Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Ja ja sommeren kommer snart !

I Kroatia er vi sjøsatt og det er litt mer sommer,men ikke SOMMER der heller.

Blir tur dit nå i påsken.

Litt arbeid på gang:

Montere "kinavarmer" 5000 watt og ja det kan være kjølige kvelder der også.

Spesielt vår/høst.

Så skal det monteres nytt kjølesystem i kjøleboksen.

Har valgt L element og er spent på om det vil gi jevner kjøling.

Det blir i allefall bedre plass i boksen.

Men SOBO hvor skal du ha den anoden til sentralsystemet.

Kan ikke huske å ha sett en slik i vår båt.

God påske godtfolk !!

Link to post
Share on other sites

God påske ja og lykke til med arbeidene du skal i gang med.

Det sitter en slik sinkanode under på skroget på hver side, med bolter igjennom rett akterut for hver dieseltank.

Ligger så ledninger på kryss og tvers til diverse av metall som har forbindelse med sjøvann + litt til.

 

Skimtes her som en kul på venstre side av bildet der ved det blå tauet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Ja det er helt korrekt Fjordutsikt. Som jeg nevnte litt lenger opp (Taxikran) har han også problemer med

redskapen (girkasseproblemer) Skulle sjekke med ham nå til uken for å høre hvordan det ståa er.

Han snakke forresten om at han ville legge opp kranvirksomheten pga for lite å gjøre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja da var det dags igjen. sjøsetting med andre ord. Var litt spent denne gangen i og med at det hadde vært

mange "hull" i båten ( innfesting til badeplattingstag, eksoslanger, nye skroggjennomføringer, ny pakkboks, stevnbeslaget hadde vært ute og nye tettinger på det ene roret) Heldigvis var alt tett og i orden.

 

Var også spent på løft av båten, da det ikke hadde vært helt smertefritt tidligere ( ødelagt støttebeininnfesting på kran )

Er noen tonn som skal flyttes på her. ( måtte ty til mobilkran ved opptak, men også denne redskapen var ute av drift ved forespørsel

nå )

For å "lette" på situasjonen hadde jeg tømt båten for det meste. Da snakker vi om overmadrasser, tauverk, salongputer ute,

verktøykasse, fendere mm. Spolte til og med ut begge ankerkjettingene m/ anker.

Har vurdert å bruke en annen opplagsplass med skikkelig løfteredskap ved neste opptak.

 

Så langt såre vel.

 

bilde

 

Også noen bilder av badeplattformen. Ble bra dette. Plattingen heller en bitteliten smule akterover.

(man ser at vannet renner akterover og av plattingen. Bare en fordel mener jeg)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser skuten din henger der i stropper, og i water, synes jeg form og linjer virkelig kommer til sin rett......nydelig!

Badeplatformen er ubeskrivelig flott, og at den heller ut er vel akkurat som det skal være. Normen ellers på badegulv/plattinger er 1:100 og vann skal renne av innen 10-15 minutter.

HVA BLIR DET NESTE???; ........pssst(hardtop mellom vindskjerm og targa - eventuelt bakdør)? Ingen hører selvfølgelig hva jeg tenker!!! :giggle:

Jeg ønsker deg og dine en superduper båtsommer, SoBo!

Håper dere finner mulighet til å skaffe dere en ny skipshund. Den vil aldri erstatte den dere hadde, men den kommer til å glede dere like mye!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt på vannet! Liten uke så håper jeg å følge etter :smiley: Båten vår skal ha hjemhavn, hvor du har vært i vinter (kjøpte plass i høst), men vinter halvåret har jeg ligget på Salen, trucken deres har ingen problemer med båten din vil jeg tro, prisen er ok(rimeligere enn i surtebogen) og er inklusive opptak og uttak, strøm og vann. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

He He blir nok ikke noen større ombygging oppå der Wiking26AC. Damen skal nok forbli "toppløs"

Sipshund, ja lysta er der og tia får vise.

Håper på mange fine stunder i båten fremover ja. Det samme håper jeg du og dine får i tiden som kommer ( skipshundene iberegnet) :smiley:

 

Takk for det Førstefender og velkommen etter :smiley: Salen skal absolutt taes med i vurderingen. Takk for tipset :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fått gjort et par ting som jeg synes var viktig før jeg tok til å bruke båten.

Det ene var aksel/motor oppretting etter aksel/lager og pakkboksbytte.

En dal avvik var det. Motoren måtte et lite knepp til siden og opp både i fremkant (mest) /bakkant.

Utrolig hvor mange akrobatiske øvelser en halvgammel gubbe utsetter seg for, kjennes på kroppen :yesnod:

 

Nye impellere ble også imontert. De gamle ser meget bra ut ( uten sprekkdannelser av noe slag)

og vil bli liggende som reserve. Må si jeg er glad for at det er luker inn fra stikk kabinen, ellers vet ikke jeg

hvordan man skulle komme til. Måtte vel i så tilfelle ha tatt ut ekspansjonstankene.

 

bilde

 

Her ifra er det fin tilkomst til pumpene og ikke minst oljefilteret. Strammet også kilereimene til dynamoene.

 

 

bilde

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Krysser fingre og mer til for at du får en vellykket jakt Dinos, så dere også kan begynne på det behagelige båtlivet. Var kjedelig det der med toppen.

 

Har fikset en sak som jeg har ergret meg over en stund. Ble vel også nevnt tidligere i tråden

når jeg hold på med baugspydet.

Tingen er at ankeret og kjettingen gnager på gelcoaten på spydet, når jeg kjører opp og ned.

 

Her ser vi hvor det gnager:

 

bilde

 

En platebit i 2 mm syrefast, skal gjøre jobben.

Syrevasket og polert.

 

bilde

 

Dette ble bedre:

 

bilde

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...