Jump to content

baatplassen.no Østfoldtreffet, Sand Marina.


Pettern1972

Recommended Posts

Svart (redigert)

Tjøme Radio har også i år med seg måleutstyr til treffet, og tilbyr å måle effekt på vhf-utstyret til alle som har lisens. For de som ikke har lisens er det selvsagt mulig å tegne det på treffet..

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Får en endelig oversikt enten til eller rett over helga på de båtene som har fast plass der nede som evt er bortreist, eller ikke får satt ut. Det som er forsmedelig er at det pr nå er 4 BÅTER SOM JEG IKKE HAR PLASSERT. Er ikke rent lite irriterende, hehe. Håper og tror at vi skal få det til. I år som i fjor er det noen som må belage seg på å ligge dobbelt på longsidebrygge.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Mulig dette har vært drøftet før, men hva er beste og sikreste rute til Sand når man har passert Strømtangen? Er det direkte over Leira til Tenneskjær, eller er det bedre å gå lenger nord mot Brattholmene? Og hva er dybden i det smale sundet innenfor Strømtangen? På Navionics er det et grønt felt innerst i sundet----- :sweat:

Har aldri vært innimellom disse øyene, ser ut til å være mange idylliske steder. Det pleier jo å "gå seg til" når man først er på stedet, og bruker det man har av plotter iPad og papir, :giggle: men forslag mottas likevel med takk :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Har alle kartene min i båten, men skal forsøke å svare. Spørsmålene dine er ikke dumme, men østfoldingene har ikke kommet hjem fra helgetur ennå.

 

Når du runder Strømtangen ser du Puttsund Bru som går mellom Kjøkøya og Håholmen. Du skal da rundt ve Tenneskjær-Arisholmen- rundt staken på nordsiden av Håholmen før du dreier rett sydover under brua. Her kommer det et lite skjær midt i sundet, et er dypt på begge siden så du kan velge om du vil gå øst eller vest for dette. Så runde Putten før du kjører østover

Deretter hadde jeg kjørt rundt Nordre Risholmgrunnen før du dreier sydover ut løpern. Så vest for VestreFugleskjærgrunnen, deretter vest for Tjeldholmgrunnen. Når du da nærmer deg Møren ser u rett inn til Sand Marina. Pass på Nordenggrunnen, den glemte jeg i fjor.

 

Lykke til

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Her er i hvert fall et kartutsnitt over den ruten jeg bruker når jeg kommer fra Strømtangen og skal på innsiden av Hvalerøyene. Etter Arisholmen holder en NØ opp mot Kjøkøysundet og tar en krapp styrbordsving rundt den grønne staken og inn under broen. Det er forholdsvis trangt videre, men oversiktlig.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette har vært drøftet før, men hva er beste og sikreste rute til Sand når man har passert Strømtangen? Er det direkte over Leira til Tenneskjær, eller er det bedre å gå lenger nord mot Brattholmene? Og hva er dybden i det smale sundet innenfor Strømtangen? På Navionics er det et grønt felt innerst i sundet----- :sweat:

Har aldri vært innimellom disse øyene, ser ut til å være mange idylliske steder. Det pleier jo å "gå seg til" når man først er på stedet, og bruker det man har av plotter iPad og papir, :giggle: men forslag mottas likevel med takk :yesnod:

 

Hei Figaro!

Jeg er vokst opp på Onsøylandet, og kjenner stort sett hver stein og knaus fra Strømtangen til Rauøykalven :smiley:

 

Sundet du refererer til kalles Strømsund. Vi kjører der med vår Viksund som stikker ca en meter, men det er ganske smalt så jeg ville ikke kjørt der dersom jeg hadde to motorer, ihvertfall ikke på lavvann.

 

Ruta Lars har lagt inn bilde av er jo den mest nærliggende, men hvis det er blankt vann og sol er det nydelig å kjøre utenskjærs og inn Asmalsundet til Sand. Da legger du kursen fra Strømtangen/ Brotta (avhengig om du kommer utaskjærs eller innaskjærs) mot Hvaler.

 

Kommer du innaskjærs mellom Grindskjær og Strømtangen legger du kursen mot østsiden av Knubben (nord på Seiløy) og kjører gjennom det trange sundet mot Skjelholmen/Sandholmen. Der dreier du hardt babord og inn øst for Alholmen. Her er det et trangt og koselig sund som går inn mot Papper. Etter Papper kjører du videre mellom Papperhavn og Lyngholmen, og videre mellom Nordbåane og Langholmen. Deretter runder du Vauerbråtta og legger kursen mot nordsiden av Akerøya og inn Asmalsundet. Asmalsundet er vakkert og et av de mest idylliske sundene på Hvaler (spør du meg :giggle: ) med slakke svaberg og lange strender. En mye vakrere måte å komme til Sand enn innaskjærs via Puttesundet. Kommer du derimot med bil er det Nydelig når man kommer til Puttesundet og skjærgården åpner seg i alle retninger!

 

Kommer du utaskjærs forbi Onsøylandet mellom Missingene og Lyngholemen - Brotta, legger du kursen videre mellom Gyra (sørøst for Søndre Søster) og nordbåane. Herfra går du videre og runder Vauerbråtta og videre som ruta over.

 

God tur sørover hit til Hvaler

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Da er årets puslespill løst, og alle påmeldte har fått plass. Det blir sendt ut mail i kveld eller i morgen med kart over Sand Marina og avmerket hvem som skal ligge hvor. Dette for å gjøre logistikken litt enklere for oss, og lettere for dere å finne fram til rett sted.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Saowanee har desverrre motorproblemer, så jeg må nok melde meg av. Regner med å få startet neste uke og ser frem til å delta neste år.

Ønsker alle en god helg!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...