Jump to content

NordWest konkurs


Skibsplast500

Recommended Posts

Nå er hele konkursboet solgt. Najad har ikke utgjort stor del av verdien om man skal se på solgte enheter siste år. Konkursforvalter har ikke spesifisert annet enn at avtalen fra januar om IP rettigheter anses som gyldig.

 

Har man litt kjennskap til IP rett skal man være ganske risikovillig om man setter i gang produksjon av et produkt man ikke vet man har rett til. Det finnes mange svært interessante aksjoner å foreta om noen bryter ens IP rettigheter, og det kan både bli store erstatninger og litt vanskelig for kunder som kjøper ulovlig produserte produkter. Er retten i tvil om hvem som har rett på hva kan situasjonen fryses til endelig avklaring.

 

Det var en sak om dette i Norge for noen år siden der noen tok avstøp av en Windy Scirocco. Det ble dyrt for kopisten

 

Og den som eier retten til produktene er jo ikke avhengig av de gamle formene eller produksjonslokalene for å starte opp igjen. Har man kapital kan man jo i prinsippet produsere båter de fleste steder.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"– Benny Martinsson, som har ritat och konstruerat alla Nord Westbåtar, har så kallad immaterialrätt till Nord Westbåtarna. När det gäller Najadbåtarna så har de flera olika utländska konstruktörer plus att Benny äger design- och konstruktionsrätten till den utveckling som gjorts efter att Nord West köpte Najads konkursbo 2011."

 

For noe surr.

De klarer ikke engang å gå konkurs på en ordentlig måte.

Link to post
Share on other sites

skjøner ikke helt hvorfor gamle 80mod nord west båter på finn.no er så høyt priset.. fra rundt 500k og oppover for nord west 900.

 

Markedet bestemmer. Dette er gode sjøbåter som er bygget på Haramsøya utenfor Ålesund. Og det har vel kundene funnet ut. På 90 tallet ble former/lisenser solgt til Sverige.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ringer man NordWest nå kommer man til Gillholms marina.

 

Gillholm har ikke sendt ut noen pressemeldinger, ingen kundeinfo. Men konkursforvalteren har sendt ut info om at konkursboet er solgt.

 

Er glad vi har andre erfarne marinaer å støtte oss til. NordWest og Ringens Varv i Marstrand har jobbet tett sammen i mange år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi skal lige huske, at konkursboet også tæller Najad. Disse IP-rettigheder kan Benny jo dårligt gøre krav på.

I det øyeblikk judel/vrolijk har fått betalt for arbeidet sitt, tilhører rettighetene Najad.

 

 

 

"– Benny Martinsson, som har ritat och konstruerat alla Nord Westbåtar, har så kallad immaterialrätt till Nord Westbåtarna.

Ikke så lenge han var ansatt i bedriften og dette var en del av jobben hans.

Link to post
Share on other sites

Noe nytt om den hemmelige investoren?

 

Noen på bryggekrakken her i området spekulerte litt i en velstående norrbagg med interesser i et norskt båtmerke og forbindelser til Gillholms...

Men vil han i så fall tape enda mer penger?

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hørt noe. Jeg tror Hegnar har nok med tapene i Windy :smiley: Gillholm sa i avisen at partneren er eiendomsinvestor

 

Jeg er mer og mer i tvil om dette kommer i gang igjen. Dette tar for lang tid, og de nye eierne virker ikke som om de har peil på båtbygging. De trenger arbeidskapital for oppstart også, og av Gillholms regnskaper ser det ikke akkurat ut som om han har mest av det, for å si det litt pent.. En annen interessant observasjon fra regnskapene er at Swedbank er banken til Gillholm. Det var også banken til NordWest. Hvor mange sider av bordet sitter de på her tro?

 

Men jeg lar meg fortsatt overraske positivt :yesnod: Men etter å ha småpusla litt i næringslivet selv kjenner man jo lusa på gangen :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok mye planer under bordet, ja.

Som du sa tidligere; noen har nok planer.

 

Jeg stusset på det samme ang Hegnar om han ville risikere enda mer tap.

På en annen side ville kanskje Windy fått et løft for de som satt trøflene i halsen når de gikk østover med produksjonen...

 

NW er jo så godt ansett og virker å være savnet selv om de selger dyre båter. Benny himself er vel en stor grunn til det.

Hva er NW uten Benny?

 

Håper jeg og.

Den som lever får se :-)

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har fået så mange positive reaktioner på vores båd i år. Det er tydeligt at mærket er i høj kurs blandt bådfolk. Jeg vælger at tro, at "Benny-bådene" bliver samlerobjekter hvis der ikke bliver bygget flere af dem. Jeg vil i hvert fald passe ekstra godt på vores i troen på at det er et collectors item :-)

Link to post
Share on other sites

Er nok mye planer under bordet, ja.

 

NW er jo så godt ansett og virker å være savnet selv om de selger dyre båter. Benny himself er vel en stor grunn til det.

Hva er NW uten Benny?

Håper jeg og.

SAP -from my iPad )

I Nord Europa er nok NordWest og Najad av de sterkere merkevarene innenfor høy kalitetsbåter. Kundegruppen er nok et par hakk mer engasjerte, lojale og interesserte enn mange andre merkers

 

Merkene kan godt overleve uten Benny, men merkene må bygges på det de er i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2274812-najad-och-nord-west-kan-bli-tva-bolag

 

Jeg har tenkt en god stund at planen er å selge båtproduksjonen til høyest mulig pris og beholde eiendommene for utleie til denne båtproduksjonen. Vedder ikke båten min på det :smiley: men det blir interessant å se.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...