Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Hei Mix. Er det riktig med 1,34% av forsikringssummen, det blir på en båt til 1.000.000,- kr hele 13400,-!!. På en båt til 500000,- kr blir det 6700,- !! Eller er det promille du mener for da blir beløpene 1340,- og 670,- ! Er dette en engangssum etter årlig avgift?

Link to post
Share on other sites

Asosiale snyltere uten ryggrad vil det nok alltid være desverre.

At snylterne har såpass båtinteresse at de frekventerer her på Båtplassen var derimot overraskende.

Det er også mer enn nok av innpåslitne blodigler som trenger seg på. Det som er overaskende, er at de ikke forstår seg på de sosiale koder uten å måtte titte på naboen for å se hva de selv mener.

 

Det ække rart at det krig.

Link to post
Share on other sites

Godt skrevet Fairline-38Targa. Men nå er jo eksamen veldig enkel. Leser du boka Mayday ett par ganger ganske godt, så går du lett igjennom prøven.

100% enig!

 

 

Men det blir jo slik at når man prøvde et par ganger forrige sesongen - og det var "vanskelig" å finne noen steder man kunne avlegge eksamen (når jeg hadde tid) så blir dette liggende bakerst på prioriteringslista.

 

 

Det er ikke bare å gå innom hvilken som helst båtforhandler ol. å gjøre dette (prøvene er jo på nette så det bør være enkelt å gjennomføre) - de jeg sjekket hadde ikke muligheten.

 

 

Telenor bør gjøre det så enkelt at man selv kan avlegge prøven på nett.

 

Ja det er mulig å "jukse" man da lurer man bare seg selv.

 

 

Det viktigste er at man kan tilegne seg kompetansen slik man ønsker for deretter avlegge eksamen på nettet så mange ganger man ønsker. Dvs. helt til man har bestått.

 

 

Det tvinger den enkelte til å få forståelse/kunnskap nok til å betjene VHF'en korrekt.

 

 

Jeg ser på dette verktøyet i dag som et kommunikasjonsverktøy og sikkerhetsutstyr. Da skal man tilrettelegge slik at flest mulig benytter seg av dette.

 

 

Det er ikke mange år siden man måtte ha "lisens" for mobiltelefon.

 

 

Det er på tide at man tilpasser en del av regelverk/bruk av denne typen sikkerhetsutstyr til dagens samfunn.

 

 

Spesielt når det nå er kommet så langt at hvem som helst kan kjøpe/installere/få lisens.

 

 

Enig?

 

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tjo ...

 

Her er fra Telenor sine sider .....

 

 

Sitat fra "regelverket"

Må jeg ha et radiosertifikat for å få lisens for en maritim VHF-radio?

Ansvarlig radiotelefonist om bord behøver ikke å være eieren. Det er nok at det alltid er minst en til stede som er sertifisert til å betjene installert radioutstyr. Det er likevel alltid eieren som skal søke om lisens.

--------------------------------------------------------------------------

 

Du har rett i at en sertifisert skal være tilstede. Jeg foretrekker å lese kilden fremfor gjengivelser. Kilden her er regelverket som heter "Instruks for Norske maritime mobile radiostasjoner". Og der står det klart og tydelig at den sertifiserte tilstedeværende kan slippe til en usertifisert person til å betjene apparatet, sålenge han/hun er under tilsyn av radiooperatøren.

Det jeg reagerer på er at mange strekker begrepet "nødsituasjon" vel langt, og bruker det som grunn for å la være å følge reglene helt ut i det daglige. Det har blitt en trend i at mange mener at en kan sitte å velge og vrake blant regler, og bare følger regler en selv har fordel av.

Link to post
Share on other sites

Siden VHF er direkte til nytte også for dem som velger å ikke ha egen stasjon ombord (f.eks i en redningsaksjon), bør jo kostnaden fordeles på alle som eier båt. Så etter mitt syn bør dagens lisensordning utgå til fordel for noe annet. Da vil det også trolig være flere som anskaffer seg VHF, siden de uansett er med på spleiselaget, noe som øke sikkerheten ytterligere.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Du har rett i at en sertifisert skal være tilstede. Jeg foretrekker å lese kilden fremfor gjengivelser. Kilden her er regelverket som heter "Instruks for Norske maritime mobile radiostasjoner". Og der står det klart og tydelig at den sertifiserte tilstedeværende kan slippe til en usertifisert person til å betjene apparatet, sålenge han/hun er under tilsyn av radiooperatøren.

Det jeg reagerer på er at mange strekker begrepet "nødsituasjon" vel langt, og bruker det som grunn for å la være å følge reglene helt ut i det daglige. Det har blitt en trend i at mange mener at en kan sitte å velge og vrake blant regler, og bare følger regler en selv har fordel av.

Er ikke uenig med deg!

 

Det jeg ønsker er at alt som kan bidra til å øke sikkereten skal være lett tilgjengelig med færrest mulig hindringer.

 

Man bør, som jeg skrev tidligere, tilpasse tilgangen til VHF utstyr (nå er det enkelt) og sertifiseringer til dagens samfunn.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jammen er vi ikke der allerede da.

 

Alle kan kjøpe og montere en VHF stasjon i båten sin. Båteier må ha lisens for VHF i båten, trenger ikke kurs eller sertifikat.

 

I henhold til sine egne regler fra Telenor maritim radio side 24 i Mayday 2 utgave 2012.

 

SITAT:

 

NØDALARMERING MED ALLE MIDLER.

 

Dersom du er ombord i et fartøy som kommer i nød har du lov til å bruke alle tilgjengelige hjelpemidler for å alarmere og påkalle oppmerksomhet. Dette gjelder alle ombord også de uten sertifikat.

 

Videre står det:

 

Det høres kanskje underlig ut etter å lært prosedyrene for nød men regelverket skal heller ikke være til hinder for å få den hjelpen du trenger i en nødsituasjon.

 

Også:

Etter dette kurset vet du hvordan du skal alarmere men dersom utstyret ditt er blitt skadet eller du er på et annet og større fartøy der du ikke har kjennskap til radioutstyret må du likevel kunne varsle om situasjonen.

Sitat slutt.

 

Dessuten er din vurdering om du er i overhengende fare, og sender du ut en nødmelding vil det ikke få noen konsekvenser for deg, selv om andre i etterkant mener noe annet.

 

Hovedsentralen bruker føre var prinsippet . Bedre å melde for tidlig og for ofte enn forsent.

 

Det eneste store spørsmålet man kan stille seg er: Det er kun de med sertifikat som har lytteplikt !!!

 

Er vi da mange som har VHF men har en avslappet holdning, som betyr at VHF er kun for vår egen sikkerhet og er ment kun for at jeg selv skal få hjelp av andre.

 

Da sliter vi litt !

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at de fleste båtfolk aksepterer at folk har VHF uten sertikfikat sålenge de kun blir brukt til å lytte og til å varsle dersom de er i nød. Og også bruke frikanalene. Det blir en vinn-vinn situasjon for alle. De uten sertifikat kan lytte og kanskje også redde andre pga det. Jo fler som har VHF desto større er sjansen for å bli raskt hørt og reddet.

 

Anderledes blir det når de uten sertifikat begynner å prate på kanaler de ikke burde og prate på en måte de ikke burde, som følge av at de ikke har gått kurs og ikke har peiling på hvordan de skal oppføre seg. Da blir det til en irritasjon.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen fri kanaler !!

 

Men lystbåter har fått tildelt: L1, L2, L3, som kommunikasjon. På samme måte har fiskeflåten fått: F1, F2, F3. Kanal L2 og F2 er ment som kallekanaler og de andre som arbeidskanaler.

 

Disse kanalene er opprettet for å avlaste" skip til skip" kanalene, og de er simplex-kanaler.

 

Du skal ha sertifikat for å bruke disse kanalene!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at de fleste båtfolk aksepterer at folk har VHF uten sertikfikat sålenge de kun blir brukt til å lytte og til å varsle dersom de er i nød. Og også bruke frikanalene. Det blir en vinn-vinn situasjon for alle. De uten sertifikat kan lytte og kanskje også redde andre pga det. Jo fler som har VHF desto større er sjansen for å bli raskt hørt og reddet.

 

Anderledes blir det når de uten sertifikat begynner å prate på kanaler de ikke burde og prate på en måte de ikke burde, som følge av at de ikke har gått kurs og ikke har peiling på hvordan de skal oppføre seg. Da blir det til en irritasjon.

:smiley: Selvjustisen er stor. Du får raskt beskjed om du benytter VHF'en "feil".

 

Da jeg selv ikke har sertifikat har jeg selvfølgelig satt meg inn i prosedyrene godt. Er jeg i tvil så slår jeg opp i boka. Det er greit med repitisjon - spesielt på nødprosedyrene.

 

Tross alt så benyttes jo VHF'en 99,9999% til dagligdags kommunikasjon - heldigvis. Derav er det jo greit å sjekke nødprosedyrene av og til. De blir jo (nesten) aldri brukt.

Link to post
Share on other sites

aha, nå skjønner jeg mer. min økonomi er mildt sagt bekymringsfri så det er ikke grunnen til snylting som her blir sagt.vhf for meg er passiv lytting og i nøden så bruker jeg den. noen som har en link hvor man betaler kun avgiften? trodde ikke det var mulig skjønner du.

så til deg quantumduck-jeg beklager min munnbruk mot deg-viste ikke at man kunne betale avgifta uten vhf kurset - beklager mitt upassende utbrudd mot deg.

jeg mener helt ærlig at passiv brukerene er viktige lytteposter langs kysten vår og håper vi blir flere "ører" ut mot havet med eller uten kurs- jeg og mange andre som er mye i båt året rundt har faktisk mye å bidra med,spes når mange sertifiserte vhf brukere har båten sin under presenning i dei tøffeste vintermånedene.

jeg tenker mest på sikkerhet og mange lyttevakter er viktigere enn dette kurset som er så lett at kanskje sunn fornuft er mer vanskelig enn vhf kurset.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg missforstår deg, quantumduck, men man får jo ikke lisens på en radio uten å ha sertifikatet ?

 

Kjøper du en båt hvor vhf alt er installert kan du få konsesjon uten sertifikat. Sertifikat kan du få uten å ta kurset, og kurset kan du ta uten å få sertifikat.

Og med konsesjon så mener jeg lisens :o) (ref http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/615/soknad_om_konsesjon.pdf hvor det heter lisens ...)

 

Sertifikatet trenger man for å bevise overfor myndighetene at man kan betjene vhf-radioen, ikke overfor meg.

 

Jeg er happy om folk, 1) betaler for seg selv og ikke lar andre betale for seg, og 2) klarer å betjene vhf'en på en forsvarlig måte.

 

At noen anser sin egen snylting som ren veldedighet anser jeg å ha stor underholdningsverdi (selv om vel strengt tatt burde beskyttes mot seg selv av moderator).

Link to post
Share on other sites

aha, nå skjønner jeg mer. min økonomi er mildt sagt bekymringsfri så det er ikke grunnen til snylting som her blir sagt.vhf for meg er passiv lytting og i nøden så bruker jeg den. noen som har en link hvor man betaler kun avgiften? trodde ikke det var mulig skjønner du.

så til deg quantumduck-jeg beklager min munnbruk mot deg-viste ikke at man kunne betale avgifta uten vhf kurset - beklager mitt upassende utbrudd mot deg.

jeg mener helt ærlig at passiv brukerene er viktige lytteposter langs kysten vår og håper vi blir flere "ører" ut mot havet med eller uten kurs- jeg og mange andre som er mye i båt året rundt har faktisk mye å bidra med,spes når mange sertifiserte vhf brukere har båten sin under presenning i dei tøffeste vintermånedene.

jeg tenker mest på sikkerhet og mange lyttevakter er viktigere enn dette kurset som er så lett at kanskje sunn fornuft er mer vanskelig enn vhf kurset.

 

Du trenger ikke noe kurs, hverken for å kjøpe bruktbåt med vhf, eller ta sertifikat og installere vhf i båten du har fra før av.

 

Når jeg og alle oss andre englebarna som betaler avgiften vår er på land pga drittvær eller for fulle av alle ankerdrammene til å høre på vhf'en, så sitter det noen på de ulike kystradiostasjonene og lytter likevel. Noen må betale lønna deres, noen må betale utstyret de bruker osv. osv. Og du kaller snyltinga di veldedighet. Get real.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje på tide at Telenor maritim radio informerer om muligheten for å ha lisens uten å ha src sertifikat.

Jeg tror mange ikke er klar over dette. De fleste vil nok betale lisensavgiften når de ser fordelen det gir ved sikkerhet.

Legger de også opp til en smidigere løsning for å ta prøven, tror jeg de ville få mange flere brukere.

Link to post
Share on other sites

Hei Mix. Er det riktig med 1,34% av forsikringssummen, det blir på en båt til 1.000.000,- kr hele 13400,-!!. På en båt til 500000,- kr blir det 6700,- !! Eller er det promille du mener for da blir beløpene 1340,- og 670,- ! Er dette en engangssum etter årlig avgift?

Nei, det er faktisk 1,34 prosent.

Skatten blir nå økt fra 1,0 prosent til 1.34 prosent pga. de trenger mer penger til drift av VHF nettet.

Skatten blir betalt via forsikringen på båten.

Har du en båt til forsikringsverdi 1mill blir skatten som du sier 13400.-

Og nei det er ingen engangsavgift. Men en årlig avgift.

 

Så folk må nå pinadø slutte å syte over 475.- i konsesjonsavgift her i Norge !

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå kan det vel ikke være den helt store intellektuelle utfordringen å ta VHF-lappen. Dersom noen mener det hvordan har de da klart å lære seg grunnleggende sjøveisregler og kartforståelse ? Eller er ikke det heller så nøye?

VHFen er tross alt et viktig redskap ombord som i noen tilfeller kan bety svært mye. Derfor mener jeg en bør ta dette litt alvorlig og ikke ende opp som den genuine skogsmatros.

Link to post
Share on other sites

Må bare få si at denne tråden har vært helt utrolig.

Så mange vinklinger vridninger og uttalelser om temaet har vært god underholdning.

Snodig å høre hvordan mange som mener det er behov og lurt å ha VHF ombord og heller ikke har dårlig råd, finner mange grunner til ikke å betale noen kroner for lisens. Og like morro å lese alle synsinger om hvordan et regelverket egentlig er i stedet for at folk sjekker opp hva som faktisk gjelder.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

har egentlig vert en tankevekker- syns selv også at det har vert mye synsing og lite konkrete opplysninger og fakta om kurs,konsesjoner samt mye pisspreik om snylting selvom vi uvitende ikke har vist at vi ku betalt avgift uten kurset.

vi blir en liten gruppe sjarker som skal innstallere våre gamle cb radioer i gjen nå,kombinert med gsm tlf. vi har bra dekning på mob her,og vi er alltid 7-8 stk som er innf cb rekkevidde til hverandre som vi var på 70tallet .vi er gamle til nok at vi fremdeles har liggende konsesjonene fra televerket med stempel fra posten på årsavgiften fra år til år.det skal bli blir interesant å fyre opp dei gamle radioene i gjen. er man langt til havs så duger ikke vhf heller-da er d hf rigg amatør r som teller samt sattelitt tlf.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...