Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Heisann Majia27.

 

Ja dette er en båt som jeg virkelig mener er flott på alle måter. Kalesjen ble sydd ny i Juli, men her er det noen justeringer som må gjøres. Blant annet må det legges en "leppe" over targabøylen for å unngå at vann trenger inn til tross for dreneringskanalen i targaen. Jeg tror de fleste andre Rivieraer har en skinneløsning, men min skredder valgte da denne. Fordelen er at jeg kan ta av absolutt alt veldig enkelt, men dette er noe jeg aldri gjør. Taket foran og bak er alltid på ettersom soling skjer på dekk, så i retrospekt ville jeg nok godt for skinneløsningen.

 

Alle sider kan fjernes i sin helhet og legges vekk. Det eneste unntaket er delen fra taket foran til vinskjermen. Den må rulles ettersom jeg ikke ønsket noen skjøter utover det nødvendige der vann kommer inn under gange.

 

Skal ta bilder til deg og legge ut.

Link to post
Share on other sites

Flott eksemplar den Rivieraen deres Capt Crancy. Deilig å vite at kalesjen er ny og kommer til å vare i mange sesonger.

Stilig med grå striper og dertil grå kalesje :thumbsup: Dere nevner kalesjefester på targabøyle.

På vår båt er det skinne mot terga (som du nevner) med glidelås tversover for lett å ta vekk kalesjen.

Ser ut for å være helt også.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter en en fantastisk sommer, var det nå dags for opptak.

Kanskje man skulle gjøre som maija 27. En båt her hjemme og en i Kroatia.

Som en kontrast legger jeg bildet ditt fra Kroatia, ut igjen maija.

 

bilde

 

Her fra idag, ny opplagsplass. Skikkelig løfteredskap iallefall. Spurte kranføreren om han kunne lese av vekta. Da bare fnøs han, å nei.

Denna løfter 100 tonn vetu, gjøke utslag på måler`n engang med sånne små lette båtær. :giggle:

Inklusiv høytrykk av bunn og vask av skrog iallefall.

 

bilde

 

På plass i krybba. Her også noe remedier på plattingsen, derav nye "kroppsvæsker"

 

bilde

 

Et par bilder fra i sommer. Strømstad blant en og annen annen båt. Deriblant Jori sin flotte riviera (sees i bakgrunn)

 

bilde

 

Sensommer i Arendal. Noen vil sikkert dra kjensel på Bjørn Løvjomås sin "bopel" der i bakgrunn.

Hyggelig kar, som jeg fikk en liten (båt) prat med der på brygga.

 

bilde

 

Så da er fasen for planlegging og småprosjekter sånn snart igang.

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er jeg også i gang med noe puslerier. Følger da med på hva du driver med Maruma :yesnod:

Hadde noe rester av bonocell igjen etter badeplattings prosjektet. Måtte vel kunne benyttes.

Har lenge hatt lyst til å gjøre en endring på motor instrument "kassa" der fremme på dashen.

Den originale er bare en firkantet kasse og veldig gammeldags (som resten av skuta forøvrig)

Så dette er hva jeg hadde liggende:

 

bilde

 

Laget "spant" opplegg som jeg tenkte å kle med bonocell plater. (spant og treverk fjernes senere)

 

bilde

 

Platene midlertidig skrudd og limt.

 

bilde

 

Alle hjørner er buet, som vi ser her. Prøver allikevel å få til en stil båten kunne vært levert originalt med.

Det neste blir å mette med polyester før jeg legger på duk.

 

bilde

 

Har også et omtrekkings prosjekt for fremkabinen på trappene, men det kommer jeg tilbake til.

 

 

FF....

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og jeg følger godt med på det du driver med også SoBo :-) Dette blir spennende! Blir garantert en "knæsj" dash :-)

 

Det er faktisk ikke så ille med vinteren når man kan følge bygge og oppgraderingstråder her på forumet :-) syns det er så morro å se flinke folk som får til ting. Jeg lærer noe nytt støtt og stadig her inne! Morro! :-)

Link to post
Share on other sites

Leste igjennom hele tråden for andre gang i går, mye flott arbeid. Respekt!

 

Jeg har sett en annen mulighet på antiskliløsningen på baugspyd, tenkte bare å nevne det.

En får kjøpt plaslignende små "korn" til å strø over området en vil ha det forså å male/coate over

slik at dette blir sittene. Det gir jo et veldig cleant look mot dominerende sort griptape som vil

løsne og bli mindre pen over tid :)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord karer :smiley: . Riksantikvaren :lol: KOland helt korrekt at man får slike antisklikuler til å ha i maling / toppcoat etc. ray her inne gjorde

det på badeplattingen sin, ble meget bra. Helt korrekt at slik antisklitape løsner på sikt ( bra jeg har flere ruller med slik 3M greier liggende da :giggle: )

Og at det blir meget stilfult slik du nevner.

En annen mulighet er å legge slik flexiteak/ isiteek. Har rester av det også liggende. Så vi får sjå :smiley:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord karer :smiley: . Riksantikvaren :lol: KOland helt korrekt at man får slike antisklikuler til å ha i maling / toppcoat etc. ray her inne gjorde

det på badeplattingen sin, ble meget bra. Helt korrekt at slik antisklitape løsner på sikt ( bra jeg har flere ruller med slik 3M greier liggende da :giggle: )

Og at det blir meget stilfult slik du nevner.

En annen mulighet er å legge slik flexiteak/ isiteek. Har rester av det også liggende. Så vi får sjå :smiley:

Jeg har brukt antisklikuler på mitt baugspyd. Blandet ut i topcoat som jeg hadde tynnet en del for å få bedre mønster. Fornøyd med det, men i utgangspunkter er det bare midlertidig før det kommer noe treverk... :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ikke bare antisklikulene som ble bra her Fortego, hele greia ble meget bra :thumbsup:

Har "primet" med polyester og lagt på tre lag duk utvendig (fire i hjørnene)

 

Utomhus.

 

bilde

 

bilde

 

Så ble spanta revet ut og det samme gjort innomhus:

 

bilde

 

bilde

 

Litt flere lag skal legges på og "metallskinner (planen er skjulte fester av dashen) skal støpes fast, pluss fester til instrumentpanelet.

Også endene skal rundes og duk legges.

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det Maruma.

Har vært kort innom prosjektet i dag også.

Litt støping før grovsparkling og grovpussing.

 

 

Første lag sparkel på:

 

bilde

 

Et par timer og 1,5 kg sparkel senere.

 

bilde

 

Neste blir å skjære av gammel dash, tilpasse denne til sin nye plass i båten så finpuss .

 

FF...

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg gått til verks. Kappa av dashen.

Lurer noen ganger hva jeg driver med og om det finnes botemiddel mot slik galskap.

 

Slik før saging:

 

bilde

 

Her, galmanns verk. Gjort er gjort :nonod:

 

 

bilde

 

bilde

 

Ble det støv? Ja mye støv.

Etter justering av ny topp, popp, bopp , pupp eller hva det heter og en god runde med støvsugeren .

Prøvemontering:

 

bilde

 

Puttet inn den gamle instrument "plata", sånn for å få et visst inntrykk.

Planen er flush monterte instrumenter med en noe annen plassering.

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir fint :thumbsup: Tøft å gå løs på skuta så glassfiberen spruter, men med ditt håndlag så er ikke det noe problem. Også kan du jo avertere brukt instrument konsoll til salgs :giggle: Morro og se

at du er i gang med prosjektene igjen SoBo, du bidrar sterkt til vinter underholdningen. Mange fine prosjekt tråder å følge her inne nå. Blir en fin vinter tenker jeg. :clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...