Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Jeg har aldri sett behovet i VHF, mulig grunnet uvitenhet. Jeg er av de som stoler på GSM, og ikke reiser langt til havs. Men nå trenger jeg innspill til hvorfor jeg skal investere i dette foruten at "det er greit å ha". Har jo oppgradert til en båt som dette hører med, men jeg må nok få godt med innspill før jeg setter meg og leser. Tipper jeg får mange innspill på hvorfor. Finnes argumenter for å ikke bruke penger på dette?

Til sammenligning: jeg er over alder for å måtte ha båtførerprøve, og har derfor ikke tatt det heller. Men har alltid hatt båt og oppvokst med båt og sjøliv. Klar meg utmerket;-)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt litt som deg, men det frister jo av og til med litt lenger seilas. Da er det ikke bare kjekt. . Men nødvendig. . Dermed greit å ha ombord. Men kanskje den viktigste grunnen.. hvis en båt rett bortenfor meg kommer i trøbbel. Så er det mye bedre for alle parter at vi begge har Vhf. Jeg kjøper i løpet av våren. .

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

I tillegg til de opplagte grunnene (at VHF-sambandet er sikrere og tross alt har bedre dekning enn GSM) har du muligheten til sende mayday med koordinater bare ved å trykke på en knapp.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.10889533

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/drev-mot-skjaer-i-uvaer-jeg-trodde-jeg-skulle-doe-3972461.html

 

Men jeg er også spent på å se om noen klare å hoste opp noen gode argumenter mot VHF...:-)

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette jeg.... Du ha kjøpt en båt til ???? tusen kroner, og så lurer du på om du skal spare 2-3 tusen ( kurs og lisens) på sikkerheten til deg, ditt mannskap og båt? Å ta VHF-sertifikat klarer du hel sikkert, så jeg regner med at det ikke er det som er problemet.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette jeg.... Du ha kjøpt en båt til ???? tusen kroner, og så lurer du på om du skal spare 2-3 tusen ( kurs og lisens) på sikkerheten til deg, ditt mannskap og båt? Å ta VHF-sertifikat klarer du hel sikkert, så jeg regner med at det ikke er det som er problemet.

for såvidt sant det. Derfor jeg vurderer nå. Har hatt samband fra militæret, og tipper VHF blir brukt uansett lisens eller ikke. Bør jeg også bruke tid og penger på båtførerprøven?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Argumenter mot VHF, der kommer jeg ikke på noen.

Med den etterhvert så gode mobildekningen langs kysten, har mobiltelefonen overtatt mye av den vanlige kommunikasjonen mellom båt og land. Men mobiltelefonen kan aldri erstatte VHF som kommunikasjonsmiddel mellom nødetater og båter i området.

Se for deg at du har akutt behov for assistanse, og kun har mobiltelefon ombord. Det er båter i nærheten av deg, men det eneste du kan gjøre er å ringe politiet. De må igjen ringe nærmeste kystradiostasjon, som sender ut melding på VHF, og ringer eventuell redningsskøyte i nærområdet. Skøyten må eventuelt ringe deg opp igjen, for å avklare posisjonen din.

 

Har du VHF med DSC derimot, er det bare å trykke på knappen, og samtlige båter i området (med VHF) får opp meldingen med din posisjon, og kan øyeblikkelig sette kursen mot deg for å hjelpe...

 

Eller snu situasjonen på hodet, og si at du er få minutter unna en båt som trenger øyeblikkelig hjelp. Men siden du ikke har VHF ombord får du ikke melding om dette, og er lykkelig uvitende om at noen på andre siden av holmen trenger hjelp....

 

For min del, er VHF'en det første som slås på ombord, og det siste som slås av.

Syntes VHF pensum burde være en obligatorisk del av båtførerprøven, og at terskelen for å eie og bruke VHF dermed ble lavere:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Og så er det underholdende! Jeg får i hvert fald meget ud af at følge med i radiotrafikken. Det er gratis underholdning på rejsen.

 

Jeg installerede VHF som det første ekstraudstyr efter en dramatisk oplevelse som du kan læse om i indlæg 2 i denne tråd https://baatplassen.no/i/topic/90935-vhf-mer-enn-bare-kjekt-aa-ha/

 

I øvrigt en af flere tråde om samme emne...

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i kystradioen og vil anbefale alle som ferdes på havet å ta SRC og skaffe seg VHF med lisens. Da får man også MMSI-nummer, som må til for at "den røde knappen" skal virke.

 

Uten å kunne gå i detalj så har vi opplevd at folk som ligger i flåten like opp under land ikke får forbindelse med mobiltelefon og har holdt på å fryse ihjel før de etter flere timer heldigvis har rekt med strømmen til et område med dekning og fått varslet oss. Hadde de hatt VHF med DSC (og gyldig MMSI-nummer/lisens) ville båtene i området samt kystradioen og dermed også etterhvert hoveredningssentralen hatt deres posisjon og også hvilken type nød de er i samt navn og kallesignal på båten innen få minutter.

 

Det er et godt poeng som blir nevnt her at med mobil varsler du 1, men med VHF varsler du alle i nærheten, inkludert kystradioen som er din livline til redningstjenesten. Det er også et kjempegodt poeng at du selv vil være i stand til å assistere andre som er i nød.

 

I tillegg til dette så ringer lystflåten gratis til landnummer med VHF :)

 

Mvh JRO

Link to post
Share on other sites

Eksemplet fra brannen i Sandspollen viser dette med all tydelighet. Før Tjøme radio hadde rukket å få redningsetaten i tale hadde en av medlemmene her på båtplassen (husker ikke hvem i farta) startet hjelpearbeidet fordi han lå i nærheten og hørte mayday meldingen. Ting skjer J**** kjapt når det kommer en mayday melding. De få gangene jeg har hørt mayday skvetter jeg til og følger med om det er i nærheten. En skikkelig korrekt mayday er veldig mye bedre enn å bare trykke på knappen på radioen, de færreste av oss er kalde nok til å legge inn full distress melding før vi trykker. Øv på det over vinterem, ring en båtvenn og les opp en korrekt mayday.

 

Alternativet er å høre "Du er nå kommet inn i køen til 112, vi har stor trafikk, vennligst vent" (det skal vel ikke skje, men avisene forteller om tragiske historier nå og da - og så er det slutt på batteri.....

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Har man VHF, så har man behov for sertifikat og lisens. Har man ikke dette, skal man ikke bruke radioen (annet enn unntaket om at alt er lov i nød, da). Jeg tok sertifikatet fordi jeg vil kunne bruke "Distress-knappen" som gir alle min posisjon om uhellet er ute. Etter en nødmelding, vil jeg også få svar fra andre i nærheten som kan bistå. Man kan også følge opp og gi mere direkte meldinger underveis, så man for eksempel kan svare på om det er behov for redningshelikopter eller ikke (hysj Bitteliten..) Så må man ikke glemme at man også kan bistå andre ved å ha VHF !

Link to post
Share on other sites

Argumenter mot VHF, der kommer jeg ikke på noen.

Med den etterhvert så gode mobildekningen langs kysten, har mobiltelefonen overtatt mye av den vanlige kommunikasjonen mellom båt og land. Men mobiltelefonen kan aldri erstatte VHF som kommunikasjonsmiddel mellom nødetater og båter i området.

Se for deg at du har akutt behov for assistanse, og kun har mobiltelefon ombord. Det er båter i nærheten av deg, men det eneste du kan gjøre er å ringe politiet. De må igjen ringe nærmeste kystradiostasjon, som sender ut melding på VHF, og ringer eventuell redningsskøyte i nærområdet. Skøyten må eventuelt ringe deg opp igjen, for å avklare posisjonen din.

 

Har du VHF med DSC derimot, er det bare å trykke på knappen, og samtlige båter i området (med VHF) får opp meldingen med din posisjon, og kan øyeblikkelig sette kursen mot deg for å hjelpe...

 

Eller snu situasjonen på hodet, og si at du er få minutter unna en båt som trenger øyeblikkelig hjelp. Men siden du ikke har VHF ombord får du ikke melding om dette, og er lykkelig uvitende om at noen på andre siden av holmen trenger hjelp....

 

For min del, er VHF'en det første som slås på ombord, og det siste som slås av.

Syntes VHF pensum burde være en obligatorisk del av båtførerprøven, og at terskelen for å eie og bruke VHF dermed ble lavere:-)

 

Meget bra forklart!

 

Eksemplet fra brannen i Sandspollen viser dette med all tydelighet. Før Tjøme radio hadde rukket å få redningsetaten i tale hadde en av medlemmene her på båtplassen (husker ikke hvem i farta) startet hjelpearbeidet fordi han lå i nærheten og hørte mayday meldingen. Ting skjer J**** kjapt når det kommer en mayday melding. De få gangene jeg har hørt mayday skvetter jeg til og følger med om det er i nærheten. En skikkelig korrekt mayday er veldig mye bedre enn å bare trykke på knappen på radioen, de færreste av oss er kalde nok til å legge inn full distress melding før vi trykker. Øv på det over vinterem, ring en båtvenn og les opp en korrekt mayday.

 

Alternativet er å høre "Du er nå kommet inn i køen til 112, vi har stor trafikk, vennligst vent" (det skal vel ikke skje, men avisene forteller om tragiske historier nå og da - og så er det slutt på batteri.....

 

 

mvh,

Ole

Om ikke det var akkurat slik var det at når vi oppdaget brann i båt, to båter bortenfor oss, var nabobåten godt i gang med å hjelpe de i brannbåten i land fra flammer og røyk. Jeg kalte Tjøme Radio på K-16, med Pan-melding. Mens Tjøme mottok meldingen hoppet mannskapet på RS Odd Fellow II i klærne og var på brannstedet etter syv minutter! Båter som før oss hadde oppdaget brannen, ringte nødtelefon. De kom til nødsentral på feil side av fjorden som hadde vanskeligheter med å lokalisere Sandspollen. Redningsskøyta og Tjøme radio er lokalkjente. Ville aldri vært VHFen om bord for uten. (Jeg har for sikkerhets skyld to stk fastmonterte og en bærbar.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er fult mulig å ha VHF uten å ha lisens/Sertifikat og du har da samme mulighet til å hjelpe andre rundt deg om de er i nød. Du vil også få hjelp om du selv er i nød med å kalle opp nærmeste kyststasjon eller "alle båter".

MEN... hvorfor ikke ta radiolappen?.... Jeg vet ikke... Det er fult mulig å kjøre bil uten lappen også, selv om konsekvensene om noe går galt er litt dyrere der.

Man kan jobbe uten å betale skatt.

Man kan heve trygd og jobbe svart.

Man kan ringe mor på kløfta om man er i havsnød.

Man kan stå på ripa og vinke desperat til andre som smilende vinker tilbake mens båten din tar inn vann.

Man kan passere folk som vinker febrilskt og vinke tilbake. Så kan man lese om den tragiske ulykken med familien som druknet 500 meter fra land dagen etter.

 

Neida... VHFn er like nyttig uten sertifikat, og du har like mye nytte av den da, men .... HVORFOR?

 

Latskap?

Penger?

Trass?

Pur uvilje mot alle sertefikater?

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Prøven tok jeg hos Alfa Kompetanse på Holmlia. Enkelt å parkere kontra stedene i sentrum. Lisensen søker du Telenor om i etterkant når du har mottatt sertifikatet. Så får du kallenavn og mmsi nummer i posten.

 

Der tok jeg den også og det var enda enklere for meg som bodde rett borti veien.

Jeg fant hele greia veldig enkel og passerte med glans uten å ha kjøpt bok. Drev en gang med PR-Radio så det er mulig jeg fikk litt gratis der.

Uansett en hyggelig opplevelse med trivelige båtfolk.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei All In!

Jeg er også godt over alderen der det er pålagt med båtførerbevis. Jeg valgte likevel for 5-6 år siden å ta både dette og SRC (VHF). Vil absolutt anbefale deg å gjøre dette. Om ikke det kjøres kurs på Sætre, kan du ta turen over fjorden (eventuelt under). Vindfangerbukta Båtforening i Drøbak arrangerer nå båtførerkurs og VHF kurs. For påmelding se hjemmesiden http://vindfangerbukta.com

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...