Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Hei Sobo, håper du er fornøyd med resultatet av alle forbedringene du har gjort. Veldig fornøyd selv, herlig med hekkport og masse Isiteek! Et spørsmål til den nye komfyren din (innlegg 105), vurderer å bytte selv, men du påpekt at den er litt for høy, du måtte fjerne plata over. Målte i båten i dag og høyden er 49 cm fra bånn til lokk. Den komfyren du har er 50,7. Fant du noen løsning på det? Sett noen andre komfyrer som kunne passe? Det er jo ikke mer enn 48 cm bredde i åpningen, de fleste komfyrene er litt bredere enn det.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Vil tro det ble en helt annen båt med hekkport ja. Meget praktisk. :thumbsup: Har du noen bilder av ferdig produkt?

Når det gjelder komfyren fant jeg ingen andre som passet pga bredden, som du nevner.

Har ikke gjort stort med dette at den kommer litt høyere enn benken. I bakkant av komfyren ble det en åpning og der

skar jeg av en bit av det gamle lokket. Skrudde det fast med hengsla som var der, for å slippe at det detter ting og tang nedi.

Har en plan om å lage et nytt lokk. Det vil da komme litt høyere enn benken.

 

Ellers er jeg så langt meget fornøyd med modifikasjonene som er gjort.

Spesielt badeplattforma.

 

Mvh SoBo

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. På oppfordring legger jeg ut noen bilder på tråden din. Du har vært en inspirator underveis og ikke minst svart meg på mange lure spørsmål. Er veldig godt fornøyd med resultatet, selv om det har tatt sin tid. Av og til er det prøving og feiling, oppleves som to skritt fram og ett tilbake. Men nå er alt slit, glassfiberstøv og epoxy i panneluggen og langt oppover armene glemt :lol: .

Nå nyter vi glade dager på sjøen, selv om det er et par ting som gjenstår. Må bla ha på ett strøk til med lakk. Dessverre er det slik at når en først har tatt båten i bruke, så er det ikke så lett å begynne med lakk og pussestøv, utstyr hit og dit, rederinne som ikke liker rot etc :giggle: . Lagde selve hekkporten i 6 mm Lexan, det viste seg å bli for tynt. Trodde den var helt stiv i den tykkelsen, men det var den ikke. Så her blir det etterhvert en tykkere port. Fikk pris på ramme i syrefast, men nå har det gått så mye penger at det blir utsatt...

Har også kostet på ny flybridgekalesje og vindtrekk på FBen, det ble veldig fint. Isiteeken på badeplattformen og på akterdekket ble jeg veldig fornøyd med.

 

Her er resultatet:

 

bilde

 

bilde

 

Et litt dårlig bilde som viser badeplattformen - med krybba til RIBen.

 

bilde

 

Her vises også hekkporten - RIBen står i krybba. Nye kalesje på toppen!

 

bilde

"Close up" av hekkporten.

 

bilde

 

Et bilde som viser litt bedre hvordan åpningen i benken ble. Ble veldig fornøyd med finishen på endeplatene på benken - takket være gode tips fra deg og flere andre her på BP, samt en del tålmodighet :yesnod: ! PS: på dette bildet er porten en finerplate jeg brukte som mal. Lexan i endelig løsning.

 

Det var det, det oppleves nesten som å ha ny båt. Nå gleder vi oss til å komme skikkelig i gang. Jeg har vel snart 20 overnattinger i båten i år, halvparten på land under presenningen. Resten fra påska og fram til nå. Håpe vi alle her på BP får en fin sommer og masse vann under kjølen!

 

Jeg har lagt ut et par bedre bilder av badeplattformen på en tråd om Isiteek: https://baatplassen.no/i/topic/86724-legging-av-isiteek-erfaringer-og-gode-raad/page-2

 

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Da var tiden inne for å gjøre ferdig davit systemet. Limte sammen teakplanker og laget to krybber av disse.

Laget vinkler og monterte en rulle i den ene krybben for å lette opp og uttak av jollen.

 

Her blir krybbene til:

 

bilde

 

bilde

 

På plass på davitene, mangler bare rulla.

 

bilde

 

Kappet til noen platebiter og laget "vinkler" til rullesystemet.

 

bilde

 

Alle bitene på plass og teaken oljet.

Spent på hvordan dette vil passe på badeplattingen.

 

bilde

 

På plass. Ikke helt fornøyd. Litt mye overheng der bak.

Fordelen er at det blir god plass inn mot akterspeilet, men

jeg tror nok jeg kommer til å prøve å flytte krybbene og få jolla en 12-15 cm lenger inn.

dessuten synes jeg at rib`en er i største laget og vil nok med tid og stunder butte den ut mot en som er

hakket mindre.

 

bilde

 

Ellers ser det ut som systemet i seg selv fungerer godt. Blir spennende å prøve håndteringen av jolle

med motor påmontert.

 

bilde

 

Det har også mønstret på en ny "matros" ombord. ( da tenker jeg ikke på han blåkledde) Odin på snart to år.

 

bilde

 

FF......

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Gratulerer med ny matros!

 

Takk for det Fortego. Han er ikke så båtvant ennå, matrosen altså. Det kommer seg vel sånn etterhvert.

 

Flyttet krybbene så langt som mulig inn på davitene i dag. Mulig jeg må lage et beslag til mellom davit og krybbe. Vi Får prøve og se hvordan det funker. Ble litt mindre overheng, men mer enn nok plass

mellom jolla og akterspeilet.

Her et par bilder til sammenligning med de over:

 

bilde

 

bilde

 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Takk for det :smiley: Gjort selv, både ja og nei MaSa. Har gjort ombyggingen selv. men selve "metall" armen var (henge) daviter som var montert på båten. Altså modifisert en smule.

 

 

Var montert slik:

 

bilde

 

Litt om ombyggingen her og på siden foran: https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-27

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei maija27

 

Så ikke denne før nå.

Har ikke helt kontroll på fart i alle turtallsområdene, men hun gjør ca 4,7 på tomgang ( ca 550 omdr.)

og 6,5 på 800 omdr. Har litt "lette" propeller så jeg får litt mer enn disse 2800 omdr. på fult.

(synes dette er greid, for da går maskinene lett gjennom hele turtalls registeret. Full fart kjører vi bare litt

innimellom for å "blåse sot")

Fulle tanker, 4 personer, ferie opp pakk. og jolla med motor på badeplattings, gjorde hun 30,4 knuter.

Hvilke turtall og fart gjør din på fult?

Fortsatt god båtsommer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så deg i Strømstad tidligere denne uken. Hvordan fungerer davittene? Er det tungt å dra opp båten med påhenger på plass? Systemet ditt har blitt veldig bra, og du har plass igjen på badeplattformen, men nysgjerrig på om du kan håndtere båt og motor alene? Er jo også langt ut, slik at veldig sterk blir man jo ikke når man skal skyve og løfte samtidig

Link to post
Share on other sites

Hei Jori.

 

Var det du som lå der med 346`en og med "rumpa" inn rett ved siden av meg?

Tar jolla alene, med påhengs. Drar den inn fra styrbord kant. Har en rulle på krybba der.

Ellers fungerer davitene helt perfekt både i snekkefart og i planfart.

Men ønsker meg uansett en lettere rib. Den blasse rød veier 70 kg og påhengsen 42 kg

og er en 300. En 270 hadde vært mer enn nok og veier ca 45 kg.

Fortsatt god sommer :smiley:

 

Her ser du rulla:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi har propeller med 20 tommer stor og 23 i stigning. Men jeg tror de er justert fordi det også står 510 *590 på disse,

mener jeg å huske. 510 mm = 20 tomme og 590 = 23,23 tomme, så mulig de er justert litt på stigning.

Tror de fleste har 20 * 24 propeller men utveksling på girkassa spiller også inn her.

 

Fortsatt god ferie :smiley:

 

Noen sommerbilder:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Sobo, ja det stemmer, det var min båt. Jeg har i prinsipp samme løsning som deg på krybben, men bruker davittene til å løfte båten opp. Så svinger jeg krybbedavittene ut, og senker båten på de. Fungerer bra, og er lett for ryggen å håndtere. Det jeg skal gjøre er å lage to posisjoner på krybben, slik at jeg kan ha den langt ute som idag, når jeg ligger på land og kan dermed bruke badeplattformen. Når jeg kjører ønsker jeg å få den lengre inn. Jeg merker at jolla langt ute, forskyver fordelingen i båten, den blir betydelig mer baktung. Alltid ting mam kan gjøre for å optimalisere litt. Jolla er i grunn noe dritt, men kjekt å ha med seg, hehe. God sommer til deg med :)

Link to post
Share on other sites

Takk for det sap. :smiley: Skuta er blank og fin den. Far liker å gå å stelle pusle sånn dann og vann.

Men noen merker og småting blir det jo etter 23 sesonger.

 

Enig med deg Jori, at jolla ofte er litt i veien. Kjekk lell om man skal på butikken eller får unga på besøk.

Løsningen med å kunne trekke jolla lenger inn på badeplattingen ved gange er smart :thumbsup:

 

Legger ut et bilde av vinsjen under benken der akterut, etter et ønske ifra en annen Riviera eier :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...