Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Fikk brev fra Volvo Penta i Sverige der det står at det under visse omstendigheter kan oppstå korrosjon på "avgasröret om en avgasriser är monterad". Dette kan bl.a. gjelde din motor (som er produsert i 2008) står det videre. Om du ikke på egen hånd kan klarlegge om at motoren ikke er utrustet med avgasriser så kan du se bort fra dette brev, om det er noen uklarheter så kontakt ditt autoriserte Volvo Penta service verksted og bestill tid for inspeksjon av din installasjon. Referer til Service Bulletin 44-1 nr.100. Inspeksjonen utføres uten kostnad for deg. Vi anbefaler deg å kombinere inspeksjonen med den årlige servicen. PS! Det er ikke eksosriser på min D4. God service fra VP :smiley:

 

Kommentar fra moderator: Lagt til: Du kan sjekke om din motor er berørt ved å legge inn serienummeret her.

Se også denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Er dette det samme problemet med tæring på eksosrør for drev-versjonen av D4/D6 som er omtalt på forumet tidligere?

 

På vår D6 370 innenbordsversjon er det en riser i rustfritt/syrefast materiale, Etter denne kommer det en eksosslange i gummi. Jeg ser ikke for meg at det skal korrodere her.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder forøvrig alle modeller, men VP sender kun ut brev til de som fortsatt ligger innenfor reklamasjonstiden.

Har selv en D6 fra 2005 som jeg har byttet på for egen regning.

Min var ikke veldig tæret, men jeg valgte å bytte uansett. Bedre føre var.

 

Med tanke på om det er raiser eller ikke, er selve problemet at eksosrøret korroderer innvendig.

Så jeg vil anbefale alle med drevutgave om å sjekke ut dette.

De nye eksosrørene leveres med en gedigen sink, og forhåpentligvis bedre legering...

Redigert av Scand Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er i en sådann stund enkelte mekanikere på et visst VP-verksted burde gremmes. Husker svært godt da jeg var med da verkstedet tok servicen på D6 motoren i Grandezzaen. Når han var ferdig spurte jeg om han ikke skulle kontrollere bendet for tæring. "Nei, det er helt unødvendig, det gjør vi aldri". Jeg viste til owners manual hvor det er både tekst og bilde om at dette skal sjekkes. -neida det var ikke nødvendig å sjekke, var fortsatt svaret...

Link to post
Share on other sites

Min båt utfører denne reparasjoner nå. D6 motoren løftes for å få fikset det. Min er 2005 mod og alle (forsikringsselskap og forhandler) sier det ikke dekkes av garanti eller forsikring. Det koster rundt 20-25 000kr.

 

Spennende å høre fra andre i samme situasjon.

 

Tullete at forsikringsselskap Norwegian Broker ikke dekker fabrikasjonsfeil når det heller ikke dekkes av Volvo. Noen med tips annet enn at det koster å være kar og ha båt? ;)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Siden dennet tråden i utgangspunktet omhandler en servicekampanje på D4/D6 fokuserte jeg på disse motorene.

 

Volvo Penta har produsert ett utall ulike motortyper over en periode på snart hundre år. Jeg vil utvise respekt for den som tar på seg jobben med å utarbeide en komplett oversikt over alle feil disse motorene er/har vært beheftet med.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta har produsert ett utall ulike motortyper over en periode på snart hundre år. Jeg vil utvise respekt for den som tar på seg jobben med å utarbeide en komplett oversikt over alle feil disse motorene er/har vært beheftet med.

Jeg tenkte på utbedringer som har blitt iverksatt av VP. Jeg har også sluttet å la meg overraske over hva folk har samlet av info og lagt ut på nettet, så jeg tenkte det var verdt å spørre.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg er temmelig sikker på at dette er et service kontrollpunkt. Som jeg nevnte tidligere, så erfarte jeg at vpmekanikeren avviste dette som kontrollpunkt for 2 år siden.

Dersom en mekaniker har unnlatt å kontrollere dette ved service tidligere, og det året etter at garantien har gått ut, oppdages betydelig tæring, såpass at det sannsynligvis har pågått over flere år, burde ikke da man få det dekket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...