Jump to content

Vannscooterhøringen


Ingar

Recommended Posts

Hvis sjøveisreglene blir håndhevet og fulgt kan jeg ikke se problemer med hverken vannscootere eller joller, derfor mener jeg disse bør ligge under samme regelverk.

I 5 kn innaskjærs mener jeg ingen av delene er til hverken sjenanse eller fare. Og i 30 kn mener jeg de også fremstår som jevnbyrdige mht sjenanse og fare.

 

Disse helikopterne da?

Jeg bli mye oftere plaget av helikopterstøy enn både vannscootere og snøscootere til sammen. Og her snakker vi virkelig om at mange blir plaget for at noen få skal more seg.

Link to post
Share on other sites

VANNSCOOTER ER IKKE BÅT, MEN ET LEKETØY,HVA ER NYTTEVERDIEN AV ET SLIKT BRÅKETING PÅ SJØEN? SJÅ PÅ SNØSCOOTERENE DEI MÅ HA TILLADELSE TIL Å KJØRE PÅ LAND,

PÅ GODKJENTE OMRÅDER, DET BURDE VANNSCOOTERENE OGSÅ HA. SEILER EN MED MOTORBÅT ELLER SEIL BÅT INNENSKJERS, OG KOMMER RUNDT ET NES

SÅ KAN DET KOMME EN TULLING PÅ ET SÅNT MOTORISERT LEIKETØY, ALLE KAN TENKE PÅ KA SOM EVENTUELLT SKJER. FOR IKKE Å SNAKKE OM VISST EN ER UTE I EN LITEN ROBÅT.

DET ER NOKK RÅKJØRING PÅ SJØEN SOM DET ER, SER DESSE "SKJERGÅRDSJEEPENE" SOM FRESER RUNDT HOLMENE MED MOTORER SOM ER STORE SOM HUS!!!!

DET ER NOK NOEN SOM HAR BÅTVETT,MEN :thumbsdown::thumbsdown: LANGT I FRÅ ALLE,(VI SKAL BARE UT PÅ HYTTEN VÅR :nonod:

Det var da svært til skrik og skrål på den karen da.. (caps lock). Nesten mere bråk enn en sjark på full gass ;-)

Moderne vannscootere og snøscootere bråker ikke spesiellt mye. Det er historie.. ikke lager de mye bølger eller spor i naturen heller. Kort sagt de aller fleste argumentene holder slett ikke vann/snø. Enkelt og greit.

Og når det kommer til definisjon av leketøy så finnes det vel mye større og mere forurensende leketøy både til lands og til vanns enn noen stakkars vann/snøskutere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig at vannscootere ikke bråker noe særlig, ikke lager noe bølger eller spor naturen osv........ når de kjøres som en båt på sightseeing i 5-10 knop, men hvem kjører vel vannscooter for å lunke rundt i 5 knop ?

 

Jeg har kjørt litt vannscooter, og har båten i en havn hvor det er særdeles populært å bruke rampen til utsetting av scootere, og kjøring rundt øyene rett utenfor, og det jeg har sett av den kjøringen gjør at jeg mener det bør være ulovlig med vannscooter, punktum.

Jeg er generelt for mindre lover og reguleringer i samfunnet forøvrig, og ønsker heller ikke flere lover på vannet, så det sitter langt inne, men jeg har vel enda ikke sett en scooter som har kjørt i henhold til hverken fartsgrenser, forholdene eller med aktsomhet for andre som befinner seg i deres nærhet.

 

Det er ikke fordi scooteren i seg selv er noe problem dersom den kjøres forsvarlig, men vannscootere er nærmest konstruert for moro, og moro betyr normalt grisekjøring tett på andre mennesker i skjærgården uten å ta særlig hensyn, og de som mener det ikke bråker har tydeligvis ikke hørt en slik sak på full gass i en smal fjord, for det høres ut som en R-sykkel, og det er vel strengt tatt det det er, bare på vannet.

 

Nå er det mulig det er annerledes andre steder i landet, men det jeg har sett av vannscootere der jeg bor er stort sett idiotkjøring i 70 knop rundt holmer og skjær der andre bader, og hvor det er generelle fartsgrenser på 3-30 knop som de fleste fritidsbåter ser ut til å overholde, som vannscootereførere ikke ser ut til å engang ense.

 

Med andre ord så er min erfaring at de som eier vannscootere i stor grad burde holdt seg på land, og når det også er den generelle oppfatningen blant andre som også bor i nærheten, så får nesten de som har en trang til å kjøre vannscootere skylde seg selv, dersom det skulle bli slik at man må halvveis til Danmark for å kjøre lovlig?

 

Videoen nedenfor er ikke fra der jeg bor, men er vel omtrent toneangivende for det jeg har sett av scooterkjøring i nærområdet, dersom man legger til en fin sommerdag med noen badenymfer og et par fritidsbåter som rusler rundt, med en idiot på en vannscooter som tror gassen er en av/på knapp.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

svensker med trimmet vannscooter kan umulig være representativt for den norske fornuftige vannscooterkjører ;-)

 

Seadoo intelligent brake control.. enda sikrere vannscootere:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og fortsatt er det slik at en majoritet av de som har stemt synes det skal legges restriksjoner på bruken i en eller annen form, slik høringsforslaget foreslår

 

Pr 18. mars kl 0800 har 48,12% stemt at vannscooter bør behandles som båt uten særregler, mens 2,26% ikke har noen mening om saken.

 

Tolker dette til at REM ønsker bruksrestriksjoner på båt.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det, må man gjerne disuktere forbud/begrensninger på båter, små båter, båter raskere enn 30 eller 50 knop. Det som for meg til å reagere, er når man starter å lage vage kriterier for å skille en liten rask båt, fra en annen liten rask båt.

 

 

Vannjet:

9092%7C000000539%7C5302_orh100000w470_va

 

Vannjet + sitter over ripa / jockey seat (vakker dame her, så det blidgjør kanskje de fleste kritikere(?)):

4168392_20121215021817_1_LARGE.jpg

 

 

Hvor er "nytteverdien" av disse kontra vannscooter?

Det var vel det man kom frem til i Levanger Tingrett, forskjellen på båt/scooter var ratt kontra "sykkelstyre"? Vel, se på båten over her. Den kommer ikke med ratt... Ouch! Likevel ville helt sikkert ikke de som er negative her, brydd seg fjerten om noen kjørte rundt med denne. Derimot en vannscoter, DET er fali det! :sweat:

 

 

Liten bonusfrustrasjon:

Det er nest helt uforståelig for meg, at folk kan ta i bruk "enn hvis"-retorikk, både her og på generell basis...

Hvordan kan vi tillate oss å bygge veier? For tenk, enn hvis, hva om, kanskje noen bruker den til å smulge varer, kjøre i beruset tilstand, kjøre fortere enn fartsgrensen, kjøre uforsvarlig, kjøre uten førerkort, bruke den etter et gjennomført ran... Eller det verst tenkelige, bruke veien til å frakte vannscooter på henger på vei til sjøen :worry:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Vannscooter er ikke båt, men et leketøy,hva er nytteverdien av et slikt bråketing på sjøen?

"hva er nytteverdien av et slikt bråketing på sjøen?"

 

Det er ett godt spørsmål. Men, hva er egentlig nytteverdien til de fleste fritidsbåtene?

Joda, båten min KAN brukes både til fiske og til transport. Men jeg kan telle på en hånd antallet ganger den ble brukt til de formålene forige sesong. Samtlige av de andre turene (og det ble heldigvis en god del av dem) var utelukkene for rekreasjon.

 

Skal vi forby rekreasjon (altså bruk uten direkte nytteverdi) på alle fritidsbåtene?

 

 

"Sjå på snøscooterene dei må ha tilladelse til å kjøre på land,

På godkjente områder, det burde vannscooterene også ha."

 

Sammenligningen med snøskuter holder rett og slett ikke vann da snøskutere i langt større grad faktisk er nyttekjøretøy. (Da tenker jeg ikke på blodtrimmede leketøy, men normale en- eller to-seters snøskutere).

Jeg bor på Svalbard og her er restriksjonene på snøskuterkjøring langt mildere enn på fastlandet. Ja, noen benytter dem som leketøy, men de aller fleste bruker dem enten til transport til hytter, eller på samme måte som de fleste av oss bruker fritidsbåten: til koseturer.

 

 

"Seiler en med motorbåt eller seil båt innenskjers, og kommer rundt et nes

Så kan det komme en tulling på et sånt motorisert leiketøy, alle kan tenke på ka som eventuellt skjer. For ikke å snakke om visst en er ute i en liten robåt.

Det er nokk råkjøring på sjøen som det er, ser desse "skjergårdsjeepene" som freser rundt holmene med motorer som er store som hus!!!!"

 

Men dette har vi jo allerede regler mot! Det er fartsbegrensninger mange plasser, samt at det er regler om hvordan man skal oppføre seg på havet.

Som du sier så er det ikke bare vannskutere som ikke har peiling på åssen de skal oppføre seg. Skal vi da forby skjergårdsjeeper med store motorer og?

 

Når man begynner å forby ting fordi de KAN brukes til sjenanse og til å begå lovbrudd med så er man på ville veier. Skal vi forby sportsbiler fordi de kan brukes til å begå lovbrudd og fordi de ikke har nytteverdi?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Videoen nedenfor er ikke fra der jeg bor, men er vel omtrent toneangivende for det jeg har sett av scooterkjøring i nærområdet

Dette er nok ganske vanlig å oppleve av de som kjører vannscooter, så det er ikke noe spesielt med slik kjøring.. Så dette ønsker jeg hjertelig velkommen til norske badestrender

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg la spesielt merke til hvor praktiske disse kjøretøyene er med tanke på transport av både folk og fe, kanskje mest det siste. Tror jeg går ut og monterer et askebeger på motorsykkelen i tilfelle jeg skal ha med en røyker på tur.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Satser på å bli ferdig med mitt innspill på høringen i løpet av påsken... om det ikke blir silkeføre i bakken og i løypene.. Kommer nok til bygge om min argumentasjon rundt §2 i forslaget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva koster denne "runden"med byråkratisk makkverk skattebetalerene?

Tenk hvor mange årsverk som blir sølt bort på slikt pjatt,dem som har interesse for scooter har allrede hatt dem og brukt dem i åresvis.

Om en marginal del av befolkningen bruker sommeren til å sitte i sine båter eller på brygger og knytte nevene og irritere seg over ungdomer som hygger seg,ja da mener jeg denne marginale delen sannelig ikke fortjener noe annet.

Til dere som irriterer dere over scootere:Skaff dere hørselvern,skylapper og kilovis med lykkepiller og dra langt bort fra sjøen når dere ferierer.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

...................

Tenk hvor mange årsverk som blir sølt bort på slikt pjatt,dem som har interesse for scooter har allrede hatt dem og brukt dem i åresvis........................

Ja, og det tragiske for alle disse "supperåda" nå er om vannskuteren blir som båt å regne. Da har vi jo allerede et regelverk å forholde oss til, men de finner nok en vei å forsvare sine stillinger på og videreregulere båtlivet i filler. Du finner jo en god gjeng her på bååtplassen som er ganske reguleringskåte og aldri går tom for ideer.
Link to post
Share on other sites

Hva er Sigurds bidrag i høringen, slik at vannscooter blir definert som båt?? Hvordan har du tenkt å legge opp argumentasjonsrekken din inn mot departementet og hvordan tenker du å bygge opp under argumentene, slik at de blir tatt seriøst og har faglig tyngde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er Sigurds bidrag i høringen, slik at vannscooter blir definert som båt?? Hvordan har du tenkt å legge opp argumentasjonsrekken din inn mot departementet og hvordan tenker du å bygge opp under argumentene, slik at de blir tatt seriøst og har faglig tyngde

:giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde man hadde politikere til å argumentere for seg. Det er derfor man stemmer på partier som er antisosialkommunistbyråkratiske ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo, men brenner man ekstra sterkt for en sak er det jo lov å benytte den retten man har i et demokratisk samfund til å forsøke å påvirke politikerne. Har man gode argumenter, finnes det mange eksempler på at man kan få gehør for sine synspunkter.

Skjønt, med de argumentene jeg har sett i denne tråden er det vel like greit å holde kjeft kanskje?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er jammen på tide å slippe til disse vannscooterne. Reglene som gjelder for alle andre fartøy på sjøen bør være tilstrekkelige. Blir litt som å si at det ikke er tillatt å kjøre MC eller at motorsykler bare får kjøre i 30 til de kommer til fylkesvei. Tull å tøys fra ende til annen å komplisere ting. Enkle regler er enkelt å følge og å håndheve.

Link to post
Share on other sites

Hva er Sigurds bidrag i høringen, slik at vannscooter blir definert som båt?? Hvordan har du tenkt å legge opp argumentasjonsrekken din inn mot departementet og hvordan tenker du å bygge opp under argumentene, slik at de blir tatt seriøst og har faglig tyngde

Her Sydvesten kan du lese, og riste på hodet til du og andre som er imot får kink i nakken :wink:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

slik at de blir tatt seriøst og har faglig tyngde

:lol::lol::lol: Har du faglig tyngde?...............1000kroners spørsmålet blir: i hvilket fag? :lol::lol::lol:

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde man hadde politikere til å argumentere for seg. Det er derfor man stemmer på partier som er antisosialkommunistbyråkratiske ;-)

Normalt så er det noen som tror dette, men demokratiet åpner også for at den vanlige legmann kan uttale seg direkte i saker. Dette er noe som jeg ser på som en stor fordel, da jeg ikke anser politikere eller byråkrater til å inneha den fulle kunnskap om emnet. Nå innehar nok teerex og en del andre medlemmer her betydelig større tiltro til politikere og byråkrater enn det jeg har, hvilket er helt naturlig.

 

En slik mulighet for å uttale seg kalles da for høring, og denne gangen så er baatplassen.no satt opp som høringsinstans, noe som jeg synes er positivt.. Dette er en gylden mulighet for vi medlemmer kan uttale oss.. Så vil fremtiden vise om baatplassen.no vil være en fremtidig høringsinstans .

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...