Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

 

 

Hakket før jeg hiver meg i bilen og kjører til Bamble for å lære litt av dine glassfiber kunstner! Respekt!

 

Jeg er bare en enkel sjel født av fattige foreldre som ikke greier å holde fingra unna ting og tang.

Lærer etter "prøve" og "feile" metoden. :yesnod: Men takk uansett og du er hjertelig velkommen

Link to post
Share on other sites

 

 

Som ny!! Ser veldig flott ut

 

Takk for det. Ble også mye penere uten davitene. Teakristene på badeplattformen ser bra ut og er på

en måte tidsriktig på båten. Problemet med disse ristene er at de går opp i "liminga" ( med fare for å tråkke gjennom) når de blir såpass gamle, så noe må gjøres. Får gruble litt på løsninger :confused::smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

Problemet med disse ristene er at de går opp i "liminga" ( med fare for å tråkke gjennom) når de blir såpass gamle, så noe må gjøres. Får gruble litt på løsninger :confused::smiley:

Da limer du på nytt med epoxy.

Bor opp et passende hull i hvert "kryss" fra baksiden. Bor bare gjennom den øverste teakstaven. Fyll opp ei sprøyte med epoxy og press inn lim til du ser det pipler ut på sidene. Legg på vekter eller sett i spenn på annen måte hvis stavene spriker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

 

Da limer du på nytt med epoxy.

 

Ja det er en god mulighet, har brukt mye epoxy i tidligere (båt)prosjekter.

Det snurrer noen ideer rundt oppi hodet, for planen er å gjøre noen småendringer

med plattingen bak der. (forresten meget flott den plattingen du laget til gamle Escada

 

 

 

PS! Husk å sette på sikringen til ankeret før du skal på tur. :smiley:

 

Takk for tips :smiley: Forklaringen/unnskyldningen for at den ikke er huka på er:

Hadde jolla hengene i davitene bak der og da ble det alt for tungvint å krabbe

under hver gang jeg skulle opp og ned med ankeret.

Men nå blir alt enklere.

Link to post
Share on other sites

 

Det snurrer noen ideer rundt oppi hodet, for planen er å gjøre noen småendringer

med plattingen bak der. (forresten meget flott den plattingen du laget til gamle Escada

 

Med de talenter du utviser på GRP arbeider bør du ikke være redd for å gå på en tilsvarende jobb som den jeg gjorde på gml. Escada. Du trenger et temperert sted å jobbe, og god tid. Sjøl brukte jeg vel innpå hele vinteren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I det gedigne badet henger et meget "flott" lysarmatur. :nonod:

Noe måtte gjøres. (plasten sprukket og veldig gammelmodig)

 

 

bilde

 

Er faktisk innebygget inverter i armaturen, men kun beregnet for barbermaskin.

Har trekt en ny kabel (stikker ut oppe til høyre for armaturen). som skal kobles opp

mot 230V anlegget ombord.

 

Her en planke av iroko og en teaklist.

 

bilde

 

Freste et spor i iroko planken og "la i" en stripe av teak og en tynn stripe eik.

 

bilde

 

Så var det å lage hull for bryter og 230V kontakt.

Så lakking med pussing mellom strøka.

 

bilde

 

På baksiden skal det monteres tre ledstriper.

 

bilde

 

Med andre ord: Det skal bli en lyslist over speilet, med 230V kontakt i.

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Da er lyslista kommet på plass i båten. Valgte å male den hvit på baksiden for å reflektere lyset

bedre.

 

bilde

 

Inn og opp over speil.

Bryter til lys ved døra og 230V kontakt i motsatt ende.

 

bilde

 

Ferdig :smiley:

 

bilde

 

Dette er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er så der.

 

FF.....

Link to post
Share on other sites

Stadig noe småplukk.

Har to slike nøkkelbrytere i strøm panelet, som styrer hovedstrømsbrytere for start og forbruk.

Den ene nøkkelbryteren start har jukset litt og til slutt ikkeno liv. (kunne slå av igjen bryteren men altså ikke på)

Dette medførte at jeg måtte ned i "lasterommet" for å slå på bryter til start. Meget tungvint.

 

Disse styrer:

 

bilde

 

Disse:

 

bilde

 

Hadde to toveis fjærbelastede brytere liggende. Disse ble montert i stede, så nå

slipper jeg å smyge meg ned i "lasterommet"

Må finne på noe å dekke halvmåne hulla på siden av bryterne med.

 

bilde

 

Byttet også ut den ene taklampa i fremkabin. (gml. hadde LED pære i seg og ny er en LED lampe)

Bildene er tatt uten blitz.

 

bilde

 

bilde

 

 

Fra måneskinn til lys

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var båten kommet på land . Vi har ca. 60 døgn ombord og en driftstid på ca. 120 timer. Litt vemodig egentlig,

men slutt på småprosjektene blir det ikke.

 

Hiver ut noen "før" og "etter" bilder.

 

Før sjøsetting:

 

bilde

 

Etter opptak. Skroget er ikke polert i løpet av sesongen. Heller ikke spylt/vasket her.

Syntes den fortsatt er passe blank og fin,men det som er over fenderlista har fått både

polish og voks underveis.

 

bilde

 

Her hvor mange "knuter" damen presterte rett etter uttak:

 

 

bilde

 

Her få strakser før opptak ( kjørte samme strekning/sted begge ganger. Med tom båt, ikke vann etc.)

Ikke så aller mange knoper har blitt borte i løpet sommeren. Hun har heller kjørt på seg litt fart :giggle:

 

bilde

 

FF....

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Ser nesten ut som damen er klar for ny sessong alt. :yesnod:

 

Aaa ikke helt. Har i dag demontert "skruen", aksel og hele stasen.

Måtte ty til "gladvold" for å få demotert greiene.

 

 

bilde

Har hatt litt synging i "drivverket" på BB motor, og det er ikke rart

.Det var jo lakrisstrimler i cutlaslageret.

 

bilde

 

Pålemarken hadde også forsynt seg av akselen, så her

må jeg nok bestille en ny en. ( gravrusta her er i kanten eller rett på innsiden

av pakkboksen før klemflensen)

 

bilde

 

Da blir det: ny 11/2 aksel og nye cutlaslager + nye talgpakninger til pakkboksen.

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Har du noe bilde av hvordan hovedstrøm kobles ? Er det en BEP sak ?

 

Skal montere noe som kan kobles fra styreposisjon så jeg slipper å koble manuellt i motor rommet.

Har tenkt på et par start solenoider som tåler nok strøm.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ingen bilder av hvordan dette er koblet opp, men det er en stor bryter som blir

slått på av en solenoid styrt fra panelet inne.

Dette er originalt på disse båtene. Dette er ikke BEP. (BEP er bra greier, men det finnes også andre alternativer. Må huske på at det går mye strøm igjennom bryteren i det du vrir på nøkkelen)

Står litt om slike brytere her (Bryteren i båten vår er lik den på bilde i #6)

https://baatplassen.no/i/topic/101204-hvilken-type-hovedbryter-til-startmotor-paa-fairline-targa-43/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...