Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Hadde litt dårlig tid idag, så fikk ikke tid. Men neste gang skal jeg ta en stopp.

For vår del så håper jeg iallefall påsken blir på sjøen og ikke hytta denne gangen. Men får se om kona er enig.

Men uansett så er nok båten ute innen 2-3 uker nå, siden jeg står på lånehenger innendørs, så må nok være en av de første i år.
Venter egentlig kun på at bryggeplassen min skal bli klar med de nye uteriggerne på 9meter som jeg skal ha på hver side:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Wow. SoBo. Måtte gå gjennom tråden din atter ein gang.. Utrulig flotte løsninger du har fått til på _ALT_ du har laget og trikset til. Får håpe du skal ha denne skuten lenge for dette må vera den finaste eg har sett i sin klasse. Arbeidet er nydelig og bedre enn nytt. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

 

Får håpe du skal ha denne skuten lenge for dette må vera den finaste eg har sett i sin klasse. Arbeidet er nydelig og bedre enn nytt. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

 

Takk for det Tom Erik.

 

Joda vi skal nok ha henne en god stund. Mange planer sviver oppi hodet fortsatt så mye kommer til å bli gjort også fremover.

Om det er den fineste i klassen er vel å ta i, men hun blir stadig bedre.

Som jeg sa litt lenger oppi her. Jeg prøver/feiler og pusler med de mulighetene/midlene jeg har.

Må også si at min hatt blir tatt av for det arbeidet du utfører :yesnod:

 

Helsing Sondre

Link to post
Share on other sites

Bra du likte badeplattformen Dinos. Synes den ble bra sjøl også jeg.

Ikke så mye nytt men litt nyttig kanskje.

Er som nevnt tidligere slikt sentralsink-system på disse båtene, med en stor sinkanode på

hver side av skroget. Ifra boltene til sinken innvendig i båten går det et "ledningsnett" til forskjellige innretninger.

Har sett litt på dette "ledningsnettet" og på en såpass gammel båt var det på tide å bytte dette.

(det hjelper lite om man har anode dersom forbindelsen mellom metalliske deler/biter er dårlig.

 

Bildet av gammel spagetti. Dette er kun til BB side

 

bilde

 

Noen steder var jeg bare så vidt borti ledningen, så brakk den i kabelskoen.

 

bilde

 

Delte en ledning på midten (var ca 60 cm lang).

Så slik ut etter avisolering.

 

bilde

 

Ferskt kobber skal jo se slik ut.

 

bilde

 

Her på "stevnbeslaget" er et av knutepunkta. Kommer ifra anoden, går innom her, vi dere til motor, aksel, akseloppheng/bukk, rorhylse, roraksel/ror og til rør badeplatting. Gikk også litt opp på ledningtverrsnitt, til 6 kvadrat.

 

bilde

 

Også viktig å huske denne forbindelsen:

 

bilde

 

Til slutt hadde jeg tenkt å bruke batteripolfett på kabelsko/ledningsender.

 

bilde

 

FF...

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan godt tenkes at å isolere aksel ifra motor er en fordel. I utgangspunktet har ikke aksel og propellopplegg på disse båtene

egen sink. Så derfor er det nok viktig med elektrisk forbindelse her.

Temaet har vært oppe før: https://baatplassen.no/i/topic/9378-kontakt-mellom-aksling-og-motor/

 

Da er Ledningsnettet for sentralsink systemet også oppgradert på SB side.

Neste ut var fuel og eksosslanger. Har sett sprekkdannelse i begge.

 

Slik var dieselslangene, ikke bra ( er bare noen korte stumper på ca. 75 cm, da resten er kobber-rør)

 

bilde

 

Eksosen på disse båtene kommer ut under vann og eksospottene er av glassfiber og støpt fast baki der.

Skummelt med slike sprekker når slangen ligger i vannlinja.

 

bilde

 

Ny og gammel 5" slange.

 

bilde

 

Slangeklemmene til eksosslangen fikk også en shine,

Pusset het reine, primet i to strøk, farge og klarlakk.

Dette er ikke alle.

 

bilde

 

bilde

 

Om sider eksoslangene på plass etter krabbing i trange rom, skruing omtrent i blinde, bøying av kroppen

i vinkler man ikke tror er mulig og ikke minst såre fingre.

 

bilde

 

Nye diesel slanger og dieselfilter på plass.

Mangler nå bare noen klammer.

 

bilde

 

 

FF...

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Sobo.

 

jeg skal lage akter port og hadde tenkt og støpe den med avstiving av plater jeg har kjøpt på bil tema , ikke den med ruter men den slette typen.

 

Jeg hadde tenkt og støpe på en plate som er helt slett og blank, forøvrig pynteplate fra IKEA etter et kjøkken oppussing . men jeg lurer på om jeg skal bruke noen form for slipp middel på plate og hvor får jeg kjøpt det.

 

Ellers synes jeg du gjør en utrolig fin jobb på båten din og derfor spør jeg deg som ekspert .

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

God aften jeb.

 

 

 

Ellers synes jeg du gjør en utrolig fin jobb på båten din og derfor spør jeg deg som ekspert .

 

Takk for det. Jeg er absolutt ingen ekspert, men knoter i veg.

Dersom du skal støpe på noe glatt ala form, ville jeg brukt slippmiddel. http://www.maritim.no/slippmiddel-500ml

 

Du kan få platene slette, glatte og fine ved å gjøre det motsatt også.

Noe ala det jeg gjorde med badeplattingen og skråkassene (er laget av disse bonocellplatene)

Medfører da en del mer arbeid med sparkling og finarbeid. Se litt er og fremover. https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-23

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skipssjefen har lenge ønsket seg nye gardiner ombord. Med slikt møkkavær som vi hadde i dag var det fint å "reåpne"

systua. 11 gardinhøyder ble sydd og montert i dag. Gjenstår en gardin og en "lapp" som skal dekke til "takluka", men gikk tom for

noe syremedier.

 

Godt i gang.

 

bilde

 

 

Vasket og skrubbet all treverk og skai rundt vinduene før nygardinene ble hengt opp.

Slik var de gamle, falmede og fine (bildet bedrar)

 

bilde

 

Nye som matcher fargen i putetrekk i salongen ( her kommer nok skipssjefen til å dandere og rette litt på gardinan)

 

 

bilde

 

 

FF...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Sobo.

 

jeg skal lage akter port og hadde tenkt og støpe den med avstiving av plater jeg har kjøpt på bil tema , ikke den med ruter men den slette typen.

 

Jeg hadde tenkt og støpe på en plate som er helt slett og blank, forøvrig pynteplate fra IKEA etter et kjøkken oppussing . men jeg lurer på om jeg skal bruke noen form for slipp middel på plate og hvor får jeg kjøpt det.

 

Ellers synes jeg du gjør en utrolig fin jobb på båten din og derfor spør jeg deg som ekspert .

 

 

jeb

Hei JEB.

 

Min båt var helt åpen bak da jeg kjøpte den, og jeg laget en port omtrent slik du beskriver. Jeg har et lite støpebord som består av en plate høyglans baderomspanel. Denne har jeg vokset noen lag med formvoks og bruker i tillegg slippmiddel. Men jeg ville brukt rutet divinycell hvis du skal gjøre det på denne måten da det er mye enklere å få full kontakt med laminatet med rutet plate. Det helt ideelle ville vært to plater med skikkelig avstiving på begge. Påfør gelcoat på begge plater og la det herde. Støp på ene platen, legg på kjernemateriale, nytt lag med støp, og andre platen med påført gelcoat øverst og sett i press. På denne måten er det forøvrig strengt tatt ikke viktig å ha rutet kjernemateriale. Selv støpte jeg først ene siden og la kjernemateriale i vått laminat. Grovkappet etter det var herdet og presset denne ned på nytt støp på samme støpebordet. Etter finkapping limte jeg fast laminat jeg hadde støpt på samme bordet langs kantene på platen for deretter slipe til, påføre topcoat langs slipeflatene og finslipe og rubbe opp til slutt. Faren med å gjøre det på denne måten er at platen blir svakt buet fordi ene siden får tid til å krympe før andre siden blir støpt.

 

Bruker man epoxy er det problemet løst siden epoxy ikke krymper. Eventuelt kan man støpe alle platene først, og lime det hele sammen med blå divilette etter at alt er herdet.

 

Mange veier til Rom... :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

ellers er det fristende og legge til at noe kandu jo tillate skipssjefen og fixe...?

 

Så sant så sant. :giggle: Skipsjefen kan strikke, hekle og pjone. (heklede gardiner, jeg vet ikke jeg) Symaskin har hun aldri hatt fingra borti.

Tar seg ellers av annen logistikk og innvendig vask/ orden i skuta.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tatt av "vinterteltet" og montert den "modifiserte" kalesja. Var litt spent på hvordan den passet

etter at den nye delen ble sydd inn.

Bordet nede i salongen er nå også på plass.

 

Passet bra den nye delen av kalesja vill jeg si. (men mangler fortsatt noen trykknapper og bånd til bruk når jeg skal rulle opp åpningene i kalesja her foran)

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Begynner å bli hjemmekoselig.

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det dere.

Ja det er sant det at jeg liker å få til ting sjøl. Kan til tider bli både sårfingerhet, noen styggord men pleier å få det ti,l til slutt.

 

Helt riktig det MaSa, foreldre besøk i går.

Noe smykke er ikke den skuta men ser ok ut alder tatt i betraktning ( dog nok å ta tak i dersom man vil) og at den passer bedre på sjøen enn på land er helt sikkert.

Prøver å gjøre ferdig det siste utvendig nå slik at jeg kan sjøsette etter påske. (problemet nå er å få noen til å løfte pga. vekta)

 

Monterte disse to store sinkanodene til sentralsinksystemet i går. Disse har jeg ventet litt på.

(Voksing av skrog ble også utført.)

4,5 kg stykke som sitter under skroget på hver side på høyde med stevnbeslaget/akselgjennomføringa.

 

Slike:

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men har du hørt med Kristoffer eller hva han heter som kjører storbilen til Oppkjøpssentralen ?

Han tok min den veide 7tonn og han hadde en del mer og gå på!

 

Vet ikke helt hvor stor han klarer.

 

PS her er nr til han om du ikke har det iallefall 950 97 417

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jada har brukt Kristoffer på oppkjøp to ganger på denne skuta. Begge gangene sprakk firkantinnfestinga (røret) som støttebeinet går

inn i. Vel og merke pga tidligere dårlige reparasjon. Anbefalte han da å ta kontakt med BMI for rep. Så ble gjort og krana ble 110%

etter dette. Det går med nød og neppe og han var ikke hel sugen (forståelig nok), men skulle hjelpe dersom ikke Taxikran fikk

rep på sin mobilkran ( problemer med girkassa her) Mulig det blir Wector på meg til høsten, så slipper jeg disse problemene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...