Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Ikke helt Scarab men noe lignende ja. Nærmere bestemt her http://www.ht.no/htv/article566717.ece

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ei uke på etterskudd, men ettersom jeg fremdeles er padlende følger her to bilder fra en todagerstur på "yttersia". Padlet ut fra Kvaløyvågen til sandstranda på Likvika (her var det myyyye mygg og knott til info). Dagen derpå ble det en liten tur innom Gåsvær og "svipptur" til Lyngvær.

Blåste litt opp midt på lørdagen før det "løyet" når jeg kom inn i Kvalsundet. Hadde følge av en sel flere hundre meter (lå og svømte med hodet opp av vannet 20 meter bak kajakken), en haug med lundefugler rundt omkring samt tre havørn i vill kamp mot måsa var naturopplevelsene denne helga (mygg og knott fortjener bare å bli nevnt såvidt...).

 

bilde

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Christian! Og maksvær!

 

Hva om sel eller hval / niser dunker borti kajakken, er det ikke litt skummelt med en så pass skjør farkost? :smiley:

 

I ettermiddag / kveld skal en ny Garmin GPSMap 4012 monteres midlertidig i båten, til erstatning for en 10 år gammel Seiwa med litt dårlige kart. Garmin-kartet (Bluechart G2 Vision) har så mye mer å tilby enn gammeldagse kart, bl.a. visning i 3D, undervann og Auto Guidance. Har "prøvekjørt" Auto Guidance, og det virker utmerket på de rutene jeg har testet. Veldig tidsbesparende. Men man må jo sjekke ruta og evn. korrigere før man godkjenner den.

Link to post
Share on other sites

Har igjen hatt "et sjøvær" på Malangen. Ny pers med storsei på 14,8 kilo. Kunne fylt båten til ripa, men avslutta etter to kasser. Kjerringa innførte fiskestopp med øyeblikkelig virkning fra i dag......

 

Er en merkelig og uvant følelse å kunne være i timesvis på sjøen i bare shorts og t-skjorte.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempefangst! Bruker du ekkolodd for å søke opp fisk på sannsynlige fiskeplasser, eller har du dine sei-grunner du holder deg til?

 

Den sværingen blir jo litt grov i fisken som "kokfisk". Blir den til fiskekaker /-karbonader?

 

Men veldig gøy å få mye fisk på kort tid. Det blir et lite kick av det. Spesielt om man bruker juksa og seien biter på flere gummimakker!

 

Og fiskekasser, hvor får du tak i dem?

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Christian! Og maksvær!

 

Hva om sel eller hval / niser dunker borti kajakken, er det ikke litt skummelt med en så pass skjør farkost? :smiley:

 

I ettermiddag / kveld skal en ny Garmin GPSMap 4012 monteres midlertidig i båten, til erstatning for en 10 år gammel Seiwa med litt dårlige kart. Garmin-kartet (Bluechart G2 Vision) har så mye mer å tilby enn gammeldagse kart, bl.a. visning i 3D, undervann og Auto Guidance. Har "prøvekjørt" Auto Guidance, og det virker utmerket på de rutene jeg har testet. Veldig tidsbesparende. Men man må jo sjekke ruta og evn. korrigere før man godkjenner den.

 

Hvis den kommer borti, ja så vil i hvert fall jeg skvette såpass at jeg tryner utti, men skummelt er det for så vidt ikke, er jo bare å krabbe oppi igjen. Foreløpig har jeg derimot aldri opplevd så nærgående dyr at akkurat det er noe jeg frykter. Så det er mer vær og vind som er utfordringen. Er ganske sårbar for vinden, og den endrer seg voldsomt raskt - og sjøen tilsvarende.

 

Vdr nye gpser, så har det skjedd mye der! Mye artigere med god skjerm og kart!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hei Tasle.

Malangen står full av stabbsei og storsei. Den renner rundt, så man må leite litt. Er ikke bestandig at måsen røper den.

 

Kona har stekt seikarbonader for resten av året. Mye fisk blir solgt og noe gitt bort til familie og venner.

Seinere i kveld får vi sommergjester fra Asker som har bestilt fersk sei og lever. Så avsetninga er grei.

Fileten pakker jeg vha. OBH Nordica sin geniale vacuumpakkemaskin, så det tar lite plass i frysen kontra tidligere praksis med "brødposer".

 

Har mine faste plasser der jeg fisker, så enkelte ganger blir det litt gåing før jeg finner han.

I dag sto den utfor løkta på Målsjorda. Fikk ikke dorga eller noe. Bare å slippe ut og hive inn. Blir å minske antallet makk på juksahjulet til neste gang. Har sagt det etter hver tur, men nå skal det gjøres!

 

Fiskekasser fulgte med huset jeg kjøpte her inne. I tillegg har jeg en raus nabo som er gammel sjarkfisker.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fant både Målsjorda og lykta på kartet. Og ser også at det ligger en øy rett nordfor, over fjorden. Er "Folk i båt" (eller andre) kjent der? Tenker på den bukta nordfor Spilderøya (http://kart.gulesider.no/m/nWVtv , satte et merke der på kartet). Egner den bukta seg til overnatting i båt? Det er rimelig langgrunt og i le for nord- og vestlig vær.

 

Det blir nok minst en tur til Malangen og videre til Senja i løpet av sommeren!

 

Vakumpakker tror jeg må være tingen, ja. Så en sånn demonstrert av en mesterkokk på TV. I kombinasjon med langtids varmebehandling av lammekjøtt vannbad på 65 graders varme.

 

Christian:

Jo, nye plottere kontra ti år gamle er som med PC-er. Dagens moderne plottere er mye kjappere og har flere finesser enn det som fantes den gang. Bl.a. er kartet til den nye plotteren mye mer detaljert. Skulle i båten i kveld og installere plotteren, men ble forhindret av plenklipping og hagearbeid.. Men det er en dag i morgen også.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spilderbukta kan forsåvidt være en ok plass å ankre opp, men vær obs på at i Malangen kan austavinden og sørausten være det største problemet om sommeren. Den får god fart ut igjennom fjorden og sjøen kan gå ganske grov inn i bukta. Da er ankringsplassene ved Målsnes mer å foretrekke. Spesielt den ved Korrisøra er ofte brukt.

 

Men, austavinden/sørausten løyer ofte utover kvelden. I hele dag har den vært frisk men nå ligger fjorden som et speil. Sitter ute i hagen nå, og det fyker båter ut og inn forbi Mesterøya hele tiden. Er ingen som har tid å ta kveld på sånne netter.

Link to post
Share on other sites

Folk i båt:

Takker for info om Spilderbukta / Korrisøra. Slike etterretninger er kjekke å få rede på.

 

Medusa:

Du / dere er kanskje i full sving med båtferien nå?

 

Kona og jeg la ut fra Kaldfjord kl. 5 i morges, ut Kaldfjorden, rundt Kvaløya, under Sandnessundbrua og til Eidkjosen (Volvo Penta-forhandleren / service) for en motorservice pluss diverse småtteri. Turen tok to timer i 20-30 knops fart. Rundt Gåsvær tok vi det veldig rolig for å ta bilder og video av landskapet og omgivelsene.

 

Rolig sjø, men en del havdønninger der ute. Og en del strøm i Kvalsundet. Faktisk første gang jeg her sett Sandnessundbrua fra undersida!

I løpet av et par dager er servicen gjennomført, og da starter båtlivet for alvor.

 

Det holdt akkurat med 150 liter diesel på turen, og da var tanken på det nærmeste tom... Med et nødskrik med andre ord.

 

God sommer til alle dere, men vi høres nok her på forumet utover, likevel! :yesnod: Ta mange flotte bilder!

Link to post
Share on other sites

spørs jo været ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Medusa:

Du / dere er kanskje i full sving med båtferien nå?

 

Kona og jeg la ut fra Kaldfjord kl. 5 i morges, ut Kaldfjorden, rundt Kvaløya, under Sandnessundbrua og til Eidkjosen (Volvo Penta-forhandleren / service) for en motorservice pluss diverse småtteri. Turen tok to timer i 20-30 knops fart. Rundt Gåsvær tok vi det veldig rolig for å ta bilder og video av landskapet og omgivelsene.

 

Vi har ikke ferie før om 2-3 uker, men er selvsagt ute i helgene så lenge været er sånn noen lunde..

 

20-30 knop...du har bra sig i skuta. Hos oss skjer ting i sakte bevegelse, men vi får jo god tid til å titte oss om. Vi daffer i makelige 8-9 knop og syntes det er greit, men på lange transportetapper kunne jeg nok ønsket mer fart.

 

Hyggelig å høre at du er i gang med båtlivet. Planlegger dere langtur?

Link to post
Share on other sites

Ang. Millionfisken - har lyst å delta, men båten er antakelig ikke klar før fredag 5.7. Da går nok den helga med til annen type båtliv, litt normal fiske om været er brukbart.

 

Medusa:

Jo, ikke noe å klage vedr. fart. Planingsterskelen ligger på ca. 15-17 knop, og maks er drøye 35 knops fart uten at jeg har prøvd dét. Jeg synes 20-25 knops fart er en grei og behagelig cruise-hastighet. I 8-9 knops fart blir hekkbølgen helt ufordragelig. Du har vel en annen skrogform, og din båt er nok mer stabil i litt rufsete sjø.

Noen langturer blir det helt sikkert, uten at planene er helt fastspikret pr. i dag. Hva med dere?

Monterte ny Garmin 4012 plotter i helga - veldig behagelig skjermstørrelse (12" skjerm). Og russisk GPS (Glonass) kommer inn umiddelbart. Kraftigere signaler enn amr. GPS. Skal fastmontere en 20" TV med VGA-kontakt til plotteren for å få en skikkelig "storskjerm".

 

Var innom Maritim Slipp & Motor (Eidkjosen) nå i ettermiddag. Båten var tatt opp på land for å skifte belger, og jeg fikk beskue undervanns-skroget - utrolig mye groing der (rur)! Verre enn sandpapir nr. 1. Bestilte en skjønnhetskur med polering umiddelbart. Ikke rart at dieselforbruket ble på vel 150 liter for to timers gange. Den båten har ikke vært polert på flere år av forrige eier! I tillegg var dieselfiltrene original grønn (VP-grønn), så de har heller ikke vært skiftet siden båten var ny for 8 år siden.

 

Men nå blir sakene på stell! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke ferieplanene helt klare ennå, men vi blir nok å operere innenfor fylkesgrensene i alle fall. Det er ennå mange plasser i Tromsø's nærområde som jeg ikke har utforsket ennå, så vi får se. Vi har nær familie på Finnsnes så en tur dit blir det nok.

 

Jeg reagerte også på dieselforbruket ditt...selv bruker vi 10 liter i timen, men så kommer vi oss jo adskillig kortere enn deg på den tiden..

 

Når det gjelder filtrene så tør jeg ikke annet enn å skifte dem hvert år...har ikke lyst å få stopp på motoren i dårlig vær. En av de første tingene jeg gjorde med min båt da jeg kjøpte den var å montere vannutskiller og doble filter med vender. Går det ene filteret tett så dreier jeg på venderen og kobler over på det andre filteret...anbefales..

Link to post
Share on other sites

Medusa:

 

Det blir nok Troms for oss også, litt syd- og litt nordover mellom Harstad / Senja og Skjervøy, for å trekke grensene sånn omlag.

 

Smart løsning du har funnet på med filtrene! Det blir til ettertanke i bakhodet mitt. Sliter litt med et dårlig kne inntil videre, så inntil høsten / tidlig vinter må jeg nok sette den typen arbeid på anbud.

 

Kalesjen kommer forresten om en drøy ukes tid - når den er montert blir det mer behagelig å feriere også ute på akterdekket. Selv om det skulle regne eller være litt hustrig.

 

10 liter / time skulle tilsvare omtrent 40-50 liter rundt Kvaløya i ditt tilfelle, om hoderegninga mi holder stikk. Det er jo et behagelig ferieforbruk. Mener at den strekninga var på 36 nm uten å være skråsikker. Dieselforbruket får du bare ta sånn circa i mitt tilfelle, jeg vet enda ikke hvor nøyaktig tankmåleren er. Men på turen rundt Kvaløya gikk det omkring 150 liter (litt pluss eller minus..). Forbruket går nok vesentlig ned med polert skrog og nye luftfiltre m.m.

 

Kjøpte 30 liter diesel hos Best, Kvaløysletta. Der var prisen hele 10,38 pr. liter !

Link to post
Share on other sites

Vi fyller fra Bunker Oil på Skattøra Marina. Fikk i dag regning fra siste fylling og der er basis-prisen kr. 9,6. Via mitt medlemskap i KNBF får vi ei krone i rabatt pr liter, så da blir literprisen kr. 8,6. Via KNBF sparer man faktisk 100 kr pr 100 liter, det blir det penger av i løpet av en sesong.

 

Denne venderen til dieselfilter er ikke noe jeg har laget selv, disse selges hos båtutstyrsleverandører og er enkle å koble opp..

Link to post
Share on other sites

20-30 knop...du har bra sig i skuta. Hos oss skjer ting i sakte bevegelse, men vi får jo god tid til å titte oss om. Vi daffer i makelige 8-9 knop og syntes det er greit, men på lange transportetapper kunne jeg nok ønsket mer fart.

 

... men når det går 150 liter diesel med på en dagstur (ja, den knappe kilometeren fra Kaldfjord til Eidskjosen ville nok blitt en dagstur med den båten jeg hadde i Tromsø, og veldig avhengig av Kvalsundstrømmen), så skal man kanskje si seg fornøyd med 8-9 knop ;-)

 

Jeg har nesten det motsatte problemet; båten var oppe på land i vinter og ble satt ut like ved dieselpumpen - og jeg hadde jo gått litt for motor på høsten etter siste dieselfylling, så hvorfor ikke toppe opp tanken da. Fire liter! Det er (nesten) greit dersom det er kortterminal, men når pumpen er halveis betjent blir det omtrent pinlig! Et par uker senere var jeg igjen usikker på hvor full tanken er, og fylte opp igjen. Fire liter nok engang! Nå må jeg se til å få installert måler på tanken, eventuelt prøve å loggføre hvor mye jeg bruker motoren :-)

 

Menja - på bysiden av Kvaløya samt i Drammensfjorden skulle man nok ofte ønske seg en teleporter-knapp. I Tromsø-området må man relativt langt for å kunne gjøre noen vettige strandhugg, og Drammensfjorden er sikkert en av de kjedeligste fjordene i hele Norge (jeg hadde båten min der forrige sesong). Det er stor forskjell på båtbruken min nå som jeg har flyttet sørpå - i Tromsø brukte jeg båten mye som transportmiddel til og fra jobb, barnehagelevering, på besøk til venner, etc, nå bruker jeg bil eller tog for å komme til båten og kan omtrent ikke gjøre noe som helst "nyttig" med den ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja tobixen, det må jo være en fornøyelse når forbruket er så lavt at man fyller tanken med et smil. Det er vel en seilbåt du har...hvor stor er motoren?

 

Når man har en saktegående båt så er man innstilt på at ting tar tid, og tiden under gange blir en stor del av båtopplevelsen. På plasser vi ikke er så kjent så går vi nært land og bruker tiden til å studere geografien og til kos ombord. Etter å ha fått autopiloten i drift oppleves denne tiden som enda mer givende...

Link to post
Share on other sites

Ja tobixen, det må jo være en fornøyelse når forbruket er så lavt at man fyller tanken med et smil. Det er vel en seilbåt du har...hvor stor er motoren?

10HK Bukh, på en 29' seilbåt (båtbeskrivelse på http://www.naver29.dk/). Jeg får ca 5.5 knop når jeg går for motor, med gummijolle på slep, og 6-7 knop med gamle seil dersom vindforholdene er gode. I seilbåten i Tromsø greide jeg å svi i stykker startmotoren, og fikk aldri fingeren ut for å skifte den - så der hadde jeg null dieselforbruk i et par år - men i tider med lite vind gjorde jeg i underkant av én knop, og ofte i helt feil retning ;-)

 

Når man har en saktegående båt så er man innstilt på at ting tar tid, og tiden under gange blir en stor del av båtopplevelsen. På plasser vi ikke er så kjent så går vi nært land og bruker tiden til å studere geografien og til kos ombord. Etter å ha fått autopiloten i drift oppleves denne tiden som enda mer givende...

Jepp, autopilot er nærmest et must, nå har jeg endelig fått sendt den gamle autopiloten min fra Tromsø og sørover og fått den installert, men har ikke hatt særlig mulighet til å teste den enda.

 

Autopilot i saktegående seilbåt er på den ene siden litt farlig - man blir frigjort og kan gjøre andre ting enn å stå ved roret - f.eks. spleise tau, olje detaljer i treverk på dekk, nyte utsikta på dekk helt i baugen, lese en bok, skrive teite innlegg på baatplassen.no, gå på do en tur ... men da er det også lett å glemme av å være aktsom og holde utkikk. I Finnmark hadde vi fin bidevindskurs, men så at vi nok burde slå innen et kvarter, før vi endte opp i en fjellvegg. I mellomtiden lagde vi noe "te" på ingefær. Det er jo godt med noe varmt å drikke når det er passelig kaldt og hustrig, og ingefær tar lang tid å trekke - så tekanna kunne etterfylles med mer og mer varmtvann og det smakte like godt. Fjellveggen var jo helt glemt, helt til jeg tok turen ut i cockpit igjen kanskje 10-12 minutter senere. Jeg grøsser fortsatt ved tanken på at vi helt hadde greid å glemme av fjellveggen ...

 

På den andre siden er autopiloten også viktig sikkerhetsutstyr i seilbåt, i allefall når man seiler "short handed". Det er slettes ikke enkelt å reve seil, slå lens, finne frem drikkevann og mat, ankre opp, løse problemer på dekk etc uten å ha en "hånd" på roret.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser av en annen post på BF av en som har tilsvarende båt som min, og litt større motorer, bruker 56 l/time. 2 timer rundt Kvaløya skulle da bli ca. 100 liter for min båt i 20-25 knop, og ikke 150 liter.

 

Men nå gjennomgår motorene en skikkelig (?) service, og skroget blir polert. Båten var tatt på land i går kveld. Skroget var horribelt inngrodd! Ikke rart at forbruket var høyt.

 

Grøss og gru!!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...