Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

 

 

Synes vel 5 knop var stor forskjell.

 

5 knop var vel å ta i, men litt under 4 er vel nærmere.

Jeg målte med lite diesel, ikke vann og forøvrig tom båt.

Ferielastet hadde jeg 30- 30,5 knop.Det var med ribb m.påhengs

i davitene, godt med diesel og vann.

Jeg har forøvrig litt "lette" propeller. Gjør rundt 2900 rpm på full pupp.(skal være 2800)

Har ikke tenkt å gjøre noe med dette da jeg ikke kjører full pine mer enn i korte perioder (for å blåse sot)

Har i tillegg en motor som da går forholdsvis "lett" hele tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Båten er satt inn med vaselinolje og "teltet" er kommet på for vinteren.

Men arbeidsledig blir man ikke.

Skrudd ut stevnlager/pakkboks og styresylinderen.

 

Her er gjennomføringa og sylinderen.

 

bilde

 

Inne i gjennomføringa sitter pakkboksen med talgringer (fire stk) og et cutlesslager.

Først på talgringene og en plastring(for smøring ( får vannsmøring via et rør/slange koblet til oljekjølere for girkassene)) ut, så må man huske på Z-skruen før man banker ut lageret.

 

bilde

 

Talgpakninger (ja mangler en), plastring for smøring og lager.

 

bilde

 

Hadde lest at sitronsyre skulle være bra for å gjøre reint messingdelene.

Pulverform kjøpt i matbutikken, rørt ut i vann.

 

bilde

 

Resultat etter et nattaover bad.

 

bilde

 

Fant ut at det "svettet"

en del olje ut av styresylinderen.

Demonterte og byttet det som var av o-ringer, så da får vi X-fingre

at det nå er tett.

Mange biter i denne saken.

 

bilde

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig sansen for kombinasjonen din av ulike materialer, og jeg har lyst å benytte meg av denne muligheten på et prosjekt som ligger i tankebanken her hos meg. Dette er selvfølgelig noe du har patentert :giggle: , men jeg vil allikevel be om tillatelse til å kopiere deg, hvis jeg får det til! :pray:

bilde

Link to post
Share on other sites

 

 

men jeg vil allikevel be om tillatelse til å kopiere deg, hvis jeg får det til! :pray:

 

Kjør igang, gleder meg og venter i spenning allerede :yesnod:

Klart du får det til :thumbsup:

 

(Forresten jeg lakka ca 10 strøk med blank oljelakk.Vannslipa med

600 papir imellom strøka)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat





PS! Husk å sette på sikringen til ankeret før du skal på tur. :smiley:


Takk for tips :smiley: Forklaringen/unnskyldningen for at den ikke er huka på er:

Hadde jolla hengene i davitene bak der og da ble det alt for tungvint å krabbe

under hver gang jeg skulle opp og ned med ankeret.

Men nå blir alt enklere.

Hei.
Kjempeflott båt og samme gjelder arbeidet. Jeg har fått mange ideer her :wink:

Jeg har en kamerat som kjørte fra Grimstad til innløpet av Nidelva ved Arendal i sommer. Der var det bom stopp.

Båten hadde hoppet og rykket litt underveis...og da trodde han at det var motorhavari på gang. Da han sjekket nærmere oppdaget han at dreggen var ute. Han dro opp et passelig deformert skålanker :diving:

Det viser at alt som kan skje, skjer. Nå blir han bare kalt for dreggraceren :smiley: Han hadde glemt å sikre ankeret.

Link to post
Share on other sites

He he. Så sant så sant dette med ankeret. Har selv (dårlig)erfaring med dette.

Nå er Daviterne vekk. har også demontert anker og ankerulla derbak.

Det er planer om en liten ombygging derbak med plassering av jolla litt annerledes.

Så da blir det letter å sikre ankeret håper jeg :giggle:

Link to post
Share on other sites

Styresylinderen på plass. For en grisejobb, med flushing gjennom sylinderen og lufting på rattpumpa.

Dette er et trykksatt system (25-30 psi) med påfylling i eget tank.

Har også byttet bryterene til styring av hovedstrømsbrytere tilbake nøkkelbrytere, etter denne (som jeg må si meg helt enig i)

 

Er du sikker på om du vil ha den type bryter på strømmen din? Hva skjer om noen uforvarende kommer borti under motorgange?

 

(Jeg har mange flere slike nøkkelbrytere på lager dersom det skulle være av interesse. De er NO og Gir kontakt bare når man vrir til høyre eller venstre. Fjerbelastet tilbake til rett opp stilling)

 

Styresylinder på plass igjen.

 

bilde

 

Her er beholder med olje til styreanlegget, med eget manometer og sjåglass for oljenivå.

Mange slanger, rør og fittings baki her. Mange muligheter for lekkasje, greit å følge litt med nå og da.

 

bilde

 

Brytere og hjemmemekka plastringer.

 

bilde

 

På plass i panelet.

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Gråvær og kalt ute, mor sitter og koser seg med strikketøyet. Jeg fikk det for meg at jeg måtte gjøre om/lage ny(e) del til

kalesjen. Har sydd om og forandret på denne delen over vindskjermen. Dette var jeg ikke helt fornøyd med i tillegg til at

disse plastvinduene var stygge etter sol,vann og kjemikalier.

 

Ingredienser:

 

bilde

 

Så var det å overføre "data" fra den gamle kalesjen til den nye duken.

 

bilde

 

Her er det meste tegnet inn:

 

bilde

 

Saken er at plastvinduene skal syes inn på baksiden og av erfaring venter jeg med å kutte ut åpningene til vinduene.(dette fordi stoffet da blir "ustabilt og har lett for å "dra " seg)

Må derfor overføre strekene også til vranga av duken. Snitter små åpninger nær hjørnene av vindusåpningene, langs streken. Da har jeg peiling på hvor jeg er når jeg snur duken.

 

 

bilde

 

Duken ble snudd og nye streker tegnet. La så på en slik dobbelsidig tape som skal lime vinduet til duken og samtidig

virke som en "pakning" når man syr over. Kuttet ut en bit plastvindu og limet på.

Dobbeltsikrer med gaffatape , for å holde alt stødig. Det skal syes med stoffet opp og vinduet ned.

Alt finklippes til slutt.

 

bilde

 

 

 

FF.....

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Ser flott ut!!! Både nytt og gammelt. :-).

Takk takk :smiley:

 

 

 

 

Må innrømme at det er her jeg har hentet ut ideen til hvordan jeg skal sy inn vinduer :thumbsup:, Selv har jeg stekket opp sømmer i den gamle kalesjen og klipper deretter helt like biter og syr dem sammen med like sømmer. :smiley:

 

Det er lurt å sy i vinduer, glidelåser , borrelåser etc. inn før man syr de store delene sammen.

 

Har sjøl vert en tur i (sy)stua og kost meg litt i dag også.

Har satt i resten av vinduene og sydd dem inn.

 

bilde

 

Når vinduene er ferdig sydd inn(med doble sømmer), slisset jeg ut stoffet etter strekene med en skarp saks.

 

bilde

 

Så langt alt vel.

 

bilde

 

Nederst på kalesjen (mot vindskjermen) syr jeg på en ny remse. Altså ifra vinduet og ned.

Den er sydd på innsiden av kalesjeduken slik at plastvinduet kommer imellom.

Denne remsen har to funksjoner: Den ene er som rein forsterking der "maljene" til kalesjeknappesystemet kommer.

Den andre er å sørge for at vann som måtte lekke inn vinduet, renner imellom disse lagene med duk og ut ved vindskjermen.

 

bilde

 

Har også fått satt inn en glidelås ( det som er kjekt her er at glidelåssystem fåes som metervare.Kan vel og merke bare brukes der det ikke skal være delbart) og ene delen av borrelåsen.

Glidelåsen er sydd med tre sømmer. En skjult og to synlige.

På utsiden over glidelåsen skal det også syes på en "klaff"

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, SoBo!

Du imponerer igjen med den symaskinen din! For en tid siden skulle jeg sy noen gardiner, og hentet frem en nesten ubrukt symaskin(sikkert 25 år gammel). Før jeg hadde sydd en centimeter smalt og gnistret det, og jeg ga opp hele maskinen. Men så skulle jeg absolutt sydd nye sømmer i kalesjen, for de har begynt å gå i oppløsning. Har du noen ide hva det vil koste meg hvis jeg leverer hele stasen inn til en skredder? Jeg vil jo tror at det er "easy-peasy" for en proff. En annen vesentlig ting er kvaliteten på sømmen. Hvilken type søm bruker du, og kan jeg gå ut fra at hvilken som helst skredder vet hva som er best? Hvis det er så kostbart at jeg like godt kan kjøpe ny maskin og gjøre det selv, ser jeg ikke bort fra at det er en god løsning.

Jeg er veldig fornøyd med kalesjen, stram og fin, og ikke minst tett.

Jeg håper du tar deg bryet med å svare meg, på forhånd takk!

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen priser på hva slikt koster. Dersom du leverer kalesjen inn til en som driver med rep. av kalesjer blir det brukt rett type tråd

skulle jeg formode. Det vanlige er å bruke en tråd som trutner (bomull ytterst og polyester kjerne) Selv bruker jeg en slik tråd som jeg kjøpte av et kalesjeverksted

for noen år siden. Dette er en stor snelle med mange,mange hunde meter tråd. ( sydde kalesje til en Fjord 27 ac for en del år siden, da gikk det med ca 1100 m tråd :yesnod: )

Kjøpte selv en Singer heavy duty symaskin for et par år siden. Dette er en kraftig og enkel maskin, ikke så dyr den (ca 2000,-) Problemet er åpningen inn i

maskinen når du skal ha med deg alt stoffet inni der.

Kan nok hende det er billigst å levere kalesjen til en proff ja. Dog er kjekt å ha en symaskin tilgjengelig synes jeg.

http://www.hovedsmann.no/products/sytrad-nr-36-bomullpolyester - http://www.symaskiner.no/singer-symaskiner/singer-symaskin-heavy-duty-4411

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, SoBo!

Jeg snakket nettopp med en lokal skredder som har sydd mange kalesjer og er anbefalt av andre. Det kan koste meg et par tusen kroner å la ham gjøre jobben, og da er jeg redd det blir med det.

Klart det hadde vært greit å ha en symaskin her, men på den annen side ble den gamle brukt noen få timer på 25 år.

Link to post
Share on other sites

 

 

Meget bra tråd Sobo :smiley:

 

Takk for det :smiley: og det samme til deg og din tråd nimba. Så lenge jeg synes det er gøy pusler jeg i vei jeg.

 

Har hatt en økt i systua i dag også. Satt i noen flere glidelåser laget to klaffer som skal være over disse låsene.

Sprettet opp og tatt ut den delen som skal byttes ut. Sydd inn den nye delen to ganger (var ikke fornøyd den første gangen)

Gjenstår å sy over flere ganger (skal være tredoble sømmer) og en del småpirk rundt glidelåser etc.

 

Her godt i gang med i sprette opp det gamle stykket.

 

bilde

 

Etter at den gamle delen var løs, var det overføring av "findata" til den nye delen før den skulle syes inn.

 

bilde

Her er den nye delen på plass for annen gang. Klaffene på to av glidelåsene ser vi og.

 

bilde

 

Et bilde til av ene klaffen med borrelås. Planen er også å montere en trykknapp nederst klaffen.

 

bilde

 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Har vært en ettermiddag/kveldstur i systua i dag også. Endelig ferdig med å sy inn den nye delen, med både synlige og ikke synlige sømmer.

Både glidelåser, borrelåser og klaffer på plass. I morgen blir det å sy på kantbånd. Skal også bytte plastvinduene på "bakvinduene" i kalesjen.

 

Ikke bare bare å være skredder med liten symaskin og mengder med kalesje som skal inn i mellom. En tålmodighetsprøve kan man si.

 

bilde

 

Det hjelper seg. Blir spennende å prøve på båten, men det er lenge til det :sad:

 

bilde

 

FF....

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...