Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

 

Var innom Maritim Slipp & Motor (Eidkjosen) nå i ettermiddag. Båten var tatt opp på land for å skifte belger, og jeg fikk beskue undervanns-skroget - utrolig mye groing der (rur)! Verre enn sandpapir nr. 1. Bestilte en skjønnhetskur med polering umiddelbart. Ikke rart at dieselforbruket ble på vel 150 liter for to timers gange. Den båten har ikke vært polert på flere år av forrige eier! I tillegg var dieselfiltrene original grønn (VP-grønn), så de har heller ikke vært skiftet siden båten var ny for 8 år siden.

 

Men nå blir sakene på stell! :thumbsup:

 

hmm den poleres nok ikke under, den bunnsmøres vil jeg anta på en båt av slik størrelse.

 

men fjerning av rur foregår vel med en kombinasjon av steaming/høyttrykk og evt. saltsyre eller lignende.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett, teerex - det er bare jeg som kaller alt sånt arbeid for "polering" eller "shining". Og da mener jeg ferskvannsvask med spyler, fjerning av rur og bunnstoffing. :smiley: Polering blir et samlebegrep for mitt vedkommende...

 

I alle fall, bildet viser jo helt "gro"-teske forhold!

Link to post
Share on other sites

Det så ille ut, Tasle...ikke tvil om at du blir å merke forskjell når du får et glatt skrog.

For å minske forbruket ytterligere så kan det hende at du må trekke gassen litt tilbake for å oppnå økonomifart.

 

Når det gjelder slurv med skrog så ser jeg flere skrekkeksempel i båthavna hvor tang og sjøgress flyter opp til et meter ut fra båten. Lite hyggelig å se...

Link to post
Share on other sites

Yes, Medusa - det ser fælt ut hehe.. Trodde ikke det var mulig med såpass mye rur her nord hvor vannet er kaldere enn i Oslofjorden. Selv om båten riktignok har ligget på Helgelandskysten (Ranafjorden) noen år. Det tyder vel på at båten ikke har vært til behandling på noen år.

 

Apropos bunkers, på flytebrygga utfor gamle Kullkranen i Tromsø koster dieselen kr 9,10 / liter. Til generell orientering for de som trenger diesel.

Jeg skal kjøre innom Skattøra også en svipptur (med bil) for å sjekke forholdene der i tillegg.

 

For mitt vedkommende får jeg 3 % rabatt (27,3 øre) på CrescoCar-kortet mitt. En full tank på 500 liter utgjør 136 kroner i rabatt, som jeg kan kjøpe litt øl til ankerdrammen for. :smiley:

 

Teerex: Glemte å nevne at verkstedet fjerner den ruren vha. høyttrykksspyler med en slags rotor på (ikke terrassevasker), som de har veldig god erfaring med. Om de bruker steam vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

ja sånn rotodyse eller hva det nå heter. har en slik til min kärcher men har ikke prøvd den på noe ennå.

 

Vedr. drivstoffrabatt så er det vel totalt ca 1 krone i rabatt pr. liter med NAF Xtra Visakort på Statoil i alle fall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo, mener å huske han servicemannen snakket om en slags rotordyse. Har ikke en slik på min spyler, og har heller ikke sett noen slik i aksjon. Til neste år blir nok dette min jobb, om kneet / foten blir fikset på i løpet av vinteren.

 

Kanskje man burde skaffe et slik NAF-kort, hvis de gjelder på alle bensinstasjoner / tankanlegg ? Eller er det kun hos Statoil? Bunkers på gamle Kullkrankaia er nok Mobil, tror jeg. Det blir jo fort noen (tusen) liter i løpet av den lyse årstiden.

Redigert av Tasle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nyss kommet tilbake etter å ha sjekket dagens arbeid på Envida. Det ene drevet var ferdig (belg), det andre halvferdig. "Skrotten" var halvferdig, men ferdig spylt og rur fjernet. Nå er skroget og akterenden m/ trimflaps glatt og fin som ei barnerumpe. Regner med at bunnsmurninga tas i morgen. Motorservicen var unnagjort i går, som nevnt. Med litt godt tørkevær er skuta klar til helga.

 

Ellers var jeg innom Biltema og kjøpte en 12 V dieselpumpe (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Dieselpumpe/Dieselpumpesett-12-V-191601/ ). Kan være kjekt å ha i rom sjø eller på brygga om / når man må fylle noen 20-liters reservekanner over i tanken hvis turen er lang og båten er tørst.

 

Med andre ord begynner båtferien "å flaske seg", som man sier. Men været får Vårherre ordne med, det er ikke mitt bord... :pray:

 

 

Båtpuss

bilde

 

 

Ytre Kaldfjord i midnattsol

bilde

 

Svart og gul plast-teip er en del av måsejageren min.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå skal jeg begynne å bidra litt mer her i denne tråden... Båten er ikke ryddet, fult av verktøy da noe rigging gjenstår. Men prøvetur er utført, uten dødmannsknapp og med gasswire montert litt feil på fjernkontrollen - akkurat nå er det "flymodus" (frem er bak og bak er frem).

 

Dagen begynte med helt stueflatt hav her i Dyrøysundet men nå kom den en liten bris. Lørdag blir det antakelig tur til Sjøvegan for å se an livet der :thumbsup:

 

bilde

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Stemmer Tasle, riktig marina. Men ikke helt hjemmehavn, den er hjemmehavn nå for sommerferien. Bor i Tromsø, og båten står på henger klar til dyst! Blir nok å farte en del i området ditt ut over høsten skal du se.

Har notert meg Vengsøya rundt med stopp på ei sandstrand på vest / nord-vestsia i le av ei lita øy (?), så er det Risøya, Rebbenesøya og Nord-Kvaløya... Nei det her blir bra!

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Beklager trykkfeil, Christian: "Den den motoren.." skulle være "Med den motoren". Da gir det litt mer mening.

 

Sjekket Envida i går kveld. Nå er båten bunnstoffet, men det ser ut som verkstedet mangler en del til det ene drevet for å få den helt klar til bruk. Mulig at bunnstoffet må tørke litt til, det ble lagt på i løpet av dagen i går.

 

Her er ett bilde som viser Gåsvær ytterst i havgapet, og et par (ikke så idylliske) bilder mens vi passerer under Sandnessundbrua på slutten av turen. Kvaløysletta til venstre på den første brobildet.

 

 

Gåsvær

bilde

 

 

Sandnessundbrua nordfra:

bilde

 

 

.. og sørfra, etter passasjen:

bilde

 

De grå områdene til høyre på de to siste bildene er en vanndråpe på linsa og ikke tåke, selv om det var overskyet og regn.

Redigert av Tasle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har mange bilder, og kona er aktiv med både video og stillbildekamera. Så mer kommer nok etterhvert.

 

"Kvaløysletta til venstre på den første brobildet." står det over, men skal naturligvis være til høyre,hvis man er kjent og ikke er venstrehendt.. :lol: Må nok lære meg å lese korrektur, spesielt når alt skal skrives IHF. (IHF = ASAP, I ei Helvetes Fart).

 

Var innom Biltema idag og kjøpte noen fenderstrømper til båten. Der dumpet jeg over en type nettingpose (handleposestørrelse laget av netting) med borrelås i åpninga, laget av kraftig materiale for bl.a. båtbruk. http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Nettpose-25746 . Grei til å kjøle ned drikkevarer en varm sommerdag ombord. Men jeg fant ut at den kan brukes til mer: Vaske poteter! I den grad man kjøper uvaskede / skitne poteter. Putt potetene man skal ha til middag ombord, oppi nettet. Heng hele nettet i ei fenderline langs båtsida i sakte fart, og vips har nyvaskete poteter klar etter noen minutter. Og man kan jo vaske alle potetene samtidig, ikke bare de man skal til middag den ene dagen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå kom "styggeværet" gitt. Ribben var litt for lang for flytebryggen vår, så var nødt til å flytte den nå som sørvesten kom - den faller rett inn i bukta vår... Den turen gikk fint, motoren satt som den skulle på akterspeilet, selv om det gikk i 40 knop gjennom storbølgene ved Dyrøybrua :thumbsup:

Nå står både min og min fars båt på henger, klar for morgendagens utflukt til Salangen. Konkluderte med at vi ikke gidder å stampe gjennom Dyrøysundet, for så å kjøre med-bølges inn Astafjorden. Nabohytta har en eldre With på 16-17 fot, den ligger fremdeles her i fortøyningene - håper de velge samme løsning som oss - ellers bør de ha gode rygger :giggle:

Prøver meg på en liten film her inne fra litt forsiktig testkjøring her om dagen. Helt for jæv*** klippet, så det får dere elegant overse (sammen med musikken...).

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=vF6mpFV8__8

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Flott video, ingenting å si på verken klipping eller musikk. Jeg synes instrumental bakgrunnsmusikk er helt passende i en slik sammenheng.

 

Som du selv sier, å stampe gjennom bølger i lange strekk er ikke akkurat behagelig. Da er det greit å ha en båthenger. Skal du delta om Millionfisken?

Link to post
Share on other sites

natt til søndag var det helt greit vær men utpå morrakvisten blåste det ganske friskt ja

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er det noen i denne tråden som har deltatt i Millionfisken? Leste at millionen var i boks i alle fall. Heldiggrisen!

 

Nå er Envida sjøsatt etter servicen, men han der oppe har visst andre planer med vær og vind enn å øse ut godt sommervær. Blir nok liggende et par dager ved flytebrygga i Eidkjosen i påvente av at kulingen skal dabbe av. Etter det bunkre 500 liter diesel, og muligens dorge gjennom Rystraumen. Kan jo kanskje bli et par sei i stabb- eller storsei-klassen, hvem vet? Evn. litt småsei som kveiteagn.

 

Ellers er kalesjen kommet, så den må monteres opp med det første. Får bare håpe målene passer.

Link to post
Share on other sites

Jeg deltok ikke på millionfisken, men var på sjøvegan lørdag med båt. Var bra med båter på sjøen, visstnok deltakerrekord! Lå til flytebryggen i sentrum store deler av dagen og registrerte det ene beistet av en fisk etter.det andre. Største fisk tror jeg ble en torsk på rundt 15. Ellers var det sei, kveite og steinbit over 10 kg som jeg fikk med meg :)

 

Nå ligger jeg i teltet på Helløya nord for Bjarkøya, med kajakken på gresset utenfor. Tidlig opp imorgen, så jeg rekker en runde i skjærgården før han dreier sørvest og øker på til 12 ms...Meget fint her, fin lagune rett nord av vestlig utløp til toppsundet. Ligger en seilbåt i blåsa her nå også. Dumt det ikke er vindstille og sol, daa hadde jeg blitt flere dager her...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

ja det heter Hamnan der. Gammelt populært utfartsmål fra Harstad den gang båtene ikke gikk så fort.

 

Bilde fra 2003 den gang min Windy var operativ. Krøttøya i bakgrunnen

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Folk i båt, hvor i Malangen holder du til? Vi har hytte på kobbeneset. Busteren ligger ved flytebrygga utenfor de fem store naustene inne i bukta.

 

Nær nok til å høre festen som var nedfor naustene her for et par helger siden :lol:

Bor rett over fjorden og har båten inne ved Eliasnes.

Link to post
Share on other sites

Flott bilde, flott båt i tre innlegg lenger opp!

 

Så var maskineriet i tipp-topp stand, og rur og svineri erstattet med selvpolerende bunnsmurning. Kjørte fra Eidkjosen, via N.J. Bunkers (Kullkranen) og fikk fylt opp tanken for fire tusen. Rundt Kvaløya med innlagte fiskepauser, og inn Kaldfjorden. Denne gang klarte jeg ikke å se at dieselmåleren hadde beveget seg i løpet av de to timene i det hele tatt. Men forbruket var sikkert drøye 50 liter. Med fiskepausene brukte vi seks timer tilsammen.

 

Fisk ble det også der ute.

 

På flytebrygga i marinaen var det en kar som sto med fiskestang og hova inn makrell. Han hadde fått bøtta full av 40 cm store makrell på "no time"!! Sjøen kokte av makrell, og måsene fråtset i småmakrell og mindre agnfisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...