Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Hei Mix.

 

Nå har jeg lett litt på danske nettsider om avgifter på VHF lisens i Danmark og der står det:

 

Den faste brugsafgift forhøjes fra og med 2013 fra tidligere 300 kr. til 600 kr. Øvrige afgifter er uændrede

 

Hvor har du dine opplysninger fra ?

 

Min kilde er: www.erhvervsstyrelsen.dk/afgifter

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må bare få si at denne tråden har vært helt utrolig.

Så mange vinklinger vridninger og uttalelser om temaet har vært god underholdning.

Snodig å høre hvordan mange som mener det er behov og lurt å ha VHF ombord og heller ikke har dårlig råd, finner mange grunner til ikke å betale noen kroner for lisens. Og like morro å lese alle synsinger om hvordan et regelverket egentlig er i stedet for at folk sjekker opp hva som faktisk gjelder.

Det var et merkelig innlegg. Kan du komme med argumenter for at det IKKE er lurt å ha VHF ombord, og hvor mange grunner kan du komme på for IKKE å betale lisens? Og til slutt; har du sjekket opp og lært deg regelverket selv?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

 

Hei Mix.

 

Nå har jeg lett litt på danske nettsider om avgifter på VHF lisens i Danmark og der står det:

 

Den faste brugsafgift forhøjes fra og med 2013 fra tidligere 300 kr. til 600 kr. Øvrige afgifter er uændrede

 

Hvor har du dine opplysninger fra ?

 

Min kilde er: www.erhvervsstyrelsen.dk/afgifter

Å redigere sitater funker tydeligvis ikke lenger, så siterer hele innlegget ditt.

 

Se her.

 

Og her.

 

 

Link to post
Share on other sites

... ringer du 112 med en mobiltelefon, snakker du kun med 1 person ! caller du opp på kanal 16 med en VHF snakker du potensielt med flere tusen. I tillegg er det bedre dekning til vanns og du slipper å gå tom for strøm like lett. I tillegg alle foredler med å sende nødmeldinger med DSC. Seiler du i litt ukjent farvann mottat kyststasjonen NØYAKTIG poisjon. Til slutt er du med og sponser Telenor slik at denne tjenesten ikke blir bygget ned og du er med i et formiddabelt stort fellesskap for sikkerheten til sjøs. Skal du spare penger, ringer du gratis til alle fast og mobiltelefoner i Norge via VHF. Rabatter på forsikring, Sjøassistanse mm.

 

KJØR PÅ med VHF sertifikat

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Mix.

Utrolig!!

Man tror det ikke før man ser det og for meg var dette helt " spinnvilt " og bekrefter regelen om politikere.

Den beste måten å miste sunn fornuft på, er å bli politiker!

Stakkars Danske båteiere.

Nå ser jeg hvorfor det er så mange eldre danske båter. Godt Danmark stjal Grønland fra oss ellers hadde det kanskje vært vi som satt med skjegget i postkassen.

Denne danske "særavgiften" graver jo sin egen grav. Færre ser seg råd til å ha båt og flere velger å flytte forsikring til utlandet, samtidig som mange båter sikkert er underforsikret og sansynlig også helt uten forsikring!

Link to post
Share on other sites

Det var et merkelig innlegg. Kan du komme med argumenter for at det IKKE er lurt å ha VHF ombord, og hvor mange grunner kan du komme på for IKKE å betale lisens? Og til slutt; har du sjekket opp og lært deg regelverket selv?

 

Innlegget mitt var ikke ment som noen argumentasjon mot å ha VHF, ta kurs og få sertifikat og betale lisens. Jeg bare undrer meg over alle vinklingene som kommer frem i innleggene. Så jeg har ingen argumenter fru Jacobsen. Tror VHF er både bra og lurt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Men å puttre innaskjærs var ikke det som skulle til for å gå på et VHF kurs. Det mener jeg ikke er noe behov for. Kun korte dagsturer. Men VHF hadde nok blitt brukt om nøden skulle melde seg. Men nå når jeg har kommet opp i størrelse, og vil få et helt annet båtliv, vil bruken stå mye mer sentralt. Og derav også ta sertifikatet.

 

 

I tillegg til pensumboka fins noen ressurser på nett, f.eks. har Maritimradio/Telenor en prøveeksamen tilgjengelig, som er helt tilsvarende den reelle prøven du får i vanskelighetsgrad. Den ligger her: http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/1123/eksamendemo.pdf Anbefaler alle som av en eller annen grunn ikke får seg til å ta eksamen å prøve seg på denne. Mange vil nok da oppdage at - heisann, dette gikk jo bra! - uten å ha åpna pensum en gang. Og resten vil nok ligge pretty close opp til å ha bestått. Så får det bli opp til den enkelte om dette er et argument for eller i mot å ta eksamen. For sertifikatet er strengt tatt ikke noe bevis for annet enn at man har en skvett sunt bondevett ... Anbefaler også å lese pensum, lære kalleprosedyrene, ha kanalplan ombord osv, selv om man ( - Gud forby :o) velger å ikke ta sertifikat. Det er greit å vite hvordan ting funker og hvilke muligheter man har. Tilgang til å snakke med lege, f.eks.

 

Til slutt: Det er ikke nødvendigvis lengden på turen som avgjør hvaslags trøbbel man kan havne i. Spesielt er det ikke avgjørende for hvaslags trøbbel *andre* kan havne i. VHF gir oss en unik mulighet til å hjelpe hverandre, og da gjelder det å ikke bare la de andre lytte på kanal 16, ikke bare la de andre betale for drift av kystradiosambandet osv.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Mix.

Utrolig!!

Man tror det ikke før man ser det og for meg var dette helt " spinnvilt " og bekrefter regelen om politikere.

Den beste måten å miste sunn fornuft på, er å bli politiker!

Stakkars Danske båteiere.

Nå ser jeg hvorfor det er så mange eldre danske båter. Godt Danmark stjal Grønland fra oss ellers hadde det kanskje vært vi som satt med skjegget i postkassen.

Denne danske "særavgiften" graver jo sin egen grav. Færre ser seg råd til å ha båt og flere velger å flytte forsikring til utlandet, samtidig som mange båter sikkert er underforsikret og sansynlig også helt uten forsikring!

 

Hei!

Det er veldig få ting som er gratis her i livet, dessverre, det er alltid noen som må betale for moroa...

 

Her er det altså snakk om inndekning for drift av Dansk og Grønlandsk kystradio i tillegg til fyr-og merkevesenet ser det ut til, og det koster nok alvorlig mange kroner i løpet av et år å drifte. Det gjør det også i Norge.

De danske politikerne dytter tydligvis utgiftene tilbake til brukerne mer direkte og i mye større grad enn det som skjer i Norge, jeg er ikke så sikker på om det er feil.... :wink:

 

Kystradio i Norge drifter for øvrig ca 120-130 VHF basestasjoner, Danmark har 19, Grønland har 27. Så kanskje er 475 lisenskroner ikke så galt tross alt? :giggle:

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt båt med vhf ombord å skal ta vhf-lappen som privatist.

500 kr i lisens er en liten pris å betale, det som slo meg som ille er å betale 1200 for å svare på 35 spørsmål.

Dvs 700 til telenor for prøven og i mitt tilfelle 500 til en godkjent plass og ta prøven.

Er det bare meg som synes det er litt feil eller??

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

Dvs 700 til telenor for prøven og i mitt tilfelle 500 til en godkjent plass og ta prøven.

Er det bare meg som synes det er litt feil eller??

 

Dyrt å bo sentralt og dyrt å ikke bo sentralt, hadde Opseth vært Telenordirektør hadde det nok vært annerledes :o)

 

De fleste prøver koster vel omtrent i det området der og oppover, så jeg vet ikke helt om det er noen upris. Eksamen er en engangsavgift og kun 200 kr. mer enn den årlige lisensen som er helt grei?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjøpt båt med vhf ombord å skal ta vhf-lappen som privatist.

500 kr i lisens er en liten pris å betale, det som slo meg som ille er å betale 1200 for å svare på 35 spørsmål.

Dvs 700 til telenor for prøven og i mitt tilfelle 500 til en godkjent plass og ta prøven.

Er det bare meg som synes det er litt feil eller??

Her må noen ha "lurt" deg, eller feilinformert.

Det koster 675kr å ta eksamen.

Den kan du ta hos Telenor i Oslo - se hjenmmesiden til Maritim radio - eller hos en kystradiostasjon.

Har du ikke tillgang til det synes jeg det er ille om en kursarrangør skal ha ekstra for at du skal få avlegge prøven, da hadde jeg lett etter en annen arrangør å ta prøven hos.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg vet eksamen koster 675, men den plassen jeg spurte om å avlegge den skulle ha 500 for at jeg skulle få gjøre det.

Er det fordi det ikke er Telenor i oslo eller en kystradiostasjon at dem tar betalt da eller??

Å ja jeg kommer til å sjekke fler plasser hvor den kan taes!

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lett litt på danske nettsider om avgifter på VHF lisens i Danmark og der står det:

 

Den faste brugsafgift forhøjes fra og med 2013 fra tidligere 300 kr. til 600 kr. Øvrige afgifter er uændrede

 

Min kilde er: www.erhvervsstyrelsen.dk/afgifter

Noen som klager på kr. 475.

 

http://tdc.dk/lyngbyradio/

 

Kystradio abonnement

- billigere samtaler for alle ombord

Befinder du dig ofte uden for mobiltelefonens dækningsområde og vil du gerne have rabat, når du ringer hjem, så er Kystradioabonnementet noget for dig.

Kystradioabonnement koster kr. 593,75 (incl. moms) pr. kvartal. Abonnementet tegnes til skibet og giver rabat på radiosamtaler på VHF og mellembølge via Lyngby Radio.

Abonnementer Samtalepriser Minutpris (incl. moms) med abonnement. Minutpris (incl. moms) uden abonnement. Operatørekspederede samtaler på MF/VHF 1,95kr. 15,00 kr.

 

 

VHF eller Mobiltelefon i fritidsbåden

 

http://tdc.dk/lyngbyradio/element.php?dogtag=lr_radioservice&id=21665
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her må noen ha "lurt" deg, eller feilinformert.

Det koster 675kr å ta eksamen.

Den kan du ta hos Telenor i Oslo - se hjenmmesiden til Maritim radio - eller hos en kystradiostasjon.

Har du ikke tillgang til det synes jeg det er ille om en kursarrangør skal ha ekstra for at du skal få avlegge prøven, da hadde jeg lett etter en annen arrangør å ta prøven hos.

 

 

Jeg vet eksamen koster 675, men den plassen jeg spurte om å avlegge den skulle ha 500 for at jeg skulle få gjøre det.

Er det fordi det ikke er Telenor i oslo eller en kystradiostasjon at dem tar betalt da eller??

Å ja jeg kommer til å sjekke fler plasser hvor den kan taes!

 

 

 

Hvorfor vet jeg ikke, men de 500kr er noe som er deres fortjeneste, ikke noe av det går til Telenor, penger direkte til det firma som har prøven.

 

At en kursarrangør skal ha betalt for å gjennomføre en test er vel helt logisk. Jeg kjenner veldig få mennesker som er villige til å arbeide gratis...

Jeg driver båtskole i Oslo sentrum, og vi holder testsenter hver mandag. For kandidater til båtførerprøven får vi et fast beløp fra Norsk Test. Det er en andel av eksamensgebyret som kandidatene betaler til Norsk Test.

For kandidater til SRC/VHF får vi ingenting fra Telenor. Telenor velger å beholde hele eksamensgebyret på 695 kroner selv, og overlater til oss å ta oss betalt fra kandidatene for bruk av testsenter. Vi har kostnader med husleie, lønn, datamaskiner, nettleie osv. Vi har valgt å prise dette til 230,- pr test for kandidater som ikke har gått kurs hos oss. Våre egne kursdeltakere slipper å betale, vi anser det som en del av kursavgiften. Andre testsentre har valgt andre priser.

Syns du det er urimelig at vi tar oss betalt, Benji?

Link to post
Share on other sites

Syns du det er urimelig at vi tar oss betalt, Benji?

Nei, ikke urimelig å ta seg betalt, men om du ser så har han fått ett "tilbud" på å betale 500kr for eksamen, det er mer en det dobbelte av dere - ting må stå litt i forhold til hva man tar. Og ja du tar vel egentelig betalt for det av de som tar kurs av deg du også, for du har lagt det inn i kursavgiften.

Men synes nå prisen på 230 er betraktelig mer fornuftig en de 500 han har blitt forespeilet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Vi kan ta en lavere pris fordi vi har mange kandidater, og fordi vi samler opp alle til en kveld i uka. På en mindre plass er det kanskje bare en kandidat en gang i mellom. Testleder skal foreberede eksamen, sitte vakt i inntil 1 time (gjerne kveldstid), registrere resultatet og sende inn papirene med Posten. Jeg syns 500 er en helt grei pris, og jeg ser at vår egen pris kanskje burde skrues opp..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Nei, det er faktisk 1,34 prosent.

Skatten blir nå økt fra 1,0 prosent til 1.34 prosent pga. de trenger mer penger til drift av VHF nettet.

Skatten blir betalt via forsikringen på båten."

 

 

 

 

Kjenner en Danske som har valgt å ikke forsikre båten. Det ble så dyrt med VHF skatten.

VHF skatten ville utgjøre mer enn forsikringsdelen på polisen.

 

Men selvfølgelig forstår godt at 475,- i konsesjonsavgift i Norge er uhorvelig dyrt og kun er ett resultat av avgiftskåte norske politikere.

Pluss at Telenor vil suge til seg så mye penger som mulig fra oss stakkars lutfattige fritidsbåteiere.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...