Jump to content

OpenCPN 3.2.0 Gratis kartplotterprogram utgitt februar 2013


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

er det noen som har prøvd dette kartet på opencpn? skulle være med en cd med kart som kunne brukes fritt..... men noe dyrt får jo papir kart samtidig http://www.nautiskfritid.no/Nettbutikk/Sjoekart/Norske-kart/Baatsportformat/NV.-Verlag-baatsportkart/Soerlandet-Krageroe-til-Flekkefjord-Kombipakke-T-N02

 

Hei andlin!

Jeg bruker NV-Digital kartpakken "No3" Bergen - Trondheim (Rasterkart -"RNC"), med oversiktskart, hovedkartene og mange detaljerte havnekart o.l.

 

Du må laste ned plugin "nv - chart" fra websiden til OpenCPN og i opplegget for den krypterte CD-pakken fra NV-Digital Charts som jeg bruker, så følger det med 2 koder for bruk på to forskjellige maskiner.

 

Har man behov for flere så kjøper man bare en NV-Digital Dongle, en USB-basert "nøkkel", som låser opp kartene på så mange maskiner man ønsker.

 

Den ser jo unektelig meget bra ut, den pakken for det området du er interessert i, og spesielt at du får meget bra båtsportkart for samme områder med på kjøpet.

 

 

Jeg har meget gode erfaringer med kundebehandlingen og servicen jeg har fått ved tidligere henvendelser til Nautisk Fritid.

 

Er det noe du lurer på, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med "sjefen sjøl" Tore Myrvang, - og jeg er sikker på at du får den hjelpen du trenger........, de har forresten også forleden dag åpnet en fysisk butikk i Oslo!

 

Tror du kommer til å bli meget fornøyd med den pakken du referer til, for det kartområdet den dekker og i kombinasjon med OpenCPN 3.2.2 :yesnod::thumbsup:

 

Lykke til!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan program OpenCPN Version 3.2.2 brukes på Apple IPAD sammen med NV no3 kartpakke?

 

Hei aebi...

 

Per idag kan programmet OpenCPN kjøre på disse plattformene med følgende installasjonspakker:

 

http://opencpn.org/ocpn/download

 

OBS!

Det var en her på forumet som tidligere lurte på om den kunne kjøre på Android - plattformen, og uten at jeg har forsøkt og/eller satt meg noe inn i dette foreløpig , så tror jeg de har kommet frem til spennende ting der allerede.

 

Forummedlem "armido" har flere tråder og poster angående arbeidet med å få til dette på Android- plattformen, senest her :

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-3-2-2-released-103368-2.html#post1230671

 

 

NB!

Som en generell betraktning...., det er mye som er mulig når flere stikker hodene sammen og driver frem gode løsninger bl.a. både på program- og kartløsninger ...o.l.

Det blir ihvertfall ikke noe spesielt bra ut av " å sitte og forbanne mørkret......." - eller hva det nå heter det ordtaket?

 

Alle muligheter ligger i fremtiden........!

 

(...og MFK har også mot alle odds begynt å vinne fotballkamper igjen, - hysj-hysj)

 

Skip o'hoi :seeya:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

Hei aebi...

 

Per idag kan programmet OpenCPN kjøre på disse plattformene med følgende installasjonspakker:

 

http://opencpn.org/ocpn/download

 

 

Hei igjen aebi...

 

Beklager hvis denne henvisningen som svar på ditt spørsmål var uklar!

 

Det var jo ikke meningen, idet jeg ihvertfall oppfatter det som at her er de offisielle installasjonsmuligetene som eksisterer per idag for OpenCPN

 

....og der står verken Apple ipad eller noen vanlige Android-plattformer nevnt!

 

Jeg holder meg til Windows, som for min del fungerer alldeles utmerket på mine forskjellige maskiner med forskjellige Win-OS som XP SP3, Vista, Win7 og Win8.

 

Jeg er nok ikke den eneste, for etter nedlastingsstatistikkene så er vel Windows-installeren til OpenCPN 3.2.2, - den som topper med langt over 90 % av alle nedlastinger.

 

OBS

Men som nevnt tidligere så jobbes det jo i alle kriker og kroker og av alle mulige slags "nerder" for å finne andre og nye løsninger som de måtte ønske seg for fremtiden, så får vi se hva som kommer ut av det av løsninger for "menigmann"

 

Så langt som det er mulig så ønsker jeg å benytte meg av gode, stabile og mest mulig fleksible maskiner/enheter, og det vil bl.a. si at jeg holder meg unna proprietære og fastlåste Apple-produkter, men for all del, de er gode til sine respektive formål, men for begrensede muligheter spesielt i forhold til den altfor høye prisen på alt i Apple-land!

 

"Noen liker dattera, - andre liker mora......." - og det er ikke bestandig det fungerer fleksibelt og smertefritt for de som liker begge på samme tid ;-)

 

NB

De gangene jeg har behov for noe på styreposisjon ute o.l, så har jeg løst det på denne måten bl.a. for mitt Galaxy Note 10.1 Wi-Fi android nettbrett. Det eksisterer nemlig "app'er" for programmet Teamviewer både til bruk bl.a. på Apple ipad og android-duppeditter.

 

https://baatplassen.no/i/topic/91410-opencpn-30-ny-versjon-sommeren-2012/page-9#entry1392340

 

På min hovedposisjon bruker jeg en dedikert Win-maskin til kun dette navigasjons-formål og i tillegg en ekstern dedikert stor og egnet skjerm.

 

Jeg er etter de siste turer (med mye uttesting) meget fornøyd med hvordan OpenCPN 3.2.2 fungerer til mitt bruk, og håper også andre opplever det samme!

 

Da er jeg "i havn" så langt og i denne omgang med mitt "prosjekt", - God båtsommer ønskes til alle!

 

Skip o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ref. mitt forrige innlegg over her:

 

Jeg glemte å få med "et gjennombrudd" for de spesielt interesserte som ble presentert i en nystartet tråd igår av forumnedlem og "Android-nerd" armido!

Han har nå "oppskrift" for hvordan få OpenCPN i en spesiell Linux-build til å virke fint direkte installert på et Motorola Xoom Android nettbrett, - og nå også den delen som har vært litt krøkkete hittil , nemlig å få inn riktige GPS- NMEA setninger, enten fra innebygget GPS-chip eller ekstern GPS, slik at dette virker i praksis!

 

For de som er interessert i denne løsningen og ikke minst utviklingen videre, -se denne linken:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/gps-working-with-opencpn-on-androids-103649.html#post1233841

 

Joda, "Alt går an, men det umulige tar bare litt lenger tid! :wink:

 

Lykke til :thumbsup::yesnod:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo :)

 

Har et problem med at alle merker og øyer i kartet blir dobbelt. tror det er meningen fordi eg kan stille på hvordan de doble skal ligge i forhold til de andre kartet.. men har lyst å fjerne det. kartet er ikkje dobbelt før eg har zomet inn til alle bøyer og merker kommer fram..

 

håper på rask respons :)

 

Link to post
Share on other sites

norheimsund-1.jpgHei,

 

Er det noen her som har et NV Verlag kart for Hardangerfjorden? Jeg lurer på forskjellen i detaljer og informasjon i NV Verlag kartene (som er rasterkart) og C-MAP's C93 ver2 kart fra 2010 som her viser Norheimsund havn. Flott hvis noen kan ta et screenshot av samme utsnittet i NV verlag kartet.

 

Installerte forresten nettopp siste versjon av OpenCPN mot G-Star GPS mus og Digital Yacht AIS100 Pro. Alt fungerte flott sammen fra første tastetrykk. Imponerende!

 

hilsen Tor

Redigert av btor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Men stadig tilbakenvendende og klassisk spørsmål; kart...

 

NV-modulen finnes kun til wintendo og ikke linux. Er det oppsummert som jeg forstår at eneste saklige kart til linux CMAP2? Og i en kjedelig verden selges kun versjon 3 og man må på piratbukta og hente v2 hvis man ikke var smart nok til å skaffe en lisens mens v2 enda ble solgt?

 

Altså all den tid jeg mye heller tar med svigermor og kirsebærlikør ombord enn windows, så kan jeg kun bruke pirat-kart på linux-maskina mi? Har 2009-utgave absolutt ikke lovlig ervervet som fungerer finfint, men kunne noen tilby meg noe lovlig ville jeg vært fornøyd jeg. Men jeg har leita og jeg har til dags dato ikke funnet noe som helst lovlig alternativ, stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Hei og god sommer.......!

 

Til alle dere som i det siste har kjøpt NV. Verlag Digital Charts sine nye kart/kombipakker - utgave 2013.

 

Jeg har blitt gjort oppmerksom på følgende viktige kunngjøring fra Nautisk Fritid:

 

http://www.nautiskfritid.no/Nettbutikk/Diverse/Nyhetsbrev/Tilbakekalling-av-norske-sjoekart-NV-Charts

 

 

Ellers bare en helt annen og generell kommentar:

 

Ønsker ikke å delta i noen diskusjoner vedr. Windows kontra Linux og lignende andre kontroverser, det ser jeg på som bortkastet tid og energi.

 

Oppfordrer derimot alle som ønsker å bruke OpenCPN 3.2.2 til først og fremst å lese bruksanvisningen og sette seg godt inn i virkemåten og hva programmet kan og event. ikke kan brukes til......!

 

NB!

Det er SELVFØLGELIG helt frivillig å eventuelt benytte seg av dette programmet og de forskjellige valgmulighetene som eksisterer per idag!

 

 

Jeg for min del har stor nytte og glede av programmet, og som en SAKLIG brukererfaring kan jeg fortsatt gå god for at den offisielle siste utgivelsen per dato, OpenCPN 3.2.2, har vist seg å være et dønn stabilt navigasjonsprogram og jeg har opp igjennom årene heller aldri opplevd noe tull vedrørende installasjonen og bruken av de tidligere offisielle versjons-utgivelsene på mine dedikerte windows-baserte maskiner.

 

Da er det bare å komme seg ut igjen på "bøljan blå", - håper på bra vær slik at vi kan ha det kjekt også resten av sommeren...........!

 

GOD SOMMER til alle - Ship o'hoi :thumbsup::sailing::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil bare ha en kommentar på frivilligheten...

 

Jeg bruker frivillig OpenCPN og jeg bruker frivillig linux, og jeg er ufattelig strålende fornøyd med begge deler.

 

Derimot er jeg serdeles lite fornøyd med at jeg på ingen måte kan ærlig og redelig finne kart til systemet. Jeg er absolutt ufrivillig og mot min vilje nødt å gå til ulovligheter (sivil ulydighet?) fordi ingen vil selge meg hva jeg vil ha. Hadde noen kommet med en god og seriøs løsning på kart skulle jeg vært langt frem i køa på frivillig anskaffet ærlige lisenser.

 

Så en ærlig tilbakemelding er at systemet er utmerket og fantastisk, bare begrenset til at det er svært vanskelig å benytte det uten å krenke lisenser på kart.

Link to post
Share on other sites

 

.............

 

Så en ærlig tilbakemelding er at systemet er utmerket og fantastisk, bare begrenset til at det er svært vanskelig å benytte det uten å krenke lisenser på kart.

 

Hei

Takker for grei tilbakemelding.

 

Jeg har jobbet sammen med utviklerne i flere år........og ute i "den store verden" har myndighetene i mange land gitt tilgang til gratis/lisensierte vektorkart og rasterkart for ganske mange attraktive og kjente områder for båtfolket / seilerne, og som OpenCPN kan lese!

 

Men her i bl.a. Norden henger vi litt etter utviklingen ellers i verden foreløpig, - ved at myndighetene når det gjelder sjøkart, fortsatt holder tilbake "frislipp" av oppdaterte kartdatabaser til bruk for sikkerheten for alle som ferdes på sjøen.

 

Det jobbes imidlertid kontinuerlig og fremtidsrettet av utviklerne av bl.a. OpenCPN, - for å få til flere alternativer for "lovlige" både gratis og lisenserte sjø-kart også for oss i Norden og som ønsker å bruke OpenCPN.

 

Er det noen som føler at de har noe å bidra med i så måte så er alle henvendelser til utviklerne like velkomne!

 

 

Men den siste setningen i ditt inlegg er jeg ikke enig i, - jeg finner det ikke vanskelig å være "lovlydig" i det hele tatt, - jeg har kjøpt de kartpakkene jeg trenger, har en god Windows-basert laptop samt NV Digital Chart Plugin for programmet og alt fungerer bare helt topp......!

 

Men som sagt tidligere så er det frivillig for alle og enhver til å handle/ velge / gjøre som man vil, det er ikke noe jeg kan legge meg bort i..........., men hvis viljen er tilstede så er det enkelt per i dag å velge et alternativ slik at man kan farte rundt med meget god samvittighet.........!

 

:smiley::thumbsup::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og bare som en kommentar, finnes det NV-kart for Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark som er mine aktuelle områder? Så vidt jeg klarer se så stopper den bærbare pc'en din å virke med ærlige anskaffede karter ca i hele området jeg ferdes i selv med windows.

 

Det står ikke på vilje over hodet hos meg, det står på tilgjengelighet...

Link to post
Share on other sites

Og bare som en kommentar, finnes det NV-kart for Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark som er mine aktuelle områder? Så vidt jeg klarer se så stopper den bærbare pc'en din å virke med ærlige anskaffede karter ca i hele området jeg ferdes i selv med windows.

 

Det står ikke på vilje over hodet hos meg, det står på tilgjengelighet...

samme her.

Link to post
Share on other sites

Eller enkelt oppsummert; kan man kjøpe kart til OpenCPN for Midt-Norge og Nord-Norge? Til nå har jeg fått svar nei, du måtte kjøpt CM93/2-lisens mens de enda var i salg. Og det svaret er vel dessverre ikke avhengig av platfom man ønsker å benytte?



Er litt som pensjons-reformen. Mine foreldre vant lotteriet og brenner av skattesedlen min på fest og fanteri i alskens utkantstrøk av verden, mens jeg sitter igjen med framtids-utsikter om tom pensjons-kasse og knapper og glansbilder. De som kjøpte kart mens de var i salg er de heldige få, vi som kommer etter er de forsmådde.

Link to post
Share on other sites

Er litt som pensjons-reformen. Mine foreldre vant lotteriet og brenner av skattesedlen min på fest og fanteri i alskens utkantstrøk av verden, mens jeg sitter igjen med framtids-utsikter om tom pensjons-kasse og knapper og glansbilder. De som kjøpte kart mens de var i salg er de heldige få, vi som kommer etter er de forsmådde.

 

He - he, den sammenhengen der så ikke jeg sånn umiddelbart, - gitt......, he-he!

 

Etter opplistingen av inkluderte kart i den ene kartpakken min som skal dekke området fra Bergen til et stykke nordom Trondheim, så er det nordligste kartet inkludert i denne kartpakken NW 043, Agdenes - Lauvøya.

Det kan vel kanskje med litt godvilje kalles en del av Midt Norge, eller?

 

NB!

Men det har jo i lang tid vært kjent som et faktum at lenger nordover, så har jo ikke NV Charts noe alternativ per idag. (Beklager at jeg ikke sjekket hvor dere holdt til!)

 

Hadde jeg bodd i dette området så hadde jeg vel gått sammen med flere som organiserte båtforeninger o.l. og henvendt meg til produsenten med en forespørsel om det er mulig å få laget disse kartene for fremtiden.

 

Dette kan jo være en begynnelse på noe........?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Lykke til trur jeg jeg trengs. Kartene vi ønsker er C-map, disse finnes og CM93/2 vedlikeholdes enda men selges ikke. Og alt hva man har hørt fra Jeppesen tviler jeg på at de vil noen sinne frigi C-map til bruk for et åpent kildekode-prosjekt.

 

Jeg kunne hypotetisk skannet mine absolutt ærlig ervervede sjøkart i papir-format, men jeg har hverken utstyr eller kompetanse til det og arbeidsmengden for ca samtlige kart nord for trøndelag er temmelig ubrukelig. Trur jeg har 50 blad i båten eller så.

 

Ganske interessant at Jeppesen vil bekjempe pirat-kopiering med å nekte implementering av CM93/3 i opencpn eller salg av gamle CM93/2-lisenser, når absolutt eneste grunn til at jeg har svart flagg og er i feil bukt er nettopp mangelen på lovlig tilgang. Jeg ville uten betenkelighet lagt 2-3 båtlapper på bordet og kjøpt lisensen på dagen om de tilbydde meg den. Så min eneste forståelse er at Jeppesen ønsker pirat-kopiering med sin arogante holdning til potensielle kunder de setter en støveltupp i stjerten på. Men igjen som du sier; frivillighet. De har da sin helt egne frivillighet til hvem de vil ha til kunder, og det er tydeligvis ikke meg.

Link to post
Share on other sites

Lykke til trur jeg jeg trengs. Kartene vi ønsker er C-map, disse finnes og CM93/2 vedlikeholdes enda men selges ikke. Og alt hva man har hørt fra Jeppesen tviler jeg på at de vil noen sinne frigi C-map til bruk for et åpent kildekode-prosjekt.

 

Hei LM 9725......, og andre interesserte!

 

En liten oppsummering når det gjelder mulighetene for kart "her på bjerget", til bruk sammen med OpenCPN:

 

OpenCPN leser både raster- og vektorkart slik at man eventuelt også kan veksle mellom visning av disse.

 

De eneste rasterkartene som er å få kjøpt for Norskekysten per idag er NV. Digital Charts, og beklageligvis dekker de bare den sørlige delen av landet foreløpig.

 

Vektor kart, eller såkalte ENC's er det mange produsenter av, og som nevnt i et tidligere innlegg, så er det mange lands myndigheter som tilbyr gratis moderne vektorkart (ENC's) for sine sjøfarende.

 

Disse forskjellige utgivelsene av ENC's leser selvfølgelig OpenCPN, - her er et eksempel fra Nederland, som fritt kan lastes ned for de som ferdes der:

 

http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc#enc

 

 

En annen leverandør (Jeppesen) har sine ENC's kart (merkevaren C-Map), som de har sin egen salgs- og prispolitikk for,- siden dette da er proprietære løsninger som uten tvil "oser av" kvalitet, spesielt hvis man skal dømme ut ifra tilgjengelighet og prisnivå!

 

Det er selvfølgelig ingen som går å venter på at Jeppesens merkevare "C-Map" skal frigis til gratis benyttelse........, det blir som å tro på Julenissen, - og så midt på sommeren da gitt. :wink:

 

 

Men jeg har troen på at det vil komme "tilsvarende" gode vektorkart, såkalte ENC's fra andre leverandører og /eller fra norske myndigheter til en overkommelig lisens/prispolitikk.

 

Det er bl.a. pga denne flexibiliteten/mulighetene for å lese mange forskjellige "formater" av kart at OpenCPN er blitt så populær over hele verden........, spesielt for alle de som allerede har tilgang til gode gratis ENC's som utgis av myndighetene i mange andre land.......! (Les mere om dette med flere eksempler på slike muligheter, - i brukermanualen!)

 

 

Men for oss i Norge så er det i hovedsak lisenser på NV.Charts (rasterkart) som er alternativet, men for flere områder ellers i Skandinavia/Europa, så er det i tillegg BSB-rasterkart (versjon 3 og 4) som også OpenCPN leser og som det kan kjøpes linsenser for. Dessuten er det som sagt også i Europa kommet flere gratis ENC's som kan lastes ned....!

 

Ja, - og så har vi de som måtte ha lisenser fra tidligere på CM93/2, fra den tiden denne ENC- versjonen var tilsalgs!

 

 

Det jobbes kontinuerlig i kulissene for enda bedre valgmuligheter og tilgjengelighet for å kunne benytte "diverse kartformater/leverandører" både eventuelt gratis og/eller krypterte/lisensierte til bruk sammen med OpenCPN - programmet.

 

Mulighetene ligger i fremtiden..........., men enn så lenge, - ha det fint på sjøen i sommer og jeg håper dere får god nytte av OpenCPN 3.2.2! :thumbsup::yesnod::smiley:

 

Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det er selvfølgelig ingen som går å venter på at Jeppesens merkevare "C-Map" skal frigis til gratis benyttelse........, det blir som å tro på Julenissen, - og så midt på sommeren da gitt. :wink:

 

 

 

Det er vel ingen som har antydet at kart skal bli absolutt gratis på generelt grunnlag? Myndighetene burde frigi sine kart og disse kunne godt vært gratis eller til kostpris av distribusjon. Jeg betaler like villig penger til sjøkartverket for å få papir-kart som jeg betaler til et annet selskap som kan levere meg kart på ønsket format. Absolutt eneste grunn i verden til at jeg ikke har lovlig ervervet lisens er at Jeppesen ikke vil ha pengene mine og mitt kundeforhold.

 

Og C-Map-lisensene er ikke urimelige dyre hvis man ser på innhold og kvalitet, det er jo en grunn til at jeg vil ha dem og ikke bare ignorerer at de ikke vil ha meg som kunde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...