3.Og en dårlig treer, langt bak de to første, toppfart, for å kunne nyte lit og skryte litt (ja, jeg er barnslig!). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 18.Desember.2012 Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 Kan helt sikkert portes....men at du henter ut 17 hk ved å porte en 1,5 liters motor høres mye ut........men nå snakker jeg etter erfaring med litt eldre 4 sylindra boxer motorer på min forrige bilmotor 1,6 var det i dynotest vist at det ble økning på 10 hk med kjeramisk grenrør. lit annen karakteristikk enn en utenbords, 1,6l 8500omdr uten turbo variable ventiltider og variabelt løft. original motor med kjeramisk grenrør og rustfritt effektanlegg samt åpent luftfilter, økning på 10-12hk originalt 160hk Må huske på at de fleste serieproduserte motorer er ganske konservativt tunet. Det er ikke dermed sakt at det er enkelt eller at alle motorer er beregnet for å tåle store effektøkninger Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 18.Desember.2012 Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 Ville valgt 3 blader på propellen.. 4 blader er vel mere for tunge turbåter som vil ha god marsjfart? Den vil vell akselerere bra uansett med Såppas stor motor.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Desember.2012 Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 Ja det finnes 4-blads aluminum fra flere produsenter bl.a. Solas. Mulig at Mercury også har selv. 4-blads gir nettopp god aks og bra marsjfart/økonomi på mange båttyper, men kanskje 1-2 knop mindre toppfart eller noe slikt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 Hm... Meningene er tydeligvis delte. Et par knop mindre toppfart for å få god marsjfart, aks og økonomi høres jo lokkende ut. Solas-propellene hadde veldig gode priser på eBay, så jeg. Men problemet blir vel å finne den helt riktige propellen til min båt og motor, ikke sant? Si at jeg går for en Solas firebladers, hvilke modeller bør jeg se på da? Det trengs kanskje annen stigning og størrelse enn med en trebladers? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Desember.2012 Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 (redigert) Alupropellene er såpass rimelige også i Norge at det kanskje kan være lurt å kjøpe her om man får bytterett da. Ellers så ligger det vel tabeller på hjemmesiden til Solas og forhandlerne med varenr. på de som passer din motor. 4-bladers er som regel en halv størrelse mindre stigning enn 3-bladers men det er vel ikke noe fasitsvar på det heller. Jeg kjøpte feil stigning stålpropell fra USA en gang og fikk den solgt på Finn uten problemer så alt går. For stålpropellene så har mange produsenter utskiftbare nav som passer til den enkelte motortype, mens selve propellen kan brukes på flere andre motorrmerker når korrekt propellnav (hub) blir montert. Husker ikke ifarten om alupropellene har samme system. Har bare holdt på med stål. Har handlet flere propeller her med godt resultat http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/solas-propellers Ser der at Solas Rubex system med utskiftbare nav også fåes på alupropellere. Eksempel: Solas Amita (med fast hub) 4-blads koster $105, stigning 13, 15, 17, 19 og 21 tommer. 3-blads koster $95 og der finnes 19 og 21-tommerne i to forskjellige diametre, 13 og 13,25 tommer. Dollarkursen er lav nå, så det kan jo faktisk lønne seg å kjøpe to litt forskjellige typer propeller når man først er i farta. Så har man en i reserve og/eller et utvalg å teste med. Sparer vel litt i frakt og tollklareringskostnad pr, propell også. Det du ser etter er vel dette: Propellers for 40 - 140 Horsepower, 4-1/4" Gearcase Mercury, Mariner, Sea Ray Engines Thru Hub Exhaust & 15 Tooth Spline Redigert 18.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 (redigert) Takk! Vel, toll pleier ikke å bekymre meg så mye. Jeg bruker heller Jetcarrier fra USA. Det som irriterer meg ved handling fra utlandet, er ikke selve momsen, som er helt forståelig. Det er at posten skal ta så høyet gebyr for å fortolle pakker for en! Da betaler jeg heller frakt, med tollbehandling innbakt. Deep Blue virker som ei grei sjappe, ja. Jeg fant det jeg lette etter, men jeg har jo ingen anelse om hva jeg skal kjøpe av stigning. Så jeg tror nesten jeg må teste originalpropellen først for å se på turtallet. Da har jeg vel et bedre utgangspunkt for å bestille ny propell. Ut fra det jeg har sett på nettet, tilsvarer ett hakk opp i stigning omtrent 200 rpm ned. Kan det stemme med dine erfaringer? Og måles stigningen ved at for én omdreining beveger båten seg 13-21 tommer framover? Solas-propellene har for øvrig innpresset nav ifølge nettsiden: Amita Aluminum Propellers DO NOT require the use of Solas' Rubex Hub Kit. They come with a pressed in hub. Redigert 19.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 (redigert) Solas har også alupropeller med Rubex nav, altså separat nav, Men som jeg skrev har Amita fast hub/nav. Toll er det ikke på slike produkter, men moms og tollklareringsgebyr er det jo uansett jetcarrier eller ikke, iallefall vedr. momsen. Jeg bruker som regel kun jetcarrier når nettbutikken ikke sender ut av USA selv (eller for båtfrakt på tunge ting som ikke haster). For ellers tar det jo ekstra tid. Det går vel an å finne ut hva slags propellstørrelse den blir levert med ? Tipper at turtallet går rett opp til turtallssperre eller deromkring med 107 hk på 75 hk-propell Isåfall har man ikke så mye annet å gjøre enn å teste en eller annen størrelse man tipper vil passe. Turtallsområdet man ønsker å ligge må man også fastslå. Sjekk om turtallsområdet for 115 er forskjellige fra 75. Redigert 19.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 Ja, moms. Forskjellen er at med frakten til Norge fra nettbutikken (som ofte er mye høyere enn inni USA) og det høye gebyret Posten krever for at de skal få lov til å ta moms fra meg, blir ofte Jetcarrier rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Desember.2012 Del på Facebook Svart 19.Desember.2012 (redigert) Ja jeg har ikke helt samme erfaring. Med jetcarrier så må man jo betale frakt fra nettbutikken fram til jetcarrier. Så totalt sett blir det ofte ganske likt + at det tar lengre tid både fraktmessig og med å legge inn alle opplysninger hos jetcarrier. Fraktprisene er ganske greie fra mange nettbutikker for tiden. jeg betalte $185 i frakt med fly for over 30 kg bildeler nylig (4 kolli). Det er helt utrolig, og det tok kun 9 dager helt opp hit. Redigert 19.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 21.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2012 Jeg har også hatt noen sånne gode priser, blant annet fra Discount Auto Parts. Men andre er helt ville. Noen skulle ha 100 dollar for å sende en liten elektronisk dings som veide under ett pund (450 gram)... Enkelte, særlig eBay-butikker, bruker frakten til å ta inn noe av det de ikke tjener på selve varene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Desember.2012 Del på Facebook Svart 21.Desember.2012 Ja så det lønner seg ofte å få samlet levering på flere produkter hvis det passer sånn. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 21.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2012 Ja, det er klart. Jeg fikk forresten beskjed fra Lundinsmarin at de selv anbefaler 21" stigning når man går fra 75 til 115, men jeg vet ikke om de har testet med firebladers. De kunne bestille inn en til meg, men jeg tror jeg tar noe litt mer lokalt, så jeg kan teste den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Desember.2012 Del på Facebook Svart 21.Desember.2012 ja kommer jo litt an på båttype og båtvekt, men 19" eller 21" er vel greit å starte med. (19" eller 20" hvis 4-bladers). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 22.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 Takk! Jeg tror jeg kjøper her for å kunne teste en 19" eller 20" firebladers. Begynner vel med 20", tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 (redigert) Solas har 19" og 21" 4-bladers både alu og stål, og med og uten løs hub. 4-bladers 20" alu vet jeg ikke om finnes. Det finnes i stål iallefall fra andre produsenter. Men det er jo godt mulig den klarer å dra en 21" 4-bladers alu, det tilsvarer vel sånn cirka en 21" stålpropell på turtallsområde. Antar det var stål Lundins refererte til når de sa 21". Jeg har en 3-blads 19" stål men har kjøpt en 4 blads 18" stål for å prøv noe nytt/sammenligne. Redigert 22.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 (redigert) Sjekk videoen her Mercurys nye Spitfire 4-blads alu-prop. Hvis 19" passer din båt så vil det vel være optimal propell foruten stål da. Prøver å legge inn bilde her men tydeligvis noe feil med baatplassen i kveld. men her er iallefall link: http://www.mercurymarine.com/media/mercury/images/props/families/spec_large/detail-large.jpg Redigert 22.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 (redigert) måtte bruke Opera for å få lov å legge ut bilde Har du forresten vært i kontakt med disse ang. omprogrammeringen ? http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCURY.MARINER_OPTIMAX.html Hmm den propellen passer jo faktisk min motor også, Honda og Mercury bruker samme propellaksling. Må muligens ha en annen thrustskive. Redigert 22.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 22.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 Den så seriøst kul ut, ja! Drøyt 200 daler med frakt på eBay er ikke så verst heller. Det er jo ikke mer enn drøyt 1700 med moms og postens idiotgebyr. Jeg må finne ut hva den greia koster i Gnore, etter at onkel Sigbjørn har lagt på noen runder til seg selv... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 (redigert) $179 her http://store.boats.com/p-12961-mercury-spitfire-4-blade-aluminum-125-x-19-propeller.aspx det blir kun kr 1250,- med moms. Redigert 22.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 22.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 Ja, men hva blir frakten der? Jeg har problemer med å finne den. Prisen på selve propellen er 149 dollar på eBay, resten er frakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Desember.2012 Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 (redigert) OK nei aner ikke hva frakten blir. Men for $ 149 så er det jo et kupp her er brosjyre forresten http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/1/enen/catalogues/2011/p&a/en_spitfiress_low.pdf Redigert 22.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 22.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2012 Ja, absolutt. Nesten så det er verd å kjøpe to, teste dem og selge den jeg ikke bruker. Det er kanskje mulig å få pumpet ut en overflødig Mercury Spitfire-propell på Finn til våren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.