Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Mange gode argumenter for å bruke VHF i denne tråden.

 

Jeg driver et firma som jobber med VHF-kurs (og Båtførerprøven). Vi har i lengre tid jobbet med ulike løsninger for å gjøre det enkelt å ta VHF/SRC sertifikatet. Det kreves ikke kurs for å ta eksamen, så mange velger å ta eksamen som privatist. Man kan for eksempel kjøpe læreboken "MAYDAY" for kr 199,- + frakt.

 

Vi har siden mai 2011 tilbydd VHF Nettkurs som er et rent nettprodukt uten fysisk lærebok. Kurset koster kr 699,- og har rabatter ved flere påmeldte. Kurset er dermed ikke en dyr affære, og gjør deg meget godt forberedt frem til prøven. Forskjellen mellom nettkurset og læreboken er først og fremst at læreboken tilbyr en del nettløsninger som oppgaver underveis, testeksamener, videoer og animasjoner i tillegg til tekst og bilder. I tillegg viderelenker vi til andre nettsteder for folk som ønsker å vite mer.

 

Eksamen er i dag mulig å gjennomføre hos en rekke båtforhandlere langs kysten, i tillegg til hos radioinspeksjonen langs kysten. Eksamensgebyret er i utgangspunktet kr 695,-.

 

VHF Nettkurs + eksamensgebyr er altså totalt ca 1200 kr. Årlig lisens/konsesjon er kr 475,-. De billigste (men ikke beste) VHF-ene koster også rundt 700 kr. Anbefaler imidlertid å bruke noe mer penger på en stasjonær VHF (hvis man har plass) med innebygd DSC (og GPS). Å trykke på Distress/Nød knappen tar 5 sekunder, og kan være forskjellen mellom liv og død.

 

I forhold til pris på båt og redningsutstyr er altså dette ikke den største investeringen, for noe som redder liv! En relativt billig "livsforsikring" altså, sammenlignet med hva mange av oss betaler i forsikring på båt, liv og helse...

 

Mvh

Eirik Skare

Daglig Leder

Båtførerprøven.com AS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Vhf har jei og i båten men ikke i bruk kjøpte boka for 2 år sia men for mei er dette med og lese og forstå va man leser ikke bare bar det er ikke alle som synes dette er lett det er vel dysleksi det kalles når jeg tok lappen for mange år siden leste di prøven for meg da hørte heg va som var riktig føler bare att dere glemmer at det er noe som har tonkt for det men har klart meg :-)lisens prisen er det ikke noe og si på

Det er fullt mulig å ta vhf kurset på samme måte som for billappen. Det finnes kurssentre som har tettere oppfølging av kursdeltakere enn maritim radio ved en privatisteksamen..

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har også jeg tegnet medlemskap. Dette skjedde på årets båtmesse sjøen for alle. Har fått kallesignal og imo nummer . Hadde vært greit om en fikk tilsendt kallesignal og imonummer i form av klistremerke fra Telenor. Mulig Marex kan svare på om det er mulig og få dette tilsendt.?

Link to post
Share on other sites

Det er det samme som personnummeret ditt, bare for båt :smiley:

Det skal oppgis ved en hver bruk av VHF, og det kan kodes inn

i radioen, slik at det blir oppgitt hvis du bruker nødknappen, i

tillegg til posisjon - hvis radioen har GPS eller er tilkoblet sådan.

Link to post
Share on other sites

På moderne radioer brukes MMSI som et unikt kjennetegn,

og ønsker du kontakt med en kystradiostasjon eller en annen

båt, taster du bare inn MMSI-nummeret for å komme i direkte

kontakt med rette vedkommende. De gamle kallesignalene

går ut av bruk etterhvert som det byttes til nye radioer.

Link to post
Share on other sites

MMSI nummeret består av 9 siffer. De 3 første viser nasjonaliteten til fartøyet og de 6 neste er nummeret båten får fra lisensavdelingen til telenor.

På moderne radioer brukes MMSI som et unikt kjennetegn,

og ønsker du kontakt med en kystradiostasjon eller en annen

båt, taster du bare inn MMSI-nummeret for å komme i direkte

kontakt med rette vedkommende. De gamle kallesignalene

går ut av bruk etterhvert som det byttes til nye radioer.

Kort opprydding. MMSI nr. 2 tallet betyr Europa, 57/58 og 59 er Norske båter. Større fartøy har 3 nuller slutten, fritidsbåter har 1 null. En av hovedpersonene bak opbyggingen av MMSI er foresten en meget dyktig nordmann.

 

Mann oppgitr sit kallesignal når mann kontakter en kystradiostasjon på 16, eller arbeidskanal.

MMSI nummeret bruker mann bare når mann kaller opp via DSC?

Kallesignalet vil nok ikke gå ut/slutte å brukes.

Mottar vi ett kall på DSC så svarer vi båten ved å kalle den opp med navn og kallesignal..

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Var litt kjapp i forige innlegget mitt.

 

Da eg anskaffet Vhf i 1984 fekk eg i tillegg til MMSI nummeret eit Sel Call nr. Dette meiner eg besto av fem tall.

Kystradioen kunne således taste inn desse talla og sende. Eg fekk da opp eit lys + lydsignal på radiodisplayet som fortale meg att kystradioen ville ha kontakt med meg, og eg kunne svare på vanlig måte når det måtte passe.

 

Skulle eg ha kontakt med kystradioen, eller andre båter måtte eg ta eit vanlig oppkall

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var litt kjapp i forige innlegget mitt.Da eg anskaffet Vhf i 1984 fekk eg i tillegg til MMSI nummeret eit Sel Call nr. Dette meiner eg besto av fem tall.Kystradioen kunne således taste inn desse talla og sende. Eg fekk da opp eit lys + lydsignal på radiodisplayet som fortale meg att kystradioen ville ha kontakt med meg, og eg kunne svare på vanlig måte når det måtte passe.Skulle eg ha kontakt med kystradioen, eller andre båter måtte eg ta eit vanlig oppkall

Sel cal er ikke ett offisielt produkt, men har du det ombord så fungerer det fra kystrafioen enda, men vil skli ut mer og mer.

Prinsipoet er jo det samme som MMSI npr en kaller opp hverandre.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Har du Sel Cal omord kan det fremdeles brukes, men det er ikke lenger ett offisielt produkt, og vi har tatt det ut av våre testrutiner i kystradioen, det har vært minimalt med bruk de siste årene, og DSC er ett bedre produkt.

 

Er det noen som sitter med en god gammel vhf med Sel Cal, så kan det kanskje også hende at dere har CH 70 på denne, den må IKKE brukes, det er den kanalen som DSC sendes på.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...