Jump to content

OpenCPN 3.2.0 Gratis kartplotterprogram utgitt februar 2013


Seastar

Recommended Posts

Det virker ikke helt som det er lagt ut her.

CM93 kartene er tiltenkt bruk i ECDIS. Disse er ikke å få kjøpt for noen. Man leier de cellene man trenger på årlig basis. Etter et år slutter de å virke og man må innstallere oppdatert kart. Dette for å sikre at kartene er oppdaterte. Disse kartene er kun laget på bakgrunn av offisielle sjøkart.

Eller de lastes ned ved en chartserver e.l.

Vil man kjøpe C-Map kommer de i formatet NT+, Max e.l. Disse er tilpasset lystbåt og har bakgrunnsinformasjon i tillegg fra andre kilder enn offisielle sjøkart. Disse kartene går ikke ut.

Link to post
Share on other sites

Grei oppsummering dette, LM 9725..... og Mulligan!

 

Vi får håpe på konstruktive tiltak fremover fra de som sitter med virkemidlene, - de respektive myndighetene som på våre vegne (og av våre skattepenger) produserer disse kartdataene..............!

 

Som en avsluttende kommentar fra mitt ståsted:

 

La oss fortsatt arbeide konstruktivt for gode løsninger for lystbåtflåten også her på bjerget, - slik som utviklingen har gått og fortsatt går i resten av verden......., myndighetene frigir/produserer gode ENC-kart som er lett tilgjengelig, og som et bidrag først og fremst for sikkerheten til de som ferdes på sjøen på egen kjøl!

 

GOD SOMMER! :sailing: (Titter nok innom igjen her på forumet en gang utpå høsten..... :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei eiaro...

 

Jeg har flere ganger henvist til Nautisk Fritid og/eller direkte til NV.Verlag sine websider, der all tenkelig og ønskelige info finnes.

 

Her er ett eksempel på det du etterspør......, så er det jo bare å undersøke videre for det område / de kartpakker som du er interessert i for nærmere info om hvilke detaljkart o.l som er inkludert for ditt mest interessante område!

 

http://www.nautiskfritid.no/Nettbutikk/Sjoekart/Norske-kart/Baatsportformat/NV.-Verlag-baatsportkart/Oslofjorden-Oslo-til-Krageroe-Kombipakke-T-N01

 

Puuh, - da er det feriemodus! :smiley::thumbsup::sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siden OpenCPN er open source kan du bare sette deg ned og skrive din egen modul som gir deg to skjermer. I prinsippet er det så enkelt, men i praksis litt tyngre. Vanligvis vil man delta i diskusjonene i forkant og hjelpe utviklerne til å lage lure løsninger.

 

Har brukt OpenCPN noen år nå og det er virkelig moro å se hvor fint det utvikler seg. Det kommer stadig nye moduler med fancy funksjoner man trenger eller ikke trenger, men slik er det. Integrert vær ruting står fortsatt på ønskelista, men det kommer, delene finnes allerede.

 

Savner en NV modul for Linux. Siden alle mobiler og brett jo kjører linux kommer det nok snart en slik modul.

Link to post
Share on other sites

Hei Mateco

 

vet du om det går att kjøre enbart radar i ett vindu vid siden av .... ?

 

jeg ønsker ikke overlay vill ha to skjermer istellet !

 

En måte å få til en form for skjermsplitt i to vinduer (eller forskjellige skjermer) er å starte programmet to ganger. Nødvendigvis en del ulemper med å kjøre to programinstanser samtidig, men det virker...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen!

Håper alle har hatt en fin båtsesong...... :sailing:

Den per dato gjeldende offisielle stabile utgivelse OpenCPN 3.2.2 , har fungert meget bra både for meg og alle de andre som jeg vet bruker denne siste versjonen.

 

Når den først er installert og konfigurert slik som den enkelte "skipper" ønsker og har behov for, ja - så gjør denne godt gjennomtestede program utgivelsen fra 8. mai 2013, versjon 3.2.2 av OpenCPN, jobben sin stabilt og uten trøbbel av noe slag! :thumbsup:

 

For nedlasting og mere info gå til hjemmesiden til OpenCPN: http://opencpn.org

 

Jeg har ikke deltatt denne sommeren/høsten i den videre utviklingen/uttestingen av nye BETA stadier av den neste kommende utgaven av programmet, men har sagt til sjefsutvikleren Dave (bdbcat) at jeg kan ta en praktisk "test" på den siste Beta-utgaven versjon 3.3.Build 1006, eller om de får ferdig en enda nyere og forbedret beta, - når jeg nå snart skal på "HurtigruteCruise" tur/retur fra Molde til Bergen.

 

OBS!

Fra en hoved styreposisjon med fast montert "stor" skjerm og OpenCPN, så har jeg god erfaring med muligheten for visning av kartprogrammet på f.eks lyssterke nettbrett ved behov på andre styreposisjoner ombord.

Dette gjøres enkelt ved hjelp av en trådløs ruter og programmet Teamviewer :smiley::yesnod::thumbsup:

 

På denne sjøturen skal jeg også få testet ut og sammenlignet hvordan det virker med en slik sjøkart-app på mitt Samsung Galaxy TAB 2 nettbrett.....!

 

Det kan nemlig være lurt å undersøke flere kartkilder og referanse kartmuligheter bl.a. på online tjenester på nettet, spesielt hvis man skal ferdes for første gang i ukjente farvann.....! :yesnod:

 

Se bare på denne overraskelsen som denne skipperen fikk når han kun stolte på sine nyervervede nye Navionics kart:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f121/lagoon-450-next-life-damaged-in-the-exuma-the-bahamas-98087.html

 

NB!

Kanskje det er medlemmer her på baatplassen som har erfaringer å dele fra slike feilvisninger fra mere hjemmlige trakter også?

 

Skip o'hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Har lubuntu på en bærbar og tenkte å laste ned og prøve ut open cpn. Men finner jo ikke nedlastning noe sted? En plass ble jeg dirigert til en side hvor kredittkortopplysninger skulle registreres.... og andre plasser er det bare tomme linker.

Link to post
Share on other sites

ELDRE?

Nei, men les dette.

Installing OpenCPN

Windows XP SP3/Vista/7/8

Win CE is not supported.
Win 98/ME is supported up to version 2.1.0 From 2.3.0, Windows 98 and Windows ME are no longer supported.
Win 2000 is supported up to version 2.5.0.
Win XP SP 2 or 1 is supported up to version 2.5.0. The support was dropped with beta 2.6.1624.

Old versions of OpenCPN are available on SourceForge.

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et spørsmål - trenger man kjappe saker for å håndtere OpenCPN uten at det blir irriterende tregt?

Vurderer å investere i en eldre toughbook. Da snakker vi om en core duo på rundt 1,6 ghz og kanskje opp mot 1,5gb ram...

 

Har Lubuntu med opencpn siste versjon på en HP compaq nc 2400 centrion 1.2 ghz duo med 1024 ram. Går så det hyler, men uten kart.. vet ikke hvordan det vil gå med kart installert da jeg ikke har funnet kart som går i sammen med opencpn og linux.

 

Men windows er vel stort sett døden for en slik maskin. Lubuntu er forøvrig veldig enkelt og ukomplisert ifht "gamledager" da linux var for spesielt interesserte. Kjører chrome som browser og alt fungerer som ei kule.

 

Med lubuntu kan du installere all vanlig programvare for ubuntu.

Link to post
Share on other sites

Har i flere år brukt opencpn med aldeles strålende resultat. Svært enkelt brukergrensesnitt og den fungere godt også på gamle bærbare og en gammel Asus eebook som jeg skal montere som stasjonær. Kjører godt på XP og Win7. Dere bør studere bloggen, der er det en mengde nyttige diskusjoner og tips, også om kart. det jeg savner ennå er at jeg kan kjøre kurs opp og få teksten i ENC kart riktig presentert.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hallo :)

 

Har et problem med at alle merker og øyer i kartet blir dobbelt. tror det er meningen fordi eg kan stille på hvordan de doble skal ligge i forhold til de andre kartet.. men har lyst å fjerne det. kartet er ikkje dobbelt før eg har zomet inn til alle bøyer og merker kommer fram..

 

håper på rask respons :)

 

 

Fikk du noen gang svar på dette? Har samme problemet...

Link to post
Share on other sites

Godt Nytt År, - ønskes til alle !

 

Hei!

Har ikke fått fulgt noe særlig med på båtforumene i det siste........., men nå begynner vi vel snart de fleste av oss med små og store forberedelser på forskjellige områder til 2014- båtsesongen?

 

Dagens gjeldende og stabile offisielle utgivelse av OpenCPN er versjon 3.2.2, men det er ikke så lenge før en videreutviklet og forbedret utgave vil bli utgitt, - mest sannsynlig blir denne nye offisielle versjonen/utgivelsen kalt OpenCPN 3.4.0 :-)

 

I går kom Dave (bdbcat) med en ny BETA Build 3.3.1303, som kan lastes ned fra http://opencpn.org/ocpn/download , og som er blitt meget stabil og bra i den fortløpende Beta-versjon utviklingen som har vært siden i sommer!

 

Jeg har selv installert denne nyeste beta 3.3.1303 nå idag, og installert den rett frem over den eksisterende tidligere versjon 3.2.2 på flere forskjellige maskiner (OS'er og konfigurasjoner) og er imponert over forbedret ytelse og betydelig raskere respons i programmet, og spesielt har de som har mange tracks, Wpoints, lagrede ruter og layers lagret i programmet sitt noe å glede seg over!

 

Her er det gjort en betydelig innsats bl.a. i å programmere på nytt hele denne Routemanager-modulen!

 

OBS!

Jeg har tenkt å starte en ny tråd når denne nye offisielle versjonen blir utgitt en gang ut på nyåret, men hvis noen har interesse av å teste denne meget bra BETA build versjonen, så er det bare til å hive seg på med eventuelle tilbakemeldinger i denne tråden på det offisielle OpenCPN-forumet :

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-3-3-1303-released-118196.html

 

 

Pinkvin:

Mest sannsynlig er det nok dine kartfiler/kartkatalogen din som på en eller annen måte er blitt korrupt/skadet under tidligere installasjon/kopiering eller lignende uheldige omstendigeter.

 

Anbefaler deg derfor å slette denne og legge inn på nytt fra originalen din!

Deretter må du importere/linke til denne nye kartinstallasjonen din på nytt fra opencpn-programmet!

 

Lykke til!

 

Ship o' hoi

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Det har lenge vært jobbet med å få frem flere alternativer for gode kart til bruk i OpenCPN-programmet.

 

I mange land lager myndighetene gode kart som kan lastes ned for gratis bruk, det kan være gode og uptodate rasterkart i forskjellige formater og ikke minst moderne S-57 ENC vektorkart.

 

Dette er formater som OpenCPN er laget for og som programmet stadig utvikles videre på, slik at stadig flere kartformater / alternativer kan bli tilgjengelig for å kunne brukes / leses av OpenCPN på en profesjonell måte!

 

Denne utviklingen er som sagt tidligere kommet mye lengre f.eks. i Amerika og Nederland der det kan lastes ned ukrypterte ENC Vektor kart i S-57 formatet, som en gratis tjeneste fra landenes offisielle kartmyndigheter!

 

Vi her hjemme på bjerget har ikke kommet så langt enda.........., men som jeg har tatt opp i tidligere tråder og div. innlegg så har det vært jobbet godt fra mange kanter over lang tid for å få til gode kartalternativer også for oss her i Norge!

 

Per idag leverer NV-Digital Charts, bl.a. via nettsidene til http://www.nautiskfritid.no/categories/nv-digitalkart , gode og uptodate rasterkart (digitale kopier av den offisielle norske papir-sjøkartserien), men foreløpig dekker de bare norske-kysten opp til og med et lite stykke nord for Tr.heimsfjorden.

 

Dette betinger også bruk av en nv-chart plugin for OpenCPN som kun er tilgjengelig for windows-utgaven av OpenCPN programmet!

 

NV-Digital Charts fra Tyskland lager mange gode kart i dette krypterte kartformatet som dekker store deler av Scandinavia, Balticum og ellers store deler av Europa m.m!

Jeg ble for noen år siden meget glad da jeg etter en del arbeid og formidling av kontakter fikk satt sjefsutvikleren av OpenCPN, Dave (bdbcat), i direkte forbindelse med de rette folka i Tyskland, slik at jeg fikk overtalt han til å lage denne nv-chart plugin!

 

Men det jobbes stadig i bakgrunnen av mange for stadig bedre muligheter for andre kartformater........, og som dere kanskje la merke til i "changelog" 'en for siste BETA Build versjon 3.3.1303 som jeg anbefalte å teste ut i innlegget over her, så holder nå utviklerne på med å tilpasse/implementere nødvendige komponenter i OpenCPN- programmet for en plugin som er under utvikling for det krypterte ENC Vektor kart formatet S-63!

 

Spennende nytt alternativ i tillegg til alle de andre kartformatene som programmet per idag kan velge mellom å vise /lese til enhver tid fra Chart-baren!

 

Her er et par linker om utsiktene og arbeidet som mange legger ned betydelig arbeid for å få til dette S-63 kart alternativet for OpenCPN:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/s-63-plug-in-for-opencpn-112672.html#post1400375

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/non-profit-company-charts-for-opencpn-116069.html#post1400287

 

Det er en av intensjonene at denne nye S-63 kart plugin skal bli tilgjengelig for både windows, linux og mac utgavene av OpenCPN-programmet! :thumbsup::yesnod::smiley:

 

 

 

Når vi så kan henvise til oversikten (se på nedlastingssiden) over alle funksjonene og egenskapene OpenCPN allerede har per idag for den moderne båtinteresserte navigatør, så er det vel ikke rart at så mange "world-wide" ønsker å være med i utviklingen videre av dette programmet.

 

Alle kan nemlig være med å påvirke "retningen" i utviklingen og fremme de egenskapene/funksjonene som det er ønskelig at dette programmet bør ha for fremtiden........!

 

Da vil jeg til slutt bare få invitere alle til å engasjere seg med gode ideer og "tester"-innsats for et spennende utvikler prosjekt!

 

Ship o'hoi :thumbsup::sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i flere år brukt opencpn med aldeles strålende resultat. Svært enkelt brukergrensesnitt og den fungere godt også på gamle bærbare og en gammel Asus eebook som jeg skal montere som stasjonær. Kjører godt på XP og Win7. Dere bør studere bloggen, der er det en mengde nyttige diskusjoner og tips, også om kart. det jeg savner ennå er at jeg kan kjøre kurs opp og få teksten i ENC kart riktig presentert.

 

Vet ikke om jeg oppfatter problemet/ønsket ditt helt riktig, men hvis maskinen din har en std.grafikkchip og en bra OpenGL-driver, så skulle ENC Vektor kart kjøre meget bra og med all tekst vannrett i kartvisningen hele tiden, - også i "kurs opp"- modus!

 

Dette valget for å bruke akselerert grafikk (OpenGL), -huker du av for under skiftenøkkel-knappen (Alternativer) i OpenCPN-programmets verktøylinje.

 

NB!

Det er absolutt å anbefale også pga andre fordeler, som bl.a. mye klarere og bedre skarphet i kartvisningen, men som sagt så avhenger det av at maskinvaren er kapabel til denne funksjonen, der det først og fremst da er avhengig av at en god og uptodate OpenGL driver er å oppdrive for maskinens grafikk-modul!

 

(Det er en kjent sak at enkelte modeller av bl.a. eldre maskiner har problemer med å kunne bruke denne OpenGL-mode fordelen, siden maskinprodusentene ikke har fulgt opp med nye moderne drivere til maskinene!)

 

Lykke til!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Hei

 

Utviklingen av programmet OpenCPN går stadig videre........, og det blir mange forbedringer av eksisterende funksjoner samt viktige nye funksjoner som f.eks muligheten for å kjøpe og bruke nye kartleverandører av det krypterte S-63 kartformatet.

 

Her får man kjøpe helt uptodate ENC -vektorkart, som da selvfølgelig også kan brukes i tillegg til fortsatt visning av dine eksisterende kartpakker, som f.eks NV-Digital kart (Rasterkart) som kan kjøpes fra Nautisk Fritid sin nettbutikk!

 

Dette nye S-63 kartalternativet holder vi på for fullt å teste ut for tiden med den per dato aktuelle BETA build versjon OpenCPN 3.3.1419, der bl.a. alle som ønsker det kan teste ut denne nye plugin for S-63 kartformatet og sette seg inn i eventuelle aktuelle kartpakker av interesse bl.a. på Chartworld.com!

 

Her er en oversikt over hva siste og per dato gjeldende offisielle stabile utgivelse 3.2.2 har av grunnleggende programfunksjoner/muligheter:

 

Features

  • BSBv3 raster and S57 ENC chart support.
  • CM93 vector chart support, with per cell offset corrections.
  • IHO S52 compliant display of S57 vector charts.
  • "BSB4" and "nv-chart" support through plugins.
  • Single-chart and Quilted display modes.
  • North-up, Course-up and Chart-up display modes.
  • Moving-map display mode.
  • Route navigation with ship tracking functions.
  • Waypoint navigation.
  • Dashboard for configurable on-screen display of ship's NMEA data.
  • NMEA 0183 GPS interface at selectable baud rate.
  • OpenGL support for enhanced performance on modern hardware.
  • Advance NMEA message handling structure, with built in multiplexer.
  • Autopilot output support.
  • AIS input with full target tracking and collision alerting.
  • AIS support for SART, DSC and GPSGate Buddies.
  • Anchor watch/alarm functions.
  • GRIB file input and display for weather forecasting.
  • GPX Waypoint, Track and Route input and output file support.
  • Tide and Current prediction and display by location.
  • Route planning with tidal support.
  • Builtin great-circle routing.
  • Integrated weather routing through qtVlm.
  • GPX Layers for annotation of charts.
  • A selection of display themes.
  • A growing number of plugins. Google Earth, World Magnetic Variation, Voyage Data Recorder, AIS -radar, SAR and a LogBook.
  • Multi-language support. 20+ languages supported.
Platforms
* Windows XP, Vista, 7, 8 and 8.1
* Linux, BSD, Solaris
* Macintosh OSX
Participate
OpenCPN is under active development, and we are always looking for contributions such as:

 

 

Ved utgivelsen av den kommende offisielle nye programversjonen av OpenCPN, vil det bli listet opp også de nye funksjonene i denne oversikten, som jeg har sakset fra web-sidene til OpenCPN!

 

 

Til dere som allerede bruker dette programmet og har stor nytte og glede av tilkoblingsmulighetene som f.eks AIS og lignende, er det bare å si at dere kan se frem til gode forbedringer på mange områder i praktisk bruk av programmets mange avanserte brukermuligheter og funksjoner!

 

 

 

OBS!

Jeg startet også for en stund siden en annen tråd om en app for nettbrett https://baatplassen.no/i/topic/106842-navionics-boating-hd-2014-app-paa-samsung-galaxy-tab2-101/ , som jeg fattet interesse for blant veldig mange alternativ av slike app'er for basic og enkel GPS navigasjon.

 

Jeg har testet denne "Boating HD" fra Navionics, som forleden dag også kom i forbedret utgave versjon 3.1 mot et utlegg på kr 35,-!

Ved å oppgradere får man betydelig bedre og flere muligheter til å velge div. kart mode-visningsalternativer av HD-kartene!

 

P.S

Utviklerne av denne Navionics-app'en til bruk på nettbrett har på henvendelse lovet at de også snart kommer med mulighet for "kurs opp"- mode når det gjelder kartvisningen.

 

Jeg synes det fungerer meget bra for de som kun har bruk for enkel bruk ombord i båten, som GPS posisjonsbestemmelse i kartet og til å lagre tracks og selvlagede planlagte "sikre" ruter i ukjent farvann!

 

Kommer til å bruke og følge utviklingen av denne appen som en backup ombord i min båt, og som et ekstra "referanse kart" under planlegging og gjennomføring av turer........ :sailing::seeya:

 

Ship o'hoi :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...