Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

På sommerstid står makrellen høyt i sjøen og på relativt grunt vann. Det kan sikkert lønne seg å prøve og dorge over grunt vann om man skulle ha lyst på makrell. Om vinteren overvintrer makrell på dypt vann, så makrellen blir en fin sommerfisk.

 

Skal jaggu "hive ut" dorga og sjekke om makrellen biter neste gang jeg er ombord - selv om båten er fortøyd i Kaldfjord marina. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Fortøyninga er fort gjort å kaste Tasle!

Har så smått begynt å planlegge neste tur allerede. Dvs. har to turer jeg har lyst å få gjennomført før vinteren virkelig setter inn - det ene er Kvaløya rundt, med oppankring på nordøst-siden av Håja med en liten "tindebestigning". Vært artig å vært på toppen der. Det er ganske nøyaktig halvveis rundt (35 nautiske raskt anslått med utgangspunkt Tromsdalen).

Det neste er en "langtur" til Dyrøya - ca 50 nautiske hver vei. Hadde vært gøy å tatt yttersiden av Senja på returen da. Skulle hatt et stopp på Hekkingen også...

Link to post
Share on other sites

Var nok kanskje litt for upresis: mente ikke å kaste loss, men er rett som det ombord bare for å fikse på et eller annet. Det er i sånne sammenhenger at jeg skulle prøve litt makrellfiske der og da i samme slengen. Og naturligvis når jeg bruker båten også. Grunt farvann er jo lett å finne. Er det måkerøre, er det sikkert makrell i nærheta også..

 

Flott plan du har, forresten. Senja er jo en sommer "verdt" bare i utforskning!

Link to post
Share on other sites

Kan melde om særdeles fine forhold! Akkurat hoppet i soveposen, første overnatting i ribben. Bilder og kanskje film kommer etterhvert. Nå ligger vi tre båter ved Bjørnesand i Skarsfjorden. Men det går mot høst. Temperaturen utenfor jervenduken er ikke mer enn den må være. Under 10 hvis jeg skal tippe og det er såpass dunkelt at jeg ser jeg ligger i rød sektor av lykta inne i fjorden her :)

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott video!

 

Hvor lang tid brukte dere fra Tromsdalen til Rebbenesøya der dere overnattet? Jeg ser jo at dette går rimelig kvikt, selv om videoen er klippet og redigert!

 

Imponert over kameraet, nærmere bestemt vidvikelen, hvilket kamera er det? Ser også at du har noe slags kamerafeste?

Jeg regner med at videoen lagres på SD-kort eller tilsvarende, hva er kapasiteten (minutter / timer film)?

Link to post
Share on other sites

Takk :) Vi overnattet på Bjørnesand, ytterst i Skarsfjorden. Tok bare en kveldstur rundt rebbenesøya. Jeg går melloå 30 og 35 knop i behagelig marsj i ribben. Quicksilveren går rundt 22. Mener det er ca 22 nm til bjørnesand, så 45 min til 1 time. Rundt rebbenes er det ca 40 nautiske, brukte vel litt under 2 timer denne gangen. Forrige gang gikk jeg med ribben,.da brukte vi en drøy time.

 

kameraet er et.gopro hero 2 jeg fikk for.en rimelig penge her i forrige uke. 32gb sdkort, ca 6 timers film i 720-oppløsning og 25fps. Fornøyd med bildene så langt, men ikke rukket å teste så mye enda. Skal få ordnet meg et lite stativ til båten. Fin måte å dokumentere turene på! Vanntett er det også!

Link to post
Share on other sites

Flott tur, det er sikkert. Planla selv en tur i det området i disse dager, men så er ikke vinden i disse dagene i min favør. Grafen er riktignok fra veldig smult farvann, ute på plenen. På fjorden og i havgapet kan man nesten multiplisere med 2. Er det 5 m/sek vind i hagen, så blir det nok 7-10 m/sek på åpen sjø. (Den blå kurven er et matematisk beregnet polynom av 7. grad og representerer ikke de reelle forholdene, men mer som et gjennomsnitt).

bilde

 

 

Det ante meg at det kunne være et GoPro kamera, det er vel ikke mange andre kameraer som yter nesten 180 graders vidvinkel.

 

Tenker på å skaffe meg en GoPro selv, bl.a. fordi den er vanntett. Planer med vanntett kamera er å feste den på en stang, og inspisere båten under vannlinja for groing etter vinteren (f.eks. når den lyse årstida starter i mars / april). Men selvfølgelig også med et feste der kameraet får være med på tur. Kapasiteten er jo grei, og oppløsningen i vidvinkel er akseptabel.

 

En annen slu fordel er time-lapse mulighetene!

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at GoPro'et fungerer bedre enn forventet. Mye kamera for en billig slant. Vurderte lenge stortromma og 3'ern, men inntil videre holder det med 2 til mitt bruk.

Fiffig vindgraf Tasle! Men du går nå vel med en 15-20 knop? Trenger ikke rare vinduet for å tilbake legge ganske fine distanser da. Og man finner alltids ei lun fin vik der ute hvor man kan ankre opp og vente på rolige forhold...

Merker på lufta at høsten nærmer seg, i helga så jeg de første buskene med gule blader - så nå går det raskt.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke den helt store forskjellene på de forskjellige versjonene av GoPro: Litt høyere oppløsning på 3-eren og litt mer utstyr. Men så koster den tusenlappen mer. Jeg har et vanlig videokamera med harddisk, men ulempen er mangel på vidvinkel og ikke vanntett. Kanskje den svarte GoPro'en får en litt mer behagelig pris etterhvert ( helst i løpet av senhøst / vinter).

 

Jo, en værstasjon er et OK "hjelpemiddel". Min er plassert i hagen og måler regn, vind, fuktighet og temperatur - og sender data trådløst hvert femte minutt inn til serveren. Der har jeg laget et dataprogram som samler at av data. Så har jeg laget nok et program som jeg kaller "Klima", og da kan jeg beregne forskjellige parametre etter behov. Spesielt er noe som kalles "wind run" av interesse, det sier mye om bølger og hav.

 

Min Mørejet legger jeg i helst 20-25 knop, da cruiser / planer den fint med passe turtall og tar sjøen bra, selv om det er bølger. Maks fart er vel 35 knop, ca. Kanskje opp mot 40, men da blir nok dieselforbruket deretter. Pilotstolen har luftfjæring, så jeg sitter behagelig selv om det humper litt.

Men vind og fiske er ikke noen særlig kombinasjon med en planende båt - den driver lett avgårde. OK nok, man kan jo dorge med juksa i 1 til 2 knops avdrift :smiley: .

 

Nå mangler jeg bare to ting, autopilot og kalesje over akterdekket. Kalesjen er kommet - kraftig forsinket, så den blir nok ikke satt opp før til neste år. Autopiloten ble et stebarn som jeg opprinnelig hadde påtenkt montert i år, men båtturene og vedlikehold tok litt for mye tid.

 

Selv om september snart kommer, kan det bli bra vær og mange fine dager på sjøen!

 

 

Ikke så koselig når man må bruke radar...

foggy2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er 2x 230 hk = 460 hk (VP KAD-42). Produsentens manual mener maks fart er 40 knop. Toll og politi har bl.a. tidligere brukt denne båttypen med samme type motorer, så de får av- eller bekrefte 35-40 knop. Ikke fanden om jeg vil sjekke akkurat det! :pray::giggle:

 

Men blir i så fall med 3700 omdreininger. ca 25 knop fart v/ turtall på 3000, det er mer behagelig.

Link to post
Share on other sites

Høres morsomt ut det ja. Har du aldri hatt full gass sier du ?

En Windy 27 var profilert i Båtmagasinet for 10 år siden med samme motorisering, 43 knop men noe lettere båt da. Men noe baktung...

 

Men du må kanskje bytte propeller for å få max. toppfart. Selv om det kanskje ikke stemmer 100 % så kan man regne at du får ca 0,83 knop pr 100 rpm, så ved 3700 rpm skulle det bli ca 31 knop toppfart ?

Sikker på at turtelleren din er korrekt? 3000 rpm er vel ikke så lite det heller for marsjfart med såpass kraftig motorisering.

 

Den gang min Windy 27 var i det våte element sist fikk jeg 29 knop på 3800 rpm og ca 23 knop på 3000 rpm. Pleide å ligge marsjfart på ca 25 knop og 3200 rpm.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har aldri hatt spakene mer enn drøyt halveis fremover - har ikke tort! Jeg er litt for feig! Fra spøk til alvor, så har jeg heller ikke følt noe behov for det, og aldri tenkt på det heller på mine turer faktisk. Selve konstruksjonen er kategori B så den burde jo tåle litt fres selv ute i havgapet.

 

Utformingen av skroget har klart mye å si for hastigheten, spesielt i høy hastighet. Mørejet er kjent for å være lettdrevet, og 30 knops max fart på én KAD-42 fant jeg på et søk her på forumet nyss.

 

0,83 knop / 100 rpm høres ganske riktig ut som en tommelfingerregel. Hvis da en Mørejet 30' ligger på 0,9 knop, blir det 0,9*30 = 24 knop, og det kan jeg godt bekrefte vha GPS-en. Det er selvfølgelig mulig at duo-propellene ikke er optimale, men det spiller liten rolle for meg. Med 30 knop en stille dag er jeg mer enn fornøyd med farta. På den andre siden blir "halvplan" fart litt for sedat, selv om 15-18 knop også er OK, spesielt når kona er "autopilot". Den tommelfinger-regelen er vel basert på én motor. Maks turtall på KAD-42 er oppgitt til 3900 rpm. Hvis man regner med to motorer og en faktor på 1,5 istedenfor 2 så passerer man nok 40 knop skulle jeg tro.

 

Min Mørejet er også litt baktung, med to maskiner. Men jeg kompenserer det med trimflapsene. De har utrolig mye å si både for fart og bekvemmelighet. Selv om båten i ro er litt baktung, så ligger den helt horisontalt i mitt fartsområde / i plan.

Link to post
Share on other sites

Greit å få blåst litt sot ut av topper og turbo i blant.. samt å få testa at alt funker :smiley:

 

Hvis du har for små propeller i forhold til motorenes effekt og potensiell toppfart vil jo turtallet bli høyere enn nødvendig i marsjfart og forbruk og støy blir høyere, iallefall gjelder det for påhengsmotorer bl.a..

 

Det er vel drev på båten? I fall det var akslinger ville jo marsjfart/turtall være mere normalt.

 

Med 1 X KAD42 (er vel 218 hk på propellen) hadde du nok ikke fått mer enn ca 27 knop toppfart tipper jeg, så kan vel ikke regne med å bikke 40 knop med to motorer sånn helt uten videre. Skroget er vel ikke så veldig flatt under ?

 

Fant en nyttig omtale her, trolig noen år siden det ble skrevet: http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/FF9FD042E37EA7EFC125761800482264?OpenDocument

 

"Skroget ble modifisert i 1986 slik at båten kom over 30-knops-terskelen. Den raskeste av båtene med det nye skroget er logget til 41 knop.
Vår testbåt var av den gamle typen, med et skrog som overplaner i hastigheter opp mot 30 knop, men som fungerer utmerket i området rundt 26 knop"

 

"Målingene ble foretatt med to personer om bord, halvfull dieseltank og full vanntank. Fartsmålingene viser at den 4,5 tonn tunge båten (tørrvekt) gjør drøye 29 knop på topp. Det må sies å være tilfredsstillende med en KAD 44 (243 hk på propellen). Støymålingene, med 75,8 dBA ved toppfart, er imponerende lave i en 20 år gammel båt, og meget konkurransedyktig selv i dag."

"Testbåten var imidlertid forholdsvis grodd og lå antakelig en snau knop under maks toppfart."

 

Tja da er den jo ikke særlig mere tungdrevet en Windy27 så 40 knop er vel ikke usannsynlig om det er det nye skroget etter 1986 du har ?

 

Her en Mørejet 30 av samme årgang som min Windy 27 (1984) og helt maken motor (225 hk på propellen) og samme toppfart, til tross for høyere vekt.

Tyder på noe mindre V-bunn enn Windyen da http://www.autodb.no/bat/view/1373761#img8204252

 

Takk for oppmerksomheten :saint:

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hang meg litt opp i værstasjonen jeg... hørtes veldig interessant ut. Kanskje det blir vinterens lille prosjekt (selv om jeg nok aldri kommer opp på ditt nivå.. hehe).

Med en slik båt og motorisering Talse burde jo hele Troms vært kartlagt, ikke mye som stopper deg! :thumbsup:

Bare å si fra, så skal jeg være enten mannskap og holde deg i handa ved en speed trail (evt følgebåt dersom du heller vil ha det :giggle: ).

Link to post
Share on other sites

Teerex:

Det stemmer, skroget er overlevert i 2005 og ble vel da bygget i løpet av 2004 / 2005. Drev ja, ikke akslinger. Får vente på en optimal dag med flatt hav, og pinne på med mer enn to-tredjedels gasspådrag for å sjekke hastigheten litt mer i sømmene... Ikke at det betyr så veldig mye - jeg er godt fornøyd med alt opptil 30 knop i utgangspunktet.

 

Propellene er antakelig de originale, neppe byttet i ettertid. Motorstøyen er heller ikke all verden, unntatt hvis døra bak er åpen og når kompressorene slår inn.

 

Christian:

Værstasjon er en fin hobby for den som er interessert i "vær og vind". Alt etter hvilken stasjon du kjøper, så finnes det en god del ferdig programvare - i alle fall for å vise værdata på en webside. Her er min egen versjon: http://www.aasli.net/weather og her en annen med litt mer programmering: http://www.aasli.net/met . På den sistnevnte finner du litt mer i dybden med hensyn på "levende" målere (sanntid) og gårsdagen, samt litt mer historiske data. Ellers har jeg flere værprogrammer som jeg kjører på PC-en. Om du er interessert kan du sende en PM med mailadressen din, så mailer jeg noen flere detaljer.

 

Det er først litt utpå dagen at kurvene kommer inn for fullt når det gjelder den første linken. Grafene resettes hver midnatt (epoke fra kl 00:00:00 til 23:59:59).

 

Men 1000-2000 kroner bør du regne med for en trådløs stasjon. Utstyret ute går på 1,5 V AA batterier, og de har jeg enda ikke trengt å bytte etter ca to år. De samme stasjonene som båtsjappene leverer, men til halve prisen.

 

Den er grei, som man sier: Du får gjerne være med som førstestyrmann og bare peise på med spakene. Så får jeg endelig anledning til å bruke videokameraet i litt høyere fartsområde enn opptil 30 knop! Evn. prøve ditt fantastiske vidvinkel kamera! :smiley:

Link to post
Share on other sites

De som har valgt propellene har jo valgt dem av en årsak, enten er de optimale for den båten (men virker jo som de er for små ifølge turtall ved 24-25 knop), eller så er de for små fordi de ville være sikre på å unngå evt. overbelastning ved mye last osv.

Eller i verste fall, de tok de propellene de hadde for hånden og visste at de iallefall ikke var for store :smiley:

 

Men det står vel et nr eller noe på dem som kan beskrive stigning osv. Volvo Penta bruker jo ikke å angi vanlig tommestigning preget inn på propellene men allikevel.

Så kan man jo regne ut v.h.a. motorturtall og utvekslingen i drevene hva slags fartsområde propellene er ment for.

 

Volvo Penta DP-propeller har jeg aldri satt meg så godt inn i, men ser at det er A, B og C-serie, alu eller syrefast, 4+3 blad eller 3+3 blad og så et nr, 5,6, 7 osv for stigning antar jeg. Komplisert :smiley:

Her er fordypningsmateriale http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf

 

KAD42 ble vel produsert fram til ca 1997 så da er jo motorene noe eldre enn båten (pleier jo oftest å være omvendt), men drevene er kanskje nyere ?

 

Det trenger ikke være flatt vann for å gi flat spak, man får faktisk mest fart når det er lette krusninger på vannet (mere luft under båten).

Jeg kjører av og til min 18-foter i relativt friske bølger i rundt 35 knop uten at det er spesiellt skummelt.. men behagelig er det jo ikke direkte :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe 118 mil en veg er lit drøyt med båt og henger som er 250 på akslingen.. vegskuldrene hær til lands er jo en vits...Med lang akselavstand fra krok til henger må man sitte å se i speilet konstant, det er veldig slitsomt. Har vurdert sørlandet, men det er jo bare halve strekningen hehe :-) Når man bor i midt-norge er man slettes ikke midt i Norge!!

Redigert av -morten- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten:

 

Veier har vi jo ikke lenger, det er derfor man kjøper båt for å komme seg fram! :smiley: "Og hadde det ikke vært for havet, måtte vi pinadø bære båtene"...


Volvo Penta DP-propeller har jeg aldri satt meg så godt inn i, men ser at det er A, B og C-serie, alu eller syrefast, 4+3 blad eller 3+3 blad og så et nr, 5,6, 7 osv for stigning antar jeg. Komplisert :smiley:

Her er fordypningsmateriale http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Propeller%20guide/Propeller%20Guide.pdf

 

KAD42 ble vel produsert fram til ca 1997 så da er jo motorene noe eldre enn båten (pleier jo oftest å være omvendt), men drevene er kanskje nyere ?

 

Det trenger ikke være flatt vann for å gi flat spak, man får faktisk mest fart når det er lette krusninger på vannet (mere luft under båten).

Jeg kjører av og til min 18-foter i relativt friske bølger i rundt 35 knop uten at det er spesiellt skummelt.. men behagelig er det jo ikke direkte :giggle:

Takker for den linken, teerex. Der var det jammen litt av hvert å tenke på.

 

Mitt forhold til båtlivet er vel mer å sammenligne med bil: Selv om bilen sikkert klarer 220 km/t, så holder det med 120 km/t for mitt vedkommende, Poenget mitt med en litt kjapp båt går mer på å krympe de lange avstandene. "Nøktern fart", med andre ord. For oss er det båtkos like mye å finne seg en lun vik, fiske litt, strandhugg, nyte en godværdag på sjøen og sånt, En misunnelsesverdig dag på sjøen, det er sånn båten fikk navnet sitt.

 

Egentlig heter motorene KAD 42-B, om det har noe å si for produksjonsåret. Jeg kjenner ikke til produksjonsåret, har ikke data her og nå. Propellene må nok byttes om et år eller to, delvis pga. aluminium, og delvis pga. alderen. Båten blir nok brukt til ferieliv også, dvs. litt tunglastet inn i mellom, så propellene bør være deretter, hvor man kombinerer brukbar hastighet og "lasteindex".

Redigert av Tasle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...