Jump to content

Mercury Optimax 75 til 115 tuning - propellvalg


Mastiff

Recommended Posts

Du får jo ikke særlig mere fart uten å bytte propell, utenom hvis det står HELT feil propell på fra før av (altså for stor propell) men det er jo lite sannsynlig.

 

En 90 hk vil jo normalt ha 1-2 propellstørrelser opp (propellstigning), og 115 vil ha 2-3 størrelser opp i forhold til 75.

Som regel er det 2 tommer mellom hver propellstørrelse, altså 15, 17, 19, 21 osv.

Men 16, 18, 20 osv er jo tilgjengelig (iallefall i stål) fra andre propellprodusenter. Videre kan det ofte være gunstig å bytte fra 3 til 4-blads hvis man har sterkere motor enn vanlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk! Det er akkurat på grunn av sånt jeg stiller spørsmål her. Jeg har ikke peiling, men det er det alltid noen her som har. Jeg har ikke veldig lyst på stålpropell, for sønnen min skal også bruke båten, og hvis han skulle kjøre på noe, er det jo større sjanse for at han ødelegger noe i undervannshuset fordi en stålpropell er så mye hardere. Så jeg håper jeg kan bruke noe i aluminium. Men fins det firebladers i aluminium, eller må man på stål da? Og hva vil egentlig gi best resultater når jeg rangerer sånn:

 

1. Drivstofføkonomi ved lavere fart (i plan) og marsjfart, til transport, wakeboard og vannski.

2. Aksellerasjon, fordi rå aks er kult! Det er derfor jeg kjører totakters motorsykkel...

3.Og en dårlig treer, langt bak de to første, toppfart, for å kunne nyte lit og skryte litt (ja, jeg er barnslig!).

Link to post
Share on other sites

Kan helt sikkert portes....men at du henter ut 17 hk ved å porte en 1,5 liters motor høres mye ut........men nå snakker jeg etter erfaring med litt eldre 4 sylindra boxer motorer :giggle:

på min forrige bilmotor 1,6 var det i dynotest vist at det ble økning på 10 hk med kjeramisk grenrør. lit annen karakteristikk enn en utenbords, 1,6l 8500omdr uten turbo variable ventiltider og variabelt løft. original motor med kjeramisk grenrør og rustfritt effektanlegg samt åpent luftfilter, økning på 10-12hk originalt 160hk

 

Må huske på at de fleste serieproduserte motorer er ganske konservativt tunet. Det er ikke dermed sakt at det er enkelt eller at alle motorer er beregnet for å tåle store effektøkninger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja det finnes 4-blads aluminum fra flere produsenter bl.a. Solas. Mulig at Mercury også har selv.

4-blads gir nettopp god aks og bra marsjfart/økonomi på mange båttyper, men kanskje 1-2 knop mindre toppfart eller noe slikt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hm... Meningene er tydeligvis delte. Et par knop mindre toppfart for å få god marsjfart, aks og økonomi høres jo lokkende ut. Solas-propellene hadde veldig gode priser på eBay, så jeg. Men problemet blir vel å finne den helt riktige propellen til min båt og motor, ikke sant? Si at jeg går for en Solas firebladers, hvilke modeller bør jeg se på da? Det trengs kanskje annen stigning og størrelse enn med en trebladers?

Link to post
Share on other sites

Alupropellene er såpass rimelige også i Norge at det kanskje kan være lurt å kjøpe her om man får bytterett da.

Ellers så ligger det vel tabeller på hjemmesiden til Solas og forhandlerne med varenr. på de som passer din motor.

4-bladers er som regel en halv størrelse mindre stigning enn 3-bladers men det er vel ikke noe fasitsvar på det heller.

Jeg kjøpte feil stigning stålpropell fra USA en gang og fikk den solgt på Finn uten problemer så alt går.

For stålpropellene så har mange produsenter utskiftbare nav som passer til den enkelte motortype, mens selve propellen kan brukes på flere andre motorrmerker når korrekt propellnav (hub) blir montert.

Husker ikke ifarten om alupropellene har samme system. Har bare holdt på med stål.

 

Har handlet flere propeller her med godt resultat http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/solas-propellers

Ser der at Solas Rubex system med utskiftbare nav også fåes på alupropellere.

 

Eksempel: Solas Amita (med fast hub) 4-blads koster $105, stigning 13, 15, 17, 19 og 21 tommer.

3-blads koster $95 og der finnes 19 og 21-tommerne i to forskjellige diametre, 13 og 13,25 tommer.

 

Dollarkursen er lav nå, så det kan jo faktisk lønne seg å kjøpe to litt forskjellige typer propeller når man først er i farta. Så har man en i reserve og/eller et utvalg å teste med.

Sparer vel litt i frakt og tollklareringskostnad pr, propell også.

 

Det du ser etter er vel dette:

 

Propellers for 40 - 140 Horsepower, 4-1/4" Gearcase Mercury, Mariner, Sea Ray Engines

Thru Hub Exhaust & 15 Tooth Spline

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk! Vel, toll pleier ikke å bekymre meg så mye. Jeg bruker heller Jetcarrier fra USA. Det som irriterer meg ved handling fra utlandet, er ikke selve momsen, som er helt forståelig. Det er at posten skal ta så høyet gebyr for å fortolle pakker for en! Da betaler jeg heller frakt, med tollbehandling innbakt.

 

Deep Blue virker som ei grei sjappe, ja. Jeg fant det jeg lette etter, men jeg har jo ingen anelse om hva jeg skal kjøpe av stigning. Så jeg tror nesten jeg må teste originalpropellen først for å se på turtallet. Da har jeg vel et bedre utgangspunkt for å bestille ny propell. Ut fra det jeg har sett på nettet, tilsvarer ett hakk opp i stigning omtrent 200 rpm ned. Kan det stemme med dine erfaringer? Og måles stigningen ved at for én omdreining beveger båten seg 13-21 tommer framover?

 

Solas-propellene har for øvrig innpresset nav ifølge nettsiden: Amita Aluminum Propellers DO NOT require the use of Solas' Rubex Hub Kit. They come with a pressed in hub.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solas har også alupropeller med Rubex nav, altså separat nav, Men som jeg skrev har Amita fast hub/nav.

 

Toll er det ikke på slike produkter, men moms og tollklareringsgebyr er det jo uansett jetcarrier eller ikke, iallefall vedr. momsen.

Jeg bruker som regel kun jetcarrier når nettbutikken ikke sender ut av USA selv (eller for båtfrakt på tunge ting som ikke haster). For ellers tar det jo ekstra tid.

 

Det går vel an å finne ut hva slags propellstørrelse den blir levert med ?

Tipper at turtallet går rett opp til turtallssperre eller deromkring med 107 hk på 75 hk-propell :smiley: Isåfall har man ikke så mye annet å gjøre enn å teste en eller annen størrelse man tipper vil passe. Turtallsområdet man ønsker å ligge må man også fastslå. Sjekk om turtallsområdet for 115 er forskjellige fra 75.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har ikke helt samme erfaring. Med jetcarrier så må man jo betale frakt fra nettbutikken fram til jetcarrier. Så totalt sett blir det ofte ganske likt + at det tar lengre tid både fraktmessig og med å legge inn alle opplysninger hos jetcarrier.

Fraktprisene er ganske greie fra mange nettbutikker for tiden. jeg betalte $185 i frakt med fly for over 30 kg bildeler nylig (4 kolli). Det er helt utrolig, og det tok kun 9 dager helt opp hit.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt noen sånne gode priser, blant annet fra Discount Auto Parts. Men andre er helt ville. Noen skulle ha 100 dollar for å sende en liten elektronisk dings som veide under ett pund (450 gram)... Enkelte, særlig eBay-butikker, bruker frakten til å ta inn noe av det de ikke tjener på selve varene.

Link to post
Share on other sites

Ja så det lønner seg ofte å få samlet levering på flere produkter hvis det passer sånn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja kommer jo litt an på båttype og båtvekt, men 19" eller 21" er vel greit å starte med. (19" eller 20" hvis 4-bladers).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Solas har 19" og 21" 4-bladers både alu og stål, og med og uten løs hub.

4-bladers 20" alu vet jeg ikke om finnes. Det finnes i stål iallefall fra andre produsenter.

Men det er jo godt mulig den klarer å dra en 21" 4-bladers alu, det tilsvarer vel sånn cirka en 21" stålpropell på turtallsområde.

Antar det var stål Lundins refererte til når de sa 21".

 

Jeg har en 3-blads 19" stål men har kjøpt en 4 blads 18" stål for å prøv noe nytt/sammenligne.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sjekk videoen her

 

Mercurys nye Spitfire 4-blads alu-prop. Hvis 19" passer din båt så vil det vel være optimal propell foruten stål da.

 

Prøver å legge inn bilde her men tydeligvis noe feil med baatplassen i kveld. men her er iallefall link:

http://www.mercurymarine.com/media/mercury/images/props/families/spec_large/detail-large.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

måtte bruke Opera for å få lov å legge ut bilde :confused:

 

Har du forresten vært i kontakt med disse ang. omprogrammeringen ? http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCURY.MARINER_OPTIMAX.html

detail-large.jpg

Hmm den propellen passer jo faktisk min motor også, Honda og Mercury bruker samme propellaksling. Må muligens ha en annen thrustskive.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

$179 her http://store.boats.com/p-12961-mercury-spitfire-4-blade-aluminum-125-x-19-propeller.aspx

det blir kun kr 1250,- med moms.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

OK nei aner ikke hva frakten blir. Men for $ 149 så er det jo et kupp :smiley:

 

her er brosjyre forresten http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/1/enen/catalogues/2011/p&a/en_spitfiress_low.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...