Jump to content

Mercury Optimax 75 til 115 tuning - propellvalg


Mastiff

Recommended Posts

Ja jeg frarådet det etter å ha sett denne snutten her med 75 hk på :thumbsdown:

Men nå er det vel ikke vanlig å kjøre på den måten akkurat...

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eller Mandal... En kompis hadde en 10-fots With Dromedille med en 35-hester på! Fullstendig sinnssyk å kjøre, livsfarlig med en gang det ble bølger. Men vi hadde mye moro med den. Sto på vannski og sånt. Problemet var at hvis vi gikk ut i for skarp sving med skiene trakk vi hele båten utover!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Greit, da kan dere offisielt legge meg inn hvor de nå legger inn folk som river seg i det håret de ikke har... Nå har jeg nettopp vært ute og testet firebladerspropellen. Og jeg fikk ikke høyere toppfart i det hele tatt! Toppfarten kom bare ved lavere turtall. Jeg var oppe i 6200 omdreininger med den gamle 19" trebladers (originalpropellen), og da gikk det rundt 37-38 knop. Og nøyaktig det samme får jeg nå ved 5800!!! Men med mindre voldsom akselerasjon, selvsagt. Det er med en tilt på litt under midten på tiltmåleren. Og jeg kan ikke tilte den opp mer enn til litt under midten av tiltmåleren, for da går den videre opp i turtall uten å få mer fart, og det kom faktisk en varselpip fra motoren! Kan dette stemme, eller har jeg gått fra det vesle vettet jeg hadde?

 

Edit: Er det verd å prøve med den trebladers Michigan Wheel-propellen jeg fikk i samme pakken, eller er det noe helt annet som er på trynet her?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Huff, jeg tror ikke jeg klarer å la være... Jeg tester propellen med 23" stigning og tre blader. Det er mulig at jeg egentlig burde hatt en med 21" stigning og tre blader, eventuelt 19" med fire blader. Dette blir mye eksperimentering...



Edit: Og det var total fiasko. 23" stigning ga 5200 omdreininger og bare 32 knop! Begynner virkelig å lure på om svaret er Spitfire 19"...



Edit 2: Og dermed var Michigan Wheel-propellen lagt ut på markedet her på forumet. Får se om noen vil ha den, ellers får jeg prøve Finn. Forhåpentligvis får jeg solgt den, så jeg får råd til balsam til min sønderrevne sjel! :lol:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm dette var jo merkelig.. og alle ca 110 hestene er der ?

Turtallsområdet til både optimax 90 og 115 er vel 5000-5750 og turtallssperre på 5800 ?

Hvordan får du da 6200 med 19" propellen ?

 

Med samme girutveksling som deg fikk jeg 38 knop ved 5800 rpm med 19" Apollo 3-blads stål. Hadde jeg nådd 6200 rpm hadde jeg fått ca 40 knop (max turtall på min er 6300).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

men farta er målt med GPS ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hmm.. det berømte propellknoptyv-spøkelset har vært på ferde igjen :confused:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er Spøkelseskladden? Han er jo svartkledd, så jeg ser ham ikke mot propellen og undervannshuset... :giggle: Jeg har sendt en mail til Lundins Marin, får se om de svarer i morgen. Man skulle nesten tro at denne var tunet til 90 hk istedenfor 110 ved et uhell. Det ville forklart at den går like under 40 knop. Et avvik på et par knop er forståelig, jeg tror den som gikk 40 knop med 90 hk hadde stålpropell. Men fremdeles sliter jeg med at hvis jeg tilter den opp mot midtpunktet på måleren, går den fortere fram til et visst punkt litt før midtpunktet. Så begynner den å spinne, jeg hører tydelig at det surkler bak der, og turtallet øker uten at farten øker. Lurer på om kavitasjonsplaten er riktig plassert i forhold til båten. Hvis ikke, kan det vel forklare en del. Hvis jeg senker motoren til det nederste hakkett (den står på det nest nederste hakket nå) kan den kanskje tåler mer tilt, og det bør vel gi høyere toppfart?

Link to post
Share on other sites

Hvis den nå er 90 hk istedenfor 75 så burde den jo greie mere fart med 21" enn den gjorde før med 19". Men det med 6200 turtall var jo også rart hvis det skal være turtallssperre på disse.

Og med 110 hk skulle den jo dra mot turtallssperra med 21" om en sånn sperre finnes.

Kanskje motoren står for høyt for alupropeller ? En fordel med stål og kanskje spitfire er at de funker bedre med høyt montert motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

. Hvis jeg senker motoren til det nederste hakkett (den står på det nest nederste hakket nå) kan den kanskje tåler mer tilt, og det bør vel gi høyere toppfart?

 

Kanskje. Eller den lavere monteringa gir mer motstand fra stammen slik at man taper turtall og ender opp på samme fart. Bare en måte å finne ut på.... :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske jeg kjente noen som hadde en propell jeg kunne testet med! For å se hva som egentlig foregår der, bør jeg kanskje teste en liten tur med en stålpropell eller en Spitfire. Men jeg kan jo ikke bare kjøpe nye propeller, iallfall ikke uten å ha solgt det jeg allerede har kjøpt. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Interessant! Fikk svar fra Lundins nå. De sa at det var en turtallsperre i programvaren på 5850! Da må tydeligvis turtelleren vise helt feil. Han anbefalte en Blackmax 21"-propell på båten. Jeg må se om jeg kan finne noen som har en jeg kan få testet.

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg iallfall ett svar: Jeg er ganske sikker på at motoren sitter for høyt oppe. Jeg fikk fruen til å styre i plan, og med motoren trimmet helt ned/inn var kavitasjonsplaten minst en centimeter over vann. Da hun trimmet den nærmere midten (jeg kommer aldri helt til midten, da begynner propellen å spinne) kom den 3-4 cm over vannet. Må nok få bestilt time til å senke motoren et hakk, ja. Tar ikke sjansen på å gjøre det selv med det gamle trikset med en garasjejekk under finna, jeg er redd for å ødelegge noe hvis det glipper.

Link to post
Share on other sites

Denne er bare to år nyere, 2006. Så da må nok alt ut, og da er det nok bare en kran med feste som passer i svinghjulet som funker, antar jeg. Jeg tar ingen sjanser, motoren er for dyr til å ødelegge fordi jeg er for gjerrig til å bruke en tusing på å få noen som kan det til å gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...