Jump to content

Mercury Optimax 75 til 115 tuning - propellvalg


Mastiff

Recommended Posts

her positiv erfaring med Spitfire/Nemesis http://www.hotspotoutdoors.com/forum/ubbthreads.php/topics/2874170/Any_reviews_on_the_4_blade_spi

 

"I also put a nemesis (Same prop as the spitfire) on my 115 4 stroke Mercury. I picked up 4mph and as jigged said, it is night and day cornering and for me, hole shot.
I replaced a 3 blade 13 x 17 with the 4 blade 13 x 17. 46.2mph 17'10" boat, 2 people 33 gallons of gas and equipment.

I'm sold. Out performed many stainless steel props at 1/3 the price. I don't know if the benefits will be quite as pronounced on smaller HP but may be.

Mike"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synes det blir litt som de Norske skismørerne dette her, for mye tukling.

3-bladers gir bedre fart enn 4-bladers. Cuppa propeller må man regne 1 tomme mindre stigning på enn tradisjonelle. Monteringen av motoren er essensiell, om den er for lav vil det bremse og om den er for høy får man ikke tiltet skroget ut av vannet.

 

Med din lette båt er 3-bladers det riktige valget og så må du ha motormontasjen slik at du får skroget tiltet ut av vannet.

Du nevnte at du hadde testet en 3-bladers Black Max du ikke var fornøyd med da propellen kaviterte i sving og ikke ga den akselerasjonen du ville ha, men du sa også at dette var før du senket motoren. Prøv samme propell etter at du nå har senket motoren, så kan det være du blir meget fornøyd.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det kan være en sannhet med modifikasjoner at 3 blads gir særlig mere fart enn 4 blads.

Om man tester et utall propeller så kan det vel hende at snittet vil gi en slik konklusjon.

Men i mitt tilfelle fikk jeg samme toppfart med 4-blads stål som med 3-blads stål, med turtall innenfor det optimale (innenfor +- 200 rpm fra motorens effekttopp).

Og marsjfart på lavere turtall økte med ca 2 knop sammenlignet med 3-blads. Og det er jo ganske viktig for de fleste.

Nå som man får 4-blads alu relativt rimelig så er dette et bra alternativ for oppgradering fra 3-blads alu for allround ytelse.

 

4-blads propeller i "gamle dager" var utviklet for andre ytelsesområder enn toppfart men de nyere modellene er forbedret på det området.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Båtmagasinets propell-test:

Størrelsen på propellen kan også angis med tre tall, f.eks. 3 X 13 X 19, og da angir det første tallet antall blader. Propeller til påhengsmotorerer kan ha 2, 3, 4 eller 5 blader. Generelt kan man si at flere blader gir bedre akselerasjon, bedre grep i vannet i svinger og mindre vibrasjoner. Men flere blader i vannet gir samtidig dårligere toppfart. Det hevdes at rent teoretisk er en én-bladet propell med stor diameter og meget lavt turtall den mest effektive propellen, men en slik propell ville neppe gi hverken god kjørekomfort eller være særlig sunt for andre bestanddeler i motor og båt. Vibrasjonene ville bli uutålelige.

De fleste påhengsmotorer leveres med 3-bladede propeller som standard fordi dette er den beste all-round propellen. Vil man forbedre grepet i vannet ytterligere, kan man velge en såkallt kuppet modell (se avsnitt lenger ned i artikkelen).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja i teorien (og som det står generelt) er det korrekt, men ikke alltid i praksis.

Siden det finnes så utrolig mange propelldesign og båttyper så vil man finne at ingen regel uten unntak :smiley:

Bytter man fra 3-blad alu til 4-blad stål får man nok tilnærmet samme eller bedre toppfart i de fleste tilfeller, om propellstørrelse og design er optimal til formålet.

Samme om man bytter man fra en "middelmådig" 3-blad til en optimal 4-blad uansett materiale.

Det er jo det som gjør "propelltuning" så spennende, for noen iallefall.

 

Den relativt nye 4-blads alupropellen Spitfire/Nemesis fra Mercury kommer jo midt oppi dette og snur litt på gamle argumenter for mid-range motorer iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

VannTro, jeg testet med en trebladers noen uker etter å ha senket motoren, skrev bare ikke noe om det fordi det var en ren gjentakelse av forrige forsøk. Naboen har en 75-hesters Merc med originalpropellen (BlackMax) i den stigningen jeg kjøpte og leverte tilbake,så jeg fikk lånt den. Det var samme forhold: Litt bedre toppfart (jeg mener å huske at jeg så vidt fikk sett 44 før turtallspipingen begynte, med noe høyere tilt enn før hevingen), men aksen og svingegenskapene gjorde at jeg fortsatte med Solasen. Men jeg er redd for at far må ta seg en liten runde til med: "Jeg kjøper propellen hvis den går bedre enn den jeg har fra før av, leverer den tilbake hvis den ikke gjør det. Stoler du så pass på varene du selger at du går med på den?" Heldigvis er jeg blitt ganske effektiv til å bytte propeller etter hvert! :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fikk endelig testet Spitfire 19" på min Honda 90 og den gikk som ei kule.

Ca samme toppfart som en 4-blads stålpropell (og 3 blads stålpropell),men fikk 100-150 rpm mere som var nettopp det jeg trengte.

Bra marsjfart også. Og vesentlig bedre grep enn 3-blads stålpropell i den monteringshøyden (ca 3 cm over bunnen).

Anbefales meget sterkt!

 

Men synd de ikke gidder å lage den i 21" til 4,25" girhus da, for de som vil ha enda mere fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

VannTro - men det er viktig å bruke hodet også- Hva er forskjellen med en 1 blads propell og en 2 blads? Det er fullt mulig å lage en 2 blads propell med samme areal som 1 blad - eller 3 og 4 blads med samme hydrodynamiske motstand grunnet utforming av bladene. Og det er motstanden som er poenget. Både grunnet motstand i den angripseggen og i friksjon på bladarealet. Ikke hvor mange blader man fordeler det på...

 

Så det blir litt enkelt å si at det alltid er slik eller så... for dette er basert på fysiske prinsipper...og de kommer man ikke unna!

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig testet Spitfire 19" på min Honda 90 og den gikk som ei kule.

Ca samme toppfart som en 4-blads stålpropell (og 3 blads stålpropell),men fikk 100-150 rpm mere som var nettopp det jeg trengte.

Bra marsjfart også. Og vesentlig bedre grep enn 3-blads stålpropell i den monteringshøyden (ca 3 cm over bunnen).

Anbefales meget sterkt!

 

Men synd de ikke gidder å lage den i 21" til 4,25" girhus da, for de som vil ha enda mere fart.

Nei,du får ikke samme toppfart med en 4 blads propell,uansett merke,en med en 3 blads med samme stigning.At du har bedre skyv (akselarsjon)ja,og litt høyere turtall,men det er ikke det samme som høyere fart.Har prøvd 3 blads,4 blads,og sågar 5 blads propeller på div outboardmotorer,og konklusjonen er den samme,jo flere blad(samme stigning)desto hurtigere akslerasjon,og lavere toppfart.Jo flere blad desto mere håpløs å bakke med også.

Link to post
Share on other sites

Marius53,

- joda du kan, men det er sjelden.

 

Bare sjekk overflatepropeller - F1H2O båtene går det i 4 blader... og det er små meget lettdrevne båter.

Goldfish 36 P1 rigges med Hering 5 blader for å få høyest fart osv osv

 

Selv med "vanlige" båter kan du med en mindre dia 4 bl mot en større 3bl få samme effekt så det er fullt mulig! Bare ikke vanlig!

Link to post
Share on other sites

Marius53,

- joda du kan, men det er sjelden.

 

Bare sjekk overflatepropeller - F1H2O båtene går det i 4 blader... og det er små meget lettdrevne båter.

Goldfish 36 P1 rigges med Hering 5 blader for å få høyest fart osv osv

 

Selv med "vanlige" båter kan du med en mindre dia 4 bl mot en større 3bl få samme effekt så det er fullt mulig! Bare ikke vanlig!

Enig med deg,men no er vi inne på overflatedrev,og det er noko heilt anna.Trur du tenkjer på arnesen og div.det systemet er eit kapittel for seg sjøl. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Anyway så fikk jeg altså samme toppfart og turtall med 4 bl alu mot 3 bl stål. Begge med 19" stigning.

Men bedre marsjfart og grep med 4 bl alu.

Med 4 bl Spitfire alu er motoren montert et hull høyere enn med 3 bl stål siden den har nok grep til det.

Noe som beviser at det finnes gode og rimeligere alternativer til 3 bl stål som gir mere for penga rett og slett.

Og en fordel for giret siden propellen veier bare det halve.

 

Naturligvis finnes det sikkert bedre 3 bl stålpropeller enn Michigan Apollo men det var nå engang det jeg hadde å sammenligne med.

 

Mercury sier jo nettopp i sin reklame for Spitfire at den gir både i pose og sekk. Noe som ser ut til å stemme bra.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

New flash! Mercury Spitfire finnes nå i 21" og 23" http://www.mercurymarine.com/propellers/aluminum/spitfire/

 

Dessuten heter den også Quicksilver Nemesis http://www.qsprops.com/aluminum/nemesis/

 

Har vi glemt å presisere at 21" og 23" versjonen av Spitfire dessverre ikke er til 75-125 hk klassen men til 135-300 hk klassen (4,75" girhus) ?

Nå er det iallefall gjort.

Dessverre litt misvisende info hos mercurymarine og qsprops.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Marius53,

jeg tok et enkelt eksempel som motbeviser deg ettersom du var så kategorisk. Og jeg ser for meg at det vil være vanskelig å få deg med på tanken om at 4 blad kan ha mindre motstand i vannet enn en 3 blads. Blad-areal, -utforming og diameter er viktigere enn antall blad!

 

Rigging betyr jo også mye for resulatet - så en 4 blads med bedre grep kan gjerne heises slik at motstanden blir mindre, mot en 3 blads som mister grepet raskt. I ett eksempel var alle 4 bladerne jeg testet raskere enn en 3 b. Ettersom den ene 3 bl jeg testet var Ballistic som jo ikke tåler høy montering, men må stå godt nede i vannet for å skyve. Så mange 4 blads kan være raskere enn en relativt vanlig 3 blads som Ballistic.

 

For en kompis endte vi opp med 4 blads ettersom vi kom ut med samme topphastighet på 3vs4bl (68 knop), men båtens ytelse i stor sjø, aks, og marsfart gjorde at han valgte 4 bl. For da kunne han utnytte hastigheten oftere og i flere ulike vær/bølge situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Marius53,

jeg tok et enkelt eksempel som motbeviser deg ettersom du var så kategorisk. Og jeg ser for meg at det vil være vanskelig å få deg med på tanken om at 4 blad kan ha mindre motstand i vannet enn en 3 blads. Blad-areal, -utforming og diameter er viktigere enn antall blad!

 

Rigging betyr jo også mye for resulatet - så en 4 blads med bedre grep kan gjerne heises slik at motstanden blir mindre, mot en 3 blads som mister grepet raskt. I ett eksempel var alle 4 bladerne jeg testet raskere enn en 3 b. Ettersom den ene 3 bl jeg testet var Ballistic som jo ikke tåler høy montering, men må stå godt nede i vannet for å skyve. Så mange 4 blads kan være raskere enn en relativt vanlig 3 blads som Ballistic.

 

For en kompis endte vi opp med 4 blads ettersom vi kom ut med samme topphastighet på 3vs4bl (68 knop), men båtens ytelse i stor sjø, aks, og marsfart gjorde at han valgte 4 bl. For da kunne han utnytte hastigheten oftere og i flere ulike vær/bølge situasjoner.

Kategorisk, både ja og nei,trådstartar hadde ein 75 mercury(115)Du har etter som eg skjønar litt større motor,som ikkje har noko å seie forøvrig,men du har tiltplate etter som eg har forstått?,og det har no litt å seie på propellvalg.utgangspunktet er/ var, som sagt ein 75 mercury med vanlig tiltmuligheit,det var det eg meinte.Har sjølv valgt ein 19" 3 blads ballistic cuped til min 225 mercury.det var det mest optimale for meg,etter test av forskjellige propeller.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter (altså meg) har senket motoren til nederste hakk og kan derfor tilte den lenger opp. Så han (fremdeles meg) kommer nok til å prøve seg med en Spitfire i år, i tillegg til den firebladers Solasen han (altså fremdeles meg) kjørte på i fjor! :wink:

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet med en liten girkasse er det lite utvalg av propeller. Og lite krefter å gjøre noe med. Men ut fra båt så er vel LaserII/Turbo1 mest sannsynlig beste valg.

Evt Solas 4, Turbo FX4, Trophy Plus eller Spitfire, men denne relativt lille båten bør ikke ha behov for noen av fordelen med 4bl. men det er avhengig av bruk.

 

Ikke vanskelig å rigge en båt uten heis, selv om det gir mye mer fleksibilitet med motorheis. Og her med en flatbunnet båt på ca 19 deadrise så er det vel greit å la 3bl gjøre jobben.

 

Jeg leste begrep som "alltid". Aldri lett når noe alltid inntreffer, - nærmest slik at det alltid er vanskelig.

Link to post
Share on other sites

I propelldiskusjoner må man alltid være åpen for nye momenter, innspill, utspill og resultater :giggle:

Det som stemte i fjor eller for 10-20-50 år siden stemmer nødvendigvis ikke i alle tilfeller akkurat idag.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

.. og det som stemmer for en stemmer ikke nødvenfdigvis 100% for nestemann - forskjell i bruk og preferanser utgjør endel også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For ikke å snakke om at man kan teoretisere i det vide og det brede, men som regel er det eneste som faktisk gir et klart svar å teste propellen ut i praksis på den kombinasjonen av båt, motor og bruksområde man trenger den til! Mange ville for eksempel valgt trebladers til min lille 17-foter med trimmet 75 til 110 hk, men siden jeg drar sønnen min en del på wakeboard og vil ha krappest mulig svinger, og siden jeg er en aksellerasjonsmann (kjører ganske skarp mc i tillegg til båten) passer firebladers klart best! I tillegg gir den bedre stabilitet ved langsom fart forover, Quicksilveren har en tendens til å "logre" litt i langsom fart.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

men denne vil nok dra snerken av kakaoen uansett ;-)

 

163 kg, 2,1 liter...

 

bilde

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg hatt Lundins chiptuning på min Honda 90 i en mnd, uten noen økning i hverken fart eller turtall (prøvd flere propeller).

Skulle gi 10 hk ekstra.

Har heller ikke fått noe svar på de epostene jeg har sendt dit etterpå.

Kanskje han har veldig lang ferie...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...