Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Morten, kjørte med ribben på slep fra Ålesund til Tromsø i fjor høst. Den er 730 lang og en bredde (uten luft) på drøyt 240. Så lenge du holder deg på E6 er det ikke noe problem. Så lenge du har åkei trekkbil :thumbsup:

Ålesund og inn i landet var et helsikke. Smale veier og mye tungtransport...

Link to post
Share on other sites

hehe 118 mil en veg er lit drøyt med båt og henger som er 250 på akslingen.. vegskuldrene hær til lands er jo en vits...Med lang akselavstand fra krok til henger må man sitte å se i speilet konstant, det er veldig slitsomt. Har vurdert sørlandet, men det er jo bare halve strekningen hehe :-) Når man bor i midt-norge er man slettes ikke midt i Norge!!

 

Hit til Harstad er det jo bare ca 90 mil. og så ligger hele øyriket klart oppover, evt. sjøsett i Lødingen der ferga fra E6 ender, eller kjør båten på henger til Svolvær via Lofast (noen mil lengre enn til Harstad) og ta Raftsundet og Trollfjorden med på turen ;-)

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt forhold til båtlivet er vel mer å sammenligne med bil: Selv om bilen sikkert klarer 220 km/t, så holder det med 120 km/t for mitt vedkommende, Poenget mitt med en litt kjapp båt går mer på å krympe de lange avstandene. "Nøktern fart", med andre ord. For oss er det båtkos like mye å finne seg en lun vik, fiske litt, strandhugg, nyte en godværdag på sjøen og sånt, En misunnelsesverdig dag på sjøen, det er sånn båten fikk navnet sitt.

 

Litt "skummelt" å sammenligne med bil for det er to viktige ting som skiller båt og bil.

For det første har båten ingen girkasse med valgbar utveksling slik som bilen har, der man kan velge korrekt gir til enhver situasjon.

Dernest går båten stort sett alltid i oppoverbakke, så egentlig trenger man ikke denne valgbare utvekslingen, såsant propellene er valgt ut med korrekt/ønsket stigning.

Motstanden i vannet blir vanligvis for stor for motorkraften allerede ved den hastigheten man max. får på 1. eller 2. gir på en bil.

Derfor desto viktigere at propellene er innenfor en viss margin av det optimale, for beste kombinasjon av drivstofføkonomi og støy.

 

Jo det finnes 2-trinns girkasser til båt men da snakker vi litt gjerne litt mere ekstreme hastigheter. En båt med propell beregnet for 60-70 knop blir jo dessuten vanskelig å dorge med uten flere trinn :smiley:

 

Holdt nesten på å glemme Step-drive 2-trinns gir til Volvo Penta 290-drevet, som kanskje du har på Mørejeten ? http://www.stepdrive.co.uk/

Med en slik sak kan man ha størst mulig/ønskelig propell og allikevel komme raskt opp i plan, samt ha lav dorgefart/manøvreringsfart.

 

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtliv i Troms ja.

Jeg og en kompis har hatt som tradisjon og ta en tur på yttersida av Kvaløya/Rebbenesøya hvert år ei langhelg i begynnelen av juli. Skal vise noen bilder fra turen vi hadde i 2011. Turen gikk i en Uttern C56, og vi møtte en del som synes vi var rare som gikk yttaskjærs i så liten båt. Men når man tidligere har "honka" rundt halve Svalbard i gummibåt så følte jeg at vi hadde en alldeles standsmessig skute. Vel vel, så lenge man ser an været og eller viser sunn fornuft overlever man som regel.

 

Småbåthavna på Vikran hvor båten min til daglig ligger. Hvna er grunn, men ingen problem for mindre båter. Gjestebrygga i forgrunn.

bilde

 

Første natt på Gåsvær. Idyll i camp 1.

bilde

 

Gåsvær sent på natten, Rebbenesøya i det fjerne:

bilde

 

Min venn "feskarn fra havet" en sen nattetime. Fortsatt på Gåsvær:

bilde

 

Neste morgen, obligatorisk stopp i Engvika på Rebbensøy. Dama på butikken døpte båten "Teskjeia":

bilde

 

Så "tøffet" vi over til Sandøya, og gikk opp i høyden for å få litt oversikt. Her er Mjølvær. Vi la til på ei lita brygge til venstre for midten av bildet, og fant ut hvem som eide brygga og spurte pent om lov. Hyggelige folk på Sandøya.

bilde

 

På sørsida av Sandøya finner man Kirkevær med ei perfekt havn med nydelig sandstrand. Vi avgjorde raskt at der ble camp 2. Risøya lengere ut med alle sine holmer og skjær:

bilde

 

Camp 2. Vi bestemte oss for å la båten gå tørr (fallende sjø), jeg ville ta motoren nærmere i øyesyn i forbindelse med at jeg hadd fått skjellsand i kjølesystemet tigligere den sommeren (egen tråd fra 2011).

bilde

 

Sen kveld med bålkos og noko attåt:

bilde

 

Neste morgen var det på tur igjen, ikke ofte man har så stille hav på yttersida. Her planlegger vi mellomstopp i Grøtfjorden for en badepause ved stranda der.

bilde

 

En stopp på Musvær:

bilde

 

Musvær. Sydlandsk stemning.

bilde

 

Camp 3 ble på Håja. Planen var å gå opp toppen, men torden og regn var på vei så vi la oss i teltet og ventet.

bilde

 

Så lettet det og vi startet turen opp de drøye 500 høydemetrene til toppen. Ser dere teltet?

bilde

 

Toppen av Håja. En fantastisk utsikt i midnattsol:

bilde

 

Så fortsatte turen via Sommarøya til Hekkingen og videre tilbake til Vikran. En fantastisk tur i knallvær som har gitt oss veldig gode turminner.

 

Link to post
Share on other sites

hvordan funker gjestebrygga i tromsø sentrum? Jeg har selvfølgelig greid å love meg bort lørdag ettermiddag, så da ryker neste hele helgen. Tenkte å ta ut båten på morgenen og legge meg i sentrum noen timer - før jeg fyker avgårde. Kan man ligge der noen timer, eller må man betale den avsindige avgiften på over 200,- pr døgn ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke brukt den gjestebrygga, men Tromsø havnevesen har en side som omtaler denne og mer til. Essensen er nok slik: Legg til om det er plass, betal på automaten "på toppen" av flytebrygga. Antakelig er det kun en sats, døgnsats, ca. 220 kroner (litt mer, muligens.).

 

Google på "tromsø havn gjestehavn", så får du vite mer. (Fant den her etter et kjapt søk: http://www.tromso.havn.no/no/fritidsbat/)

 

Flotte bilder fra en fin tur, eibr! Tøft å ta den lange turen i en litt "sårbar" båt i disse områdene. Fint at dere var heldig med været! Øyriket der ute må bare oppleves.

Link to post
Share on other sites

det meldes båtvær i troms i helga så det er bare å legge utpå :smiley:

 

javel teerex! :lol:

 

bilde

Bakoversveis ut Malangen, Rystraumen i bakgrunnen.

 

bilde

Endelig kom jeg meg til Hekkingen! :thumbsup: Men! Den indre kanalen der gjør svirkelig sitt med å bygge opp bølgene. Store havdønninger ble kanalisert inn til krappe ganske store bølger.

 

bilde

En schwæring velger samme rute som oss. Ble imponert når jeg skjønte han valgte indre lei. Det er ikke veeldig god plass gjennom der. VIKTIG info: retning sørover er siste flytende stake (rød i farge) nesten umulig å se på flo sjø! Kun 30 cm var over vann når vi kom ut kanalen... Ikke bare bare i de bølgene...

 

bilde

Etter kaffe på flytebryggen på Sommarøy settes kursen tilbake

 

bilde

Etter å ha inntatt en ny kopp kaffe og ei kringle hos en kompis på strandveien (ligger ei flytebrygge mellom blokkene der), ankom vi Tromsdalshavna seint på kvelden.

 

Fantastisk tur! Spørs om det ikke blir en film etterhvert også :clap:

 

Sånn, det var mitt bidrag! Søndag var det fjelltur!

Link to post
Share on other sites

Dagens tur gikk til idylliske Meløyvær som visstnok er verdens nordligste bebodde skjærgård.

Samt et par bilder fra Bjarkøy til slutt.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Andøya i bakgrunnen.

 

 

bilde

 

Kanoner på hver en knaus, nesten.

 

 

bilde

 

bilde

 

Brua fra Krøttøy til Meløyvær, det er vel takket være Forsvaret.

 

 

bilde

 

Senja og Skrolsvik i bakgrunnen.

 

 

bilde

 

Bjarkøy kirke og Grytøya i bakgrunnen

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye fint her i denne tråden, og flotte bilder. Men nå savner jeg litt bedre oversikt. Hva med å ha en web-database med tekst og bilder over de forskjellige stedene? Jeg kan godt lage programvaren i helgene, men er da avhengig at folk fyller opp med tekst og bilder. Om interessen er der, da...

 

Og til "Folk i båt", det er jo nærmest groteske tilstander i den tråden du linker til. Det må være forferdelig å ha sånt selskap og sånne omgivelser. Bra at det er litt bedre plass mellom naustan, øyer og fjorder her nord! Skulle man sammenligne, så må det bli noe sånt som at alle med båt skulle legge seg i Telegrafbukta og holde et svare leven med fyll og spetakkel hele døgnet, hele ferien....

Link to post
Share on other sites

På gårdagens tur i flott vær møtte jeg kun to båter med folk i (båtfolk), en i hver gjestehavn jeg fortøyde. Hyggelige folk, men man skulle ikke tro at Harstad er en by med mange tusen fritidsbåter....

Riktignok lå det en del båter ute og fisket men tror minst 90% av båtene lå trygt i havn hele dagen på denne kanskje siste skikkelige sommerdagen med shorts og t-skjorte temperatur fra morgen til kveld.

Jeg har iallefall fått klokket inn 45 motortimer i sommer til tross for en kort sesong, kun ca 2 mnd på vannet av bortimot 4 mulige.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye fint her i denne tråden, og flotte bilder. Men nå savner jeg litt bedre oversikt. Hva med å ha en web-database med tekst og bilder over de forskjellige stedene? Jeg kan godt lage programvaren i helgene, men er da avhengig at folk fyller opp med tekst og bilder. Om interessen er der, da...

......

 

Jeg bidrar :) Vært artig å fått samlet tipsene litt.

 

Lørdag kveld møtte vi tre båter på tur gjennom Malangen, 4-5 båter som lå og fisket ved Hekkingen. Noen joller i "full fart" gjennom sentrum av Sommarøy og 5 seilbåter på tur ut av Tromsø sentrum. Fremdeles god plass til flere.

Link to post
Share on other sites

Da må jeg få en advarsel først. Dog er ikke bakevarer noe jeg bruker å varte opp med til vanlig, så tror jeg heller hadde spurt om én ankerdram. Litt tryggere (bedre) valg ;)

 

Dagens funfact: politi er blitt observert i malangsfjorden! Kontrollerte båter visstnok.. For hva er uvisst. Det er sjelden vare!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...