Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Jeg løfter denne tråden igjen, for å minne eierene av D-motorer, om hvor ekstremt viktig det er å ta av HELE gummimuffen ved inspeksjon. Det er ikke tilstrekkelig å kun skyve det ned, og inspisere inni røret.

 

For en tid tilbake sjekket jeg dette selv, men kun ved å trekke muffen nedover. Jeg kunne se antydninger til en grop, samt kontrollert, fotografert, med boroskop.

Da jeg dro ned muffa var det svært mye nedfall av grått støv/ pulver. 2-3 spiseskjeer mengde. . Dette har av enkelte, som burde vist bedre, blitt hevdet å være saltavleiring. Men jeg er i dag bortimot overbevist om at dette er et meget sterkt tegn på tæring på utsiden av røret, altså mellom muffe og rør. Jeg er overbevist om at dette er opptæret aluminium og i beste fall, ikke bare salt.

 

Ifbm belgskifte på drev, skulle verkstedet inspisere. Det ble gjort ved å trekke belgen ned. Det ble lokalisert en grop, og skifte ble anbefalt. Motor er ikke innenfor kampanjen.

 

Da bendet ble tatt av, og muffen ble tatt helt av, åpenbarte det seg tæring i området mellom slangeklemmens plass og enden av røret.

Godstykkelsen er 5 mm. I store deler av røret er det 1-2 mm gods igjen. Etter lett berøring av området som var lokalisert før demontering, ble det umiddelbart et hull på 10-15 mm diameter.

Lett pirking andre steder, ble det et nytt hull.

 

Dette er en oppfordring til dere alle om at muffen må HELT av for å være sikker. Kun innvendig inspeksjon, er utilstrekkelig. Ber du verksted undersøke, uten at du selv er til stede, forsikre deg om at muffen blir tatt helt av, selv om det krevet at det syrefaste bendet demonteres. -for det må faktisk gjøres.

 

 

innvendig inspeksjon.

bilde

 

bilde

 

Etter skifte av bend.

bilde

 

 

bilde

 

Dette innlegget er ikke en direkte kritikk mot verkstedet, men en oppfordring til dere om å forsikre seg om at det kontrolleres fullstendig.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

En fortsættelse på denne saga:

 

Jeg inspicerede båden i dag. Sidste sommer havde jeg igen problemer med lidt vand i motorrummet. Så jeg var ekstra nøjagtig og maste mig hele vejen ind bag motoren og åbnede ind bag den brandbeskyttende hætte, der sidder over selve riseren. Altså ikke eksosbendet under gummimuffen men det syrefaste over.

 

Og ja, det var tæret igennem på undersiden. Ikke et stort hul, men nok til at det blev utæt og at der var rust og ulækre sager omkring :sad::nonod:

 

Så: Hold godt øje også over muffen!

 

Ved nogen om det er krævende at skifte? Og er der kommet en ny version af riseren? Min er ret lang, men den jeg finder på marine parts er meget kortere?

Link to post
Share on other sites

Problemene kan ha andre kilder, alt etter hva som er gjort med 12VDC og 220VAC om bord.

 

Se etter om det går en "jordingslisse" fra starter minus og til blokken, eller om det går en svart ledning fra dynamo minus til blokken. Hvis du har en av disse, har du ikke to-polt anlegg og batteristrømmen har "tilgang" til sjø.

 

Se etter hvor landstrøms jord er terminert/avsluttet. Hvis det er på noe annet sted enn på eller ved batteri minus, er det feil (hvis ikke du har isolasjonstransformator). Også da kan strøm gå til sjø og lage tæring; i dette tilfellet "naturlige" spenningsvariasjoner på jordlederen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da er du "safe" hva angår landstrøms jord; du må likevel sjekke ut de to andre. Har du en av dem er det bare å koble fra. Dette er "løsninger" som VP "fant på" for å hindre transienter og spikes som laget krøll med elektronikken til motorene. De brydde seg ikke mye om at de da drev "tvilsom" markedsføring -- hevdet at motorene var to-polt og leverte dem en-polt.

 

Har du kontakt mellom batt minus og blokk, kan du nok bare koble det vekk -- siden du har skilletrafo. Da kommer jo ikke spenning fra land-jord inn i båten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har lige tjekket og jeg har ganske rigtigt et "bændel" der går fra starter til blok på siden af motoren.

 

Nu forstår jeg ikke nok af elsystem til at forstå forskellen på enpolet og topolet system og forstå hvad der sker hvis man fjerner denne forbindelse.

 

Bare der dog var en seriøs leverandør af motorer, der havde lyst til at dele ud af deres viden på dette område.... volvo.......

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke Volvo og "ekspertisen" blir helt enige i denne saken, men Paul Rosenquist(grunnlegger av Ladac) er temmelig sikker i sin sak. Fant litt om dette på nettet, men jeg tror det har stått mere om dette rettet mot eksosbend-problematikken. Noe jeg ikke finner akkurat nå.

 

Likevel, jeg tror denne artikkelen kan klare opp litt i det: http://www.redningsselskapet.no/om-oss/rs-magasinet/_attachment/166872?_ts=13a639075d1

 

Sitat, Paul Rosenquist:

– Det som er det rareste, er at Volvo har
lagt opp til et to-polet anlegg. Starteren og
dynamoen er to-polet. Men så har de
koblet en tykk kobberlisse mellom den
isolerte minusterminalen på startmotoren
og til blokka. Volvo reklamerer med at
motoren er to-polet. Dette er ikke riktig,
sier Paul Rosenquist.
Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lige tjekket og jeg har ganske rigtigt et "bændel" der går fra starter til blok på siden af motoren.

 

Nu forstår jeg ikke nok af elsystem til at forstå forskellen på enpolet og topolet system og forstå hvad der sker hvis man fjerner denne forbindelse.

 

Bare der dog var en seriøs leverandør af motorer, der havde lyst til at dele ud af deres viden på dette område.... volvo.......

 

Det er nå du må ettergå hvordan landstrøm er lagt opp i din båt, dvs. hvor landjord er terminert ombord. Hvis landjord er i kontakt med batteri minus (slik den SKAL være), har du potensielt strømgående fra landjord via motor og til sjø.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

MajorAndy: Når det gjelder ovennevnte spesialist og det selskapet vedkommende har projisert sine kunnskaper gjennom, så er i hvert fall ikke jeg helt på linje hele tiden. Når det gjelder en- kontra to-polet anlegg på DC-siden, så skal man være klar over at kullstøv fra børster i elektromotor/dynamo er utmerkede ledere. Noen seriøse motorleverandører har oppdaget forholdet, og i tillegg til kabling for + og -, leverer de dynamoer som er skilt fra motoren med såkalte isolasjonssett. Denne versjonen, så vidt meg bekjent, blir ikke levert til lystbåtmarkedet.

 

Den gangen jeg jobbet med Caterpillar, så var en 'sikker' motor levert uten elektrisk anlegg! Starter hydraulikk eller luft. Instrumenter gikk utelukkende på trykk eller rent mekanisk.

 

Hulda, på sin side, lever helt ukomplisert med en-polet DC-anlegg. Men i mitt tilfelle kjøres konsekvent 'bonding'. Alle materialer blir tvunget til å leve med samme potensialet. Vær oppmerksom på at alle materialer har et livsløp. Uansett. Ubeskyttet jern der det går sjøvann vil tære hull gjerne etter 5 år eller senere. Varme akselerer korrosonseffekten. Anoder eller andre kontrollerte tilførsler at elektroner vil redusere korrosjonen.

 

Slik jeg ser det, så bryter helvete løs kun når man blander landjord inn i bildet. Men har du skilletrafo korrekt oppkoblet, så skal du være sikker når det gjelder landjord.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er redd det er bevisst, ja. "Volvo Penta Nordic avdeling Norway" har de oppgitt på direkte spm i mailkorr., men det er jo bare tull. AB'et er oppgitt på Brreg, men synes imidlertid å være et NUF, og således uten partsevne... Får prøve å nøste litt videre :-/

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var ferdig med service på båten. Hadde fått bekreftet av Volvo Penta at jeg ikke omfattes av service kampanjen vedrørende korrosjon på D6 eksosbend. Skulle bare sjekke under muffa for sikkerhetsskyld. Har 2 stk Volvo Penta D6 310 Hk 2005 mod. Fikk en real nedtur som bildene viser. Heldigvis har jeg en fantastisk svoger som sa seg villig til å være med på opperasjonen. Vil oppfordre alle som har D6 maskiner å sjekke sine eksosbend uansett hva ekspertene sier. Jeg ble heldigvis klar til ferien :-https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17672/img_2657.jpg

Redigert av Kurt Børge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et litet innspill - ikke verifisert men faglig begrunnet, hvis man legger en utligningforbindelse av si, 6mm2 kobberledning mellom starter (-) eller batteri (-) + landjord og alle bestanddeler langs eksossystemet frem til drevskjoldet - helst både drevet og skjoldet skulle man kunne "kortslutte" alle potensialer og dermed eliminere tæring i feks bendet. Man flytter muliges "problemet" til offeranodene men det ville være en liten pris å betale for å unngå denne typen problemer.

Kontakten mellom "jording" og albuen kan løses med en skrue hvis den finnes på bendet eller med en slangeklemme men metallet på bendet må være elektrisk ledende (maling etc pusset vekk).

 

I hin tid hadde jeg en VP AQ140 med topolet isolert generator / synamo system (starteren var det nok ikke) men da jeg kjøpte ny dynamo produsert i Tyrkia (Bosch lisens) var den absolutt ikke topolet / isolert.

 

Ser det var spørsmål om en polet og to polet system lengre opp. Forskjellen er at ved topolet er både + og - forbindelsen isolert fra alt mulig annet system i båten inklusive motorblokk/alt motor/drev metall mens ved enpolet system er minusen på dynamo, starter etc og antagelig all elektronikk relatert til motor forbundet med batteri (-).

 

Eksempel på utligningssystem for drivstofflinje ifm CE "merking" idiotbetegnelse men whatta´eck:

bilde

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette er i strid med gjeldende standard for elektriske anlegg om bord. Landjord skal ikke termineres andre steder enn på batteri minus, og så nær denne som mulig. Landjord skal IKKE være i kontakt med noe annet. Da BER MAN OM å få tæret både drev og skjold og alt annet som står i forbindelse med sjøvannet, med en gang det kommer en jordfeil på landnettet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du sier men problemet skal teknisk sett flyttes til offeranodene.

Landstrømjord må gjerne utelattes selvsagt men det som elektroteknisk må være tilfelle er at enkeltkomponenter som eksosbendet inngår i en elektrisk krets og er en del av en elektrolyse (les gjerne fungerer som et batteri) og setter i gang en tæringsprosess. Kortslutter man alle disse enkeltbatteriene skal tæringseffekten opphøre.

 

Landjorden er ikke viktig å ha med men det skulle i prinsippet "kille" nok en potensiell intern tæringsfaktor.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis man terminerer landjord til batteri minus, eller noe annet som går på minussiden, så er ulykken uansett gjort. Og hvis man tror at en liten båt kan kompensere for differansene i spenning som Tellus representerer, så er man vel også på jordet. For å være mer konkret. Utover brygga går det en kabel med jordleder. Denne lederen går til et jordspyd ved områdetrafoen. Nå for noen korrigere om jeg skriver feil. Det eksisterer også en jord under båten. Mellom jorden under båten og bryggejord vil det være differanse i potensialet. Og det trenges ikke så mange mV før ting begynner å skje. I og for seg er det ikke spenningen som driver prosessen, men antall elektroner som tillates å passere. Så er potensialdiffen mindre enn 30- til 50 mV, så er man ganske sikker. Det går ikke så mange elektroner. Men man kommer fort opp i 1000 mV (eller en hel volt), og da kan det bli fart på sakene.

 

Jeg har sett båter komme på land der man har gjort av med anoder, tiltmekanismer, propell og mer vitale deler av undervanngreiene, og det på under et halvt år i vannet. Trolig har man lekt ujevningsleken med moder jord.

 

Så S. Worses bekymring er nok helt reell, selv om han nå beveger seg utenom jussen :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...