Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

fikk felt inn skjermen i båten, lagt opp strøm via bryter, når jeg lagde hulle til skjermen lit jeg det være noen små kanter oppe og nede slikt at jeg klipser skjermen inn og ut, slik at jeg kan ta den med meg hjem får å oppdatere/ oppgradere den :)

 

Nå skal jeg få gjort klart og satt på plass GPS antenne og få kjøpt meg et trådløst tastatur,  RPI'en er koblet til en liten innfelt usb/ minijack kontakt, slik at jeg enkelt kan bruke andre usb enheter på den, dersom det skulle være nødvendig.

 

1470431207.jpg

 

1470431219.jpg

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

For de av dere som kjører kart fra ChartWorld, bruker dere "Europa"-kartet, eller de respektive områdene? Ser ut til at skalaene er like, men "Europa"-kartet koster 20Euro, det spesifike for Oslofjord feks. koster 150Euro...

Så forsåvidt nå at det er en del ting som ikke er like spesifikt i Europa-kartet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det som er montert på toppen av RPI kortet er en SSD disk. Øker ytelsen betraktelig, og gjør systemet mere stabilt.

 

Dersom du ikke har det voldsomt travelt kan jeg sette opp og gjøre tilgjengelig et image med komplett OpenCPN installert. For tiden er det høyere prioriteter som må håndteres, så det kan ikke bli de første ukene.

 

 

Har du noe mer info om denne SSDen som er montert?

Har prøvd å søke litt på nettet men finner ikke noe god info...

Link to post
Share on other sites

Har du noe mer info om denne SSDen som er montert?

Har prøvd å søke litt på nettet men finner ikke noe god info...

 

Ser at kortet er utsolgt for tiden, men du kan finne mer info her.

 

Nå er det ting på gang når det gjelder oppstart av RPI kortet. Folkene bak RPI kortet driver å tilrettelegge oppstartskoden på RPI kortet slik at hele boot sekvensen skal foregå fra et USB-drive. Har ikke fått anledning til å teste dette ut enda, men mere info er å finne på denne siden.

Link to post
Share on other sites

Det oppsettet som jeg har brukt til nå kjører kun oppstart fra et SD kort (/boot) og resten av filsystemet ligger på en SSD disk. Dette oppsettet har jeg kjørt et års tid nå uten problemer. Se post #266.

Det som er nytt nå, er at SD kortet kan erstattes i sin helhet med en USB flash drive. I mitt tilfelle en Samsung USB 3.0 Flash Drive 32 GB. Se link i post #282 for oppsettet. En skal være oppmerksom på at foreløpig er dette i en tidlig fase av testingen, og ikke alle flash drives kan brukes. Oppsettet gjelder også kun RPI3 kortet.

Følger en fremgangsmåten som det refereres til i linken, kan en kjøre RPI kortet uten bruk av SD kort. Jeg driver og tester ut oppsettet for øyeblikket og kan ikke si noe mer konkret hverken i negativ eller positive retning. Imidlertid ser dette lovende ut.

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Apropos kjøre RPi OS fra USB-disk, kom over dette scriptet som gjør det nesten ekkelt enkelt å flytte OS til en USB-stick eller -disk.

https://learn.adafruit.com/external-drive-as-raspberry-pi-root/hooking-up-the-drive-and-copying-slash

Bare å følge kokeboka så kloner den alt utenom bootsector fra SD-kortet til USB.
Har ikke sett noe videre på droppe hele SD-kortet, men har et par RPi3-kort nå så jeg burde kanskje det...  :-)

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere vil en øke kapasiteten på RPI kortet betraktelig ved å legge filsystemet på SSD.

 

Kjører du oppstart og OS på sdkort og kartene lagret på SSD, eller har du kun oppstart på SDkort og resten på SSD?

Hjelper dette på panorering og zoom in/ut?

(Dette lagger ganske bra på min RPI 3b). 

 

For å unngå lugging ved bruk av OpenCPN må en huske å øke GPU minne til feks 128 MB. Standard oppsett gir bare 64 MB til grafikk prosessoren.

Link to post
Share on other sites

Hvilken strømkilde bruker dere på pi`ene deres?

Min er forferdelig ustabil, lurer på om det kan ha med at spenningen på usb uttaket mitt varierer.

Har du en RPi 2/3 bør du ha minst 2A strømforsyning, i hvert fall hvis du har koblet til mus/tastatur og annet USB-basert utstyr som trekker strøm.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt denne til de 5(!) siste RPiene mine: https://www.komplett.no/product/893724/mobil/mobiltelefon/mobiltelefon-tilbehoer/ladere/iiglo-micro-usb-lader

 

I tillegg har jeg kjøpt 4 stk PoE-splittere så jeg kan motta strøm via nettverkskabelen fra switchene på jobb. Kjøpte for å teste, og de klarer fint å drive RPi 3 med WiFi-dongel. Skal klare mye mer utstyr også, men mine står som WiFi-prober og skal ikke ha mer tilkoblet. Det gjør bare hverdagen litt enklere når jeg kan mate både strøm og nett via nettverkskabelen. Da slipper jeg å tenke på avstand til nærmeste strømuttak.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hjemme har jeg kontroll på strømmen til pi`ene (det hoper seg fort opp med dem..)

 

Men tenkte mest på i båten, altså 12v til 5v..

 

Kjøpte en sånn som skal kunne gi 3a, men får fortsatt opp strømsymbolet på skjermen på pi`en.

http://www.ebay.com/itm/Dual-USB-DC-DC-Power-Inverter-Converter-Module-12V-To-5V-3A-15W-Power-Adapter-/262356563036?hash=item3d15ab745c:g:zMgAAOSwcwhVQefQ

 

Jeg håper strompi skal funke, den skal virke med 6-36v inn og gi stabilt 5v ut.

 

Nå har jeg tilkoblet 7" r-pi skjerm, trådløst tastatur, NMEA0183-Usb, vfxcom og z-wave dongle, men de er koblet i en usb-hub med egen strømforsyning..

 

pi`en er stabil på 12.5-13v inn på konverteren.. Både over og under dette så blir den ustabil. Så tror problemet ligger i den jeg har linket til ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg kan se så trekker den offisielle 7"-skjermen rett i underkant av 0,5A. En RPi 3 som jobber tungt trekker opp mot 1.35A. En 2A strømforskyning (som faktisk klarer 2A) burde klare Pi 3 + skjerm uten problemer.

 

Tastatur + mus kan trekke så lite som 0.1A eller helt opp til 1A, avhengig av merke/modell. Og så kommer alt annet man vil koble til.

 

Jeg har kjøpt meg en sånn USB-dings som man kobler mellom USB-strømforskyning og RPi, som viser A og V under bruk. Jeg får teste denne på en RPi 3 med WiFi ++ (men jeg har ikke skjermen, så jeg får ikke målt med den).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har et fungerende system (inkludert NMEA data fra eksisterende utstyr) i bruk med skjerm ute på pidestallen som de kan vise frem på video eller bilder? Hvor god beskyttelse har dere gitt kortet, kontakter osv mot fukt og salt luft?

 

Hva er spec på skjermen dere bruker som kan avleses i sollys ute?

Siden tråden nå er lang og have såpass stor leserskare så går jeg ut i fra at lagg av noe slag er histore selv om man kjøre både opencpn og f.eks Google earth samtidig?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hverken ett fungerende system eller skjerm ute på min enda.

PI`en står "trygt" plassert nede i båten.. Jeg har ikke lagt inn kun opencpn, men har heller installert det via openplotter, her er mye ferdig tygd når det gjelder Signal-K og NMEA.

Dette er fortsatt i alpha, så stabilt vil jeg ikke tro det er enda. 

Men veldig enkelt å hente inn og sende ut NMEA0183, jeg får opp all info fra gps, dybdemåler og logg på min skjerm.

Har også koblet til en daisy ais via USB til PI`en, og til min store overraskelse fikk jeg plutselig alarm om en båt som nærmet seg på kartplotteren selv om jeg ikke hadde koblet til antenne enda.. 

De har/jobber med støtte for NMEA2k, men etter hva jeg har lest er det kun at den leser NMEA2k, de vil legge inn noen sikkerheter så man ikke enkelt kan kløne til f.eks autopilot. 

 

Openplotter: http://www.sailoog.com/en/openplotter

Forum: http://forum.openmarine.net/forumdisplay.php?fid=1

 

PS: På forumet der er det en som har postet en tråd med at de utvikler skjermer (12", 15" og 19") samt I/O brett for tilkobling. http://forum.openmarine.net/showthread.php?tid=385

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har et fungerende system (inkludert NMEA data fra eksisterende utstyr) i bruk med skjerm ute på pidestallen som de kan vise frem på video eller bilder? Hvor god beskyttelse har dere gitt kortet, kontakter osv mot fukt og salt luft?

 

Hva er spec på skjermen dere bruker som kan avleses i sollys ute?

Siden tråden nå er lang og have såpass stor leserskare så går jeg ut i fra at lagg av noe slag er histore selv om man kjøre både opencpn og f.eks Google earth samtidig?

Hei!

 

Jeg har for øyeblikket en 7" original RPi touchscreen-greie, den er jo ikke vanntett på noe vis men vi motorseilere slipper jo å hele tiden måtte stå ute i regn og blåst... :-)

 

Har tidligere brukt en 14" servermonitor, vurderer å ta den i bruk igjen, 7" widescreen blir egentlig for lite for navigering i mine øyne.

 

Når det gjelder NMEA har jeg følgende tilkoblet:

Inngående:

- Ultrasonisk vindmåler

- GPS

- Rate-kompass

- AIS

 

Utgående:

- til radar. Bare dill egentlig, men får opp hastighet og posisjon på radarskjermen.

- Skal koble til autopiloten også, mest for å teste, samt kunne la den styre ut fra vindretning.

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har et fungerende system (inkludert NMEA data fra eksisterende utstyr) i bruk med skjerm ute på pidestallen 

Satt og bladde på Alibaba i dag og kom tilfeldigvis over denne - burde være en mulig løsning ute:

https://www.alibaba.com/product-detail/IP65-Waterproof-7-inch-touch-screen_60441513882.html

 

Ifølge skryteteksten skal den både være lesbar i sollys og mulig å bruke touch med vann på overflaten. Om disse touch-skjermene faktisk fungerer mot RPi, noen som vet?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

RPi klarer touch-skjermer, ja. Jeg kjøpte en 10" multitouch som viste seg å være skjermdelen av en android-tablet. Jeg må skaffe meg en fornuftig boks å ha den i, men det er full funksjonalitet på skjerrnbilde og touch. Ingen drivere eller annet måtte inn for å få min skjerm til å funke - it just works.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har for øyeblikket en 7" original RPi touchscreen-greie, den er jo ikke vanntett på noe vis men vi motorseilere slipper jo å hele tiden måtte stå ute i regn og blåst... :-)

 

 

Har tidligere brukt en 14" servermonitor, vurderer å ta den i bruk igjen, 7" widescreen blir egentlig for lite for navigering i mine øyne.

 

 

Når det gjelder NMEA har jeg følgende tilkoblet:

Inngående:

- Ultrasonisk vindmåler

- GPS

- Rate-kompass

- AIS

 

Utgående:

- til radar. Bare dill egentlig, men får opp hastighet og posisjon på radarskjermen.

- Skal koble til autopiloten også, mest for å teste, samt kunne la den styre ut fra vindretning.

 

 

Takk for video og forklaring. Det du har i video 1 ser ut som noe jeg kunne tenke meg selv. Hvis prosjektet mitt skal erstatte/dublere eksisterende utstyr så må jeg har en skikkelig skjerm som tåler vann/regn/sol, det kommer nok til å bli den dyreste enkeltdelen.

 

 

Jeg er forøvrig møkk lei alle leverandører av navigasjons elektronikk til fritidsbåt og deres oppgraderingshysteri og inkompatibilitet med eget og andres utstyr. Jeg kommer til å bruke pengene på å lage mitt «eget system» alt slik jeg vil ha det. Bonusen er at jeg får noe jeg kan fikse selv, ikke være avhengig av en leverandør/modell, nyte godt av rimelige kart, noen gratis, rundt om i verden, samt bygge det ut slik at navigasjon og data er tilgjengelig rundt om i båten til en billig penge.

 

  

 

I tillegg til laptopen, som fort kan stjeles eller gå i gulvet så kommer jeg til å kjøre en low power vifteløs 12v pc boks (Beebox) montert på et sikkert sted. Jeg har bestilt en WiFi NMEA2000/0183/Seatalk Router fra vyacht som skal kobles til det eksisterende nettverk, det blir spennende å se om jeg får det til å funke som jeg vil. Det ser ut til en av skjermene vil bli en 10,1 Xenarc TWXN-1029CNH. Hvis den viser seg lovende så blir det flere skjermer fra Xenarc, men det får bli en egen tråd.

 

 
 
Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satt og bladde på Alibaba i dag og kom tilfeldigvis over denne - burde være en mulig løsning ute:

https://www.alibaba.com/product-detail/IP65-Waterproof-7-inch-touch-screen_60441513882.html

 

Ifølge skryteteksten skal den både være lesbar i sollys og mulig å bruke touch med vann på overflaten. Om disse touch-skjermene faktisk fungerer mot RPi, noen som vet?

 

Den ser ikke så tilforlatelig ut i designet, men funker den som reklamen sier så er det ikke så ille. Kanskje litt liten som hovedskjerm?

Det er noen hull på baklokket som bekymrer meg med tanke på vann.. En annen ting er forskjellig spec hos samme leverandør på samme produktnummer:

 

(Merk oppløsning 1024x600) https://www.alibaba.com/product-detail/IP65-Waterproof-7-inch-touch-screen_60441513882.html  vs (800x480)

https://www.alibaba.com/product-detail/7-inch-Waterproof-Full-IP65-LCD_60479979210.html

 

Det lukter litt, jeg vil tro at den angitt prisen er for en skjerm som antagelig har den aller verste spec og at alle tilleggene vil øke prisen til "normal" kost i markedet. Men om du er modig så kjør på.

Forøvrig er det beste jeg har funnet skjermer fra Xenarc

https://www.xenarcdirect.com/Waterproof-Monitors/

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...