Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Folk i Båt:

 

Fort gjort at journalister skriver mer enn de har dekning for, og like fort gjort at de som står bak marinaen skjønnmaler litt vel mye. jeg antar også at prosjektet er kommet i gang, og er i en eller annen fase. Men 30 tusen i aksjekapital lover ikke godt for fremdrifta på nåværende tidspunkt...

 

Det er en ting som opptar meg litt, og det er plasseringen med tanke på de sterke strømmene som er i området Hella. Selv om havna skulle ligge et stykke fra selve Rystrømmen, så kan det vel hende at det blir litt bakevjestrømmer i området Larseng fra tid til annen, og at båter i den nye marinaen i kortere perioder vil "lugge" litt i fortøyningen av den grunn. Men hva vet vel jeg, det er kun en tanke som streifer meg i forbifarta. :pray:

Link to post
Share on other sites

Det jeg refererte fra var en annonse satt inn av selskapet.

Har gjort meg akkurat samme betenkninger omkring straumforholdene, samt all skipstrafikken kloss på. Men her har også igangsetterne førstehåndskjennskap til forholdene, så der blir nok alle problemstillinger tatt hensyn til.

 

Håper uansett at det kommer i gang for alvor. Blir sikkert en god tilvekst til båtmiljøet her oppe.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

El83:

 

Du får sikkert mange innspill på ditt spørsmål. Jeg kan jo gi et lite svar for egen del:

 

Med 18' båt med påhenger fra familiens sommerhus dekket jeg hele Lyngen, under forutsetning av at været var brukbart. Litt bølger gikk bra, men regn i åpen båt er ikke særlig turvær. Hadde en liten kalesje på båten, men det var så lavt under taket at det fristet ikke særlig annet enn til nød. Til å overnatte brukte jeg / vi telt, og gammeldags bål og kasserolle til å koke fisken i sjøvann, og kaffelars også på bål. Kaffe og gomme på brødskiva var alle tiders! :smiley: Det var jo gass i den tida også, men bålet var nok mest koselig. Rekved var det nok av, og tørre kvister i hver skogkant.

 

Men lenger ut enn Lyngtua dro jeg aldri, for der ute, fra Ytre Gamvik og utover, var det som regel havdønninger og slettes ikke behagelig med så pass liten båt.

 

Lyngen er jo velkjent for sine bratte fjell og flotte natur. Ørn som flyter på oppvindene, og bar overkropp når bare sola ville det slik. Men dette er lenge siden, i mine tenårsdager.

Nå frister jeg heller tilværelsen nesten uten begrensninger i en 30' "campingvogn" (Mørejet) på havet. Det var det jeg alltid drømte om siden jeg var guttunge, en liten hytte på sjøen til allværsbruk.

 

Men bare for å ha det sagt, mine turer hadde vel ca. maks fem timers aksjonsradius - så der omkring. Og i beskyttet farvann (fjord).

Link to post
Share on other sites

Det e som vanlig været som bestemmer.. om båten nu e 18 fot eller 30 fot.

Vestfjorden i stiv kuling fra nord selv midt i juli anbefales kun for de uredde.

Men om sommeren er det jo som regel ikje de helt store bølgan her innaskjærs heldigvis. Man kan gå hur långt som helst, så lenge man har tilgang på fuel og har land i sikte både her og der. Mørket e jo ikje et problem her sånn som i sør.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

du mener om man trenger sjøkart i tillegg til kartplotter ? ja

 

om du mener om man trenger sjøkart, og du ikke har kartplotter ? ta deg sammen da mann ;-)

 

om du mener om man trenger sjøkart i tillegg til PC/nettbrett med GPS og kartprogram på ? tja..

 

om du mener om man trenger sjøkart i tillegg til PC/nettbrett med sjøkart fra gule sider på? helst det ja.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

joda greit å spørre, men burde være unødvendig :smiley:

 

om du ønsker å utforske ukjent farvann er vel regel nr 1 å gjøre det mulig ved hjelp av nødvendige hjelpemidler å orientere seg og navigere på en trygg måte .. NAF veibok funker, men dårlig :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja kanskje vi møtes i krysset lavangen-astafjorden.. da har jo jeg vikeplikt når jeg kommer vestfra :wink:

 

kart1.jpg:smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

nei de har ikke det :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

El83 - en tur til Sjøvegan er jo en fin start, ca 20nm eller knapp time om du holder litt over 20 knop. Ellers serverer jeg kaffe på flytebrygga på Dyrøya (gjennom Mjøsundet og nordover). Ca 25nm dit (regner med du har båten innerst i fjorden).

Astafjorden kan være litt lumsk, om vindretningen har vært sørvest en stund kan det bli litt bølger der

Nå skal jeg ikke oppfordre til å dra på sjøen uten nødvendig utstyr - men lavangsfjorden og astafjorden er vel det noe av det tryggere man kan begi seg utpå, så lenge du ser land og ikke treffer det hehe. Inn Sagfjorden er det litt mer å forholde seg til av staker og skjær, men å stirre i kartet er ikke nødvendig :-)

Hvordan båt har du EI83?

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Sjøveagen er grei, vert på milionfisken vert år siden det startet. Og flere turer til garsnes på sjøvegan på middag :) også vert dær med gammel båten, en 15 fot åpen båt.

Gratangen har jeg og vert. Men dyrøy må jeg besøke, en utrulig fin plass!

Ellers er det lite plasser jeg har vert.

Har nå en gammel bayliner 2150, men skal kjøpe nyere til våren.

Ja, teerex. Først må isen gå:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Om man går nordover fra Tromsø og har lyst til å raste, overnatte eller endog ligge hele helga, så er Nipøya utenfor sydspissen av Reinøya den første fine uthavna man kommer til. Dette er egentlig tre små øyer hvor Nipøya er den største, deretter kommer Risøya og Holmen. Disse tre øyene danner en trekant hvor området innenfor er ypperlig for både å ligge trygt på svai samt å kunne gå på oppdagelsesferd eller sysselsette seg på annet vis.

I Den Norske Los står det at dette er den beste ankringsplassen i Grøtsund.

På Nipøya var det i gammel tid et hvalmottak som en kan se tuftene etter. På Risøya er det en flott kirkegård som tilhører kapellet på Finnkroken på Reinøy. Dette er faktisk en av de mest idylliske kirkegårder jeg har sett. Ellers er dette en hyggelig plass hvor man kan ligge i ro og kan nyte et bål, og hvor vi rett så det tilbringer hele helga.

Legger ved noen bilder…

 

 

 

Den grønne lille øya midt i bilde er Nipøya med Reinøya bak. Langsund til venstre og Grøtsund til høyre.

bilde

 

 

 

 

Her ligger vi på svai mellom øyene.

bilde

 

 

 

 

 

På Risøya er det satt ut bord, benker og grillsted til fri benyttelse..(tror jeg)

bilde

 

 

 

 

 

Bilde er tatt nordover Grøtsund en flott dag..

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...