Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

DD; poenget er at denne tæringen opptrer så godt som KUN i anleggsflaten for belgen. Plastmuffen isolerer forbindelsen og hindrer sjøvann fra å komme imellom belg og bend, hvoretter det ikke skal bli unormal tæring. Begge deler viser at problemet eksisterer i grensesnittet mellom gummi og metall og bare der; selv om årsaksforholdene (som det alltid er med galvanisk korrosjon) er utydelige og kan diskuteres oppad stolper og nedad vegger. Kalles det vanlig galvanisk korrosjon, så er det en feil fra VP å ikke ha det isolert fra start av og/eller med montert anode fra start av.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi er enige SW, men jeg er ikke helt sikker på om vi forstår hverandre helt. Denne plastmuffen vil i de aller fleste tilfeller være tilstrekkelig. Den er limt på med en slags svart silikon og jeg vil påstå at den i tillegg til det du nevner også hindrer gnissing mellom bend og muffe. Denne gnissingen kan godt forårsake slitasje på overflatebehandlingen som igjen framskynder korrosjon. Jeg har både hørt om og sett at denne muffen ikke alltid sitter helt fast som tiltenkt og da kan du få korrosjonsskade allikevel. Jeg har forstått det som at det er disse tilfellene VP har servicekampanje på. Eldre installasjoner har ikke muffe installert så de skulle være mere utsatt men der hevder VP at de ikke omfattes av den aktuelle kampanjen. Eller hvordan er det? Har ikke sjekket opp serienummere.

Link to post
Share on other sites

Noen her påstår at Volvo Penta gir god service, etter min mening er de en gjeng med knehøner som gjør alt de kan for å slippe ansvar.

Har en D4 fra 2005 som det selfølgelig må skiftes eksosrør/bend på, motor løsnes og hele pakka. Lette 14 båt hundringser går det på, ringte VP, men de tar ikke ansvar.

For 2 år siden måtte jeg skifte noen pakninger i drevet, for VP den gangen hadde satt i noen plastikk greier som de anbefalte all å bytte fordi de kunne smelte. Tror du VP tok ansvar her definitivt ikke.

Har en ting å si om VP elendig kundebehandling

Link to post
Share on other sites

Fikk skiftet eksosrør på mine D4 260 2006 mod i februar. Det var ikke tegn til korrosjon, men ville ha dem byttet uansett. Regningen kom på rundt 26 k og det ble av egen lomme.

Avventer for å se om VP til slutt vil bli presset til å ta kosten også for motorene som faller utenfor 5 års garantien. Kanskje noe skjer etter innslaget som kommer i TV2 Hjelper deg kl. 20:00 i kveld.

Link to post
Share on other sites

Ja, den reportasjen satte ikke VP i noe godt lys. De erkjenner at de har et problem på motorer nyere enn 2007, mens folk med samme problem på eldre motorer burde ha funnet det ut selv.... :crazy: Ergo, hvis man hadde oppdaget feilen før så ville man fått skaden utbedret.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

de skyver jo, som ventet, bare ansvaret over på eierne da..hvordan skal en vanlig mann i gata (båten) med 10 tommeltotter forstå seg på sånt?? har skiftet min, men ikke fått regninga ennå..Brukte privat mekaniker, og selve bendet kostet rundt 3,500,- tror jeg.

Blir jo en evighetskamp mellom VP, VP-verkstedene som IKKE sjekker dette ved service, og eierne..

Vet ihvertfall at i neste båt skal det ikke stå noe arrogant, grønn dritt nede i kjelleren!! De skal ikke få ei krone mer av meg, og jeg håper inderlig på en masseboikott av dette firmaet nå, så de kan sitte å suge på arrogansen sin..

Link to post
Share on other sites

Er faktisk litt lei meg for at det står en Volvo motor i min båt akkurat nå, jeg regner med at bytte av riser er gratis på min motor fordi den er ny, men blir forbanna og uvel av Volvo sin arrogante holdning til sine kunder. Det er jo vi som har produktet deres som er deres ambassadører ute, jeg skal i allefall ikke anbefale noen en Volvo motor etter dette.

 

Volvo Penta burde vite at de eksisterer på grunn av båteierene, å legge skylden for sine feil (les.design tabber) over på de samme båteierene er bare forkastelig.

Link to post
Share on other sites

Ja, den reportasjen satte ikke VP i noe godt lys. De erkjenner at de har et problem på motorer nyere enn 2007, mens folk med samme problem på eldre motorer burde ha funnet det ut selv.... :crazy: Ergo, hvis man hadde oppdaget feilen før så ville man fått skaden utbedret.... :headbang:

 

Det er akkurat denne "nese-pekingen" jeg mener at de ikke har anledning til å holde på med.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Artig å se intervjuet med SW på TV2 da. Gjorde en fin figur Skipper`n :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

DD; poenget er at denne tæringen opptrer så godt som KUN i anleggsflaten for belgen. Plastmuffen isolerer forbindelsen og hindrer sjøvann fra å komme imellom belg og bend, hvoretter det ikke skal bli unormal tæring. Begge deler viser at problemet eksisterer i grensesnittet mellom gummi og metall og bare der; selv om årsaksforholdene (som det alltid er med galvanisk korrosjon) er utydelige og kan diskuteres oppad stolper og nedad vegger. Kalles det vanlig galvanisk korrosjon, så er det en feil fra VP å ikke ha det isolert fra start av og/eller med montert anode fra start av.

 

Anode hjelper ikke på dette problemet SW. Jeg fortalte VP inngående om hva som kom til å skje med disse eksosdelene for mange år siden og lenge før det ble et problem for dem. Jeg tror at de gamblet på forholdet mellom garantiansvar om muligheten til å tjene penger på delesalg.

 

Jeg fortalre dem også faren med inspeksjon, for problemet aksellererer hvis man tukler med gummibelgen og skader lakken.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ole Petter, du blir vitne "numero uno" ... Jeg er enig med deg ut fra min begrensete kunnskap/forståelse; det er er belg/bend snittflaten som er problemet, inkompatible materialer.

 

 

 

Artig å se intervjuet med SW på TV2 da. Gjorde en fin figur Skipper`n :thumbsup:

 

Takker og bukker :blush:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis det betyr noe kan jeg godt gi et bidrag i saken, men jeg er redd for at dette er så lenge siden at jeg ikke har noen kopier av rapportene jeg laget den gang. Jeg skal blå gjennom noen gamle permer og se.

Jeg har muligens visittkortene til de hos VP jeg snakket med. Sjefen deres mener jeg heter Pelle Nestvall,

 

Jeg har tenkt litt på årstallet og har kommet frem til at min kontakt med VP Sverige var i 2004- 2005.

Som en tilleggsopplysning så kan jeg nevne at jeg også opplyste dem om årsaken til problemene de hadde med DP propellene og styrecylindrene.

 

Noen husker kanskje disse problemene som også endte med krangling for svært mange.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/IMG_117811.JPG

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Skipper Worse.

Jeg kan fortelle deg litt om problemstillingen slik jeg opplevde det og som gjør at det er håpløst å engasjere seg i fritidsmarkedet hva korrosjonsanalyser angår.

 

Når det oppsto korrosjon på VP så var holdningen til VP Sverige at skaden skyldtes ytre forhold. Når forhandlerne sto over for disse problemene så var standardsvaret til VP at årsaken var enten landstrøm eller noe som var feil montert i båten.

Og så lenge båtbransjen har liten kunnskap om elektro, elektrokjemi osv. så møter de veggen, -for de får jo oppdraget med å løse problemet for kunden. Det betyr jo i realiteten at de reparerer skaden samtidig som de får oppdraget med å reparere årsaken. Og kunden betaler for hele gildet.

 

Dette førte jo til at forhandlerne kom i klemma, for hvem skulle da ha ansvaret for neste skade.

 

Og det var her jeg kom inn i bildet, for jeg hadde i forkant utført noen hundre korrosjonsanalyser for vanlige båteiere, og jeg visste derfor om svakhetene i VP konstruksjonene. Korrosjonsanalyser går jo ikke bare ut på å finne årsaker til skader, men også om å kontrollere nye konstruksjoner for å forbedre konstruksjonen før skader oppstår. (og luke bort elektriske feil).

 

Som et eks. så har jeg jobbet en del for Tide, og da kontrollerer jeg båtene før levering slik at Tide ikke skal motta en båt som ikke er i orden ved levering.

 

Og så ble jeg kontaktet av flere VP forhandlere for å lokalisere de feilene som VP mente lå i båtene. Og da møter jo noen seg selv i døren når det i de fleste tilfellene ikke er feil i båtene som beviselig vil kunne føre til disse skadene. Jeg har jo lest svar fra VP og hvor de skriver at det er mangel på skilletrafo som er årsake, og det til tross for at det er skilletrafo montert i båten.

 

Men å snakke med VP om svakhetene på deres konstruksjon var jo som å snakke til veggen, og så lenge dette ikke er mitt problem så aktet ikke jeg å slite meg ut på å overbevise dem om at kunnskap er bra.

 

Jeg vet jo blant annet at VP arbeidet aktivt med underleverandøren på propellene etter at jeg sa at skadene ikke skyldtes feil i båtene, og at de i denne prosessen fremdeles ønsket betalt for propellene som måtte skiftes.

Så at VP strekker moralen for å ikke ta et ansvar er min generelle oppfatning.

 

Jeg var også litt engasjert gjennom Norboat og tilbød opplæring, (Det var vel Norboat som spurte om opplæring etter at jeg reparerte noen båter med noen hundre tusen i skader) men jeg stilte betingelser som at hele bransjen måtte involveres slik at man ikke fikk en kunnskap som skapte konflikter mellom båtbyggere og for eks. Motorleverandører.

Men etter å ha snakket med båtbransjen generelt så følte jeg dette ble en for vanskelig oppgave. Alle sa vel ja men mente nei, i alle fall når det kom til økonomi.

 

Viksund var vel de eneste som innledet et samarbeid, og det ble jo en viktig lærepenge. Jeg tapte mye penger på dem gitt, og da la jeg opp som idrettsfolkene sier.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd litt på egen hånd, og få litt plaster på såret av VP eller merkeverkstedet som har ansvaret for mine båter. Uten hell. Som sagt tidligere i tråden så var mine bend relativt lite korrodert. Så jeg har vel egentlig ingen sterk sak. Men prinsipielt så mener jeg fortsatt at VP bør ha en mer konstruktiv tilnærming til dette. På TV2 torsdag, så står de i fullt alvor og forteller at slikt bend ikke er beregnet å ha en levetid på mer enn 5 til 10 år. Jeg fikk som sagt et kostnadsoverslag fra VP på ca. 45 000 for bytte av 2 bend. Dette er ikke rimelig at en kunde skal måtte påregne.

Jeg har ikke så mye å fare med, men jeg har en epost som sier litt om hvordan merkeforhandler tolker servicemanualen.

 

Den skal jeg gjerne sende over til Skipper Worse. Fint om du kan sende meg en IM med epostadressen din.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at VP har retten på sin side når det gjelder å anslå en levetid på deler ut over vanlige slitedeler.

Jeg kjenner faktisk ikke så godt til disse eksosbendene ut over at jeg bemerket at konstruksjonen og valg av legering i kombinasjon med en karbonholdig mansjett ville føre til problemer.

På et par båter som var et år gamle så modifiserte jeg konstruksjonen ved å ta av mansjetten, rengjøre bendet og la på en spesiell elastisk teflontape slik at det var umulig å få kontakt mellom bendet og mansjetten. I tillegg smurte jeg inn flensen med et lett tetningsstoff som ikke limte, men dette ble gjort for å hindre at det kom inn vann mellom belg og bend.

Jeg fulgte disse båtene en stund og det var da ingen tegn til at irret kom tilbake i løpet av et par år eller så.

Etter hva jeg forstår så har VP en ny konstruksjon med en plasthylse, men denne konstruksjoenn har jeg ikke sett. Generelt så er jeg skeptisk til konstruksjoner som gjør det mulig å holde på vann mellom to flater, for når vannet blir surt så klarer ikke legeringen å fornye oksidbelegget som beskytter metallet under mot mer korrosjon.

For de av dere som skruer selv så er regelen om at hvis et metall ikke får tilgang på fuktighet og oksygen så kan ikke metallet korrodere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nettopp byttet riser/eksosbend på min D6-370 2011 model. Så fin ut til vi fikk den ut, da kunne man se noen bobler innvendig, Stakk med skrujernet og laget 4-5 hull på størreklse med en liten lillefinger neil, Alle hullene var fra ca 10cm fra toppen og nedover, ingen ting å se på utsiden.Veldig glad for å ha fått ordna dette før sjøsettingen i år. Fikk foresten byttet impeller også da det også var på en kampanje, som ikke jeg viste om,

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk min Volvo servicemann til å kontrollere mine D4 2007 eksosrør uten risere. Alt OK, men for å være på den sikre siden fikke jeg montert på gummimuffer på overgangene. Totalkostnad inkl. MVA for kontroll og muffer kroner 5 822,-. Greit å være på den trygge siden og slippe å engste seg.

Link to post
Share on other sites

Hjelper en kompis med og bytte morkne slanger til trimsylindrene nå. Vi har av eksosmuffa og jeg synes jeg aner begynnelsen av tæring rundt kanten på toppen.

Dette er en Bavaria 27 sport med D4 260 2007 modell.

Tipper vannspeilet ligger tett opp mot skjøten derfor bare litt tæring av og til når båten er tungt lastet.

 

Røret er rengjort før bildene er tatt.

Hva synes panelet?

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette ser bortimot strøkent ut på bildene, kun borte litt lakk på noen små områder. Ser ut som om røret er eloksert/anodisert. Noen små prikker av irr som jeg må se med lupe for å svare bedre. Skulle gjerne kommet og tatt en titt men blir borte til lørdag kveld.

Link to post
Share on other sites

Har samme problem på min D6 ser det ut som. Har ikke sjekket inni røret med utenpå er det salt avleiringer (se bilde). Serienummeret på min motor omfattes ikke av kampanjen, og fikk svar idag fra Volvo at det ikke dekkes bytte på garanti/reklamasjon. Det er litt over ett år igjen på reklamasjonstiden (Innsendt "owner registration" er 7.7.2009), lurer på hvordan jeg skal komme videre med saken. Er det advokatmat, burde jeg tipse noen båtblad/media. Er dette noe eventuelt forsikringsselskapet kunne ta opp mot Volvo.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42796/img_0214.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42796/img_0213.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket strammingen av klemmen på gummimuffen? At det er litt salt her er helt normalt hvis du ikke har etterstrammet klemmen. Dette er ikke det samme som korrosjon. Som det står i brukermanualen så må du demontere gummimuffen og inspisere røret visuelt. Ditt VP verksted burde ha forklart deg dette og tilbudt deg å gjøre jobben, men det er vel kanskje rimelig hektisk der nå...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...