Bitteliten Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Da du trengte hjelp hadde jeg god kontakt med Tjøme Radio på K16, og der ble også RS og Seakingen oppdatert. Så da de ankom visste de at situasjonen var under kontroll På Mayday er det bede å dra til med tilstrekkelig ressurser, og så nedskalere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Har du en link til appen? Fant ikke noe på mayday eller VHF ved søk med iPad.... http://lmf.no/index.php?pageID=154&openLevel=48&prodID=108 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eirikskare Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Mange gode argumenter for å bruke VHF i denne tråden. Jeg driver et firma som jobber med VHF-kurs (og Båtførerprøven). Vi har i lengre tid jobbet med ulike løsninger for å gjøre det enkelt å ta VHF/SRC sertifikatet. Det kreves ikke kurs for å ta eksamen, så mange velger å ta eksamen som privatist. Man kan for eksempel kjøpe læreboken "MAYDAY" for kr 199,- + frakt. Vi har siden mai 2011 tilbydd VHF Nettkurs som er et rent nettprodukt uten fysisk lærebok. Kurset koster kr 699,- og har rabatter ved flere påmeldte. Kurset er dermed ikke en dyr affære, og gjør deg meget godt forberedt frem til prøven. Forskjellen mellom nettkurset og læreboken er først og fremst at læreboken tilbyr en del nettløsninger som oppgaver underveis, testeksamener, videoer og animasjoner i tillegg til tekst og bilder. I tillegg viderelenker vi til andre nettsteder for folk som ønsker å vite mer. Eksamen er i dag mulig å gjennomføre hos en rekke båtforhandlere langs kysten, i tillegg til hos radioinspeksjonen langs kysten. Eksamensgebyret er i utgangspunktet kr 695,-. VHF Nettkurs + eksamensgebyr er altså totalt ca 1200 kr. Årlig lisens/konsesjon er kr 475,-. De billigste (men ikke beste) VHF-ene koster også rundt 700 kr. Anbefaler imidlertid å bruke noe mer penger på en stasjonær VHF (hvis man har plass) med innebygd DSC (og GPS). Å trykke på Distress/Nød knappen tar 5 sekunder, og kan være forskjellen mellom liv og død. I forhold til pris på båt og redningsutstyr er altså dette ikke den største investeringen, for noe som redder liv! En relativt billig "livsforsikring" altså, sammenlignet med hva mange av oss betaler i forsikring på båt, liv og helse... Mvh Eirik Skare Daglig Leder Båtførerprøven.com AS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 LI5761 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigdy Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 vel, for det første er det jo faktisk lovbestemt. dessuten er det jo greit å kunne opptre rimelig profesjonelt når man faktisk trykker inn sendeknappen. Trist å høre folk starte med et vagt hallo.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-del-1-vhf-sertifikat-og-konsesjon http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-radioprosedyre http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-nødtrafikk http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-del-4-haster-og-tryggingstrafikk http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-gmdss http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-digital-selcall http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurset-teknikk Er dette ubrukelig som pensum? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hev Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-del-1-vhf-sertifikat-og-konsesjon http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-radioprosedyre http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-nødtrafikk http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-del-4-haster-og-tryggingstrafikk http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-gmdss http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurs-digital-selcall http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vhf-kurset-teknikk Er dette ubrukelig som pensum? I tillegg så kan androide-brukere laste ned en app med 2 test-eksamener fra google play, denne er gratis . Mener den skal finnes for iphone/ipad også, men dette "universet" er ukjent farvann for meg.... mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Da er sertifikatet fra 1992 konvertert til nytt SRC/VHF sertifikat. Og vi er klare til å vurdere hvilken radio vi skal gå for. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 SRC-sertifikat på meg også i dag. Og gratis lisens for 2013 på messa. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Nejo Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 (redigert) Vhf har jei og i båten men ikke i bruk kjøpte boka for 2 år sia men for mei er dette med og lese og forstå va man leser ikke bare bar det er ikke alle som synes dette er lett det er vel dysleksi det kalles når jeg tok lappen for mange år siden leste di prøven for meg da hørte heg va som var riktig føler bare att dere glemmer at det er noe som har tonkt for det men har klart meg :-)lisens prisen er det ikke noe og si på Det er fullt mulig å ta vhf kurset på samme måte som for billappen. Det finnes kurssentre som har tettere oppfølging av kursdeltakere enn maritim radio ved en privatisteksamen.. Redigert 16.Mars.2013 av Nejo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Nå har også jeg tegnet medlemskap. Dette skjedde på årets båtmesse sjøen for alle. Har fått kallesignal og imo nummer . Hadde vært greit om en fikk tilsendt kallesignal og imonummer i form av klistremerke fra Telenor. Mulig Marex kan svare på om det er mulig og få dette tilsendt.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 IMO nummer utstedes ikke til fartøy undenr 300 t. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Ble opplyst om att alle skulle ha imo nummer nå. Hva er rigtig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Det er ikkje MMSI-nummer du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Beklager det er nok jeg som har forvekslet litt navn. Hva bruker en msi nummer til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv 1874 Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Det er det samme som personnummeret ditt, bare for båt Det skal oppgis ved en hver bruk av VHF, og det kan kodes inn i radioen, slik at det blir oppgitt hvis du bruker nødknappen, i tillegg til posisjon - hvis radioen har GPS eller er tilkoblet sådan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 MMSI nummeret består av 9 siffer. De 3 første viser nasjonaliteten til fartøyet og de 6 neste er nummeret båten får fra lisensavdelingen til telenor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Nå er det riktignok 3 år sidan eg solgte båten og Vhf´en. Det som var vanlig da var att Båt til båt, var det båtnavnet som ble brukt. Kontaktet man kystradioane oppgav man også kallesignal f.eks LL1234 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv 1874 Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 På moderne radioer brukes MMSI som et unikt kjennetegn, og ønsker du kontakt med en kystradiostasjon eller en annen båt, taster du bare inn MMSI-nummeret for å komme i direkte kontakt med rette vedkommende. De gamle kallesignalene går ut av bruk etterhvert som det byttes til nye radioer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 (redigert) Ok. Verden går tydeligvis fremover. Redigert 17.Mars.2013 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 MMSI nummeret består av 9 siffer. De 3 første viser nasjonaliteten til fartøyet og de 6 neste er nummeret båten får fra lisensavdelingen til telenor. På moderne radioer brukes MMSI som et unikt kjennetegn, og ønsker du kontakt med en kystradiostasjon eller en annen båt, taster du bare inn MMSI-nummeret for å komme i direkte kontakt med rette vedkommende. De gamle kallesignalene går ut av bruk etterhvert som det byttes til nye radioer. Kort opprydding. MMSI nr. 2 tallet betyr Europa, 57/58 og 59 er Norske båter. Større fartøy har 3 nuller slutten, fritidsbåter har 1 null. En av hovedpersonene bak opbyggingen av MMSI er foresten en meget dyktig nordmann. Mann oppgitr sit kallesignal når mann kontakter en kystradiostasjon på 16, eller arbeidskanal. MMSI nummeret bruker mann bare når mann kaller opp via DSC? Kallesignalet vil nok ikke gå ut/slutte å brukes. Mottar vi ett kall på DSC så svarer vi båten ved å kalle den opp med navn og kallesignal.. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Var litt kjapp i forige innlegget mitt. Da eg anskaffet Vhf i 1984 fekk eg i tillegg til MMSI nummeret eit Sel Call nr. Dette meiner eg besto av fem tall. Kystradioen kunne således taste inn desse talla og sende. Eg fekk da opp eit lys + lydsignal på radiodisplayet som fortale meg att kystradioen ville ha kontakt med meg, og eg kunne svare på vanlig måte når det måtte passe. Skulle eg ha kontakt med kystradioen, eller andre båter måtte eg ta eit vanlig oppkall Redigert 18.Mars.2013 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Var litt kjapp i forige innlegget mitt.Da eg anskaffet Vhf i 1984 fekk eg i tillegg til MMSI nummeret eit Sel Call nr. Dette meiner eg besto av fem tall.Kystradioen kunne således taste inn desse talla og sende. Eg fekk da opp eit lys + lydsignal på radiodisplayet som fortale meg att kystradioen ville ha kontakt med meg, og eg kunne svare på vanlig måte når det måtte passe.Skulle eg ha kontakt med kystradioen, eller andre båter måtte eg ta eit vanlig oppkall Sel cal er ikke ett offisielt produkt, men har du det ombord så fungerer det fra kystrafioen enda, men vil skli ut mer og mer. Prinsipoet er jo det samme som MMSI npr en kaller opp hverandre. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Har du Sel Cal omord kan det fremdeles brukes, men det er ikke lenger ett offisielt produkt, og vi har tatt det ut av våre testrutiner i kystradioen, det har vært minimalt med bruk de siste årene, og DSC er ett bedre produkt. Er det noen som sitter med en god gammel vhf med Sel Cal, så kan det kanskje også hende at dere har CH 70 på denne, den må IKKE brukes, det er den kanalen som DSC sendes på. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Etter mayday boka brukes mmsi nummeret i alle eksempler ved alle oppkall på kanal 16 både på nød,assistanse,videresending,hastermeldinger og tryggingsmeldinger! Redigert 18.Mars.2013 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.