Jump to content

Mercury Optimax 75 til 115 tuning - propellvalg


Mastiff

Recommended Posts

Noe nytt å melde?

 

Har fått spitfire 17" og så er hetebølgen endelig over her nord så kanskje på tide og teste litt proppeller og motorhøyde.

Skal teste 17" og 18" 4-blads, både i standard høyde og motor heist et hull opp.

Syns faktisk at motoren er blitt litt sterkere i det siste. Har passert 60 timer så den begynner vel å løsne. Var oppe i 5900 rpm og 38 knop på laveste motorhøyde med 19" 3-blads stål.

Så frykter at 17" blir for liten, men kan jo evt. bruke den om man skal frakte på flere personer over lengre strekninger eller lignende, siden motoren gjerne kunne ha vært litt sterkere.

 

18" stålpropellen veier hele 5,4 kg, som er nøyaktig det dobbelte av Spitfire'n med hub (universal propell så den passer de fleste motorer med å bestille rett Flo-Torq II hub-kit).

Mens 18" fra Powertech har fast presset hub for Honda.

 

propeller.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg hentet faktisk en BlackMax med 21" stigning på onsdag. Kom fram til hytta og oppdaget at de hadde gitt meg en til 135+. I dag ble den byttet i den riktige, og jeg satser på å få testkjørt den på søndag. I morgen blir jeg for opptatt med en liten ekskursjon sammen med sønnen min på 17 til "Oljåbyen" for å hilse på mine gamle venner Gene og Paul, og de noe nyere bekjentskapene Tommy og Eric. :lol:

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg testet BlackMaxen med 21" stigning. Den ga meg et ganske klart svar, selv om det ikke var det svaret jeg var ute etter. Eller kanskje det var akkurat det. Som forsøk betraktet var det meget vellykket. Som en brukspropell betraktet var den heller mislykket. Jeg kom opp i 41 knop i høyeste fungerende tilt like før den trakk luft (som fortsatt var under midtpunktet på tiltmåleren), men da begynte pipekonserten. Jeg var med andre ord oppe i 5850 rpm og turtallsperra. I tillegg hadde propellen elendige svingegenskaper i forhold til min firebladers Solas. Faktisk så mye dårligere at jeg ikke ville brukt den selv om den hadde gitt meg 42-43 knop uten piping. Men det ga den altså heller ikke. Så da tror jeg at det som gjenstår, er å senke motoren et hakk, til nederste hakket, og satse på at jeg kan da tilte den hakket mer opp med Solasen på og dermed bryte den "magiske" (og etter hvert heller irriterende) grensen på 40 knop. Høres det ut som en god plan? :wink:

Link to post
Share on other sites

Tja vet ikke helt. Det ideelle er vel at propellen skyver mest mulig rett bakover og samtidig er montert så høyt i vannet som mulig pga. vannmotstanden.

Det er en 4-blads vanligvis bedre enn 3 blads til. Men kanskje du må over på stål om du skal bli fornøyd. Alu blir vel et kompromiss som regel.

Når man trimmer opp løftes jo baugen og vannmotstanden minker men samtidig endres også evt. vinkelen som skyvekraften fra propellen virker på, slik at virkningsgraden går ned. Så det blir en balansegang bokstavelig talt.

 

Har ikke fått testet mine to 4 blads ennå, bare regn i helga.

Men hadde jeg hatt 10 hk ekstra på min Michigan Apollo 3 blads stål hadde jeg kanskje nådd 40-knopsmerket selv med kun 19" stigning (cuppet). Hondaen går jo helt til 6300 rpm.

Men det blir jo teoretisk for da måtte jeg jo ha hatt en Yamaha F100 og dermed 21" propell pga. turtallsgrensa.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stål blir for nifst fordi det kan smelle og skade undervannshust. Og jeg er ennå ikke kommet dit at propellen skyver rett bakover, det er ikke mulig uten at motoren settes ett hakk lengre ned. Men vi får jo se når jeg tar den på land for å få polert den om et par uker (da sønnen min kommer nedover til hytta fordi skolen er ferdig - han er polereren). Da skal jeg se hvordan anti-kavitasjonsplaten sitter i forhold til bunnen. Men Wave-forhandleren (som selger Mercury og denne båten) virket uansett veldig sikker på at motoren satt for høyt siden platen var så høyt over vann ved normal drift.

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp ang. Mercurys propeller at det kanskje var en overdreven myte at det blir mere skader med stål.

En statistikk viste at det var ingen direkte sammenheng mellom hvor alvorlig skadene ble og hvilken propell som var brukt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om jeg bare kunne huske hvor jeg leste det. Men det var fra Mercury.

 

Her står det litt http://www.mercurymarine.com/propellers/about/how-to-choose/stainless-vs-aluminum/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mulig, men alle propeller har jo en form for gummi eller plastnav såvidt jeg vet, nettopp for å beskytte propellaksling i tilfelle tilfelle.

 

Må friste med denne, syns Stiletto høres så tøft ut :smiley: Jeg bestilte en Stiletto men fikk en Powertech isteden men orka ikke klage da begge sikkert er bra.

 

13,25 x 22" her må jo være perfekt for den fartsgale... http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?pdesc=Stiletto-Performance-Bay-Pro-I-Series-4-Blade-RH-Propeller-Housing-D804422&i=17427&aID=601O1&merchID=4006

 

Evt. 13.25 x 20" http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?pdesc=Stiletto-Performance-Bay-Pro-I-Series-4-Blade-RH-Propeller-Housing-D804420&i=17426&aID=601O1&merchID=4006

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig testa litt propeller, foreløpig med motor på laveste hull siden det funka best med 3-blads. Skal løfte motor et hull snarest, det funker nok bedre med 4 bladspropellene.

Spitfire 17" var morsom å teste, akselerasjonen var helt vill og godt grep i vannet. Men mista et par knop toppfart selv om turtellern var oppe i 6200, altså nesten på max som er 6300. Var oppe i "skuffende" 36 knop.

Marsjfarta rundt 4000 rpm sank også med 1-2 knop. Men helt genial propellstørrelse/type for vannski og transport av folk og fe. Men burde nok ha prøvd 19" isteden, siden Spitfire er ganske lettdreven virker det som.

Så til dere med "chippet" optimax og ønske om 40+ knop, 19" Spitfire er kanskje ikke det rette valget for max. toppfart men ellers ganske bra deal.

 

Powertech XBR4 18" stål var derimot mere tungdreven, men høyst effektiv med lavt slipp tydeligvis. Fikk 38 knop, altså samme som med 19" Michigan Apollo 3-blads stål, men ved ca 300 rpm lavere turtall, altså 5600 rpm.

Altså mindre stigning, mindre turtall men samme fart! Utrolig! Riktignok med lett båt. Skulle hatt 10-15 hk mere med den propellen.

Hadde vært morsomt å testa en 16" av denne, men synd den ikke finnes i 17". Marsjfarta rundt 4000 rpm økte også med 1-2 knop, som jeg håpet.

 

Så her blir det heving av motor et hull snarest, håper det gir litt ekstra turtall på 18" da 5600 er i minste laget på lett båt. 5800-5900 er det optimale.

 

Konklusjonen blir altså at det er stor forskjell på to propeller som på papiret ikke er så veldig forskjellig, 4 blad og 17" eller 18" stigning.

 

NB! En original optimax 115 hadde greid 40 knop med 19" Spitfire, siden den har annen utveksling i girhuset.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Interessant. Må jeg vurdere enda en propelltest, tro? Problemet er jo at tobladers 21" traff turtallsperra her, og da vil iallfall en 19" Spitfire gjøre det. Aksen har jeg jo i min Solas 21" firebladers. Men kanskje jeg burde testet en stålpropell. Jeez, jeg blir sprø av all denne luringen. Eller så er det bare fordi jeg ikke sov så mye i natt, på grunn av et helsikes tordenvær...

Link to post
Share on other sites

to-bladers.. må være trykkleif ;-)

 

som skrevet.. forskjellen var enorm på de to propellene jeg prøvde i forhold til at det bare skiller 1" stigning på papiret.

 

Om du nå bare fikk tak i et 2,07:1 girhus så hadde jo Spitfiren vært ideell...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Veldig lite aktuelt å bytte undervannshuset. ;) Jeg har ikke tid til å leve i så interessante tider (for å snu på en gammel, kinesisk forbannelse). Mente trebladers BlackMax. Som sagt fungerte ikke hjernen helt etter tordenværnatten... Men jeg skal iallfall senke motoren et hakk for å kunne tilte mer. Har jeg flaks, vil det da være mulig å dra opp i over 40 med firebladersen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Og i denne lange føljetongen har jeg fått en motorheis fra USA, bare for å oppdage at den var umulig å bruke på grunn av styringen. :sad: Så da blir det et nytt, mislykket prosjekt som skal legges ut på Finn. Synd, for det var en grei heis, med låsebolter og en enkel bolt for å føre motoren opp og ned. Men jeg fikk iallfall senket motoren til nederste hakket etter at mekanikeren hadde prøvd å få på plass heisen. Nå kan jeg tilte den en liten tanke mer opp (mindre enn jeg egentlig hadde ventet), og jeg så 39 knop på måleren et øyeblikk. Men det var med vind og ikke helt flatt hav, så kanskje jeg drar 40 på en stille dag, med nesten tom tank, dårlig tid og kjøttkaker til middag... :lol: Og jeg må si at de drøyt 2000 kronene det kostet å få testet heisen og så senket motoren etterpå var verdt det, for jeg merket to veldig klare forskjeller. For det første syntes jeg den var lynrask til å gå i plan før, men nå er den faktisk enda et hakk kjappere. Så pass mye at jeg merker det tydelig. Og det er ikke placebo, for jeg trodde faktisk at den ville være tregere til å gå i plan når den sto hakket lengre nede, så jeg måtte prøve et par ganger før jeg måtte gi meg og innrømme at det faktisk gikk motsatt vei. Og i tillegg var den morsommere å kjøre på bølger nå. Det var småfriskt her, og jeg merket tydelig at på den høyeste tilten nå (altså litt høyere enn før) hoppet den mye mer på bølgene enn den har gjort før, uten at det gikk ut over evnene til å dempe hoppingen når jeg tiltet ned. Alt i alt ikke den klare 40-knoperen jeg håpet å få ut av dette, men noen flotte frynsegoder!

Link to post
Share on other sites

kjører du fortsatt solas 4-blads alu ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jepp. Jeg prøvde en trebladers BlackMax og kom så vidt over 40 knop med den (dette var før jeg senket motoren), men den hadde for mange ulemper. Jeg likte verken aksellerasjonen eller svingegenskapene. Med en gang det begynte å bli morsomt i svingene, mistet den grepet. Jeg tror firebladeren min kan svinge krappere enn jeg selv tør!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg skal senke motoren et hull igjen, funket greit på øverste hull til rett fram kjøring men selv 4 blads stål kan ikke trylle i sving når den ligger delvis over vannet :smiley:

Plata 50 mm over ble i meste laget, 30 mm er akkurat passe. Fartsmessig var det minimal forskjell, siden jeg ikke når 40 knop uansett.

Syns jeg ser Yamaha F100 overalt nå (40-knops motor til min båt) :saint:

Skal montere hydraulisk styring i samme slengen.. vil ha vekk den lille dødgangen som er så motoren holder seg i ro. Har NFB (no feedback) styring, mulig at bremsemekanismen i den har en dødgang.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

New flash! Mercury Spitfire finnes nå i 21" og 23" http://www.mercurymarine.com/propellers/aluminum/spitfire/

 

Dessuten heter den også Quicksilver Nemesis http://www.qsprops.com/aluminum/nemesis/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

New flash! Mercury Spitfire finnes nå i 21" og 23" http://www.mercurymarine.com/propellers/aluminum/spitfire/

 

Dessuten heter den også Quicksilver Nemesis http://www.qsprops.com/aluminum/nemesis/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

alt kommer dobbelt her idag... må være feil på musa :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hvem vet :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...