Jump to content

Mercury Optimax 75 til 115 tuning - propellvalg


Mastiff

Recommended Posts

men du trenger jo ikke 2 stk 19" ? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som nevnt før, 20" finner du ikke i alu såvidt jeg vet. 19" er iallefall største spitfire.

Finner ikke 19" på ebay heller, men de kan sikker skaffe ved forespørsel.

Den vil uansett funke, det eneste som kan skje er at turtallet evt. vil bli i øverste del av turtallsområdet, men aksen blir jo rå da :smiley:

 

Sjekk forresten innlegg # 11 her http://www.bbcboards.net/tin-boats/263912-what-prop-do-i-need.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

og innlegg # 18 :smiley:http://www.bbcboards.net/tin-boats/263912-what-prop-do-i-need.html

 

Ja Mercruiser/Mercury/Quicksilver er alt samme greia, så den du fant er rett propell.

Varenr. er det samme som i brosjyren jeg linka til før, altså 48-8M8026600

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

kanskje jeg kjøper den billig av deg hvis du evt. en gang mot formodning finner noe som passer ennå bedre :smiley: Men den er jo uansett grei å ha i reserve da.

Den 18" 4-blads stålproppen jeg har kjøpt men ennå ikke testa, er temmelig tung.

Hvis en alu kunne funke ca like bra så har motoren bedre av det. mindre belastning ved girskift og ikke minst om man treffer noe man ikke skal treffe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja iallefall om det er flere som skal bruke båten kan alu være en fordel.

 

La meg nå regne litt her, jeg trodde båten var litt større nemlig:

 

Quicksilver 505 er litt bredere og 50 kg tyngre enn min, men kanskje like lettdrevet siden den har max motor 90 hk mens min har max 140 :eek: Kanskje flatere bunn på din muligens, men er ikke sikker.

Utvekslingen på både din og min motor er den samme, altså 2,33:1.

Jeg får 5800 rpm med 19" 3-blads stålpropell, fart 37-38 knop.

Optimax har max turtall 5750, så for å få fart over 38 knop må propellen ha større effektiv stigning enn min 19" stål.

Optimalt maxturtall på optimax 90-115 tipper jeg er ca 5500 rpm (minimum 5000).

 

Med 107 hk så høres 21" 3-blads stål cirka rett ut, så 19" 4-blads blir iallefall ikke for stor propell, men den kan bli i minste laget.

Men det er bare en måte å finne det ut på, men litt dumt om turtallet går helt opp på grensa.

Kanskje til og med 21" 4-blads vil funke. Men det finnes kanskje ikke i alu foreløpig.

På optimax 115 derimot som har en annen utveksling (2,07:1) slik at propellen snurrer fortere ville 19" passe perfekt antagelig.

Men å skifte utveksling på din motor fordi det ikke finnes stor nok 4-blads aluprop blir kanskje overdrevet når det finnes passende 4-blads stål...

Husk også at med 4-blads propell kan man som regel heise motoren opp et hull og får da mindre vannmotstand fra undervannshuset.

 

Se forøvrig fra side 23 her vedr. propellvalg http://www.mercury-marine.eu/cache/Documents/Mercury/OptiMax%2075/0/en-GB/DocumentFull.pdf

 

Oops.. ser at Solas Amita 4-blads leveres i 21" :smiley: Tilbake til start da. varenr. 1413-125-21

Litt penger å spare, $120 http://www.ebay.com/itm/SOLAS-Prop-Mercury-Mariner-12-5-21-Pitch-4-Blade-RH-1413-125-21-Amita-4-/360431251398?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item53eb606fc6&vxp=mtr

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Samme Amita-propell passer til min, men i tillegg har de en med større diameter som også passer min, 1413-138-21. Den har 13,75" diameter mot bare 12,5" for den andre.

Større diameter gir bedre fraspark men trolig lavere toppfart på en lett båt.

4-blads stålpropellen min er 13,25", en mellomting altså. Finnes i 18, 19, 20 og 21" http://www.nettleprops.com/store/p/425-PowerTech-RXB4-Accelerator-Propeller-Honda.aspx

Her til Mercury http://www.nettleprops.com/store/p/424-PowerTech-RXB4-Propeller-Mercury.asp

Skjønner ikke helt hva som er forskjellen, det er jo som nevnt samme propellaksling på Honda og Mercury.

 

Boats.net er ikke uventet billig på Amita 4-blad, $100. Har bestilt mye der de siste årene.

http://www.boats.net/parts/detail/props/R-1413-125-21.html

Koster 1603,- i Norge http://www.telmo.no/Nyheter/Propellere/Aluminium/Amita-4/Propell,-SOLAS-Amita-4-12-1-2-x-21-M-M-Mercr-Honda-1413-125-21-p0000023256.aspx

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke verst! Takk for snusingen! Må snart lønne deg som konsulent... :giggle: Kanskje jeg burde satse Amita likevel da. Spørsmålet blir om den gir like godt grep som den Spitfiren skal gjøre. Jeg ser at Mandal Maritime har produkter fra Telmo, så kanskje jeg kan ordne noe der. Den gamle båten min står der nå. Og en Quicksilver har ganske flat bunn, og med en utrimmet Optimax 90-hester skal den gå 42 knop. Har 90-hesteren samme utveksling som 115?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde skrevet en liten avhandling her og så gikk strømmen før jeg fikk trykket "Post innlegg" :worry: Overbelastet hovedsikring og stasjonær PC uten batteri... får se om jeg husker noe som helst fra 5 minutter siden :smiley:

 

75/90 har samme utveksling altså 2,33:1. Samme som Honda 75/90, det er trolig samme undervannshus på disse.

 

Amita 4-blads kommer vel på ca 1200 fra boats.net inkl. moms, frakt og gebyr så noen hundrelapper er det jo å spare men ikke allverden.

Tipper at 4-blads 21" uansett vil havne innenfor turtallsområdet 5000-5750 med lett båt iallefall.

19" blir nok for liten, hvis man ikke kjører ofte med fullastet båt da, men da skal det godt gjøres å nå 40 knop uansett belastning. Vet ikke om den har turtallsperre men manualen advarer jo mot å kjøre turtallet over max.

Mercury hadde nok tenkt at ikke mange vil trenger Spitfire i 21" størrelse siden de sikkert ikke tenkte at noen skulle omprogrammere 75/90 :giggle:

 

Liker å snuse litt, da jeg angrer litt at jeg ikke kjøpte Optimax 90 den gangen i 2010 (kun fordi jeg ikke greide å tangere 40-knopsgrensa, Hondaen er ellers en nydelig motor med V-tec og nesten lydløs tomgang), og jeg har en kompis som er begynt som mekaniker hos Mercury forhandler, og at propellene visstnok også passer på min motor. Kanskje det blir en Spitfire 19" etterhvert :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjipt med sånt, ja. Husker den gangen på 90-tallet da jeg hadde jobbet i 4-5 timer med et prosjekt til jobben, og så gikk strømmen...og jeg hadde ikke lagret underveis! Programmet jeg brukte hadde autolagring, men den funket selvsagt ikke. Etter det ble jeg totalt panisk på å lagre...

 

Jeg vil nok kjøre det meste av tiden med bare meg eller meg og fruen om bord, så det kan vel virke som om 21" kan være det riktige, som også Lundinsmarin sa. For høyt turtall er nok noe man bør unngå å basere seg på jevnlig, en totakter går vel allerede ganske aggressivt. Iallfall gjorde de gamle det. Men det er enkle motorer som tåler en del juling. Yamaha er ekstreme turtallsmaskiner og tåler ufattelig med juling - man må nesten skyte dem for at de skal gå i stykker, så lenge de får olje. Jeg vet ikke hvordan Optimaxen er der, men vil ikke ta noen sjanser med en motor som jeg har planer om å bruke i ganske mange år framover. Som sagt hadde jeg den forrige båten i tolv år uten større problemer (byttet et par styrekabler og andre forbruksvarer, men det er jo bedre med hydraulisk styring), så jeg håper denne vil leve like lenge.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da gjenoppliver jeg denne, for nå har jeg vært og sett på båten, og det sitter faktisk en propell med 19" stigning på motoren! Betegnelsen er 77346A45P19, og den leveres etter det jeg har lest her på forumet visstnok med mange motorer av denne typen. Når jeg nå går over fra 75 til (nesten) 115, betyr vel det at det ikke er noe tvil, men at jeg like godt kan bestille http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/amita-propellers/ModelNumber/1413-125-21 først som sist, hva?

Link to post
Share on other sites

Som 75-hester har den enormt sylindervolum i forhold til andre i den klassen. Noe som igjen gjør at den drar greit i plan selv med litt for stor propell. Det er jo toppfarten det vil skorte på når kreftene tar slutt.

Men det er jo en stor investering den propellen (det var en liten spøk :)

Just do it.

 

Propellen er jo uansett grei å ha i reserve, og den er kurant å selge. Passer jo Honda 75/90 også samt Honda 115 fra 1998-2009 visstnok.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hvordan er utviklingen ? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Veldig snart voldelig! Og det vil gå ut over Postens tollavdeling!!!!! Jeg har fulgt pakken med en firebladers med 21" stigning og en trebladers med 23" stigning fra Deep Blue siden den 10. mai. På grunn av pinsen og diverse andre helligdager tok det selvsagt ekstra tid. Torsdag klokka 11.55 ble den merket med "midlertidig lagret" i tollen fordi faktura og mitt personnummer manglet. Derfor mailet jeg dem det øyeblikkelig. I går kom et brev om at det manglet, men det har ikke vært noen reaksjon på mailen min ennå (selv om jeg fikk et automatsvar fra Posten om at det var mottatt). Forrige gang jeg hadde noe sånt der, gikk det under en time fra jeg sendte mailen til pakken ble frigitt! Hvis det ikke skjer noe med pakken på mandag, tror jeg at jeg må ty til grov vold... Det har vært megavær i helgen, så hvis de hadde gjort jobben sin, kunne jeg iallfall kjørt i dag. Og sannsynligvis i går også! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Var det Apollo eller Ballistic eller alupropeller ? Nei det var vel Solas Amita 4-blads ?

Raskt svar forresten :smiley:

 

Har nettopp bestilt meg den nye Mercury Spitfire 17" 4-blads alu fra ebay som de skryter slik av. Den var ikke dyr heller.

Så har jeg litt å teste med og i tilfelle jeg skal ha med flere folk. Har max turtall 6300 men har enda ikke vært over 5800.

 

Har vært megavær i nord siden 17. mai men har ikke fått ut båten enda pga. div. luftblærer-i-gelcoat-spakling, fiksing av feilmontert selvlensing og div. annet småtteri som ikke burde være nødvendig på en 2010-modell....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter og jobber litt etter å ha brukt det meste av dagen på oppussingsprosjektet på hytta, derfor svarte jeg så kjapt.

 

Det ble en Solas firebladers og en trebladers Michigan Wheel Match, begge i alu. Jeg våget ikke å montere stålpropell fordi sønnen min også skal kjøre den, og det kan bli en landkjenning eller to i løpet av somemren. Jeg klarte å ødelegge originalpropellen selv for en drøy uke siden på et undervannsskjær jeg visste var der, fordi denne stikker et godt hakk lengre ned enn den forrige motoren. :blush: Jeg kjører en del i urent farvann, så da tar jeg ikke sjansen på stål, for da er det mye større fare for å slå skjevt noe i undervannshuset.

 

Til sammen 293 dollar med frakt, altså rundt 1700 kroner. Med toll blir det drøyt 2000, og det er da heller ikke verst. En 17" ville nok fått motoren min til å høres ut som en hissig mygg...helt til den eksploderte på grunn av for høyt turtall! :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja de har som tidligere nevnt Spitfire i 19" men ikke 21" merkelig nok dessverre, da hadde den vel vært en høyst aktuell kandidat til din motor.

Men jeg har jo Apollo 19" 3-blads stål og Powertech 18" 4-blads stål (ikke testa enda) så 19" 4-blads Spitfire vil neppe gi noe mere turtall enn dem uansett.

 

Spitfiren kom på $ 230 med frakt (kr 1400 + evt. denne mumsen), men da følger det med et hubkit til Mercury som jeg ikke trenger (har allerede hubkit for Honda som passer Mercurypropellen, Flo-Torq II som det heter).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, ett blad mer skal visstnok gi rundt 50-100 mindre på turtallet. Én tommes stigning skal gi 200. Så med litt flaks vil min firebladers Solas gi ca. 500 mindre på turtallet, og da er det godt mulig at det flytter seg skikkelig. Det blir selvsagt aldri den helt sinnssyke aksen jeg fikk med 19" propell, men jeg vil heller ha muligheten til å utnytte toppfarten!

Link to post
Share on other sites

En annen tråd her fra idag tar opp et lignende tema. Han har Quicksilver 500 Open med optimax 90 og 17" standardpropell.. og den går jo i turtallssperra naturligvis.

Tipset han om mulighet for omprogrammering foruten propellvalg naturligvis. Vet ikke om det er lignende skrog på 500 og 505, men den båten er jo godkjent for 75 hk så en opptuna 90 er vel i meste laget :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, 500 og 505 ser iallfall ikke like ut for meg. Og 505 er godkjent for 90, så det er nok forskjell i styrken på hekken også. Jeg tror ikke jeg ville våget å sette 110 hester på noe som bare er godkjent for 75. Det blir jo en forskjell på 35 hester, nesten dobbelt så mye som fra 90 til 110. Det høres ut som det er i meste laget...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...