Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Finnsnes båthavn 2003.. lenge siden nå

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hehe, stemmer nok det. Så fuktig kan den ikke ha vært om du husker det :p Forøvrig er det ikke mye utested igjen der, lurer på om det er ottos som har overlevd tidens tann.

 

Litt merkelig at ikke byen har laget til noe for båtfolket, idag er det vel kun lita flytebrygge ved hurtigbåtkaia?

Visstnok er det ei lita brygge "rundt odden" sørover med kort avstand til shell om man trenger bunkers (bensin).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bekrefte at det på Finnsnes kun er Ottos som har overlevd tidens tann. Når det gjelder tilrettelegging for båtfolket, så er det ei "handlebrygge" ved hurtigbåtkaia der man kan ligge ved kortere opphold. I småbåthavna som ligger 1,5 km nord for sentrum er det en kjempegod gjestehavn med alle fasiliteter. Det er dieselpumpe i småbåthavna og det ligger båtbutikk, matbutikk, Expert og møbelbutikk(!) like ved.

Redigert av Espenok (see edit history)

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Joda.. Sjelden jeg glemmer ting i fylla . På godt og vondt..

 

Husker også at otto hadde 23 års grense på sprit da de hadde store problemer med 20 åringer som drakk for mye:p

 

Og ekstremt mye rånere var det også.. Husker også at vi synes det var en god ide og presse en av benkene på bussholdeplassen inn i militærbilen som suvernir.. Den gikk dessverre(eller heldigvis?) ikke inn..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Finnsnes har litt rimeligere diesel sammenlignet med gjengs priser i Tromsø. Under 9 kr / liter på drivstoffbørsen her i mai (8,93 / liter). NJ Bunker i gar: 9,40 / liter. Noen som kjenner litt ferskere priser på Finnsnes?

 

Det var forresten en stakkars polakk som fisket "mannskitstangere" fra flytebrygga der i går. Han fikk en liten "taregjedd" på stanga. Men nå er vel kloakken mer renset enn i gamle dager da småfisken sto og stanget og beitet på uhumskhetene fra kloakkene.

Link to post
Share on other sites

Mange her inne som vurderer å møte sjøkurs i tromsø på sin ferd sørover? Den skal visst klappe til kai rundt kl 5 tirsdag morgen, neste uke. Og går igjen litt over 23 samme dag. Ettersom jeg kommer med båten til byen den mandagen, vurderer jeg å tilbringe dagen på sjøen her. Om ikke fra kl 5 om morgenen, men hvertfall utover kvelden hehe.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

de tar visst snarveien direkte fra tromsø til bodø midt på natta så blir vel ikke noe møte for oss i harstadområdet hverken på tur hit eller dit.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Fisk ble det også der ute.

 

På flytebrygga i marinaen var det en kar som sto med fiskestang og hova inn makrell. Han hadde fått bøtta full av 40 cm store makrell på "no time"!! Sjøen kokte av makrell, og måsene fråtset i småmakrell og mindre agnfisk.

 

Veldig artig at det er blitt mulig å fiske makrell her. Dette er en fisk som jeg verken hørte om eller fikk se i hele min barndom og oppvekst, men global oppvarming har kanskje hatt en finger med i spillet her også.

De første jeg hørte om som fikk makrell her nord var vel for ca. 15 år siden, min far fikk noen på yttersiden av Senja for 10-12 år siden og selv fikk jeg min første bare for et par år siden på Skjervøy. Dette er fisk som på linje med silda er veldig morsom å fiske, og er i tillegg en flott matfisk..

Link to post
Share on other sites

Da var jeg på vannet igjen! Hadde meg en tur forrige søndag med drøy halvannen times kjøring i Sagfjorden og Astafjorden (mot Mjøsundet). Ikke like mange utpå som under millionfisken, men noen var da utpå.

 

Idag sjøsatte jeg på Dyrøya igjen, og hatt en liten runde for å teste en propell. Den var relativt grov, og motoren er nok montert litt for lavt for å utnytte dens potensial (26tommers ballistic, cuppet). Ble egentlig mer sprut enn fart. Selv om marsjhastigheten ikke var så aller værst (rundt 36 knop ved 4000rpm). Skal prøve 21 tommers Vipern igjen imorgen.

 

Lite bilde:

bilde

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Bra fart på det bildet der Chrisrik, spesielt når man vet du er på tur inn på Sandvika :-)(GT-I9505 )

Mer sprut enn fart, i kjent farvann -til ære for fotografen...

 

Skal si det regner. Flottøren på lensepumpe virker ikke å flyte så godt. Vært to ganger og tvangskjørt pumpa hehe

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja MS Sjøkurs var rask forbi Harstad forleden natt. Intet å se :smiley:

 

Har sjøsetting i morra (for 3. gang i sommer) så da må det bli bra vær framover.

 

Kari Bremnes er på øya så tenkte jeg skulle ta henne med på båttur :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva skjer med havtåka folkens? Ser den kryper inn både Kvalsundet, Eidkjosen og sikkert Malangen også... Hadde håpet å komme meg litt nord og ut idag eller imorgen. Men kjedelig i tykk tåke, spesielt siden jeg kjører uten radar :p

Vi var ute med båten natt til i går, og tåkedottene drev innover Kaldfjorden med vinden om kvelden før midnatt. Da vi skall tilbake til marinaen i tretida om morran var det tett tåke innerst i Kaldfjorden, og den ble liggende også på innersida Kvaløya til langt ut på dag. Men det gikk greit med kartplotter og radar, og rolig tempo.

 

 

Ved marinaen:

 

bilde

teerex:

 

Får du henne på kroken så er det en bra fangst! :yesnod:

 

Men som du nevner, det har ikke vært mye til båtvær i juli, akkurat.

Link to post
Share on other sites

Det ble tur!

Begynte fredagen med en tur på biltema for å hente meg ny dregg og et par sjakler. Paraplydreggen som fulgte med båten - stoler jeg ikke helt på, og sjaklene er helt fastrustet - så taubytte lot seg ikke gjøre.

240,- for et 5 kg anker må jeg si er brukbart. Vet ikke navnet, men typen er hvertfall http://biltema.no/no/Bat/Anker/Anker/Anker-251004/

For en nybegynner som meg - fungerte det utmerket de to gangene vi gikk til lands (sandbunn), satt som et skudd på første forsøk. Og løsna så snart vi var rett over det. Lagde en provisorisk landfortøyning ved hjelp av en fender som fungerte som blåse :thumbsup: Løsningen når det er stor forskjell på flo og fjære. Selv om det innebærer mye tauverk. Men i storm, vil jeg ikke fortøye slik...

 

Vi startet fra Tromsdalshavna på ettermiddagen, litt før 18:30 og var ved Rebbenesøya knappe timen etter. Fant ei lun vik med sandstrand hvor vi lagde camp og Lofoten fiskesuppe (ispedd nyfiska og kokt makrell :giggle: ). Rolig start i dag, der forholdene var helt perfekte. Litt nordlig vind, men ikke mer enn at en 24fots rib koser seg! Gikk mellom 25 og 35 knop, rundt hele Rebbenesøya, og inn igjen på sørsiden av Hersøya før vi fulgte Skagøysundet på retur. Solslikking på Bjørnesand i Skarsfjorden før vi tok siste etappe tilbake til Tromsø.

 

Totalt utseilt distanse på ca 80 nautiske mil. Det var overraskende mye båter på yttersiden. Mye aktivitet - sånt liker vi!

 

Noen bilder:

 

På tur ut Kvalsundet fredag ettermiddag:

bilde

 

 

Oppankret for kvelden:

bilde

 

Snirkler oss igjennom sundet mellom Rebbenesøya og Hersøya:

bilde

 

Lundefugl - kryr av dem på sjøen!

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

 

240,- for et 5 kg anker må jeg si er brukbart. Vet ikke navnet, men typen er hvertfall

 

Det er vel en Bruce-kopi. Har samme ankertypen selv...relativt godt anker til de fleste bunnforhold. Ypperlig til sand og løs bunn, men graver seg ikke like godt ned i hard leire..

 

Fin rapport og fine bilder fra yttersia...

Link to post
Share on other sites

Fin rapport med flotte bilder, Christian!

 

Som Medusa sier, så er det nok en Bruce-kopi. Vurderte samme type selv, men endte opp med med et Fortress-anker pga. vekta. Et Bruceanker på 15-20 kg blir litt i tyngste laget å handtere.

 

Ang. det enorme dieselforbruket som jeg tidligere nevnte, etter en god del timers båtbruk begynner det nå først å merkes på tankmåleren. Skal si all den ruren på skroget hadde mye å si!

Link to post
Share on other sites

ligger og vaker utenfor harstad, tåke på alle kanter men fin sol her. best å ikke forflytte seg noe særlig inntil videre :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Helgas utflukt var litt kortere i distanse - men lengere i tid. Sjøsatte kajakken i Belvika fredag kveld. Forlot samtidig med siste ferge til Vegnsøya. Satte kursen mot Røsnes, før jeg krysset Vengsøyfjorden og padlet utover mellom Vengsøy og Vågsøy. Helt paddeflatt hav og sola beveget seg sakte ned under horisonten.

Så flere båter ute i Kaldfjorden, men om de fikk noe fisk er jeg usikker på.

Rundet odden på nordsiden av Vengsøya, så begynte havdønningene å komme - men det ble ikke ekkelt før jeg rundet Rekviksneset. Måtte holde meg utenfor Rekviksskjæran da sjøen ble litt vel rotete.

Slo leir på Sommarsete, sør-vest på Vengsøya mellom 1 og 2 fredagsnatta. Fortsatte lørdag formiddag etter en lang kopp kaffe i solsteiken.

 

Var en snarttur innom "vika" ved "Ljøse-Gisø" (ifølge kartet på Gulesider) på yttersiden av Gjøssøya:

bilde

 

Her er jeg på tur tilbake, lykta ved Gjesneset:

bilde

 

Ut over en haug med måser og terner, ble jeg vekt av ei diger havørn som ble terget av ei illsint terne.

Møtte også en sel som skvatt noe voldsomt når han oppdaget meg i det jeg kommer ned Gjøssøysundet. Han forsvant med et stort plask! Og en leken sel som lå litt ut i Vengsfjorden trakk luft og frøste sjøvann opp i lufta i flere minutter :lol:

Fin tur, totalt 21 nautiske mil. Skal si Vengsøya er majestetisk sett "fra yttersiden".

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Makrellen tok vi i Skagøysundet, rett øst av Skagøya. Den ble tatt på stang (fikk to på den lille tiden vi fisket), men det var såpass sterk vind og strøm at det var nok mer dorging. Hadde over 2 knop sørover der vi "lå i ro". Med liten stingsild, så den gikk nok relativt høyt i vannet vil jeg tro. En sprellsk fisk :yesnod:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...