Jump to content

OpenCPN 3.2.0 Gratis kartplotterprogram utgitt februar 2013


Seastar

Recommended Posts

Hei igjen :smiley:

 

Hoved-sesongen på sjøen begynner å nærme seg mer og mer for de fleste....!

 

Den nye versjonen 3.2 av OpenCPN har fungert meget bra, og den har jo også mange nye og forbedrede programfunksjoner, - og ikke minst alle de funksjoner som jeg har bruk for!

 

Derfor har jeg bestemt meg for å holde på denne velfungerende og uptodate programvaren fremover en god stund, - da jeg med mitt behov ikke trenger så mange nye muligheter og funksjoner som en ny BETA-utviklingssyklus først og fremst går ut på å utvikle i tillegg til oppdagede bugs som bør rettes fra tidligere.

Da har man jo en evig rundgang med stadig nye bugs o.l. , så jeg har argumentert ovenfor utviklerne og spesielt sjefen sjøl Dave (bdbcat), om vi ikke kan få en Service Patch for versjon 3.2.0, som da kunne rette opp en del irriterende småfeil for den "vanlige bruker"

 

Selv om jeg forstår at dette er masse ekstraarbeid o.l. , så fikk jeg gehør for mine argumenter direkte ovenfor Dave, slik at de la den planlagte nye Beta-syklusen versjon 3.3.XXX på is foreløpig, og heller ville ordne en helt "fullkommen" versjon av stable release 3.2.0 til bruk i årets sesong fremover.

 

Derfor kommer det nå, om en dag eller to, en Service Release 3.2.1.BETA, der de rapporterte "feilene" skal være fikset.

 

Håper da at de som har anledning kan være med å skikkelig hardkjøre denne, for å få den eventuelt til å feile på noen punkter, for den vil være ute for testing i en 2-3 ukers periode som beta før det da deretter blir offisiell og stable release OpenCPN 3.2.2 som blir godsakene fremover både denne sesongen og enda lengere for mange, - deriblant meg selv!

 

Jeg er takknemlig for denne godviljen fra Dave, - spesielt fordi vi begge har den oppfatningen at BETA-labeled programvare ikke skal brukes som det eneste navigasjonshjelpemiddelet ombord.

 

Ser da frem til å bruke denne korrigerte offisielle og stabile versjonen av OpenCPN, som blir utgitt om noen få uker.

I kombinasjon med bl.a. siste versjon av NV-digital kartene fra Nautisk Fritid (se link i tidl. innlegg) , så skal dette bli en fin sesong på sjøen... :sailing:

NB!

Legger en link til nedlastingen, så snart den er klar, av denne Service Patch- betaen som kommer om en dag eller to, så har alle som vil være med å teste ut for å få den helt "fullkommen", en mulighet til å bidra til dette før endelig utgivelse av denne korrigerte offisielle versjonen om en to-tre uker!

 

Skip o'hoi og lykke til med sesongen på "bøljan blå" alle sammen :thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk om opencpn også kunne fungert på android nettbrett, da hadde jeg blitt en meget lykkelig mann....

 

A) Pettern 1972...

Slik jeg har forstått det så har mange av forandringene med nyskrevet kode i de siste versjoner hatt som formål å blant annet tilpasse OpenCPN til i fremtiden også å kunne kjøre på andre plattformer, - som f. eks nettbrett med android.

Jeg legger jo merke til at det stadig er tråder oppe på forumet der folk allerede har kommet godt igang og tester ut dette og kommer med rapporter og tips og triks.

Så det er bare å engasjere seg og bidra der eventuelt.......... :thumbsup::wink:

 

 

 

B)

Dave (bdbcat) og teamet ellers jobber og står på, så jeg fikk nyss om at de allerede hadde beta'en av Service Patchen klar allerede.

 

Her er tråden for denne utgivelsen med kommentarer og changelog......., så da er det bare å sette igang å teste de neste kommende 14 dager! ;-)

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-3-2-1-released-102676.html#post1221408

 

 

Sjekk litt ned på nedlastingssiden for nedlasting av Beta 3.2.1 http://opencpn.org/ocpn/download

 

 

Lykke til!

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er noen som kan liste de 4-5 mest interesante kartmulighetene for OpenCPN ? (gjerne med link til hvor de kan skaffes også)

Om mulig også en linje om hva som er fordel/bakdel. Jeg starter fra scratch og hadde hatt stor nytte av det. Om det finnes allerede så kanskje en liten link dit istedet... på forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Er noen som kan liste de 4-5 mest interesante kartmulighetene for OpenCPN ? (gjerne med link til hvor de kan skaffes også)

Om mulig også en linje om hva som er fordel/bakdel. Jeg starter fra scratch og hadde hatt stor nytte av det. Om det finnes allerede så kanskje en liten link dit istedet... på forhånd takk

Som nevn i tråden er NV-digital kartene bra.

Jeg kjøper de her pakkene er papir og Cd og havne guide ( ikke norske de er bare på cd)

http://www.nv-verlag.de/index.php/artikelliste/kategorie/kombipack-ostsee.html

 

detalje kart

http://www.metria.se/Vara-erbjudanden/Geodata/Metria-som-geodataleverantor/Sjokort/

 

 

 

Alle formatene kan en leses om i manualen .

http://opencpn.org/ocpn/chart_formats

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan splitte kartet i open.cpn ? 2 kart på en skjerm...

 

Det er per idag kun en måte å få til dette på en fornuftig og funksjonell måte med OpenCPN, -prøv følgende:

 

Dette er nemlig en av mange fordeler med å lage seg en "Portabel OpenCPN" -versjon på f.eks en 4 Gb minnepinne.

 

Da kan man kjøre to helt uavhengige versjoner på samme maskin og bare dele skjermen slik man ønsker og ikke minst det å kunne konfigurere og velge innstillinger helt uavhengig på de to versjonene :-)

 

Du må enten ha to GPS'er til å mate hver sin versjon, eller som jeg gjør, - bruker programmet XPort til å dele GPS - signalet til så mange applikasjoner som trenger det på maskinen!

 

Dette er helt topp funksjonalitet og gir mange muligheter........, og denne OpenCPN versjonen kjøres direkte fra minnepinnen som jo også gir mange andre muligheter, som f.eks komplett og lettvint backupløsning som kan kjøres fra hvilken som helst Win-maskin...!

 

Oppskriften for å lage til denne portable versjonen, nevnte jeg bl.a. i dette tidligere innlegget:

 

https://baatplassen.no/i/topic/98139-opencpn-320-gratis-kartplotterprogram-utgitt-februar-2013/page-2#entry1407764

 

Bare sett igang og du kommer til å få mye glede av denne løsningen......, lykke til! :thumbsup::clap::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria...

 

Jeg har ikke prøvd denne modellen spesiellt eller fått undersøkt noe nærmere om tekn specs........, men så lenge du har driver som følger med som er beregnet for ditt OS, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at en slik std. GPS-puck skulle virke fint!

 

OBS!

Undersøk om den går på Win8, - da mange av de "gamle" velfungerende merkene/modellene av USB -GPS'ene som har vært svært utbredt, mest sannsynlig ikke vil få drivere slik at de fungerer på Win8!

 

Så her er det nok et generasjonsskifte på gang når det gjelder Chip'ene og de tekniske fremskrittene som skal gå sammen fremover.....!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Eg har kjørt maxsea og nRoute samtidig med samme gpsmus :thumbsup: Eg har ikkje prøvd open.cpn og nRoute samtidig. Eg håper det virker, sidan Maxsea er byttet ut til fordel for open.cpn.

 

Sæbø...

Vi må selvfølgelig ikke gjøre dette mere vanskelig enn det er......, men det er visse data-tekniske forutsetninger som må være på plass for at program skal virke etter hensikten.

Jeg er glad for at du glemmer de gamle og helt utdaterte MaxSea versjonene som har florert rundt om, - når man gratis og på en helt legal måte kan bruke OpenCPN, som jo stadig utvikles og tilpasses de tekniske nyvinninger / nye Operativsystem (OS) som vi bruker idag og for fremtiden med de nye funksjoner som vi ønsker oss, - som f.eks AIS.....!

 

nRoute er vel noe gammelt pc-program for Ruteplanlegging som GARMIN tilbød gratis til sine kunder på Garmin-produktene, som jo er litt proprietære i sine løsninger når det gjelder sine Gps'er og plottere o.l.

 

Det er ihvertfall lenge siden Garmin har kuttet dette ut....., og tilbyr ikke dette programmet lenger på sine sider, men det finnes vel gamle versjoner der ute og mange dårlige "workarounds" i alle mulige sammenhenger for å få dette til å virke sånn noenlunde på "gamle OS-systemer"

 

Et raskt søk på Google ga meg da dette svar på hva du hevder: nRoute provides full display and routing for the same licensed map products when connected to the same Garmin GPSr via a port emulator program such as GPSProxyPC with com0com

 

Å blande disse gamle og proprietære løsningene sammen med moderne og uptodate programvare som OpenCPN er ikke å anbefale, så jeg anbefaler en opprydding på maskinen din der du avinstallerer alt slikt utrangert og gammelt.

 

Konklusjon:

 

OpenCPN kan bruke en hvilken som helst std. GPS (må selvfølgelig ha driver for det OS'et man bruker) og det er idag meget enkelt å konfigurere GPS'en til å virke i programmet!

 

Fra og med OpenCPN versjon 3.2.0, som kom nå i februar, er hele denne modulen med inn/ut kommunikasjonen i programmet, helt nyskrevet kode med alle de mulighetene for tilkoblinger som er ønskelig også for fremtiden.

 

Det innebærer bl.a. at programmet nå også har innebygget funksjonalitet (Internal MUX) for deling av NMEA -signalene, til bruk for andre applikasjoner på maskinen som trenger dette på en eller annen måte. (Se brukermanualen for alle mulighetene)

 

Men som nevnt i et tidl. innlegg over her, så har jeg tidligere brukt XPort -programsnutten (fungerer KUN på 32-bits WinOS) for å lage meg flere virtuelle COM porter, - hvis jeg har behov for å få signalene fra GPS'en min til "å fore" mere enn et program på samme tid!

 

Til mitt behov er dette en grei og enkel løsning fortsatt, så jeg trenger ikke å gjøre det mere innfløkt enn som så!

 

Så derfor anbefaler jeg alle til å få satt opp navigasjonssystemet sitt etter sine egne ønsker og behov......., men tenk på at det skal være sikkert og pålitelig og da kreves det enkle og gode løsninger.

Her kan jeg f.eks. etter selv å ha meget gode erfaringer, uten forbehold anbefale det gratis og moderne "Open Source" - navigasjons- / plotter programmet OpenCPN som en god løsning! :thumbsup::clap::wink:

 

Skip o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg bruker Franson gps gate 2,0 til dialog mellom gps og nRoute. Meget stabilt og brukervenlig. Alle nødvendige funksjoner til mitt bruk, men ingen nettverk eller delingsmulighet. Og ikkje ais funksjon feks, så der ser eg fram til å bli kjent med opencpn. nRoute vil ikkje bli avinstallert før eg er blitt godt kjent med bruk av opencpn. Eg har ikkje tatt meg tid til å lese meg opp på bruksanvisningen ennå , slik at eg har fått kartet innpå opencpn,

Link to post
Share on other sites

Ja det kan du, enhver AIS mottaker fungerer uten gps. Transpondere derimot trenger innebygget gps. Har du ikke gps fra før av kan du like godt kjøpe en transponder å få med gpsen, de ligger vel fra 3 lapper og oppover nå om dagen.

Ja selvsagt gjør den det, tenkte litt feil her, men takk for svar. Jeg er litt usikker på om jeg ønsker en transponder, den bruker vel en del mer strøm, krever mer installasjon og er dyrere. Ser de større båtene oss små med klasse B transponer i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Viser til mitt innlegg #59, vedr. GPS og drivere ift hvilke OS det skal brukes på.

Veldig mange av disse forskjellige USB-GPS puckene er utstyrt med chip'er som bruker prolific driver, og det går fint bl.a. på XP, Vista og Win7 som er de OS som jeg har erfaring med!

 

Her er et lite utdrag fra Web-siden til Prolific om hva som er virkeligheten for de som har en av disse "dagens GPS'er" med nevnte typer chip'er, som det ikke vil lages driver for til bruk med Win8:

 

PL-2303HX(Chip Rev A) and PL-2303X(Chip Rev A) Phase out Notice

Dear Customers,

Prolific Full-Speed USB to Serial bridge controller PL-2303HX(Chip Rev A) and PL-2303X (Chip Rev A) will be phased out (EOL) at the end of October, 2012. Both will be replaced by the new PL2303TA which is pin-to-pin compatible with PL-2303HXA and PL-2303XA PCB. Please refer to the PL2303TA PCN, Datasheet, and Migration Guide for more information.

Due to EOL (End-of-Life) policy, please note that PL-2303HX (Chip Rev A) and PL-2303X (Chip Rev A) will not have driver support for the coming Windows 8 operating system as it is not a supported OS mentioned in the chip datasheet. So it is advisable to switch to the new PL2303TA chip which will include support for Windows 8.

Please kindly inform your last order by the end of September, 2012. Prolific already started supplying PL2303TA since the beginning of December, 2011.

http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=212&pcid=41

 

 

Jeg skal selv ut nå en av de nærmeste dagene for å hjelpe en kamerat med å kjøpe bl.a både egnet laptop (Win8), GPS og AIS og vil ihvertfall sikre meg at jeg da får en god GPS med disse siste utviklede Chip'ene og som har driver for bruk på Win8!

 

Har noen lokale kontakter hos disse forhandlerne, så vi får "låne" diverse varianter av nødvendig utstyr, slik at vi kan komme frem til noe dugandes saker som er etter vedkommendes ønsker og behov!

 

Ville bare gjøre oppmerksom på sammenhengene i dette, - så man slipper altfor store unødvendige overraskelser! :wink: :thumbsup:

NB!

Ser ellers at Frøken Fryd var innpå med opplysninger om AIS, så da er det i de beste hender, for han er proff på dette og det meste annet innen denne bransjen!

 

Skip o'hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser de større båtene oss små med klasse B transponer i det hele tatt?

Jeg ser du har seilbåt så transponder kan absolut være nyttig. De store båtene ser deg ja, med litt kortere rekkevidde enn ellers. Monter antennen høyt oppe. Klasse B transpondere sender med lavere effekt og ikke like hyppig. Akkurat hvor mye strøm de trekker vet jeg ikke. Mange kan settes til å ikke sende, om du sparer nevneverdig med strøm er usikkert. Se gjerne gjennom noen produkter, både mottakere og transpondere så får du vurdere om strømtrekket er viktigest for deg. Det er uansett kjekt å gi seg til kjenne på åpne hav, særlig når sikten er redusert, eller om natten. Har selv krysset trafikerte korridorer hvor jeg ser tydelig på ais historikken at store båter viker for meg, nettopp fordi de ser en på kartplotteren. Det er mindre sannsynlig for at det kommer godt ekko på radaren. Inneskjærs i Norge er det mindre behov for transponder, særlig på hurtigående båter.

Link to post
Share on other sites

Driver å tester OpenCPN for bruk på en reservePC jeg har om bord. Har problemer med å finne kart som dekker kysten nord for Bergen. Jeg bruker normalt Tiki med Navionics gold og ser at dette formatet ikke støttes av OpenCPN.

Foretrekker å kunne kjøpe kartene "fiks ferdig" men finner ingen nettbutikk eller selger som har kart med riktig format nord for Trondheimsfjorden.

Er det noen som kan gi meg tips om hvor / hvordan jeg kan få tak i kart mellom Bergen og Tromsø som støttes av OpenCPN direkte, eller eventuelt kan konverteres til et slikt format?

Hvis jeg må konvertere fra et format til et annet skulle jeg også gjerne hatt noen tips om framgangsmåte / program.

Link to post
Share on other sites

D. Jeg bruker normalt Tiki med Navionics gold og ser at dette formatet ikke støttes av OpenCPN.

Foretrekker å kunne kjøpe kartene "fiks ferdig" men finner ingen nettbutikk eller selger som har kart med riktig format nord for Trondheimsfjorden.

Er det noen som kan gi meg tips om hvor / hvordan jeg kan få tak i kart mellom Bergen og Tromsø som støttes av OpenCPN direkte, eller eventuelt kan konverteres til et slikt format?

 

 

Siden du har kartene er det ikke da bedre å spørre "Tiki" om å få rabatt på et program til?.

Eller kjøpe kart til OpenCpn men sjekk at de passer.

MORINTECH NAVIGATION A/S

Hovlandsveien 52

P.O.Box 212

N-4379 Egersund

phone +47 51 464930

fax +47 51 464701

e-mail: info@morintech.no

Internet: http://www.morintech.no

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du har kartene er det ikke da bedre å spørre "Tiki" om å få rabatt på et program til?.

Eller kjøpe kart til OpenCpn men sjekk at de passer.

MORINTECH NAVIGATION A/S

Hovlandsveien 52

P.O.Box 212

N-4379 Egersund

phone +47 51 464930

fax +47 51 464701

e-mail: info@morintech.no

Internet: http://www.morintech.no

Takk for svar,

De elektroniske kartene jeg bruker nå trenger en oppgradering om ikke så lenge. Derfor ønsker jeg å se mer på de alternativene som finnes. Både av kart og program. Jeg kan forøvrig bruke Tiki på to forskjellige PCer, Men det jeg ønsket var en oversikt over de kartene over norskekysten som kan brukes med OpenCPN.

I den vedlagte linken er verken e-mail eller URL i funksjon. Ender opp i Russland eller en loop når jeg prøver å nøste videre på den tråden.

Det ser derfor ut til at OpenCPN ikke er programmet for de som skal seile nord om Trondheim.

Link to post
Share on other sites

Er det noen annen måte å få kart enn rasterkart eller utdaterte og ulovlig kopierte CM93 kart?

Står enda litt på sidelinjen med OpenCPN med tanke på at det skrytes av moderne UI, men elendige (fra mitt ståsted) kartkilder.

<spoiler>
Raster kart er kart som ikke er vektorbaserte, dvs de er i en skala så zoomer man inn og ut på denne. Eksempelvis er kartdata fra Statkart sin webapp mulig å vise i Sjøkart Hovedserien (raster) eller ENC karter i vektor. Da ser man detaljforskjellen tydelig når man veksler mellom de to visningene på samme område. Forestiller meg at rasterkart er likt på OpenCPN med NV kart med en oppløsning på 1:40 000 (1mm på kart er 400 meter?)

Å kjøre piratkopierte kart som er 3-4 år gamle er ikke et alternativ for meg og jeg får ikke kjøpt CM93 kart noe sted som kan brukes såvidt jeg forstår.
</spoiler>

Noen som vil utdype?

Link to post
Share on other sites

Denne virker mellom 08 - 16 samme adr. men nytt nr.

 

Commercial Marine Support Besøksadresse

Jeppesen Norge AS
Hovlandsveien 52
4374 Egersund, NORGE

Innlegg Adresse

Jeppesen Norge AS
Postboks 2124379 Egersund, Norge

Diagrammer og navigasjon

+47 51 46 47 00

E-post

 

Integrerte Marine Operasjoner

Internasjonal: +44-1293-842-451 USA Toll Free: +1-866-845-8605 USA Direct: +1-303-328-6987

http://ww1.jeppesen.com/marine/commercial/contactus.jsp

Redigert av roger-jo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeppesen (tidligere C-MAP) lager C-Map kart, men hvis jeg har forstått det korrekt så er nye kart (/3) kryptert? Dessuten, årlig abn på US$ 2700 for Zone 1 (eller US$ 1220 for 1 area - Norge er 3 area) er litt utenfor reach for de fleste lystfartøy.

 

Edit: Ser man kan kjøpe kartbrikker fra ProNav mye rimeligere enn prisene jeg hadde, men tror fortsatt dette er den krypterte versjonen. Noen som kan hjelpe med avkrefte dette?

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Anbefaler på det sterkeste at alle som er brukere av OpenCPN, oppgraderer sin installasjon til den helt nye stabile og offisielle utgivelsen som kom idag 8. mai 2013 og som heter OpenCPN 3.2.2

 

Jeg gjør spesielt oppmerksom på at vi også har fått en ny versjon av den medfølgende bruksanvisningen under "spørsmålstegn" - knappen og videre under flippen "hjelp".

Her er det gjort tilføyelser og forskjellige emner er skrevet om på nytt, slik at det er lettere "å forstå".

Anbefaler derfor bl.a. alle å se på de avsnittene som omhandler ruter og waypoints og hvordan man f.eks tar backup av dette på forskjellige måter, se Navigation Data Backup!

 

Lykke til med sesongen alle sammen!

 

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-3-2-2-released-103368.html#post1230216

 

OpenCPN Version 3.2.2 Released
8 May, 2013
FOR IMMEDIATE RELEASE


The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 3.2.2
OpenCPN Version 3.2.2 is available for immediate download.

This version is a maintenance release and update of OpenCPN Version 3.2.
It corrects several non-critical operational faults and special case configurations.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for linux, Windows, and Macintosh computer architectures.

Some features of OpenCPN include:
- Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display
- Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking.
- AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring
- Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities
- Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
- Broad International Language support
- PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements.


OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from sourceforge.net.

As a successor to OpenCPN Version 3.0, OpenCPN Version 3.2 contains a many new features and enhanced functions. Among them are:

- Complete update of user Options dialogs and context menus, incorporating modern graphics and uniform styles.

- Significantly enhanced navigation instrument input and output options, including extensve network connection capabilites supporting TCP, UDP, and GPSD data sources.

- New User Interface theme support, with OpenCPN traditional as well as two new low profile themes.

- Enhanced clipboard support, including interfaces to external KML data sources.

- Enhanced Tide and Current dataset support, including modern fully binary datasets.

- Various improvements in the display and tracking of AIS data targets.

- Automatic Great Circle route generation options.

- Significant enhancement of the Dashboard PlugIn, including new user interface options and a variety of stylish, new instruments.

- Improved sound system support for linux hosts.

- Major update to embedded Users Manual.

- Measurably improved performance and reliability over all supported platforms.


We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 3.2.2, and look forward to your continued feedback.

For PlugIns and other useful information, visit our support website at
OpenCPN | Official OpenCPN Homepage

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer

 

-------------------

 

 

Denne versjonen , OpenCPN 3.2.2, er nå en meget godt testet utgave og som Dave (bdbcat) skriver i utgivelsesnotatene så har vi alle som har vært med i prosessen på forskjellige måter, god grunn til å være fornøyd med resultatet.

 

Jeg har som nevnt ved flere anledninger i tidligere innlegg bestemt meg for å holde meg til denne versjonen en god stund fremover, så derfor kommer jeg ikke til å delta det nærmeste året med den videre utviklingen av neste betastadiet OpenCPN 3.3.XXX og uttestingen av denne videreutviklingen der..........!

 

Ønsker derfor alle sammen en god båt-sesong og at alle får godt utbytte av denne programvaren!

 

Skip o'hoi :sailing:

 

Seastar :smiley::thumbsup::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...