Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Et spørsmål i den forbindelse - Hekkingen Fyr, hvor er fornuftig adkomst? Ser renna på sørsiden er markert med et par ankringssymboler, men kan ikke se at det er noe kai/landstigningsområde? Noen tips her?

Vi var på Hekkingen i forfjor, da ankret vi opp på baksiden - Sandkeila - her: https://www.baatwiki.no/wiki/Sandkeila,_Hekkingen

 

Da vi spaserte over fant vi ut at det var anlagt havn i Fyrkeila, men jeg aner ikke om det er dypt nok der til å komme inn med seilbåt (samt om det evt er dypt nok til å bli stående på fjære sjø).

 

Slekta er opprinnelig fra Tussøya, og kanskje i søken etter sine røtter har min mor bygd hytte der - så der har jeg jo vært noen ganger - https://www.baatwiki.no/wiki/Tuss%C3%B8ya

 

Gåsvær har jeg også besøkt - nydelig sted. http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=746f7d92-cf91-4d29-b49e-a65e37aa5093 - https://www.baatwiki.no/wiki/G%C3%A5sv%C3%A6r

 

Mange fine steder i Troms, men dessverre av bynære strøk er det jo omtrent bare Grindøya som ikke har veiforbindelse. Jeg har dessverre så langt ikke vært på Senja. Jeg har skrevet litt om de fleste stedene jeg har besøkt på http://www.baatwiki.no/wiki/Kategori:Uthavn_i_Troms og http://www.baatwiki.no/wiki/Kategori:Småbåthavn_i_Troms (jeg var også en svipptur innom Finnmark - http://www.baatwiki.no/wiki/Kategori:Sm%C3%A5b%C3%A5thavn_i_Finnmark - http://www.baatwiki.no/wiki/Kategori:Uthavn_i_Finnmark

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte rundt yttersida av Gåsvær seint i høst da jeg hentet båten fra Breivika havn og tok den med til Kaldfjord marina. Hadde ikke skikkelig sjøkart den gang, så jeg måtte være veldig forsiktig der ute. Det var ganske rufsete sjø, og jeg vet at det er en god del skvalpeskjær der ute innenfor Gåsvær, derfor valgte jeg den ytre "ruta" og et godt stykke fra land.

Fikk imidlertid beskuet Gåsvær og kapellet gjennom kikkerten som en liten trøst.

 

Men Gåsvær og maaange andre fagre steder blir nok besøkt i løpet av denne lyse årstiden. :smiley: Først litt maskinservice pluss installasjon av autopilot, det tar nok en måneds tid før båten er helt operativ. Pluss at den nye kalesjen kommer en av de nærmeste ukene.

 

Hekkingen så også forlokkende ut! Og stor takk til Medusa som har lagt ut flotte bilder fra sine turer, til inspirasjon!

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å gå på innersiden av Gåsvær, men da skal man vite hvor man går...nesten bare tørt land der.

Artig å høre at du er i gang med å montere autopilot, Tasle...er midt i den prosessen sjøl. Hvilken type er det du har valgt?

 

Gåsvær er et flott sted og det samme er Musvær. Musvær er jo en av de aller siste (kanskje den eneste?) av de små øyene der ute hvor det ennå bor folk, og for oss som har hund så er de ikke veldig glad i besøk. Sist vi var der ble både vi og hunden vår omringet av en geitflokk, men snill som vår hund er så gikk det bra. På begge plassene er det komunal kai å legge seg til, og den på Musvær er jo helt ny.

For oss som liker å gjøre strandhugg på ei flott strand så står de hvite sandstrendene tett som erterris i dette området..

Link to post
Share on other sites

Medusa:

 

Jeg har kjøpt en Garmin plotter 4012 som kan tilkoples diverse NMEA-enheter. Siden det ikke var autopilot i båten da jeg kjøpte den har jeg satset på Garmin også her, for å være sikker på kompatibilitet. En GHP 10. Håper jeg kan nyte en kaffekopp mens autopiloten styrer dit vi skal, mens jeg skuer fremover langs kursen. Kan jo alltids bruke kona som styrmann, hvis hun ikke er på jobb i helga... :smiley:

 

Litt OT dette kanskje, men en slik bisetning må vel være tillatt på forumet... :pray:

 

Her hjemme bruker jeg Garmins Homeport, og husker derfor at det er "tørt land" innfor Gåsvær, som du sier. Det er vel merket opp to leier på innsiden Gåsvær, men de er grunne og smale begge to. I de bølgene som var da jeg seilte der ute tok jeg derfor ikke sjansen på å strande fast i leire og stein.

Link to post
Share on other sites

Stemmer som du sier at det er to leier, men jeg har heller ikke lyst å gå der i annet enn godt vær.

 

Garmin er jo et ypperlig merke som jeg ser her på BT at mange er fornøyd med. Jeg valgte, som deg, samme autopilot som øvrig elektronikk som hos meg er Simrad. Det er jo en del arbeid å få dette på plass. I mitt tilfelle så hadde jeg ikke plass for sjerm og tastatur på "dasjbordet", så jeg måtte sage ut halve panelet på dasjbordet og laget denne delen ny av kryssfiner som instrumentene kan felles inn i. Veldig tidkrevende når det skal gjøres skikkelig, men det er jo hobby og kosearbeid. Jeg har vel ikke vann under kjølen før i månedskifte regner jeg med..

Ellers så går jo mye av kveldene med til å se på kart og planlegge nye turer...trivelig..

Link to post
Share on other sites

Var på Gåsvær sist søndag i strålende vær. Rusla rundt der en god stund før vi gikk videre rundt Musvær og til Vengsøya hvor vi var på land og spaserte rundt. Fint sted det også med grei flytebrygge. På veg tilbake gikk vi innerleia ved Gåsvær. Fulgte anbefalte seilingstråd på kartet og det gikk helt fint. Målet opp met 6 knops straum i Kvalsundet på veg ut.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Rystraumen er verre...;-)

Straumen i Rya er sterkere ene i Kvalsund, men Rystraumen er veldig kort og man bruker ikke lang tid på å passere. Kvalsundet er ganske langt og med stort sett jevn staum hele veien, så da utgjør mot- eller medstaum mye tidsmessig. Det hender faktisk at jeg planlegger turen i Kvalsundet etter flo og fjære for å slippe motstraum, det gjør jeg aldri i Rya.

Må vel legge til at min båt neppe kan kalles speedbåt...

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du sier at straumen er kraftigst i østre halvdel av sundet, for det er smalest og grunnest der. Hvor mange knop straumen gjør vet jeg ikke, men den er relativt stri. I den ytterste/vestlige delen ser man ikke strømmen i den grad på overflaten, men det flyttes en del vann også her..

Link to post
Share on other sites

Straumen i Rya er sterkere ene i Kvalsund, men Rystraumen er veldig kort og man bruker ikke lang tid på å passere.

Det kommer jo helt an på hva slags båt og eventuelt motor man har, og eventuelt vindretning og styrke. Strømmen kan være på opptil 5 knop på det sterkeste, under normale vindforhold og med jolla på slep prøvde jeg aldri å gå mot strømmen der. Selv da motoren virket lå vel toppfarta på rundt 6 knop, også da planla jeg turen slik at passering skjedde medstrøms.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mye båtliv i troms for tiden (selv om aktiviteten denne tråden skulle tilsi det motsatte :giggle: ).

Var på tur overnattingstur til (lille) Musvær i helga - fantastisk tur, i et helt fantastisk vær!

 

bilde

Utsikten fra Skulsfjord, mot Vengsøya. Begynt å bære ned utstyret...

 

bilde

Og dette våknet man til lørdag morgen!

 

bilde

Kajakkene ferdig lastet igjen, klar for hjemturen. Fikk selvfølgelig skikkelig motvind, så den ble litt lengre enn planlagt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Litt aktivitet fra min side har det da vært. Vi var der ytterst i Kaldfjorden og mot Musvær / Gåsvær fredag kveld og natt til lørdag og fisket. Flott vær med rolig sjø, bortsett fra om morran i 4-5 tida da vi dro hjem. Da frisket det på innover Kaldfjorden, men Envida tok rufsete sjø helt eksemplarisk i 27 knops fart.

 

Fiskelykka var det heller så som så med, fikk kun 4-5 torsk på de 8 timene vi sullet der ute. Glemte også vadbein hjemme, så en fender fikk gjøre nytten som vadbein,

 

Til neste tur må jeg skaffe et par dekkstoler fra Biltema, den typen med et lite bord på det ene armlenet. Det ble litt slitsomt å stå på akterdekket i timesvis.

Link to post
Share on other sites

Gikk en rundtur Harstad-Dyrøya-Salangen-Bjarkøy-Harstad lørdag. Årets første båttur. Blikkstille over hele Vågsfjorden var en fantastisk opplevelse.

 

Litt av en tur! Går og venter på noen deler til motoren min, satser på at de blir sendt imorgen, så jeg har dem 14 juni. Store planer om å ta testtur rundt Dyrøya når den er skrudd sammen (og jeg får start :pray: ).

 

Tasle: Mørjet takler vel det meste av vær... Så dere ikke, vi padlet utover fredag kveld (var vel fremme i 10-tiden) - og fulgte relativt nøye med trafikken (noe må man da gjøre i 2 / 3-knops fart hehe...)

Link to post
Share on other sites

Christian:

Jeg fikk ikke øye på noen padlere, og i 22-tiden var vi der ute - antakelig akkurat ankommet ytre del av Kaldfjord. Før det fisket vi litt rundt Fiskøya lenger inn i Kaldfjord. Der fikk vi et par småtorsk.

 

Jeg antar dere padlet nærme land? I så fall kan det være litt vrient pga "kamuflasjen". Har dere walkie-talkie (27 MHz CB-radio) med? Har ikke montert min CB-radio i båten enda, men har et handapparat med FM og AM som kan brukes inntil videre.

 

Derimot så vi ca 3-4 mindre speedbåter suse både inn- og utover fjorden. Pluss en mindre båt som fisket (?) lenger mot Skagøya.

 

Men det blir flere turer, så vi får vel se kajakker etterhvert! Må bare bunkre mer diesel :smiley: Og kanskje vi overnatter i en lun vik, hvem vet.

Redigert av Tasle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...