Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Etter mayday boka brukes mmsi nummeret i alle eksempler ved alle oppkall på kanal 16 både på

nød,assistanse,videresending,hastermeldinger og tryggingsmeldinger!

Om det står i boka, så våger jeg påstanden er feil.

Kaller mann op en stasjon uten å bruke dsc, så bruker mann ikke sitt mmsi nr, bare navn og kallesignal.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det står at man skal det i Mayday-boka, Benji ! Både kallesignal og MMSI i nødkalling og nødmelding mm..

Gjelder dette kun om man har sendt Mayday via DSC i forkant kanskje ?

Kanskje det bare ikke praktiseres ?

Helt korekt, ved nødkall, og melding.

Ved ett vanlig kall på voice til en kystradiostasjon bruker mann ikke mmsi nr.

 

Viktig å skille på rutine og nødprosedyrer, og her kommer kanskje noe av det trådstarter spør om inn i bilde: behov for vhf sertefikat?

 

Det er veldig mange som blander en del av dette sammen, og det hadde mann nok ungått om man hadde hatt sertefikat.

 

På snart 5 år på LGT har jeg hørt ett korekt nødkall/melding.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites



Er det noen som sitter med en god gammel vhf med Sel Cal, så kan det kanskje også hende at dere har CH 70 på denne, den må IKKE brukes, det er den kanalen som DSC sendes på.

 

Jada hadde Ch 70 på den gamle Høcom´en. Fekk brev da denne Ch ble tatt ibruk til DSC.

 


På snart 5 år på LGT har jeg hørt ett korekt nødkall/melding.

 

Kva er forkortelsen LGT står for?

Link to post
Share on other sites

Ja, beklager at forrige svar kanskje var litt ufint, men tenkte du kunne få "jobbe" litt for å finne svaret.

 

Nei da det er ok. Har vel lagt båtlivet på hylla etter over 30 år, så eg hadde ikkje tatt bryet med å finne utav det.

 

Men lytter litt på dei maritime frekvensene av og til, sjølv om det er veldig lite å høre i forhold til 80-90åra.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange jeg har hørt har jeg ingen oversikt over, ei heller om de har sertefikat eller ikke.

 

I en stresset situasjon er det lett å glemme korekt prosedyre, men alle får selvsagt hjelp.

 

Her ligger nok feil både hos de med, og de uten sertefikat.

 

Generelt vil jeg anbefale alle å ta en titt på nødprosedyrer en gang i mellom, ikke for at mann skal tro at mann kommer til å ha behov for den, men en vet aldrig. Bestandig godt å friske opp kunskapen sin.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Tja, det er jo ikke noe krav til radiostasjon for å registrere båten i NOR?

Disse bokstavene kommer i forskjellige serier. De blir administrert av SD.

Det er en serie for målepliktige fartøy, en for målte ikke-målepliktige båter, slik som min LKxxxx.

Og så videre.

Og så er det en serie som administreres av Telenor. LLxxxx og så videre.

Den er for ikke målte, ikke-målepliktige fartøy.

Link to post
Share on other sites

Tja, det er jo ikke noe krav til radiostasjon for å registrere båten i NOR?

Disse bokstavene kommer i forskjellige serier. De blir administrert av SD.

Det er en serie for målepliktige fartøy, en for målte ikke-målepliktige båter, slik som min LKxxxx.

Og så videre.

Og så er det en serie som administreres av Telenor. LLxxxx og så videre.

Den er for ikke målte, ikke-målepliktige fartøy.

 

Ja det stemmer, og for å være heilt presis:
Kallesignalseriene tildelt av SD: 3YAA-3YZZ, JWLA-JWZZ, JXAA-JXZZ, LACA-LNZZ, LG2000-LG9999, LK2000-LK9999 og LM2000-LM9999:
Kjenningssignal/kallesignal tildelt av Sjøfartsdirektoratet følger fartøyet, og for disse fartøyene gjelder dette også MMSI-nummeret.
Kallesignalseriene tildelt av Telenor: LA2000-LA9999, LD2000-LD9999, LE2000-LE9999, LF2000-LF9999, LI2000-LI9999, LJ2000-LJ9999, LL2000-LL9999 og LN2000-LN9999
Kallesignal og MMSI tildelt av Telenor følger fartøyet. I særskilte tilfeller vil det kunne aksepteres at kallesignal og eventuelt MMSI beholdes av selger.
Ang. nødprosedyrene: MAYDAY-heftet har nok konsentrert seg om korrekte prosedyrer etter forutgåande alarmering med DSC. MMSI er unødvendig (og feil?) når DSC ikkje er brukt, då brukar ein båtnavn og kallesignal.
Men i ein nødsituasjon så er dette med korrekte prosedyrer kun av akademisk interesse :wink:
mvh
Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom denne tråden her ble iallefall jeg overbevist om at det var lurt å ta SRC-sertifikatet. Jeg kunne ingen ting om noen ting av VHF og DSC før jeg begynte. Det tok sin tid med mange gangers lesing i boka før jeg fikk opp forståelsen. Hvis jeg bare hadde kjøpt VHF uten å les MAYDAY boka først hadde jeg gjort feil hver gang jeg skulle bruke den. Om man tar eksamen eller ikke får være opp til enhver, men for de som ikke har lang fartstid generelt med bruk av radio bør de iallefall kjøpe og lese boka.

 

Tok SRC-eksamen idag på Tjøme radio, og der var deilig da resultatet kom opp på skjermen: 100% korrekt og bestått!

 

Da mangler jeg bare VHF og penger til den... Håper det skal gå i orden i løpet av våren!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte vhf og fikk lissens av telenor på messa. Er nå i full gang med å lese til prøva via nettkurs med eksamen 8 april. Siden utsett av båt er utsatt grunnet is og kulde så er det greit å bruke påska til noe fornuftig.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Klistremerkene med nødprosedyre vil ha det til at MMSI skal oppgis: http://www.aftv.no/sfd/index_htm_files/Noedprosedyre_for_maritim_VHF.pdf

 

... men jeg kan knapt se det som særlig hensiktsmessig bruk av tid i en nødsituasjon.

 

Forklaring:

 

Med forutsetning i at man alarmerer nød ved hjelp av DSC skal man i den påfølgende nødmeldingen oppgi sitt MMSI-nummer for å bekrefte at det nødalarmen (DSC) og nødmeldingen kommer fra samme stasjon.

 

I tillegg til dette så vil Kystradiostasjonen som kvitterer på nødmeldingen lese ut en Mayday Relay-melding hvor KRS også leser opp MMSI-nummeret til den nødstedte. Dette bekrefter den nødstedtes MMSI/DSC-alarm for båter som ikke har oppfattet den nødstedtes nødmelding da KRS ofte har større rekkevidde enn fartøyets radiostasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...