Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Landjord koblet til batteri minus er et standard-krav for CE-merking (når ikke det er montert skilletrafo). Ergo er det å anse som "lovpålagt". Om det er det eneste saliggjørende står det dessverre ikke noe om :smiley: Derimot å koble landjord til f eks transom shield er å be om trøbbel, big time. Hver lille jordfeil fra land eller om bord vil da tære opp alt som henger ned i vannet. Jeg vet om en ellers troverdig produsent som har fabrikkmontert slik; hvilke konsekvenser det vil få vil fremtiden vise.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

CE-merkingen vet jeg lite om. Dog er det innen EU blant annet lovlig med flytende jord (ikke i Norge). Og når det gjelder landjording til båt, så er det vel der 'Zinc Saver' kommer inn. Den vil blokkere spenninger opp til ca. 1.45 V. Denne dingsen plasseres mellom batteri minus og jord, slik jeg har forstått.

 

Om man kobler landjord til batteri minus, så er denne batteri minus koblet til motorblokk. Som direkte, eller via omvei, som regel står i forbindelse med transom. Nå kan man naturligvis sette inn en islolasjonsdings i mellom. Men jeg tviler på om man over tid vil kunne holde isolasjonen oppe. Som du implesitt antyder, det kan bli en del fete reklamasjoner om man kjører direkte koblinger.

Link to post

CE-merkingen vet jeg lite om. Dog er det innen EU blant annet lovlig med flytende jord (ikke i Norge).

 

Og når det gjelder landjording til båt, så er det vel der 'Zinc Saver' kommer inn. Den vil blokkere spenninger opp til ca. 1.45 V. Denne dingsen plasseres mellom batteri minus og jord, slik jeg har forstått.

 

Om man kobler landjord til batteri minus, så er denne batteri minus koblet til motorblokk. Som direkte, eller via omvei, som regel står i forbindelse med transom. Nå kan man naturligvis sette inn en islolasjonsdings i mellom. Men jeg tviler på om man over tid vil kunne holde isolasjonen oppe. Som du implesitt antyder, det kan bli en del fete reklamasjoner om man kjører direkte koblinger.

 

En må nok skille litt mellom de forskjellige strøm nettene som er brukes i Norge i dag.

 

Tradisjonelt har de fleste steder i Norge hatt 3-fase 230v med isolert, dvs IT nett med flytende jord. Pr definisjon er det dette nettet som nok er problematisk til "båtbruk" om det forefinnes jordfeil i dette nettet. Er det "friskt" er dett ikke noe problem.

 

I senere år er EU / Europa standard 400/230 nett tatt i bruk i Norge i økende grad. I dette nettet blir jordfeil pr definisjon luket bort umiddelbart og kan ikke forekomme på samme måte som i det norske nettet. I dette systemet er den ene strømledren i 230v systemet N-Null lederen alltid koblet sammen med jord. Enhver jordfeil i den andre 230v L (Live) ledren medfører momentan frakobling av jordfeilen.

 

Men for båtbruk kan en annen synder komme snikende, i N lederen samles en mengde støy fra "alle" forbrukere som er tilknyttet denne trafokretsen. Samtidig forekomer et spenningsfall i N ledrenmot jord jo lengre fra matetrafoen man er tiknyttet. 5V er en typisk verdi. Hvordan dette vil arte seg til båtbruk har jeg ikke sett nærmere på foreløpig men hele <europa har benyttet dette systemet i all tid så det finnes sikkert erfaringsmateriale der.

 

Her er prinsippet for Baylineren - nok typisk USA - systemet er elektrisk sett likt EU, (400/230v system). Jord og batteri (-) er sammenkoblet men en ZinkSaver er koblet direkte på jord i strøminntaket til båten.

 

14597702684_fc42af3ea9_o.png

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
  • 2 måneder senere...

Tenkte kanskje og få en bekjent med god teknisk innsikt til å sjekke det i første omgang og muligens også bytte det ja, dersom det ikke er noen som fraråder dette?

 

Fikk forresten mail fra Volvo penta i dag om at om at denne service kampanjen ikke gjaldt min motor, men kan vel være greit og dobbeltsjekke? Snakk om en 2007 mod. D6

Link to post

Det er god grunn til å kontrollere eksosrøret på motor fra 2007. Selv om det ikke er/var kampanje på ditt serienummer, så betyr det ikke at det ikke kan ha oppstått tæring.

 

På motorbåten, Grandezza31, så brukte vi et boroskop for å se etter, siden det var klin umulig å ta av muffa, helt, som står nedpå eksosrøret. Kunne se antydninger til groper innvendig i røret. Verkstedet mente det var ingen grunn til bekymring, siden det ikke var kampanje på denne motoren. Montert i 2007, og solgt som overliggere i 2009 og på det tidspunktet registrert solgt hos VP.

Vi insisterte på skifte uansett, og det viste seg at det var tæret gjennom flere steder, mest på utsiden av røret, i kontaktflaten med muffa.

Siden det ikke var kampanje på denne motoren, så fikk vi først vite at det ble regning på byttet. Ca 23tusen kr. Vi insisterte på at det skulle tas opp med VP sentralt som reklamasjon siden det var under 5 år siden kjøpsdato. Det ble godtatt som reklamasjon, dvs vi hørte ikke mere.

 

Dette skjedde våren 2013.

 

Erfaringen er at muffa må helt av. Jeg klarte ihvertfall ikke trekke den langt nok opp for å inspiserte toppen av eksosrøret. Men det kom veldig mye grått støv ned når jeg fikklet med muffa. Dette er jeg sikker på var oppløst materiale fra røret, selv om noen mente det "kun" var salt.

 

Motoren må tas løs og flyttes frem for å komme til.

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg har lagt ut flere bilder av eksosrøret enten her i tråden, eller en annen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Eksosrøret skal sjekkes for korrosjon hvert år ved å løsne på gummibelgen og sjekke visuelt. Hvis det er litt korrosjon i området øverst på røret kan dette repareres. Dette gjelder alle motorinstallasjoner hvor eksosen går ut igjennom drevet.

Hvordan gjøres denne reparasjonen? Kan f.eks dette kit'et fra VP brukes: Eksosrør Repsats 4" 3581115 ?

 

Det er ikke behov for å flytte motoren for å inspisere eksosrøret. Det går greit å skyve gummibelgen ned meg litt slit. Jeg tror kanskje det skal gå og trekke den av uten å demontere eksosriseren også. Her er bilder fra min inspeksjon i våres, 2006 D4-260:

 

img_0020_1.jpg

Gummibelg skjøvet ned.

 

 

img_0017_1.jpg

Status på eksosrør.

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter min erfaring, kun på en motor, får du ikke sett skikkelig uten å ta muffa oppover slik at du ser utvendig i kontaktområdet mellom muffe og rør, altså utvendig på røret.

 

Når jeg undersøkte på den måten du har gjort, så det ganske bra ut. Derimot, når røret uansett ble byttet, så det ikke bra ut.

 

Jeg klarte ikke trekke muffa opp og av.

Hadde du mye grått pulver som nedfall, når du styrte på for å trekke den ned?

Link to post
  • 3 måneder senere...

Lidt mere fra denne front:

 

Fik skiftet disse "bockhorn" efter overtagelse af båden i 2011. Her i sommer konstaterede jeg så igen en udbulning på røret oppe ved muffen. Det udviklede sig i løbet af sommeren og det er tydeligt at der er korrosion. Igen. 3-4 års holdbarhed og i omegnen af 300 timers brug inden de skal skiftes. Hmmmm...

 

Lige nu er de ved at blive skiftet og jeg fik et par billeder. Set indefra er der tydelig korrosion i to områder på hver side:

 

bilde

 

 

Gået igennem til ydersiden:

 

bilde

 

 

Andet billede:

 

 

 

bilde

 

 

Nu sætter de så generation 3 ind: De har en tydelig anodisk beskyttelse på siden af røret, så det ser helt anderledes ud end de gamle. Har ingen billeder af det, dog.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...