Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

Takk for tips, det skal prøves.

 

Hvilken strømkilde bruker dere på pi`ene deres?

Min er forferdelig ustabil, lurer på om det kan ha med at spenningen på usb uttaket mitt varierer.

 

Har nå bestilt en "strompi2" for å se om det hjelper.

 

http://www.joy-it.net/strompi-2/

 

Kan legge til at jeg nå har montert "strompi2" i båten og da var stabiliteten på stell..

 

Denne har også en funksjon som skrur av pien dersom volt blir for lav. (kan også sende en mail om at den nå blir skrudd av).

Finnes også flere leverandører som gjør det samme.

 

Jeg kommer i hovedsak ikke til å bruke min til navigering, mest ett panel med oversikt over båten.

 

Panelet ser sånn ut sålangt:

bilde

 

Vind-data og sjøtemp er på vei inn.

SOC og forbruk kommer seg så fort jeg får VEdirect kabelen til batterimonitoren.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg blir oppriktig imponert over det dere får til med disse små kortene. Siden jeg skulle ønske jeg kunne gjort det samme selv må jeg jo nesten spørre: Hvor begynner man for å lære noe av dette? Jeg syns både programmering og automasjon virker interessant, men spesielt programmering har jeg svært lite erfaring med for å si det forsiktig. Kunne godt tenkt meg å ha et system for monitorering av tanker og batterier (Arduino?) med et grafisk grensesnitt på en skjerm ved styreposisjon. Dette er ting som bare trenger å virke mens jeg er ombord og på tur og trenger heller ikke avleses veldig ofte (hvert 10. min?).

Så spørsmålet er egentlig som følger: hvor starter jeg? Noen forslag til youtubevidoer eller lignende for dummies? Hva er enklest å få til av Arduino og Raspberry pi evt. en kombinasjon?

Link to post
Share on other sites

Jeg blir oppriktig imponert over det dere får til med disse små kortene. Siden jeg skulle ønske jeg kunne gjort det samme selv må jeg jo nesten spørre: Hvor begynner man for å lære noe av dette? Jeg syns både programmering og automasjon virker interessant, men spesielt programmering har jeg svært lite erfaring med for å si det forsiktig. Kunne godt tenkt meg å ha et system for monitorering av tanker og batterier (Arduino?) med et grafisk grensesnitt på en skjerm ved styreposisjon. Dette er ting som bare trenger å virke mens jeg er ombord og på tur og trenger heller ikke avleses veldig ofte (hvert 10. min?).

Så spørsmålet er egentlig som følger: hvor starter jeg? Noen forslag til youtubevidoer eller lignende for dummies? Hva er enklest å få til av Arduino og Raspberry pi evt. en kombinasjon?

 

Et god start vil være å kjøpe inn et RPI kort med tilbehør fra feks komplett.no

 

https://www.komplett.no/product/877502/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/integrert-cpu/raspberry-pi-3-model-b-starter-kit#

 

Komplettere med litteratur fra feks amazon.com og internett.

 

Derifra og videre er det bare hvor mye du orker og din egen fantasi som setter begrensninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke programmere, men kan lese noe kode..

Det jeg gjør er å søke på nettet etter hva jeg ønsker å oppnå... F.eks "Arduino fuel gauge". Da vil man få opp noe..

Men hva er egentlig f.eks en Dieselmåler? Det er jo bare en variabel motstand... Så da søker jeg på "arduino potmeter".. Så får man opp enda mere..

Etter det så er det egentlig å lese koden og klipp&lim, prøving og feiling.

Når man er forum-nisse og surrer rundt på forum som omhandler båter, arduino og ras-pi. Så får man hele tiden inputs og ideer.

Som jeg har skrevet før så er jo også openplotter ett fint sted for "diy".

 

Bak mitt skjermbilde så ligger det mye ferdig tygd...

NMEA data hentes fra Openplotter (K-plex og signal-K), 12v data hentes fra Victronenergy (solregulator og batterimonitor) via MQTT og 230v data hentes fra Domoticz.

Tankmålere blir via Arduino. (Dette er klart, mangler montering i båten).

All data hentes så inn i Node-Red og presenteres derifra.

 

Nå sporer denne tråden litt ut av ras-pi og Open-cpn.. 

Men alt kan henge sammen om man vil :)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ikke bare lysstyrken som var dårlig der, 800 × 480 oppløsning på en 10" er rett fram elendig.

Det var faktisk ett av problemene for meg med den originale touch-skjermen fra RPi, oppløsningen blir så lav at deler av dialogboksene i OpenCPN (OK/Cancel-knappene f.eks) tildels havner utafor skjermen.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
9 hours ago, str said:

har kjøpt kart, men og laget fingerprint file, men når jeg laster opp denne for å generere en system id, så får jeg beskjed om "bad file name", noen tips om hva jeg gjør galt?  kjører på raspberry pi

 

Trenger liit mer info for å kunne gi et skikkelig svar.

  • Har du installert OCPN via "apt-get install", eller har du kompilert selv?
  • Er kartet pakket ut og lagt på hjemmeområdet til bruker "pi"
Link to post
Share on other sites

Jeg kaster inn et spørsmål: Jeg har hatt OpenCPN som backup på bærbar PC i noen år, men i år tenkte jeg at det kanskje var på tide å fastmontere en RPi nede i kartbordet for å slippe å dra på en bærbar. De nye kartene som er tilgjengelige frister, men jeg har noen andre kart (cm93) som jeg brukte for å teste.

 

Jeg testet først OpenPlotter, men syntes det gikk litt tregt med «pan & zoom». Å tegne opp kartet på nytt etter å ha dratt i det tar noen sekunder. Nærmere 2 enn 10 sekunder, men allikevel syntes jeg det gikk for tregt. 

 

Dermed la jeg inn Raspbian på nytt og installerte kun OpenCPN for å test. Dermed slapp jeg unna de ekstraprosessene som OpenPlotter kjører. Fremdeles syntes jeg det gikk for tregt å tegne opp kart etter «pan & zoom» - å vente mer enn 2 sekunder på oppdatert kartvisning blir for tregt når man er vant til «sanntidszoom» på iPad og PC.

 

Dette var rene skrivebordstester - jeg regner med at kartet flyter fint ved vanlig navigasjon i max 8-9 knops fart, men endel av min bruk er å flytte meg fram og tilbake i kartene og zoome inn/ut stadig vekk. Da vil jeg ha så smooth opplevelse som mulig.

 

Er dette noe bare jeg opplever, eller er det vanlig forsinkelse når man bruker RPi? Jeg har ikke fått testet å endre på displaysettings, men får vel gjøre det ved en passende anledning.

 

Jeg vil ikke gå all inn på en RPi-løsning og knytte kjøpte kart til dette før jeg vet at det fungerer bra nok, så derfor fisker jeg etter andres erfaringer...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører Openplotter og OpenCpn på en RPI-3 med 7" original screen på kartbordet mitt med de nye kartene fra kartverket.

Jeg er fornøyd med hastigheten av panorering og zoom (zoom tar ca 1 sek pr nivå og panorering er raskere), det virker som om OpenCpn cacher kartene, for zoom og pano går raskere og raskere etterhvert, mener det hjalp en del å aktivere OpenGL og kan sikkert hjelpe en del å fjerne informasjon som man ikke trenger.

 

Det eneste jeg ser er at jeg synes 7" blir litt lite å navigere etter på pi`en (dette kan nok hjelpe veldig med å velge bort informasjon man ikke trenger), har en Raymarine 7" på pidestall som jeg synes er helt ok, men vanligvis kjører jeg også en iPad i tillegg som jeg drar med meg rundt i båten.

En kjekk sak med Openplotter er NMEA multiplexer så den sender ut GPS, Vind, dybde, hastighet og AIS til padden i tillegg.

Jeg har en eldre iPad med iSailor, men tenkte jeg skulle oppgradere til en ny 10" android-sak så jeg har OpenCpn der også.

Kan bli litt forvirret av å ha 3 forskjellige kart å se på (Raymarine silver kart, OpenCpn og iSailor)...

 

Edit: Skal ned i båten og tømme avfukteren i morgen så skal se om jeg kan filme en snutt.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet godt tips:

Touchfunksjonen på rpi screen er jeg ikke helt dus med så jeg kjøpte dette tastaturet som jeg er veldig imponert over:

http://www.clasohlson.com/no/Exibel-fjernkontroll-med-tastatur-og-gyromus/38-6633

Skrive noveller kan man gjøre ett annet sted :wink: , men den fungerer "out of the box" og man bruker piltastene til å flytte seg rundt om i kartet og PgUP og PgDn til å zoome in og ut.

I tillegg lades den via USB og tar liten plass.

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på RPI 4 ...

 

RPI kortet har sine begrensninger - ingen tvil om det. Siden jeg startet med disse kortene og frem til i dag har kortene blitt bedre og bedre - mer minne, raskere cpu og bedre operativsystem osv osv. Programvaren - i dette tilfellet ocpn - har også hatt en rivende utvikling med bedre funksjonalitet og grensesnitt på bekostning av økte krav til maskinvaren som programvaren skal kjøre på. Dette er særlig gjeldende når en skal bruke komplekse kartpakker som for eksempel kartene fra Kartverket.

 

Når en skal bruke ocpn og rpi bør en ha i tankene det som jeg skriver ovenfor. Fall ikke for fristelsen med å bruke rpi kortet til noen annet er ocpn. Skrell vekk alle unødvendig programpakker, sett inn en SSD i stedet for SD kortet og sett opp kortet til å boote fra SSD disken. På den måten for man et system som er stabilt.

 

Dersom en ønsker å ta det helt ut, bruk gjerne et kabinett fra en tredjeparts leverandør med strøm- og boot kontroll. 

 

Jeg har brukt RPI og ocpn med tilkobling fra nmea kompass, pitch, heel, temperatur, luftrykk og AIS uten problemer.

 


 

 

Link to post
Share on other sites

Octant skrev for 2 timer siden:

 

Trenger liit mer info for å kunne gi et skikkelig svar.

  • Har du installert OCPN via "apt-get install", eller har du kompilert selv?
  • Er kartet pakket ut og lagt på hjemmeområdet til bruker "pi"

 

 

jeg har installert via apt-get, samt lagt inn plugin for s-63 på samme måte.

 

problemet er at jeg ikke får lastet ned kart, på o-Charts. Når jeg skal lage en "system identifier" for å kunne generere kart til nedlastning, får jeg feilmelding på "bad file name", på fingerprint fila jeg benytter. Denne har navnet : fpr03A_1506454658.fpr

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at RPi3 fremdeles er hakket for tregt for OpenCPN, ihvertfall når man skal zoome ut/inn og forflytte seg litt rundt. Spesielt om man er uheldig og zoomer for langt ut med mye informasjon i kartvisningen tar ting aaltfor lang tid. Nå kjører jeg OS fra SSD-disk via USB, og akkurat den konfigurasjonen knekker i tillegg krypteringsløsningen de har laget for å styre tilgangen til de nye kartene fra Kartverket/o-charts så oppgraderingen fra CM93 gikk ikke...


Soo... for øyeblikket venter jeg på en slik som jeg planlegger å kjøre OpenCPN på, mens jeg lar RPi'n kjøre alt det andre - openplotter/NMEA-multiplexing/osv osv.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det ser ikke ut som om vi kan vente en oppgradering av RPI kortet med det første.

Imidlertid har Asus utviklet et kort som visstnok skal være kompatibelt med RPI-3.

Komplett.no har dette for salg.

https://www.komplett.no/product/912921/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/integrert-cpu/asus-tinker-board#

 

Kortet har gode spesifikasjoner;

Cortex-A17 1.8GHz Quad Core, 2GB DDR3, GbLAN, WiFi, 4xUSB2.0, HDMI, MicroSD

Kan jo være noe å teste ut i mørke høstkvelder.

 

 

asus_tinker_board.jpg.dd9eb5601df0d0d3739443d8574acfa0.jpg

Redigert av Octant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt off-topic men allikevel et relevant spørsmål: Jeg kjører Raspberry 3 ombord med OpenCPN og CM93 kart som er sikkert *mange* år gamle, og jeg ser det er en del ting (staker etc) som begynner å bli ganske utdatert. Jeg hadde hatt behov for en oppdatering, er det noe kart som sirkulerer rundt på lik linje med hva CM93 gjorde for mange år siden? Send gjerne IM du har et kart som jeg kan kopiere. (PS Jeg spør ikke etter link til Kartvesenet hvor jeg kan kjøpe kart, de klarer jeg å finne selv:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...