Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

Nå som oeSENC-kart for hele Norge koster 21 Euro (200 kr) så er det vel ikke noen grunn til å kjøre rundt med gamle utdaterte kart?

 

Fyr og lykter har sannsynligvis endret seg mye mer enn staker. Staker kommer det stort sett bare flere av, men fyr blir skjermet om av og til...

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjører oeSenc kart på min RPI, kjører helt greit.

Enkleste måten er vel å opprette en wifi hotspot på mobilen din og laste ned direkte til RPI.

Kartene er 3-400mb så tar ikke allverden av tid å laste ned.

 

Om du vil laste ned hjemme så må du vel opprette en nøkkelfil som du kopierer over på en minnepenn, reise hjem og laste opp denne. Laste ned igjen kartene på minnepenn og kopiere over på RPIen igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Arne Henriksen skrev On ‎27‎.‎09‎.‎2017 at 22.32:

....Soo... for øyeblikket venter jeg på en slik som jeg planlegger å kjøre OpenCPN på, mens jeg lar RPi'n kjøre alt det andre - openplotter/NMEA-multiplexing/osv osv.

 

Arne, eller noen annen har dere testet RPi'n som autopilot (pypilot ?)..........virker litt spennende å ha som en backup.

prøver å lese meg opp....har ikke fått med meg riktig hur 12V og ganske mye strøm går gjennom RPi'en(5V).....til den linjære drivenheten og roret !?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette ser spennende ut, men jeg må innrømme at jeg er av natur litt skeptisk til en sånn løsning. Det blir litt for mye «hjemmemekanikk» for noe så kritisk som en autopilot. Jeg er klar over at det kanskje er en irrasjonell skepsis, men spesielt autopiloten vil jeg vite at fungerer til enhver tid.

 

For meg har alltid RPi med OpenCPN vært en sekundærløsning, så å slippe den løs på autopiloten sitter langt inne... ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Gunga Din said:

Arne, eller noen annen har dere testet RPi'n som autopilot (pypilot ?)..........virker litt spennende å ha som en backup.

 

Har ikke kommet så langt.  :-)

 

Den RPi3'en som jeg i dag kjører Openplotter på sliter til tider med å kjøre alt rælemikket jeg har hengt på den så jeg har foreløpig bestilt en RPi3B+ som jeg kan installere siste Openplotter-imaget fra scratch, så får jeg flytte over ting & tang etterhvert.

Kjøpte en brukt Raymarine Type 1 linear drive i vinter som jeg hadde planlagt å montere som ny AP etterhvert som jeg kom over tilstrekkelig med Raymarine-deler, men nå er jo pypilot integrert i den siste OpenPlotter-imaget så jeg tror jeg blir å forsøke dette.
Trenger en kontroller for å styre Type 1'n, og en gyro-sak som kan gi bevegelsedata og retning. Samtidig er det er faktisk fristende å kjøpe den ferdige løsningen han har, den kjører på en PiZero og laster OS i RAM ved oppstart så det bør være ganske stabilt.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

@Arne Henriksen, hvis du sliter med OpenPlotter kan du evt teste Sailors Pie, som er en norsk tilpasning av OpenPlotter. Den virker litt snillere på ressursbruken, men har endel radio-funksjoner som man kanskje ikke trenger. For å få tak i den distribusjonen må du melde deg inn i Facebook-gruppen «Raspberry Pi / Elektronikk i båt».

 

Merk at Sailors Pie foreløpig ikke kjører på 3B+, og det er usikkert når den er klar. På en førstegenerasjon 3B burde den kjøre fint.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3B+, tykker det går relativt kjapt o zoome........

den sliter litt med grafikkakseleratorn. OpenGL, da blir det litt seigt, men OpenGL trengs vel i stort sett bare om man kjører radaroverlay.

 

all Nav-data kommer via wifi...så har ikke hengt på noe ‘rælemikk’.........so far :giggle:

 

får forske litt på pypilot å vad jeg trenger, mitt neste miniprosjekt er å få opp OpenCPN og oeSenc-karten på en ordinarie plotter.....RPi’en har videoutgang....og MFD’ene har videoinngang........PAL/NFTS.........lurer på hur mye sæmre bilde det blir jmf HDMI ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Popeye70 said:

@Arne Henriksen, hvis du sliter med OpenPlotter kan du evt teste Sailors Pie, som er en norsk tilpasning av OpenPlotter. Den virker litt snillere på ressursbruken, men har endel radio-funksjoner som man kanskje ikke trenger. For å få tak i den distribusjonen må du melde deg inn i Facebook-gruppen «Raspberry Pi / Elektronikk i båt».

Jeg kjenner den, er medlem i gruppen. Nei, jeg formulerte det vel dårlig, jeg sliter ikke med OpenPlotter men den kjører til tider med ganske høy CPU-last (type over 50%) men det er jo en ganske gammel OpenPlotter alpha/beta-versjon som jeg har oppdatert og oppdatert til den ikke gikk lengre, må installere 1.0 fra image så da hopper jeg like godt på ny hw.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Gunga Din said:

all Nav-data kommer via wifi...så har ikke hengt på noe ‘rælemikk’.........so far :giggle:

 

får forske litt på pypilot å vad jeg trenger, mitt neste miniprosjekt er å få opp OpenCPN og oeSenc-karten på en ordinarie plotter.....RPi’en har videoutgang....og MFD’ene har videoinngang........PAL/NFTS.........lurer på hur mye sæmre bilde det blir jmf HDMI ?

Jeg har  NMEA0183-input mot Openplotter via adskilte USB-dongler for AIS, vindinstrumentet, logg/dybde, ratekompass samt input/output mot en SeaTalk-bridge (Raymarine E85001), og til slutt NMEA0183 utputt til radaren. 

Noen 1-wire temperatursensorer. 

BME280 I2C-chip for luftfuktighet/barometer/temp.

 

Så har jeg et python-script som genererer signalk-data fra Victron BMV712'en min (lading/forbruk/spenning/SOC osv) og dytter inn i Openplotter, samt en Telldus TellStick som jeg kan slå av/på varme, varmtvannstank og sånt.

Og en liten webserver og noen script som plotter ting og tang.
Har vel ikke akkurat optimalisert dette så det er ikke så rart den sliter litt til tider.

 

Hfff. Når jeg leser den lista gruer jeg meg litt til å bytte ut ting og starte fra scratch... :-)

 

=============

oeSenc... jeg har kjørt Pi'en fra en USB-disk, og det ødela for krypteringen for oeSenc så de ga opp, jeg kunne ikke bruke den løsningen medmindre jeg bootet fra MicroSD..
Har installert kartene på en billig laptop med Win10 for å teste dem, de ser jo bra ut, foreløpig ikke lagt så mye mer i det siden de gamle CM93 piratkartene funker greit der jeg reker omkring inni Trondheimsfjorden. Har papirkart også..

 

PAL er vel 576 x 480 så det vil naturligvis merkes at det er lavere enn 1024x768 eller hva du nå dytter ut av HDMI/VGA - samtidig er kanskje ikke MFD'ene så svære?

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et ASUS Tinker Board med OpenCPN. Dette er formmessig identisk med RPi, men med dobbelt så mye minne og 40-50% kjappere prosessor. Brukeropplevelsen i f.eks. OpenCPN er bedre på Tinker Board enn RPi - spesielt zoom + scroll er merkbart raskere.

 

Dessverre er ikke "økosystemet" og entusiastmiljøet rundt Tinker Board like utviklet som for RPi, så det er mye vanskeligere å få hjelp. Etter mye om og men fikk jeg inn OpenCPN, men da ikke med den originale Linux-distribusjonen som skreddersys for Tinker Board. Jeg måtte bruke Armbian i stedet. Planen er å legge på flere funksjoner etterhvert, men det ble ikke tid før sommeren.

 

Med Tinker Board kuttet plutselig skjermen ut, og da jeg testet den på flere forskjellige skjermer (noen identiske, noen andre modeller) var det tilsynelatende hipp som happ hva som funket. Bytte av skjermkabel funket ikke. Sånne ting er med på å heve terskelen for å komme i gang, og begrense utbredelsen. Dessverre, fordi Tinker Board er en kraftig pakke som jeg kunne tenke meg å teste også i andre sammenhenter.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 17 timer siden:

Dette ser spennende ut, men jeg må innrømme at jeg er av natur litt skeptisk til en sånn løsning. Det blir litt for mye «hjemmemekanikk» for noe så kritisk som en autopilot. Jeg er klar over at det kanskje er en irrasjonell skepsis, men spesielt autopiloten vil jeg vite at fungerer til enhver tid.

 

For meg har alltid RPi med OpenCPN vært en sekundærløsning, så å slippe den løs på autopiloten sitter langt inne... ?

Din skepsis er sunn og riktig. Autopiloten er konstruert for å fungere 24/7. PC og Rpi har ingen innebygget basis/OS som hjelper til med hverken sanntidsfunksjoner eller stabilitet. Enda værre er bruk av usb-port. Den er opprinnelig konstruert som master-slave og primært til bruk for sending og mottak av filer. 

 

Å kjøre NMEA XXXX og / eller sanntids datastrømmer i en slik konstruksjon har aldri vært meningen.

 

Jeg har langtidstestet store og små, billige og dyre(149,- til 2189,-) De detter ut senest etter et døgn alle sammen.

Det hjelper ikke å restarte konfigurasjoner f.eks hver 6 time,, for oppetiden er random. 

 

Å bruke dette som backup i en kanskje kritisk situasjon er heller ikke betryggende. 

 

Mange vil kanskje ha gode erfaringer med slike oppsett. Det er ingen garanti for noe som helst.

 

Mitt råd som fagmann i reguleringsteknikk er å kjøpe et komplett autopilotsystem. Kople til en liten kartplotter, eller en GPS med NMEA xxx ut og inn. PC eller Rpi med en stor skjerm settes opp med komplett kartprogram og brukes til planlegging og navigasjon. Waypoints og ruter sender du fra PC til GPS / Kartplotter ved behov. Før turen starter.

Dette oppsettet fungerte for meg med en antikvarisk Garmin 45 for 20 år siden. i 12 år. "Uten stans".

 

 

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Well, nå er det nå ikke akkurat Bastøferga vi skal styre med dette her, det er jo bare for gøy.  :smiley:

Ellers - at noen sliter med stabiliteten kan også ha med hw som er brukt, jeg kjører alle USB-donglene over hub'er med egne strømforsyninger og synes dette er ganske greit, i all hovedsak er det utenforliggende årsaker når jeg har måttet boote RPi'en, type strømkutt eller patching.

At det står kun 6 døgn uptime nå er pga en omkobling jeg gjorde så jeg måtte ta strømmen - ellers kjører den 24/7/365 med til tider flere uker mellom boot.

Capture.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Runner said:

....

PC og Rpi har ingen innebygget basis/OS som hjelper til med hverken sanntidsfunksjoner eller stabilitet. Enda værre er bruk av usb-port. Den er opprinnelig konstruert som master-slave og primært til bruk for sending og mottak av filer. 

 

Å kjøre NMEA XXXX og / eller sanntids datastrømmer i en slik konstruksjon har aldri vært meningen. 
....

 

Dette blir nok en påstand som det ikke er helt hold i. Jeg har hatt i over tre år hatt et RPI kort som mottar og prosseserer live AIS strøm fra Kysteverket. En datastrøm med til tider over 800 AIS (NMEA format) meldinger pr sekund. Datastrømmen pakkes ut og legges i database på USB disk koblet mot RPI kortet. Systemet er kun nede for program/sikkerhets oppdateringer.
Rasbian i server versjonen, er så nær et sanntidssysem som en kan komme.  Jeg bruker RPI kortet som hjerne i et drone oppsett. Få autopilot systemer har oppdateringer oftere en 10 ganger pr sekund.
 

 

Link to post
Share on other sites

@ Arne Henriksen og Octant.

Det er ikke overraskende at stabiliteten og sanntidsegenskapene kan bedres med ekstraHW og tilpasset SW. Nå er det ikke krav til "ekte" sanntid. Les 1 kHz eller mer i et autopilotsystem. Men hva gjør du den dagen Win10 foretar en tvungen oppgradering på 10 GB med påfølgende reboot og konfig.

Et autopilotsystem beholder verdiene også ved strømbrudd eller vakkelkontakt (som jeg hadde.) Et spark i kontakten og AP styrte videre. En og måtte rebootes først. Ja jeg vet det finnes 12 volt UPS.

 

Men hvis du summerer prisene på alle nødvendige ekstrakomponenter som kreves for å gjøre pc stabil. Tror jeg du like greit kan kjøpe en AP av god kvalitet.

 

Morro å lage selv, men ikke så morro når du står i fjæresteinene.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, Runner said:

@ Arne Henriksen og Octant.

Det er ikke overraskende at stabiliteten og sanntidsegenskapene kan bedres med ekstraHW og tilpasset SW. Nå er det ikke krav til "ekte" sanntid. Les 1 kHz eller mer i et autopilotsystem. Men hva gjør du den dagen Win10 foretar en tvungen oppgradering på 10 GB med påfølgende reboot og konfig.

Et autopilotsystem beholder verdiene også ved strømbrudd eller vakkelkontakt (som jeg hadde.) Et spark i kontakten og AP styrte videre. En og måtte rebootes først. Ja jeg vet det finnes 12 volt UPS.

 

Men hvis du summerer prisene på alle nødvendige ekstrakomponenter som kreves for å gjøre pc stabil. Tror jeg du like greit kan kjøpe en AP av god kvalitet.

 

Morro å lage selv, men ikke så morro når du står i fjæresteinene.

 

Raspberry Pi kjører (vanligvis) en Debian Linux-variant, ikke Windows. Samme operativsystem brukes i veldig mange integrerte Black Box-løsninger uten at man vet det. Operativsystemet oppgraderes når man manuelt ber om det.

 

Det er mange RPi-løsninger som har stått og gått i flere år, helt problemfritt. Jeg har selv flere WiFi-prober som står og sniffer og rapporterer inn det de ser, og mange bruker OpenPlotter eller en annen løsning med OpenCPN. De brukes også i info-tavler og som kontrollere for alt mulig av integrerte løsninger.

 

Jeg lagde også en «alarmløsning» til båten, med GPS, 3G-dongle, temp/hum-måler, kamera osv. Hvis båten flyttet seg, kameraet merket bevegelse eller temp/hum gikk over/under mine grenseverdier fikk jeg en SMS. Jeg kunne også sende SMS og få svar med status. Fungerte helt stabilt.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kjører RPi til mange ting i huset. TVen i 2 etasje, Automatiseringsløsning i både båten og hjemme. Stabilt som rakkern,, booter kun når jeg sier det. Har ikke opplevd heng utenom når jeg fikler noe i stykker.  Ingen grunn til panikk. En gang hadde jeg en linux firewall som gikk uten reboot i 7 år, var litt spent når jeg boota den men det gikk det også. Den var dog supermoden for en liten oppgradering og dette var lenge før RPi var påtenkt! Ganske mye mer stabilt enn Windows på den måten... :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Runner skrev for 16 timer siden:

.....Morro å lage selv, men ikke så morro når du står i fjæresteinene.

tøy for stunden, men jeg ser potensialen......

 

betenk att for 10 år siden startet OpenCPN som hobbyvirksamhet av ett gjeng seilende datakyndige folk (kan ikke hele bakgrunnen)

sen har programmet og folket bak fortsatt og utvikle .....i dag er det troligvis ett av de beste på markedet ?!

 

tror vi kommer se samme sak med Openplotter og hardvaren der !, det kommer komme IP-klassede bokser og full integrasjon med NMEA2000

(finnes vel i dag reden!) etc etc.........jeg har ivartfall tro på dette :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da var blitt en av gjengen også. Hentet et 3B+ kort igår. Har en RTL-SDR-dongle som står og sender litt båter til MarineTraffic. La inn OpenPlotter for å komme igang. Ser det må tweakes litt og bedre antenne til for å få litt rekkevidde.

Forbruket nå er mellom 7% og 15% CPU der den står og leser og tygger og sender.

 

OpenCPN synes jeg personlig gikk litt for tregt. Så Pi'en blir ikke noe plotter ombord. Men mulig jeg tar en ombord for å være en mobil marine traffic-stasjon når jeg først er på båttur.

Litt synd, så for meg en skikkelig diger glass tempered 14" skjerm i ribben hehe

 

Edit; men det er mulig det blir en lightweight sak, med batteripakke og liten skjerm som ankervakt.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...