Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Puffen, dette er tull. VP må i tilfelle sannsynliggjøre at du konkret, i ditt tilfelle, burde ha oppdaget tæring tidligere. Dette er rent fysisk bevisførsel som de aldri vil ha den ringeste sjanse for å komme i mål med. Spesielt når dit verksted ikke har oppdaget noe. Dessuten er temaet at VP ikke har fortalt sine kunder om det problemet de har konstruert, og denne manglende opplysningen er jo selve grunnen til at skade ikke er oppdaget "innenfor fem-års fristen" ... Og i alle høve foreligger det antakelig ond tro hos VP. Så ikke gi opp!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

som jeg skrev i min IM til Puffen, og som jeg også har nevn i både denne og andre tråder angående D-motorer, så kontrollerer ikke det lokale VP-verkstedet eksosbendet ved service. Dette etter deres egen uttalelse både under servicen jeg var til stede under høsten 2010 og ved senere anledninger, senest for noen uker siden.

Som jeg har skrevet tidligere, var jeg altså til stede på en service, etter eget ønske, for å lære mere. Hadde forberedt meg på hva som skulle gjennomgås. Da servicen var over, spurte jeg om han ikke skulle inspisere eksosbendet, hvorpå svaret var "det pleier vi ikke gjøre". Viste da til boka, og svaret var fortsatt, "det pleier vi ikke gjøre" -og det ble ikke inspisert.

 

Så da visste jeg det, men kun fordi jeg selv var til stede. Hadde jeg ikke vært til stede, så hadde jeg nok trodd og forventet at alle punkter var gjennomgått.

 

-og da henger ikke VP's retorikk helt på greip.

Link to post
Share on other sites

Det blir ping pong mellom VP og verksted. Akkurat nå ligger ballen hos verkstedet, og jeg vil avvente tilbakemeldingen derfra før jeg gjør noe mer. Blir dette negativt så brenner jeg av mot VP igjen, og viser bl.a. til det som er frambrkat av SW her. Samt link til båtjuss. Jeg er ikke ferdig :-)

Link to post
Share on other sites

Hvis et verksted opptrer som her beskrevet, altså foretar ettersyn i strid ed produsentens anvisninger, blir de helt åpenbart og uten videre ansvarlig for konsekvensene derav. Det betyr at verkstedet blir erstatningsansvarlig for det tap som oppstår ved at bendet ikke inspiseres og tæring derfor ikke oppdages i tide. Hvis for sen oppdagelse gjør at VP ikke dekker kostnad til skifte av eksosbend, er det kostnaden ved å få dette utført som må dekkes av verkstedet.

 

Men igjen, snudd på flisa, at et verksted opptrer slik, ville ha vært eliminert dersom VP hadde kjørt en offisiell recall og gjort et klart hva som er problemet og hvordan det løses.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest hele tråden her men i følge instruksjonsboken skal det omtalte eksosrøret inspiseres for korrosjon hvert år og dette må gjøres med båten på land da gummimuffen skal løsnes og trekkes unna for inspeksjon (side 68). Den som utfører service har ansvar for dette enten du tar service selv eller et verksted gjør jobben. VP har sitt på det tørre ved å spesifisere denne inspeksjonen. Dersom det oppstår lekkasje gjennom sesongen er dette dekket av det første punktet om å sjekke motorrommet før start. VP har gjort endringer på konstruksjonen to ganger for å bedre levetiden på denne delen og etter min oppfatning ble korrosjonsproblemet større etter at eksosbendet på turboen kom som syrefast i motsetning til tidligere da denne var av støpestål.

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=183297&r=2007-06-20-15-11-25&t=PDF1P&a=7747988&p=T403&d=Owners%20Publication&s=3204924〈=nb-NO

Link to post
Share on other sites

Til orientering stemmer ikke lenger dette fra 2007 som du har lagt ut link til.

Det er andre servicepunkter og intervaller i de reviderte servicehåndbøkene for D4 under

 

Engelsk fra 2011

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=192384&r=2011-02-21-15-07-48&t=PDF&a=7748934&p=T403&d=Owners Publication&s=6012654〈=nb-NO

 

Svensk fra 2009

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=192443&r=2009-07-29-11-10-09&t=PDF&a=7748976&p=T403&d=Owners Publication&s=7741045〈=nb-NO

 

Bl.a. er daglig og 14 dagers sjekk fjernet. Veivhusfilter skal kun byttes ved behov. Dette kjente ikke mitt lokale VP verksted til, måtte bytte filteret i høst.

Viser også til en tråd om dette eg la ut for en stund siden som ingen har kommentert.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg skjønner ikke hvorfor dere har så dårlig erfaring med Volvo verksteder....jeg er klar over at det byttes eksos rør over hele flata i Norge nå.

 

Vær litt mere snille med verkstedene nå....de går på med alle kluter selvom dette er en jobb som ikke genererer overskudd i et marine verksted i disse dager.

 

Om vinteren er det helt dødt....om våren så sier det bare "PANG" alle skal ha hjelp på en gang....

 

Jeg er helt sikker på at gutta gjør det beste de kan.

 

Hilsen en som ser saken fra en vinter fattig inntekt, men må ha jobb til gutta.

 

MVH cmb91

Link to post
Share on other sites

Mange takk Targa. Jeg linket til den eldste utgaven for å vise at dette inspeksjonspunktet på eksosslange/rør har vært der hele tiden og det er ingen forskjell på hverken tegning eller beskrivelse i den nyeste utgaven. Det kanskje mest interessante er som du skriver at 14 dagers inspeksjon er fjernet. Det vil lette ettersynet betydelig for de fleste å ikke lenger behøve å sjekke oljenivået på drevet hver 14. dag gjennom sesongen.

Link to post
Share on other sites

jeg skjønner ikke hvorfor dere har så dårlig erfaring med Volvo verksteder....jeg er klar over at det byttes eksos rør over hele flata i Norge nå.

 

Vær litt mere snille med verkstedene nå....de går på med alle kluter selvom dette er en jobb som ikke genererer overskudd i et marine verksted i disse dager.

 

Unnskyld, men jeg synes nesten dette grenser til usakelig.

Verkstedet har beviselig ikke fulgt serviceinstruksjonen. Da mener jeg de IKKE har gjort så godt de kan. Når jeg har bedt om pris på bytting av rørene som følge av dette, har jeg fått et prisoverslag på ca. 43 000. Uten at de har foreslått en eneste promille i rabatt. 900 kr. pr. t. + mva.

Link to post
Share on other sites

Mange takk Targa. Jeg linket til den eldste utgaven for å vise at dette inspeksjonspunktet på eksosslange/rør har vært der hele tiden og det er ingen forskjell på hverken tegning eller beskrivelse i den nyeste utgaven. Det kanskje mest interessante er som du skriver at 14 dagers inspeksjon er fjernet. Det vil lette ettersynet betydelig for de fleste å ikke lenger behøve å sjekke oljenivået på drevet hver 14. dag gjennom sesongen.

Bare hyggelig :smiley: Kanskje VP har sett galskapen i dette?

Det som er mindre bra at ikke alle VP versteder kjenner til endringene i pålagte servicepunkter og intervaller.

Ligger også en fin oversikt over EVC feilalarmer i denne nye manualen.

Link to post
Share on other sites

Nå er båten oppe, og den store operasjonen begynner. Første sak er å få av gummiholken for å sjekke hvordan røret egentlig ser ut. Aldri godt å vite, kan jo ha flaks for en gangs skyld. Men det er så mye hvitt skjegg under gummien at jeg regner med at korrosjonen er der.

Må jeg demontere raiseren først, og så fjerne del for del ? Gummien er nokså stiv og det er jæ.... trang bak der. Så det er ikke enkelt å vrenge den mens røra står i.

Link to post
Share on other sites

Det går an å få løs belgen på denne måten, men GLEM DET etter at nytt bend er montert --- da er nemlig anode-struten i veien og belgen kommer ikke langt nok ned. Da må man enten inn med "endoskop" via drevets eksosutløp, eller man må demontere hele riser'en for å komme til for inspeksjon. Jeg tviler på at dette er i samsvar med CE-kravene/fritidsbåtforskriften.

 

eksosbend_inspeksjonsproblem_1_445x333.j

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mht inspeksjonsmuligheten JA men i virkeligheten mht skade blir det NEI siden plastmuffen og anoden sannsynligvis vil eliminere tæring. Dvs at på bend der det blir korrosjon er det inspeksjonsmulighet men på bend som sannsynligvis ikke får problemer, er det ikke inspeksjonsmuligheter (uten demontering av riser eller bruk av "endoskop")- Hva angår bruker-inspeksjon er det også et spørsmål om det kan godtas demontering av komponenter som egentlig krever fagfolk.

 

En annen sak er at i mange installasjoner vil man uansett ikke komme til (spes. dobbel) og da er antakelig installasjonen i seg selv ikke i samsvar med forskriftskravene for tilgengelighet for inspeksjon. Det kunne være interessant å se hva VP har med om dette i sin monteringsanvisning....

 

Det arbeides med å finne et utvalg av saker som kan tas opp med VP. Hvis noen av de som har postet i tråden her er interessert i å få sin sak vurdert mht om den er egnet, er det bare å ta kontakt på IM.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det arbeides med å finne et utvalg av saker som kan tas opp med VP. Hvis noen av de som har postet i tråden her er interessert i å få sin sak vurdert mht om den er egnet, er det bare å ta kontakt på IM.

 

Endelig noen som tar tak i dette. BRA!! Skal bli spennende fremover å se hva som skjer.. Stå på! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en dialog gående. VP avviser alt, og henviser til operaters manualm der det står at bendet skal inspiseres årlig. Og at om dette hadde blitt gjort, så ville problemet blitt oppdaget før det var gått 5 år. En kan mene hva en vil om det, men de har et visst poeng. Det gjør imidlertid at jeg har henvendt meg til verkstedet som gjorde service før båten var 5 år. De kan ikke bevise at denne inspeksjonen ble utført. Jeg har ikke fått et skikkelig svar enda, men håper at det kan bli enviss imøtekommendhet.

Lurer på hforfor ikke VP har laget et rep.sett ? Det burde da vært muli ? Om det er slik at det ikke er mulig å få nye bend før mai, så er jo det skikkelig fordømt.

Har noen et tips til midlertidig sikring ?

Jeg har to nye eksosbend på hylla hvis det haster med å få ut båten. Send IM

Link to post
Share on other sites

En annen sak er at i mange installasjoner vil man uansett ikke komme til (spes. dobbel) og da er antakelig installasjonen i seg selv ikke i samsvar med forskriftskravene for tilgengelighet for inspeksjon. Det kunne være interessant å se hva VP har med om dette i sin monteringsanvisning....

I følge installasjonsmanualen for D4/D6 er minste avstand senter-senter 950mm/38". Motorene er 753mm/29,6" brede. Da blir avstanden mellom motorene minst 197mm. Om dette regnes som tilstrekkelig vet ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

Volvo verksted holder på å skifte eksosriseren på min d6 350 dph nå. De trodde ikke at volvo dekket utgifter med oppløft/sjøsetting.

Når jobben ikke kan gjøres med båten er på sjø mener jeg det er en selvfølge at volvo dekker alt.

Skjønner at de vil at en skal ta dette i forbindelse med service, men jeg har ikke bestilt noe service.

 

 

Link to post
Share on other sites

Holder på for fullt. Så langt så virker det som det kanskje ikke er riktig så omfattende som først fryktet. Men så er også kameraten som hjelper meg fryktelig flink. Han har tatt service på egne drev noen ganger, men aldri løst motoren. Likevel så går dette dobbelt så fort som antydet av de autoriserte.

Rørene er ikke så veldig eiret. Tydelig angrep, men ikke inærheten av det som er avbildet andre plasser i tråden. Men etter det fokus som har vært på dette i det siste, så er det ikke bønn om å bytte eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...