Benji Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Etter mayday boka brukes mmsi nummeret i alle eksempler ved alle oppkall på kanal 16 både på nød,assistanse,videresending,hastermeldinger og tryggingsmeldinger! Om det står i boka, så våger jeg påstanden er feil. Kaller mann op en stasjon uten å bruke dsc, så bruker mann ikke sitt mmsi nr, bare navn og kallesignal. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Det står at man skal det i Mayday-boka, Benji ! Både kallesignal og MMSI i nødkalling og nødmelding mm.. Gjelder dette kun om man har sendt Mayday via DSC i forkant kanskje ? Kanskje det bare ikke praktiseres ? Redigert 18.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Det står at man skal det i Mayday-boka, Benji ! Både kallesignal og MMSI i nødkalling og nødmelding mm.. Gjelder dette kun om man har sendt Mayday via DSC i forkant kanskje ? Kanskje det bare ikke praktiseres ? Helt korekt, ved nødkall, og melding. Ved ett vanlig kall på voice til en kystradiostasjon bruker mann ikke mmsi nr. Viktig å skille på rutine og nødprosedyrer, og her kommer kanskje noe av det trådstarter spør om inn i bilde: behov for vhf sertefikat? Det er veldig mange som blander en del av dette sammen, og det hadde mann nok ungått om man hadde hatt sertefikat. På snart 5 år på LGT har jeg hørt ett korekt nødkall/melding. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Er det noen som sitter med en god gammel vhf med Sel Cal, så kan det kanskje også hende at dere har CH 70 på denne, den må IKKE brukes, det er den kanalen som DSC sendes på. Jada hadde Ch 70 på den gamle Høcom´en. Fekk brev da denne Ch ble tatt ibruk til DSC. På snart 5 år på LGT har jeg hørt ett korekt nødkall/melding. Kva er forkortelsen LGT står for? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Klistremerkene med nødprosedyre vil ha det til at MMSI skal oppgis: http://www.aftv.no/sfd/index_htm_files/Noedprosedyre_for_maritim_VHF.pdf ... men jeg kan knapt se det som særlig hensiktsmessig bruk av tid i en nødsituasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Kva er forkortelsen LGT står for? LGT = 002570100 Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Og 002570100 = MMSI til Tjøme radio? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Og 002570100 = MMSI til Tjøme radio? Ja, beklager at forrige svar kanskje var litt ufint, men tenkte du kunne få "jobbe" litt for å finne svaret. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Takk for fullstendig info Vidar B. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Ja, beklager at forrige svar kanskje var litt ufint, men tenkte du kunne få "jobbe" litt for å finne svaret. Nei da det er ok. Har vel lagt båtlivet på hylla etter over 30 år, så eg hadde ikkje tatt bryet med å finne utav det. Men lytter litt på dei maritime frekvensene av og til, sjølv om det er veldig lite å høre i forhold til 80-90åra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Da har jeg ett spørsmål til Benji. Du skriver at du på snart 5 år har kun hørt en korrekt nødkall/melding! Hvor mange slike meldinger har du hørt og hvor mange av de som er feil tror du har VHF/SRC sertifikat? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Hvor mange jeg har hørt har jeg ingen oversikt over, ei heller om de har sertefikat eller ikke. I en stresset situasjon er det lett å glemme korekt prosedyre, men alle får selvsagt hjelp. Her ligger nok feil både hos de med, og de uten sertefikat. Generelt vil jeg anbefale alle å ta en titt på nødprosedyrer en gang i mellom, ikke for at mann skal tro at mann kommer til å ha behov for den, men en vet aldrig. Bestandig godt å friske opp kunskapen sin. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 De gamle kallesignalene går ut av bruk etterhvert som det byttes til nye radioer. Det gjør de nok ikke. Kjenningsbokstavene er ID til båten. Det er fullt mulig å ha bokstaver selv om det ikke er radio i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Dette må du utdype nærmere Mulligan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Tja, det er jo ikke noe krav til radiostasjon for å registrere båten i NOR? Disse bokstavene kommer i forskjellige serier. De blir administrert av SD. Det er en serie for målepliktige fartøy, en for målte ikke-målepliktige båter, slik som min LKxxxx. Og så videre. Og så er det en serie som administreres av Telenor. LLxxxx og så videre. Den er for ikke målte, ikke-målepliktige fartøy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Jeg fikk LIxxxx på lørdag. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
hev Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Tja, det er jo ikke noe krav til radiostasjon for å registrere båten i NOR? Disse bokstavene kommer i forskjellige serier. De blir administrert av SD. Det er en serie for målepliktige fartøy, en for målte ikke-målepliktige båter, slik som min LKxxxx. Og så videre. Og så er det en serie som administreres av Telenor. LLxxxx og så videre. Den er for ikke målte, ikke-målepliktige fartøy. Ja det stemmer, og for å være heilt presis: Kallesignalseriene tildelt av SD: 3YAA-3YZZ, JWLA-JWZZ, JXAA-JXZZ, LACA-LNZZ, LG2000-LG9999, LK2000-LK9999 og LM2000-LM9999: Kjenningssignal/kallesignal tildelt av Sjøfartsdirektoratet følger fartøyet, og for disse fartøyene gjelder dette også MMSI-nummeret. Kallesignalseriene tildelt av Telenor: LA2000-LA9999, LD2000-LD9999, LE2000-LE9999, LF2000-LF9999, LI2000-LI9999, LJ2000-LJ9999, LL2000-LL9999 og LN2000-LN9999 Kallesignal og MMSI tildelt av Telenor følger fartøyet. I særskilte tilfeller vil det kunne aksepteres at kallesignal og eventuelt MMSI beholdes av selger. Infoen er henta frå "Melding om endring i navn/eierforhold" Ang. nødprosedyrene: MAYDAY-heftet har nok konsentrert seg om korrekte prosedyrer etter forutgåande alarmering med DSC. MMSI er unødvendig (og feil?) når DSC ikkje er brukt, då brukar ein båtnavn og kallesignal. Men i ein nødsituasjon så er dette med korrekte prosedyrer kun av akademisk interesse mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Og så har man skatteunndragelse og bekvemmelighetsregisteret NIS. Fire bokstaver, et tall og en bokstav. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Etter å ha lest igjennom denne tråden her ble iallefall jeg overbevist om at det var lurt å ta SRC-sertifikatet. Jeg kunne ingen ting om noen ting av VHF og DSC før jeg begynte. Det tok sin tid med mange gangers lesing i boka før jeg fikk opp forståelsen. Hvis jeg bare hadde kjøpt VHF uten å les MAYDAY boka først hadde jeg gjort feil hver gang jeg skulle bruke den. Om man tar eksamen eller ikke får være opp til enhver, men for de som ikke har lang fartstid generelt med bruk av radio bør de iallefall kjøpe og lese boka. Tok SRC-eksamen idag på Tjøme radio, og der var deilig da resultatet kom opp på skjermen: 100% korrekt og bestått! Da mangler jeg bare VHF og penger til den... Håper det skal gå i orden i løpet av våren! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Gratulerer ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jørn Kynningsrud Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Da ankom src sertifikatet i posten etterbestått prøve på sjøen for alle. Jeg lærte mye jeg ikke viste fra før. Så jeg mener alle burde ta dette. Det finnes ingen unskyldninger for og la være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
overoe Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Kjøpte vhf og fikk lissens av telenor på messa. Er nå i full gang med å lese til prøva via nettkurs med eksamen 8 april. Siden utsett av båt er utsatt grunnet is og kulde så er det greit å bruke påska til noe fornuftig. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Klistremerkene med nødprosedyre vil ha det til at MMSI skal oppgis: http://www.aftv.no/sfd/index_htm_files/Noedprosedyre_for_maritim_VHF.pdf ... men jeg kan knapt se det som særlig hensiktsmessig bruk av tid i en nødsituasjon. Forklaring: Med forutsetning i at man alarmerer nød ved hjelp av DSC skal man i den påfølgende nødmeldingen oppgi sitt MMSI-nummer for å bekrefte at det nødalarmen (DSC) og nødmeldingen kommer fra samme stasjon. I tillegg til dette så vil Kystradiostasjonen som kvitterer på nødmeldingen lese ut en Mayday Relay-melding hvor KRS også leser opp MMSI-nummeret til den nødstedte. Dette bekrefter den nødstedtes MMSI/DSC-alarm for båter som ikke har oppfattet den nødstedtes nødmelding da KRS ofte har større rekkevidde enn fartøyets radiostasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.