Jump to content

OpenCPN 3.2.0 Gratis kartplotterprogram utgitt februar 2013


Seastar

Recommended Posts

Har eg oversett link til det oppgraderte programmet? Eg har meget eldre versjon ombord, så eg tenkte ned i båten å henta laptopen og forsøke installere sjølv... eg er livredd data... isj... men svogern har fått nok tlf føler eg.... :smiley:

 

Hei Sæbø :sailing:

 

Nei, du er ikke livredd data :pray::wink::thumbsup: ......., dette går så fint så, - og så lærer man jo alltids noe nytt hele tiden hvis man bare hiver seg igang!

 

Og her på forumet er det så mange hjelpsomme folk hele tiden, slik at det nok er mulig å få assistanse også, - og husk, det er ikke noe som heter "dumme spørsmål" når det gjelder "data"-relaterte problemstillinger! :wink::thumbsup:

 

Det er riktig som Bjørn Løvjomås nevner, og det er link også i innlegg nr 1, - men en god ting kan jo ikke nevnes for ofte, - så her er en direktelink for nedlasting av OpenCPN 3.2.0 for de forskjellige OS: http://opencpn.org/ocpn/download

 

Lykke til! :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Det har lenge vært mulig å lage en "Portable OpenCPN" - utgave, som kan kjøres direkte fra en USB-minnepinne.

 

Da har man jo muligheten til å lage seg en sikkerhets-backup, som det bare er å sette inn i en hvilken som helst Win-pc, for på den måten å kunne kjøre navigasjons-programmet direkte fra minnepinnen!:-)

 

Her er en instruksjonsvideo for fremgangsmåten, laget av Terry (yachtvalhalla), - en ivrig båtmann, seiler og OpenCPN patriot:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/portable-ocpn-crash-on-exit-99382.html#post1185597

 

Jeg har nå laget "en haug" med denne komplette program-løsningen på enkle USB pinner, som jeg i forskjellige anledninger fremover har tenkt å overraske "nye" båt kamerater med.

 

Da vil de som ikke har kart-plotter fra før av, få en enkel inngangsport / start til å benytte OpenCPN 3.2.0 til navigasjon fremover sesongen 2013.

 

Dette kan bli moro, - Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke Navigatrix distroen du har laget ?

Dette er en smart distro med alt man trenger for navigering (opencpn, grib etc) inkl. acfax som tar i mot kart over kortbølge. Dessuten alt man trenger for å bo ombord, firefox, skype, email, etc.

 

En eee bruker noen få watt strøm, 10" skjerm, SSD disk kortleser og da har man en fullgod navigasjonsløsning. Ikke verdens beste løsning, men fullt ut tilstrekkelig.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å kjøre open cpn på en tablet / laptop med win RT?

 

Hei!

 

A)

Har ikke erfaring med Win RT.

 

Men la merke til denne artikkelen http://www.dinside.no/913401/har-mistet-all-tro-paa-windows-rt på Dinside Data igår.

 

Her et lite utdrag:

DinSide Det ser ut som Windows 8, og oppfører seg likt - helt til du prøver å installere et helt vanlig Windows-program. Da vil du få en feilmelding som sier at programmet ikke er støttet.

 

Det er nettopp dette som gjør Windows RT til en forvirrende opplevelse for mange, og som kanskje er hovedgrunnen til at salget av nettbrett og hybrider basert på RT selger svært dårlig.

 

 

 

B)

Den versjonen av OpenCPN som jeg holder meg til er for vanlige fullverdige Windows OS, og likedan den portable versjonen som jeg nevnte i et innlegg over her, - og som kjøres fra USB-minnepinne, - er da følgelig også beregnet på å kjøre på vanlige Windows-OS pc'er.

 

Har som sagt ikke prøvd på noe annet jeg.........!

 

God helg! :sailing::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å kjøre open cpn på en tablet / laptop med win RT?

Som Seastar er inne på kan man ikke installere vanlige Windows-programmer på Win RT. Kun spesialskrevne "apps" kan installeres på RT-versjonen.

 

Bakgrunnen for dette er at RT kjører på en annen prosessorarkitektur enn vanlige PCer, og RT er ikke en fullverdig Windowsversjon.

 

Tenk på RT som iOS til en iPad, mens vanlig Win 8 tilsvarer OSX til vanlig Mac. RT og IOS er for nettbrett. Win8 og OSX er til en datamaskin.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

Hei,

..........

Blir skipsnavn og kurs etc plottet greit inn på kartet?

mvh Tor

Hei:-)

Jada, - dette fungerer meget bra, og er enkelt å sette opp/konfigurere i OpenCPN.

 

Slik fungerer AIS -visningen i OCPN : http://opencpn.org/ocpn/ais

 

Anbefaler deg å bruke og ikke minst lese hele bruksanvisningen for siste og gjeldende offisielle programversjon, som heter OpenCPN 3.2.0.

 

Den følger med i installasjonen, ved å trykke på "spørsmåltegn"-knappen i verktøylinjen og videre under Hjelp - arkfanen.

 

Eller man finner den på hjemmesiden som en helt ajourført "live wiki" av det som til enhver tid er "dagens" gjeldende versjon/ event.beta-versjon her: http://opencpn.org/ocpn/opencpn_manual

 

Lykke til med bruken av programmet og håper du får mye glede av dette på sjøen fremover sommeren!

 

Ship o'hoi!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg bruker clas olson gps mus, navibe, fungerer utmerket. Men eg sliter med å få inn andre kart. Eg har ei mappe med kart, trur den heiter c93 eller noko slik. Eg bruker de på nRoute. Men eg såg i forrige innlegg korleis eg kan finne bruksanvisning. Skal prøve det først. Har ikkje brukt opencpn til navigering ennå, sidan eg ser det "orginale" kartet mangler mye dybdedata og grunner.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg bruker clas olson gps mus, navibe, fungerer utmerket.

............

Har ikkje brukt opencpn til navigering ennå, sidan eg ser det "orginale" kartet mangler mye dybdedata og grunner.

 

Hei :flag_bp:

Båtfolket har for lengst begynt å røre på seg her på Møre-kysten........, det har vært mye fint vær og en tidlig vår....., herlig!

 

Håper det fortsetter...., det er nemlig veldig mange trivelige "båtfolk" å treffe på her i områdene blant holmer og skjær.

 

Jeg greier jo ikke da å holde igjen med å skryte litt av OpenCPN 3.2.0, til de som forteller om stadige problemer med alt mulig av "gammel og forlengst utdatert Navigasjons-programvare", som de måtte ha på sine laptop'er fra gammelt av.

 

For å gjøre ende på deres "lidelser" så anbefaler jeg alle å få rensket opp og avinstallert alt slikt gammelt "søppel" fra sine maskiner, slik at de kan installere OpenCPN 3.2.0 istedet! :thumbsup::yesnod::smiley:

 

Maskinene som kjører Windows må ha installert Win XP SP3 som minimum eller alt av nyere Win OS selvfølgelig......!

 

De aller fleste av disse "skipperne" blir veldig glad når jeg presiserer at OpenCPN er et GRATIS "Open Source" -utviklet, helt legitimt og lovlig program, -som stadig videreutvikles og er uptodate når det gjelder dagens og fremtidens behov for funksjonalitet!

 

@Sæbø....

Det følger ikke med kart med program-installasjonen, så det du mest sannsynlig referer til er det nye oversikts-bakgrunnskartet som følger med i denne nye versjonen av programmet.

 

I tidligere versjoner var det vanskeligere å orientere seg inn på hvor man var på kloden, for da var det en helt sort bakgrunn med kun en blå- strek markering av de grovt sett hoved kystlinjene av landområdene.

 

 

I bruksanvisningen for programmet står det utførlig om hvilke kartformat som OpenCPN per dato kan lese, og ikke minst hvordan disse enkelt installeres i programmet.

 

Jeg har selv meget god erfaring med de NV-Digital raster kartene som jeg bruker og som i sin tid ble kjøpt hos Nautisk Forlag AS

 

Disse kartpakkene får man idag kjøpt på nettet bl.a. hos Nautisk Fritid Navigasjonsbutikken AS http://nautiskfritid.no/Nettbutikk/Programvare-og-kart-PC/NV.Digital

 

Hvis man har tilgang til andre kartpakker som OpenCPN kan lese, - så kan det selvfølgelig legges inn i programmet så mange kartpakker og alternativer som man ønsker ;-)

 

Anbefaler derfor alle å lese bruksanvisningen for programmet og for egen del og sikkerhet sette seg godt inn i mulighetene for å konfigurere programmet/visningsalternativene slik man selv ønsker det!

 

Lykke til alle sammen med et meget stabilt og robust navigasjonsprogram!

 

Ship o'hoi og ha en riktig god Båt-sommer..... :thumbsup::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaterte til 3.2.0 og nå får jeg digre bokstaver på stedsnavn o.l Hvordan fikser jeg det? Har prøvd litt forskjellig.

 

Trykk knappen med "skiftenøkkelen" - velg så Brukergrensesnitt - deretter "Karttekster" i nedtrekksmenyen for Skrift og velg så den font-størrelsen du ønsker!

 

NB!

Det sier ihvertfall min manual!!! ;-)

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg vet hva problemet var. Jeg hadde CPN oppe når jeg installerte den nye og fikk noen feilmeldinger. Installerte det nå med det gamle nede, og nå fungerer alt perfekt.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Bruker den nye Open .cpn 3.2.0, kanon bra greier, Fantastisk bra AIS, bedre AIS funksjon en Raymarinen oppe på loftet. Men i nattmodus får jeg ikke dempet den øverste " windows " linjen på skjermen, og den blender noe for jævlig under nattseilas, gjør den nesten ubrukelig om natten.. ..

Noen " Knapp " og trykke på der , eller ??

Link to post
Share on other sites

Hei

På OpenCPN originalforumet fant jeg dette innlegget (tråd) av Tore (sinbad7), en utflyttet nordmann (sørlending?) som nå er bosatt i Brazil!

 

Han henviser til nye norske online Kart- muligheter, som det bl.a. kan linkes til via funksjoner i OpenCPN, for bl.a. detaljerte havnekart og ellers hjelpemiddel for planlegging av turer i ukjente farvann.

 

Har ikke fått fulgt opp noe videre selv, men her er innlegget, så kan jo de som er interessert se litt nærmere på mulighetene:

 

 

NEW NORWEGIAN MAPPING SERVICE
Norgeskart has recently published a variety of on-line great mapping services for PC as well as for Android and Iphone based units. See screenshot from my Galaxy 10.1 Tab below.

In addittion to nautical charts,you can have a combination of detailed topo charts in colour or b&w,even with optional sea depth information.

You can select the charts in full screen mode with no disturbing ads or other unwanted objects. The cross-icon in the centre of the screen displays the geographical position in decimal degrees down in the bottom left corner.

Although you are not meant to,it is easy to copy and convert to a living .kap format sea chart using MapCal II and GE2KAP.

Again,another POI link I certainly will include in my Norway POI group in OpenCPN for quick access to detailed info.Something I have already done with GeoGarage as you can read about in the OCPN section GeoGarage access from Opencpn

Tore

 

Direktelink til tråden:

http://www.cruisersforum.com/forums/f121/new-norwegian-mapping-service-102257.html#post1216245

 

 

Skip o'hoi! :sailing:

Seastar

Link to post
Share on other sites

Hei

På OpenCPN originalforumet fant jeg dette innlegget (tråd) av Tore (sinbad7), en utflyttet nordmann (sørlending?) som nå er bosatt i Brazil!

Min far, som er pensjonist og sofaseiler i Brasil :cool: gammal navigatør og båtmann og hyperinteressert i navigasjons duppeditter/programmer.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Geir :sailing:

Verden er ikke stor, gitt!

 

Har jo ved flere anledninger forstått at du er godt inne på dette med båt og alt annet relatert til båt-/ sjølivet! :wink:

Icom'en du for noen år siden hjalp meg med å "fixe", har vært til stor nytte og virker fortsatt fantastisk bra!

 

Jeg har gjennom det offisielle OpenCPN forumet også lagt merke til Tore (sinbad7) opp gjennom årene som en meget seriøs og genuint interessert bidragsyter med synspunkter og forslag til forbedringer i forbindelse med testingen av BETA-utgavene av OpenCPN og alle disse kjekke plugins til spesielle behov og utvidelser av funksjonene i programmet:

Hils han så mye fra meg :yesnod::thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...