Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)

SoBo

Recommended Posts

Skrudde løs benken ute i dag for å komme til kjøleaggregatet til kjøleboksen.

8578524700_69ba14ec88_z.jpg

Kjøleaggregatet ble demontert til fordel for et nytt isotherm agg.

Ble litt overasket da jeg så at det gamle brukte 6 amp

mer enn det nye.

8578524050_49aa333988_z.jpg

Fordamper på plass.

8578523294_069a5b12d5_z.jpg

Kompressor, fordamper rør og kabler på plass.

Så var det bare å få benken buksert tilbake og skru den fast før "prøvekjøring"

8578522712_d894f7ed0d_z.jpg

FF...

• 2 uker senere...

Etter en uke i fjellet har det blitt litt arbeider i båten igjen.

Har fuget mellom baugspydet og dekket. Demontert gamle kjølevanninntak og

montert nye.( kun skroggjennomføringene montert så langt)

Byttet ut bryterpanelet til trimplan med nytt.

8613177341_4d4907a845_z.jpg

Det gamle panelet var nesten umulig å betjene med sine "gummigele" knapper.

Nytt panel fra Bennet ble innkjøpt.

8614284390_56ab89fb46_z.jpg

Ledninger montert og stripset opp.

8613175551_d7207b078d_z.jpg

Ferdig fiks.

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)

Da var prosjekt kjølevannsinntak ferdig. Skroggjennomføringene er av 316 mens ventilene er i kompositt (plast). Var litt i tvil hva som skulle brukes som tettemiddel på gjengene. Sjekket med den lokale rørleggeren

og han anbefalte hamp og pakksalve, så slik ble det. På gjennomføringen mot skroget ble det brukt

polyuretan-tetting.

8615748119_ba161446f5_z.jpg

8616855732_6af1611736_z.jpg

Motorene ser sånn tilsynelatende bra ut men litt små rust er det etter 22 år i tjeneste. Mest på motorfestene og litt på girkassene.

8616854712_0fc393a463_z.jpg

8615750215_0c9673db77_z.jpg

For å "pynte" på dette, pusset jeg de rusta områdene med stålbørste. Avfettet og hadde på

brunox rustomformer. Til slutt kommer jeg til å male emaljelakk i pentagrønn på stedene.

8616852742_061cccf034_z.jpg

FF...

• 2 uker senere...

Da har de små grønne fått ny olje og filtere.

Kjørte lunk på motorene og brukte en slik oljesugepumpe kjøpt på jula (http://www.jula.no/oljeskiftpumpe-12v-619280) som jeg koblet direkte på peilepinnerøret. Måtte bare modde med litt større slange. Funket utmerket. Fikk også malt over disse stedene jeg

hadde behandlet med brunox på motorene tidligere.

En liten liste med filteralternativer:

Ojefilter: Volvo-847742, Fram-PH3545, WIX-51798, AC-DELCO- PF1056 (PF1575, PF2203),

FLEETGUARD-HF7569 (LF3328, LF3547)

Dieselfilter: Volvo-241672, WIX-33358, Fram-P4102 (P7513), AC-DELCO-TP1067 (TP1227)

FLEETGUARD- FF5018 (FF5018J, FF5052, FF5052J)

Åndefilter (Veivhusvent): Volvo-876069

Luftfilter: Volvo-876185, ALCO-MD-9448

For å nevne noen.

Da har jeg omsider fåt (og montert) riktig baugstige. Bestilte stige med fire trinn for peke. Fikk først stige med tre trinn, men

var merket med riktig delenr. og tekst (for fire trinn) på selve stigen?? (feilmerking)

Den er 1,2 m full lengde og passer bra skulle jeg mene.

bilde

bilde

Har fått polert og lagt på wax sealer på skroget i dag. Brukte International sine nano produkter.

Kan også anbefale international sin gelcoat cleaner mot gul gelcoat i vannlinjen ( og andre gjenstridige flekker) http://www.jula.no/rengjoringsmiddel-gelcoat-cleaner-500ml-550181

Den ble blank jeg syntes jeg. Så får vi se om det varer.

bilde

bilde

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :smiley:

Den trebåten bakider ja. den har slått rot. Triste greier det der, flott snekke med tett hytte

og mye utstyr.

Artig at folk liker å titte på tråden og eventuelt ha nytte av den. Liker selv slike prosjekttråder

av forskjellig valør :smiley:

Har fått av resten av burkaen og fortsatt med polering waxing av "toppen" i dag.

Satt på kalesja i dag. Er ikke fornøyd med den fremre delen, virker som den har

krympet. ( er en kamp å få på "knappene") :nonod:

Da blir det å sette sine bein i en symaskin i morgen for å modde kalesjen over vindskjermen.

Hadde heldigvis noe kalesjestoff fra tidligere prosjekter, manglet bare kantbånd.

Må også legge til at fruen har gjort en kjempejobb i dag med vask av rederkabin, bad

og salong/pantry avdeling i dag

Er også en annen fordel å ha fruen om bord, da blir det pause med mat og kaffe :yesnod:

FF.....

Har allerede modifisert den (i bredden), sydd inn en kile ( passer jo nesten ikke på en eneste tapp)

I motvind og godt driv spretter kalesjen opp ved vindskjermen, så noe må gjøres.

Ser at disse tappene til å feste kalesja i på vindskjermen er mer eller mindre løse.

I mine øyne er dette et tegn på at kalesja er for stram.

Da har kalesjen fått en runde under "tråklemaskinen". Har også montert nye kalesjefester foran på

vindskjermen.

Kalesjen slik den så ut:

Her BB hjørne. Umulig å få glidelåsen helt ned.

bilde

SS hjørne, hvor jeg hadde flyttet glidelåsen en smule tidligere. Man ser at "klaffen ikke lenger rekker helt over.

bilde

Her en kile omtrent midt på ( sydd på i fjord høst)

bilde

Glidelåsen på BB side ble sprettet opp et stykke for så få ny "plassering" ( har breddet kalesjen i front over vindskjermen totalt med ca 8-10 cm)

bilde

Her påsydd igjen.

bilde

Med disse endringene ville som nevnt "klaffene" over glidelåsene" ikke lenger dekke hele.

Lage nye klaffer og sydde på ( måtte også skjøte inn en bit med kantbånd) .Her er BB side.

bilde

Har også satt på nye kalesjefester med vrider, i håp om at kalesjen ikke skal sprette opp i fart.

bilde

FF....

Nå også som salmaker. Ikke dårlig!!! :thumbsup: Miss Bianca blir nok fornøyd nå....

He he, håper da det. :smiley:

Litt sånn småpusling i dag.

Byttet veivhusfilter, nye sinkanoder på akslene og flapsa. Kjøpt olje til girkassene.

Har også montert noen små LED pucker i targaen. Disse skal det fjernkontroll på ( av/på og dimming)

Med dårlig mobilkamera:

bilde

FF...

Jeg har gjort som deg og kjøpt led i løpende meter på eBay! Hva slags led har du brukt her? Bygger de mye bak plata? Og hvor har du evt kjøpt disse? Takk takk!

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hva slags led har du brukt her?

Disse minidownlightsen bygger så å si ingenting bak plata. Kjøpte et slikt kit på Jula.

http://www.jula.no/minidownlights-10-pakning-402287

Disse kommer med ferdige kabler og plugger. Satte dette + de ørsmå kretskorta bak på

downlightsen inn med syrefri vaselin. Da blir de liksom litt mer motstandsdyktig mot det maritime miljøet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...