Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

Nautisk Fritid og NV Charts. Jeg har kombiløsningen med papirkart og CD. Fungerer fint med OpenCPN. Kan være noe rabatt i forbindelse med båtutstillinger.

 

Eivind

Må jeg liksom ha Windows installert på en maskin for å kunne laste ned NO1.2 fra NV Charts? For så å overføre dem til RPi'n?

 

Not a Windows fan!

 

- nerdegutta

Link to post
Share on other sites

 

 

Fytterakkern for en arbeidslyst - du gjør det ikke akkurat enkelt for deg når du først skal ha noe  :thumbsup:

Har du dette kjørende over tid når du ikke er ombord, og har du målt hvor mye strøm som går? Jeg har stort sett hatt strøm fra brygga i vinter og ikke trengt å rasjonere, men ser den godt kan ligge en uke med løsningen kjørende uten å tømme forbruksbatteriet.

 

Jeg irriterer meg ellers litt over at det ikke finnes en noenlunde enkel løsning for å benytte en normal SSD-disk på Pi'en, kjøpte jo en en liten mSATA-disk som jeg tenkte å bruke, men slet såpass med dårlige koblinger og utfall pga dårlig USB-kabel/diskchassis at jeg gav opp til slutt.

Har derfor bare brukt SD-kortet, men er usikker på forventet levetid på dette, spesielt når jeg bruker det til logging av måledata (temperaturer og sånt).

 

Jeg har hengt med OpenPlotter, det blir et ganske bredt felt som dekkes inn der også etterhvert, hovedmannen bak det har vært veldig lydhør for spørsmål og nye behov, og det er flere involverte på kodingen.

Har bestilt meg en RPi 3 som er rett rundt hjørnet nå, forventer litt bedre ytelse med denne, spesielt i OpenCPN, så det blir spennende. 

https://github.com/sailoog/openplotter

http://www.sailoog.com/en/blog/openplotter-community

http://forum.openmarine.net/

 

 

Har det kjørende omtrent hele tiden, strømforbruken er såpass lav at det går fint (har 150W solcelle panel som lader på dagtid)

 

Systemet bruker 3W (0.25A) uten touchskjerm og cirka 6W (0.5A) med touchskjerm og stor belastning på CPU'en

 

Kommer til å kjøre SD-kort (har backup av alle filer og databaser backes automatisk opp på en server) så lenge det varer (for å teste levetiden), får vurdere å gå over til HDD når SD-kortet dør

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Flott gjennomgang.

 

Hvor har du fått kartene fra? OpenSeaMap? Jeg har utfordringer med grafikken. Den er grov og kornete. Tips / hint?

 

- nerdegutta

 

CM93 kart kan man finne gratis på *host* torrentnettsiderellernoesånt..

 

Grov og kornete? I dunno.. Har du noen bilder som viser hvordan det ser ut?

 

Kjører du hdmi? Kan være noe display instillinger som kan settes i Pi'ens "BIOS" som er en txt fil, config.txt https://www.raspberrypi.org/documentation/configuration/config-txt.md

Link to post
Share on other sites

Ollebukta blir liksom ikke den samme. :-)

 

bilde

 

CM93... akkurat ja.

 

Jeg har hentet dette fra OpenSeaMap, men klarer ikke å få det bedre. Forsøkt både på RPi og stasjonær.

 

- nerdegutta

 

Oi faen, nei det var ikke noe særlig, har dessverre ikke noe tips, har ikke noe erfaring med OpenSeaMap, men ser bra ut her hos meg i firefox: http://i.imgur.com/oIXC65Z.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hei.

Jeg har da gått til innkjøp av følgene til min båt.

 

Raspberry pi 3 modell B

 

1,2 GHz Quad-Core ARM-processor
1 GB RAM
4 USB-porter

 

Wifi og Bluetooth
 
Raspberry Pi 7" Touchscreen Display
 
7” Touchscreen Display. 
Screen Dimensions: 194mm x 110mm x 20mm (including standoffs) 
Viewable screen size: 155mm x 86mm 
Screen Resolution 800 x 480 pixels 
10 finger capacitive touch. 
 
microSD:
 
SanDisk Extreme Pro microSDXC Class 10 UHS-I Class 3 64GB
- Lesehastighet opp til 95MB/s
- Skrivehastighet Opp til 90MB/s
- UHS SpeedClass 3
 
Samsung SSD 850PRO 128GB
OEM, 3D V-NAND, 550/470MB/s read/write
 
 
Skal bruke Følgene OS:
RASPBIAN JESSIE - Full desktop image based on Debian Jessie.
 
Denne har jeg ønske om å bruke til lit forskjellige ting,
 
1. Spotify for musikk avspilling til stereoen i båten, helst via BT.
2. OpenCpn kartsystem, Må da også kjøpe inn en USB GPS Antenne.
3. avlesing av motor data, her har jeg tenkt å kjøpe inn en kabel som kan kobles mellom motoren og RPI, der følger også med et program får avlesing av data men ønsker et bedre display oppsett, Noe lignende det Octant hadde satt opp.
4. mulighet for å bruke Nettleser 
 
Har ikke doktorgrad i programmering og slik, men mer rimelig oppegående på data siden, og har brukt RPI til en del andre ting, blant annet har jeg en RPI 2B i tv benken som kjører OSMC "mediad avspiller", som henter alt fra Nase jeg har.
har også en RPI 1B denne er satt opp som spill konsoll, får alle gamle 64bt spillene man hadde før, som Nintendo, Nintendo 64, sega osv.
 
men jeg kommer lit til kort når det gjelder OpenCpn, så her Håpet jeg å få lit hjelp fra Octant, kanskje på en ferdig fil med og en veilding får å legge inn OpenCpn.
Når det gjelder Motor data er jeg helt blank, men har en bekjent som er mer en oppegående på java programering. men han trenger sikkert lit input i i hvordan man skal få til å sette opp instrumenter, tolke motordata osv, her også håpet jeg kanskje på lit hjelp og info fra Octant eller andre som har peilig på dette.
 
 
Når det gjelder motor data så kan det være greit å vite lit om motoren, det er en Volvo Penta 5,0GL 260hk bensiner 2000 modell. følgene blir kjøpt inn får å koble seg til motoren. MEFI Scan 3 for MEFI 3 Controllers da det er den type ECU jeg har
denne dataen som denne får må gå å bruke til noe eller hva?
 
Om noen vet om en Løsning får å sinntalere program på RPI, tenker dat på program som man ellers kan sinntalere  på mac eller Windows så blir jeg glad får det også. har sett lit på dette ( Run Intel x86 applications on ARM-based mini PCs) men dette koster jo lit det også.
 
planen nå er da å kjøre alt på RPI 7 skjermen, men etter vert vil jeg kjøpe inn en HDMI skjerm uten Touch og teste om det gå å kjøre denne sammen med RPI 7 skjermen, siden den ikke bruker hdmi porten på RPI 3 korte. og da se om jeg kan ha "instrument dataen fra motoren på den ene og OpenCpn på RPI 7 skjermen.
 
 
Noen som har noen innvendinger på dette oppsette? eller info til hvordan jeg løser alt dette så er jeg teaknemlig får innspill.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet, og fremdeles benytter OpenCPN via RPi kortet ombord. For å øke ytelsen på RPI3 kortet bruker jeg SSD i tillegg til microSD kortet. Ytelses forbedringen er betydelig.
For RPi finnes det ikke ferdige OpenCPN pakker for nedlasting. Oppskriften for hvordan nedlasting og kompilering skal gjøres, er å finne på OpenCPN's web sider. http://opencpn.org/ocpn/download
Burde være greit å få til.

Link to post
Share on other sites

En annen ting som jeg ønsker å nevne i denne forbindelsen, er å koste på seg en bryter på RPI kortet som slår av systemet på en sikker måte. Jeg har kjøpt noen fra denne leverandøren http://mausberry-circuits.myshopify.com/collections/frontpage.
 

Bryterene fåes i forskjellig utgaver. På bildet under vises en slik bryter som kobles rett på strømuttaket på kortet. Jeg har også en type bryter ombord som er plassert i konsollet. Bryterene gir, når aktivisert, et signal til OS'et om "shutdown -h now". Anbefales for sikker bruk og for å hindre korrupt filsystem.

 

'rpi3_opencpn.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke MEFI Scan systemet, men jeg antar at systemet gir ut en ASCII streng som kan prosesseres videre. Er så tilfellet er det i prinsippet bare å trekke ut verdiene av de sensorene som er koblet til motoren med et høvelig programmerings/skript verktøy. Programmeringsspråket C, Perl eller javascript er ypperlig verktøy til dette formålet. Presentasjon av data kan for eksempel gjøres i en webbrowser i fullskjerm modus enten som analog eller digital visning. Søk etter "steelseries javascript gauges" på nettet. Det finnes en rekke eksempler som kan benyttes. Jeg har i andre tråder her på BP vist hvordan dette kan gjøres.

Link to post
Share on other sites

Har selv lagd en kartplotter med OpenCPN og Raspberry pi.

Kjøpte en 7" touch skjerm som får strøm fra selve Raspberry pien (bruker kun strøm tilkoblingen for den. Må ha 2.5A) og har en mini tastatur på Bluetooth.

 

Er super fornøyd med den, men trenger bare en litt bedre kart.

 

Holder nå på å legge inn AIS og har lagt inn VHF radio (bruker RTLSDR dongle)

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

hei igjen.

 

Da har jeg fått satt opp RPI med Rasbian os, og skulle legge inn OpenCPN, men det fikk jeg ikke til, men etter å ha installert ExaGear Desktop fikk jeg det til, men den bruker 50% av cpuen, noe som gjør at den er utrolig treg å starte.

når om sider OpenCPN kommer opp å går ser det ikke ut til at den har noe kart...  så her må jeg ha gjort noe feil en plass.

 

Ser det at du Wdpk at du har et annet skjermbilde en det jeg har på OpenCPN, bruker du foresten Raspberry PI 7 skjermen?

 

Octant, Hva er det du har montert oppå raspen?.

 

Så kommer alle tusen spørsmål:

Hvor finner jeg kart til OpenCPN?
​er det en annen måte å installere OpenCPN uten å bruke den  ExaGear Desktop?

Jeg får ikke kontakt med den eksterne SSD via usb, virker ikke som RPI fir strøm til den via usb..?

er det andre nyttige programmer jeg bør ha på RPI i forbindelse med at den skal være i båten? hva har dere?

Hvilken GPS usb antenne bør jeg bruke til OpenCPN? (usb Antenne)

 

Wdpk; hvor har du kjøpt det tastaturet?

 

 

Håper dere kan svare meg på dette :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Octant, Hva er det du har montert oppå raspen?.

 

Så kommer alle tusen spørsmål:

Hvor finner jeg kart til OpenCPN?

 

Det som er montert på toppen av RPI kortet er en SSD disk. Øker ytelsen betraktelig, og gjør systemet mere stabilt.

 

Dersom du ikke har det voldsomt travelt kan jeg sette opp og gjøre tilgjengelig et image med komplett OpenCPN installert. For tiden er det høyere prioriteter som må håndteres, så det kan ikke bli de første ukene.

Link to post
Share on other sites

Takker for det, jeg har tid å vente lit, får å få et ferdig oppsett, i mellomtiden kan jeg snoke lit rundt i RPI veden å se hva annet man kan installere på den av maritime ting som kan være nytting.

 

Hvor har du kjøpt den SSD disken? jeg får ikke bruke min eksterne SSD, så må finne en annen løsning. 

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Nå tester jeg ut Ubuntu MATE 16.04, det ser ut til å ha bedre desktop en raspian og ligner mere på Mac/ windows. vet ikke om det er bedre å kjøre OpenCPN på dette os'e en på raspian.

 

Har to Micro sd kort så har nå et med Ubuntu MATE 16.04 og et med Raspian. så får jeg testet ut begge.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei hebbelille

 

Ja bruker 7" skjerm til RP2. Kjøpt på Kjell.com

Tastaturet kjøpte jeg på teknikmagasinet for noen år siden. Vet ikke om dem har den enda.

 

Har ferdig oppsett du legger bare rett inn på SD-kort. Og følger det som står på skjermen så er alt klappet og klart. Kan legge den ut på DropBox hvis ønskelig?

 

Kart som jeg har inne nå har ikke dybde målinger osv. Husker ikke helt hvor jeg fant kartet jeg har nå, men skal se nærmere på det når jeg kommer hjem igjen.

Sliter veldig med å få inn S-63 kart. Har liggende kart som jeg har brukt på MaxSea programmet. Har sjøkart for hele verden. Men får ikke disse inn via S-63 plugin.

Skal være kompatibel kart.

 

Problemet er etter jeg har lagd UserPermit og InstallPermit. Sliter med: Installer CellPermits → PERMIT.TXT

 

Har ingenting som heter PERMIT.TXT i kart mappa. Kun SERIALNO.TXT og denne virker ikke.

 

Noen som har forslag?

Redigert av wdpk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

wbpk: det er samme skjerm som jeg bruker, har du fått til multi touch på den?  jeg har prøvd å legge inn Kivy, men har ikke klart å få den installer.

det oppsette du har til din RPI med OS og openCPN? osv?

 

jeg har i sakt ja til å vente på et image fra Octant, men er jo av interesse å teste det ut :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...