Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

@chrisrik, du kan teste Sailor’s Pie, som er en norskprodusert, tilpasset versjon av OpenPlotter. Den er litt snillere på ressurskravene enn OpenPlottter og kjører bedre på Raspberry Pi. 

 

(Og så kom tvilen - er usikker på om de har en versjon som kjører på RPi 3B+)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 2 minutter siden:

@chrisrik, du kan teste Sailor’s Pie, som er en norskprodusert, tilpasset versjon av OpenPlotter. Den er litt snillere på ressurskravene enn OpenPlottter og kjører bedre på Raspberry Pi. 

 

(Og så kom tvilen - er usikker på om de har en versjon som kjører på RPi 3B+)

prøvde å finne noen link, men det gikk helt dårlig. Pinlig.. :thumbsdown:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Popeye70 said:

(Og så kom tvilen - er usikker på om de har en versjon som kjører på RPi 3B+)

Sist jeg sjekket hadde han ikke det. Har ikke prøvd den men skjønner lite hvordan den skal være snillere på ressursene enn OpenPlotter, det er da vel bare en fornorsket versjon med masse SDR/radio-relaterte addons?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Arne Henriksen said:

Sist jeg sjekket hadde han ikke det. Har ikke prøvd den men skjønner lite hvordan den skal være snillere på ressursene enn OpenPlotter, det er da vel bare en fornorsket versjon med masse SDR/radio-relaterte addons?

 

Sailor’s Pie baserer seg på en eldre versjon av OpenPlotter, etter hva jeg har forstått. Det er mulig de nyere OP-versjonene har blitt mer ressurskrevende? Jeg kjenner ikke detaljene, men har testet begge to og synes Sailor’s Pie virker raskere enn OP, spesielt ved zoom og pan-operasjoner. Andre har rapportert det samme.

 

Jeg har ellers eksperimentert litt med en mSata-disk, og da blir OpenPlotter raskere. Man kan ikke kutte ut SD-kort helt (det var en partisjon jeg ikke fikk flyttet), men det meste kan flyttes til mSata, som er raskere og mer robust enn et SD-kort. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ligger o sløseiler sør Grenaa........da blir det litt tid for Openplotter..:smiley:

 

kjører 3b+  speiler bilden via VNC opp til Ipaden, og en trådløs mus.....tykker det funker helt OK....så lenge man er på samme kart,

dvs ikke hopper mellan kart.....zoom inn og ut i samme kart er helt OK...

 

E4FB4C5B-FE08-4F78-AF43-A05A4A3D604C.png

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Popeye70 said:

Jeg har ellers eksperimentert litt med en mSata-disk, og da blir OpenPlotter raskere. Man kan ikke kutte ut SD-kort helt (det var en partisjon jeg ikke fikk flyttet), men det meste kan flyttes til mSata, som er raskere og mer robust enn et SD-kort. 

Har du RPi 3 eller nyere kan du det, jeg har kjørt siden i fjor med KUN mSATA USB-disk i båten.
Fulgte kokeboka her etter at jeg hadde synca SD-kortet til USB-disken, går bare bra.

 

Ytelsesmessig kan det være tuning av OpenCPN som er gjort bedre i Sailor's Pie - der har jeg aldri helt blitt enig med meg selv hvilke valg som gir best effekt. Synes også det fungerer noenlunde greit å navigere etter for mitt fartsområde så lenge man slipper å zoome ut/inn mye, det takler den dårlig.

Har en billig Win10-laptop til planleggingsdelen  - for kun OpenCPN kommer man omtrent like billig ut med en slik enn å kjøpe RPi + noenlunde bra skjerm + tastatur + mus osv.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Arne Henriksen said:

Har du RPi 3 eller nyere kan du det, jeg har kjørt siden i fjor med KUN mSATA USB-disk i båten.
Fulgte kokeboka her etter at jeg hadde synca SD-kortet til USB-disken, går bare bra.

 

Kun mSata funker fint for vanlige Linux-distribusjoner (og Raspbian), men OpenPlotter sjekker etter en partisjon på SD-kortet ved oppstart, og den sjekken har jeg ikke klart å bli kvitt.

 

Det er SETTINGS-partisjonen som sjekkes etter på adressen /dev/mmcd0p0/SETTINGS eller noe sånt (tatt fra dårlig hukommelse) i det OpenPlotter starter opp. De andre partisjonene kan fint legges på mSata og så endre i litt config-filer for å aksessere fra /dev/sda i stedet for /dev/mmcd0 (eller hva det nå var).

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette OpePlotter 1.x? Jeg har bare en eldre beta/alpha-versjon som er jeg har oppgradert gjentatte ganger med den innbygde løsningen..

Skal gjøre en nyinstallasjon av 1.0 nå på min nye 3B+. Det har forsåvidt ingenting å si om det ligger et lite SD-kort der så lenge de viktige store tingene leses fra SSD.
Det eneste jeg har hatt av utfordringer var at installasjon på kun SSD knekte oeSenc-plugin'en så jeg har ikke kunnet kjøre kartene fra Kartverket på RPi..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Kjøper du en Raspberry Pi, så kjøp RPi 4. I tillegg trenger du da en USB-C strømforsyning som kan levere minst 2A samt et micro-SD kort av god kvalitet. Du kan også kjøre fra en USB-tilkoblet disk, noe som gir mye bedre fart og bedre pålitelighet. Og så må du ha et kabinett. For båtbruk ville jeg vurdert en vanntett boks fra Clas Ohlson, den største av de to med oransje detaljer og sånn «klikk-lås». Da får du plass til alt i en boks, og kan lage kabelføringer som du selv vil.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nettop kjøpt en Steyr 256 MO256H45 ca 2005 model. (har ikke sett båten eller motoren selv enda)

Vi er to om denne båten, en dataprogramerer og en maskinist.

Jeg lurer derfor på om dere har noen tips til; på en billig måte få ut motor data fra motoren. Hva trenger jeg da?

Er i hovedsak intressert i rpm, oljetrykk, olje varsel(gjerne nivå), om mulig tar jeg gjerne mere informasjon. Men som sagt helst billig.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som denne motoren støtter CAN iflg denne linken:

Så da kan du bruke en RPI med en USB/Can dings.. også er det "bare" å dekode signalene... Har ikke søkt så mye, men sikkert en eller annen som har gjort d fra før..

 

Evnt så blir det å koble inn egne sensorer til en RPI, Arduino eller ESP.

RPM leses vel av via en Hall effect sensor, oljetrykk er sikkert en variabel resistor, det samme med temperaturer.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
VegJoh skrev On 23.1.2022 at 18.28:

Er det noen her inne som har prøvd å installere OpenCPN på Raspberry Pi OS med Debian 11 (Bullseye) ?

 

Da har jeg testet selv. Installerte en Rpi 3+ med OpenPlotter og "Buster". Det fungerte fint. Kjøpte imidlertid en GPS-mus fra Kjell.com til 549,- som viste seg å kreve en nyere versjon av PL2303 usb-seriel driveren enn kernel versjonene av "Buster" støttet (kernel 5.4.79-v7+). Valgte derfor å "oppgradere" (i stedet for å kjøre en clean install fra SD image) på det Rasperian OSét som jeg kjørte ("buster"), til "Bullseye"  (med kernel > 5.5) og fikk da oppgradert versjon av PL2303 driveren for å få USB dongle til å fungere. Så kjører nå OpenCpn på Bullseye med USB GPS dongle med seneste versjon av PL2303 på Raspberry Pi 3+. 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

For de som måtte være interessert og som kjører OpenCPN på en Rpi....

 

Har en Rpi 3b+ som jeg har kjørt med Raspberry OS 32bit (bullseye) og med OpenCPN ver 5.2.4. 

 

Ifm. en reinstallasjon av systemet viser det seg nå at oeSENC plugin ikke lengre er støttet av OpenCPN ver. 5.2.4 (som er den versjonen man får ved installasjon av en clean 32bit Raspberry OS installasjon). 

 

Plugin oeSENC er no "discontinued" og man må bruke den nye plugin, som heter "o-chart".

 

o-chart plugin er ikke støttet av OpenCPN ver 5.2.4 og krever > ver. 5.6.

 

Fant ikke noen måte å få installert OpenCPN ver 5.6 på 32bit versjonen og måtte derfor kjøre en clean installasjon av Raspberry OS 64bit (Bullseye). Etter diverse søking viser deg seg også at det er flatpak som gjelder når man skal installere OpenCPN for fremtiden.  Endte derfor med å gjøre en installasjon av OpenCPN via flatpak som da gir deg "riktig" versjon i forhold til hvilken Ubuntu versjon som støttes (20.4 FOCAL i mitt tilfelle). Og fikk da installert OpenCPN ver 5.6.2. I denne versjonen får man støtte for o-chart plugin og kan laste ned kart på vanlig måte. 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...