Jump to content

Båtliv i Troms

chrisrik

Recommended Posts

hmm alt kom visst dobbelt som vanlig :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Den var ikke dum teerex! Stetind er ikke med i opprinnelig plan, men den blir løftet på neste "turplanleggingsmøte". Dog er jeg litt usikker på om alle i turfølget er gira på det... Hehe. Er knapt 30 nautiske i avstikker fra ruta, så ingen praktiske begrensninger.

Fjellene som foreløpig er spikret er Møysalen, Vågakallen og Hermannsdalstinden. I tillegg må vi rusle litt i Trollfjorden, mot dnthytta og vannet der oppe.

Så får vi se om Svolværgeita får besøk... :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Vedr. Stetind så er vel den litt for viderekomne og/eller folk med gode nerver :giggle:

Men Halls fortopp er jo nesten like høy og mere tilgjengelig for almuen. Vet ikke om dere så TV2-programmet med Dag Otto på tur på Stetind forleden ?

Ikke alle som maktet å forsere den siste skumle kneika.... Luftig med sånn 7-800 meter rett ned på hver side av "takmønet" der man sitter overskrevs.

Varden på Halls fortopp i bakgrunnen der.

bilde

Aner ikke hvem dette er men han har iallefall slått seg til ro på Halls fortopp 1.314 m.o.h. :smiley:

bilde

Høyden er upåklagelig

bilde

Grei utsikt ? (stjålne bilder...)

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Planen er å kun benytte opencpn på maskina ja. og diagnoseprogrammet til påhengeren, når jeg får bestilt meg usbkabelen.

Maskina er vanntett og virker solid å holde også. Mulig jeg setter inn en SSD for å fjerne alle bevegelige deler.

OS er avdanket XP, men har sett folk kjører windows 8 på den, men det blir i neste runde. Men det er ikke noen kraftpakke, 1,2 ghz og 1gb ram. Kan også koble til ekstern harddisk og ta litt backup av bilder etc. på tur.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ser ut som du har en skikkelig plan med utstyret, ja. Og helt sikkert smart å bruke en SSD, men bare pass på å kjøpe en som virker (kjent merke). Det er ikke alt på markedet på er like Solid State. Jeg brant meg på et skittmerke som varte kun i noen uker før disken tok kvelden. En SSD sørger jo også for en kjappere PC, ikke minst til oppstart.

Hvis du ikke skal særlig på nett med maskinen duger XP sikkert i massevis til et avgrenset utvalg av programmer. Da trenger du neppe å tenke på annet enn antivirus i tillegg.

Om du har mulighet til å logge hva USB-kabelen gir av motordata (evn. spesifikasjon fra levr.) , tar jeg gjerne i mot en rå datafil for å sjekke hva man kan lage av programvare for motoren... :thumbsup:

• 4 uker senere...

Da har jeg fått kosa meg med toughbooken et par uker nå, og gleder meg til å ta den i bruk om bord! Sommerferien er staket opp, i tillegg til et par andre langturer jeg håper å få gjennomført :thumbsup:

Er det noen her med fartstid fra Langøysund (Stokkmarknes)? Gjerne noe bilder. Ser både Navionics og kartet jeg har på OpenCPN tydelig viser at kartdataene er svært gamle med lavere detaljgrad enn omliggende områder. Sjøkartet som Kartverket har i sin karttjeneste skiller ikke på området like tydelig.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 1 måned senere...

Sola kom brått forbi Tromsø, og med seg hadde den nesten 20 varmegrader! Jeg løp fra jobb så raskt det lot seg gjøre, kasta båten på sjøen og en halv omdreining på Etecen etter vinterlagring, logret V6'en fint på akterspeilet. Ble bare en liten prøvetur for å se at alt er som det skal.

Sesongen er igang! Synd været føyk forbi, imorgen er de å fylle opp totaktsolje så man er helt klar. På denne tiden av året gjelder det å ha utstyret klart i beredskap.

ha9uqegu.jpg

a3ahu9eg.jpg

y3uputan.jpg

by5uguru.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Ja, der er PC-en ombord ser jeg. Og gløden er på topp! :yesnod:

Det ble ruskevær før jeg rakk å tenke på båt. Holder på med å gjøre ferdig et nytt juksafeste. Den nye er to nylakkerte teakplater som skal festes med fire bolter til ripa, den gamle var to 35 cm lange (beisete) furuplanker. Furu ble for myk og juksafestet slarkete etter litt bruk. Den ene godværsdagen som var sølte jeg bort tida med å kjøpe nytt anker nr. to.

Når det bare blir litt opphold og mindre vind så skal Envida også ut på fjorden. Trenger litt opphold for å sulle ute på akterdekket med klargjøring.

Hvordan går det med dere andre her? Båtene er vel allerede tatt i bruk?

Det blir nok en sein start på meg i år også. Skulle gjerne ha kommet i gang med båtpussen litt tidligere, men unnskyldningen denne gangen er at vi fikk ny skipshund i vinter og jeg ville bruke mest mulig tid med valpen i starten.

Regner med å sette båten ut i slutten av neste uke. Deadline har jeg på neste søndag, for etter det er floa for liten for oppsettet mitt, og rekker jeg det ikke da så må jeg vente et par uker.

Ellers så må jeg jo si at det skal bli godt å få vann under bena..

Nå har jo heller ikke været vært det aller beste til nå. Kuling og regn frister ikke, akkurat. Temperaturen er det ikke så nøye med. Det blir nok båtliv med det første likevel.

Jeg var i båten i kveld og gjorde ditt og datt klart for sesongen. Oljesjekk og dieselfilter gjenstår. Batteriene var det eneste som ikke var helt patent. Hadde satt på laderen for et par uker siden, men antakelig med feil innstilling av ladinga.

Så fikk jeg besøk ombord av han som har båsen i nærheten. Vi sjabbet litt om bl.a. fiskeplasser i Kaldfjord og strøkene utenfor, uer-, sei og kveiteplasser. Fikk litt verdifull info om det der.

Nå er juksafestet halvferdig. Men aluminiumsdelen som fulgte med juksaen er litt klosset utformet. Det går nok med et nødskrik - det skal i alle fall bli bedre enn det gamle, sprukne festet. Og da blir festeplata klar til montasje ombord til i morgen, i løpet av natta. Etter det blir det kun klargjøring av nylon og gummimakkene, ombord.

Indre del av Kaldfjord lå forresten blikk stille, selv om det var litt vind her på innersida Kvaløya. Men båtliv skal det bli en av dagene! :pray:

Satser på litt båtkjøring ut i uka. Det skulle bli bra vær da... :saint:

Langtidsvarslet fra søndag / mandag og ser brukbart ut. Jeg drar i båten i morgen og monterer det "nye" juksafestet som nå er ferdiglaget.

Og slik ble det, sett litt ovenifra. Juksasnella tres ned i de to hullene på toppen.

bilde

Sett fra siden, festes / klemmes fast med de fire gjennomgående (rustfrie) boltene over ripa der den har en T-form. Teakplatene er lakkert med to strøk for å beskytte teaken mot sjøvann under bruk.

bilde

Selve juksahjulet er et Ula hjul, som vist på http://www.solvkroken.no/produkter/fiskeutstyr/sjofiske/fiskehjul_0_0/ula_juksahjul_ med vabein på stang ut fra båten, montert på selve festet.

Redigert av TasleT (see edit history)

Langtidsvarslet fra søndag / mandag og ser brukbart ut. Jeg drar i båten i morgen og monterer det "nye" juksafestet som nå er ferdiglaget.

Og slik ble det, sett litt ovenifra. Juksasnella tres ned i de to hullene på toppen.

bilde

Sett fra siden, festes / klemmes fast med de fire gjennomgående (rustfrie) boltene over ripa der den har en T-form. Teakplatene er lakkert med to strøk for å beskytte teaken mot sjøvann under bruk.

bilde

Selve juksahjulet er et Ula hjul, som vist på http://www.solvkroken.no/produkter/fiskeutstyr/sjofiske/fiskehjul_0_0/ula_juksahjul_ med vabein på stang ut fra båten, montert på selve festet.

Bra patent!! har et Smølahjul jeg , og har ikke lyst til å pungtere glassfiberen men dette så ut som en veldig fin løsning! denne skal jeg lage selv altså!

Ellers kunne jeg godt tenkt meg å hatt båtferie i Troms altså! kan ledene rundt Tromsø utenatt etter jag var i marinen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

De to teakplatene er ett produkt og er opprinnelig en vanlig motorbrakett. Fikk den i julegave. Samme som http://www.seatronic.no/motorbrakett-c-214/motorbrakett-p-2549 .

Jeg tror Biltema selger teakplater. I så fall kan man muligens kappe til passe lengder av de og frese spor for pulpit-røret i disse. Blir kanskje noen kroner billigere enn ferdig laget. Eller om man trenger en spesialvariant til sitt bruk.

Den forrige jeg lagde var av furu, og sprakk litt opp vertikalt i treverket pga. belastningen. En litt tykkere plank av furu ville kanskje holdt (ca. to 1-toms plank). Evn. to tykke plastplater som klemmes sammen med bolter.

Jeg lagde et lignende feste for å sette påhengeren til jolla bak på båten. Jeg brukte forskalingsplater som jeg pusset bort den røde overflata på, la 3 plater på hverandre som ble limt og skruvd sammen, og finpusset og lakkerte dem til slutt. Forskalingsplater bruker jeg mye i båten. Fordelen med dem er at de er veldig sterke og utrolig holdbare i fukt og vann. Pene blir dem også når overflaten pusses ned...

Frisk nordavind i dag for å si det mildt. Glad jeg ikke var på havet :saint:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...