Jump to content

Vannscooterhøringen


Ingar

Recommended Posts

Det er mange meninger her i tråden, men dessverre var de færreste av tilhengerne kompetente til å gi kommentar på høringen ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok neppe noen så det store bryderiet med å kaste bort tid på noe som den røde fare trumfer igjennom uansett.

 

De fleste oppegående både her og blant båtfolk (ikke folk i båt) oppfatter det slik at reglene for vannscooter bør være de samme som motorfartøy generelt og uten særregler. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok neppe noen så det store bryderiet med å kaste bort tid på noe som den røde fare trumfer igjennom uansett.

 

 

 

Er det da lov å spørre hvorfor du engasjerer deg så aktivt her av alle steder?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel stort sett problemet til nordmenn. Når de har mulighet til å påvirke, viker de unna. Uansett hvilken side de står på. Og så blir de til bitre eldre menn som langer ut i sosiale lag (og fora).

Tror du har et poeng, de er generelt for lite kompetente til det eller de er rett og slett kun noen sytpeiser som klager på alt og alle..

 

Det skule ikke forbause meg om de samme tullingene kommer til å kommentere høringskommentarene... De har ikke egne meninger, kun meninger om andre meninger...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hørte dette på NRK Telemark P1 i går, og det er jo gode argumenter som fremsetets.,.. og takk til NRK som bringer dette på banen, mens de kommersielle selvsagt glimrer med sitt fravær i saken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe myndighetene tar til vettet og ikke gambler med sikkerheten men det skjer jo stadig på veiene da grunnet dårlig rassikring og vedlikehold som setter livet på spill av dagens regjering.

 

La oss nå håpe det samme ikke behøver bli tilfellet på sjøen og at regjeringen nå tar til vettet.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Stygg sak dette fra Sverige, "trøsten" er at vi nok for en del flere lignende ulykker i Norge om det blir fri slipp på vannscootere ..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har du rett i men om du ligger på sofaen og drikker Raki sier vel statistikken at det er rimelig liten mulighet for at taket ramler i hodet på deg :lol: Du mener kanskje noe annet ? :giggle:

 

Har det blitt noen videre utvikling siden hjemme statistikken til Mouche, han har studert med lys og lykte :giggle:

 

Tenker først og fremst på vannscooter :thumbsup:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Greit og morsomt formulert av advokaten. Forskriften er endret på de viktigste punktene ... §2 definisjoner er blitt mer utvetydig i sin definisjon av hva en vannscooter er.. som er mer i tråd med min kommentar gitt i høringen.. Vider er det klart definert at el.drevne undervannscootere er unntatt. Videre er motoriserte surfebrett tatt inn i forskriften som er bra, og i tråd med høringsuttalelsen min.

 

§ 2. Definisjoner

I denne forskrift betyr:

a. Vannscooter: En farkost med skroglengde mindre enn 4 meter, utstyrt med innenbords forbrenningsmotor som driver et vannjetaggregat som hovedfremdriftsmiddel, og som er konstruert for å bli betjent av en eller flere personer som sitter, står eller kneler på, fremfor i, skroget.
b. Lignende motordrevne fartøy: Vannmotorsykler, vannmopeder, motorisert surfebrett eller liknende.
c. Land: Fastlandet, samt øyer, holmer og skjær større enn 200 m 2 ved midlere høyvann.

 

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det positive her er at en en blir hørt i høringen, om en velger å benytte seg av retten til å kommentere .. Da er det på tide å legge ut kommentaren min til forskriften..

 

Til:

Postadresse Postboks 8013 Dep, 0030 Oslo. postmottak@md.dep.no

Høringsuttalelse vedrørende forskrift [xx.xx] 2013 om vannscooter og lignende

Båtforumet baatplassen.no er satt opp som høringsinstans vedrørende denne forskriften. Jeg vil som medlem på forumet komme med mine personlige synspunkter om den nye forskriften som er ment å regulere bruken av det som til daglig benevnes som «vannscooter». Uttalelsen inneholder hyperlink til referanse dokumenter på Internett.

 

Definisjonen i § 2 vedrørende vannscooter er svært uklar med tanke på hva som legges i begrepet «etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter»

 

§ 2 Definisjoner

I denne forskrift betyr:[/indent]

a. Vannscooter: Mindre motordrevne fartøy konstruert for å føre personer og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter, jf. lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 40 første ledd.

 

b. Land: Fastlandet, samt øyer, holmer og skjær større enn 200m2.

Her hevdes det at vannscooter ikke kan betegnes som båter «etter alminnelig språkbruk», men da må en først se på hva som defineres som en båt.

Lov 1988-06-26 nr. 47: Lov om fritids- og småbåter §1. Sier følgende om hva en småbåt og en fritidsbåt er. Formoder dette er å anse «som alminnelig språkbruk»

 

§ 1. Definisjoner

I loven her menes med:

1.

småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter;

 

2.

fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

 

Så vidt jeg kan se så vil en vannscooter falle inn under definisjonen i §1, del 1 som en båt i «Lov om fritids- og småbåter». Dette medfører at den foreslåtte forskriften etter mitt syn ikke kan ratifiseres med gjeldende ordlyd.

 

Etter mitt syn så kan ikke en forskrift ha en så upresis definisjon som det legges opp til i denne forskriften. Skal en definere noe, så det være målbart og klart definert.

Ser en på USA, så defineres vannscooter som PWC Personal Water Craft, og definisjonen er mindre uklar enn hva som legges til grunn i forslaget fra departementet. Ser en på definisjonen av PWC fra USA og NTSB National Transportation Safety Board , Appendix A, side 62 og 63. Der er definisjonen av vannscooter klarere med tanke på målbarhet enn hva departementet legger opp til Norge. NTSB definerer en maks lengde, samt at driften er en forbrenningsmotor med vannjet, og en står, sitter kne eller sitter , og sitter ikke ned i som for en jolle.

 

Skal forskriften implementeres så må etter mitt syn definisjonen i § 2 i forskriften være mer klar og entydig i ordlyden samt målbar. Videre så bør §1 i Lov 1988-06-26 nr. 47: Lov om fritids- og småbåter §1 revideres med tanke definisjoner, og et avsnitt om definisjon av det som i daglig tale kalle «vannscooter» legges til.

 

Det kommer også nye farkoster på markedet, som på ett eller annet vis må defineres i klar tekst for å finne ut hvilke regler som skal gjelde for disse. Ett eksempel er det som kalles for «Jet Surf» på Engelsk. http://www.jet-surf.com/en/

 

Med Vennlig hilsen

Sydvesten

 

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, det er en del som har gitt innspill om det samme, så du skal nok ikke ta full kredit for den alene :rolleyes:

 

Det det går på nå er jo at de har åpnet for bruk av vannscootere, men kun på steder de selv har definert de ikke egnes å brukes. (Les klassifisering systemet)

De har dermed innrømt at de ikke kan forby vannscooter. Men i praksis er det det de fortsatt opprettholder. Så ballen spretter nok godt videre.

 

Mouche, jeg tar deg for å være en av de som ikke klarer å tolke teksten :saint: Kan også se ut til at du tror alle som er mot bruksbegrensningen eier, eller kommer til å eie, en vannscooter?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, det er en del som har gitt innspill om det samme, så du skal nok ikke ta full kredit for den alene :rolleyes:

 

At det finnes flere oppeggende rundt om i kongeriket kan en jo ikke se helt bort fra. Så det er selvsagt mulig at flere mener det samme som meg, men jeg har ikke lest noen andre som har skrevet det samme..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du en link der en finner innspillene til alle? regner med at det ligger tilgjengelig er sted.

Hadde vært artig å sett i hva slags retninger folk/institusjoner har gitt innspill om.

 

Du hadde mange gode punkter med i innspillet ditt syntes jeg, med gode begrunnelser.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...