Jump to content

Vannscooterhøringen


Ingar

Recommended Posts

et absolutte, soleklare flertall, ønsker vannscooter tillatt (ca. 83,7%). :thumbsup:

Jo, men med tildels betydelige restriksjoner på bruken ift. andre "vannfarende"

At så mange ønsker restriksjoner på bruken er ganske så oppsiktsvekkende all den tid man spør medlemene i et båtforum.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg blir stadig mere forundret over de på min egen alder. Hvor lenge og hvor mye penger skal vi legge i at byråkratiet bruker skattebetalerene sine penger på å løse noe som ikke burde være et problem REM ?

 

Skal vi nok en gang bli omtalt i eu, området som siste sovjet stat ?

 

Det blir litt som i diesel diskusjonen til Knbf. Ikke diskutere bensin. Da risikerer vi høyere avgifter på diesel :giggle:

 

Helst hadde du nok ønsket ingen joller rundt din egen båt ved landligge. Er nesten på nivå som om jeg lurer på om noen har hatt unger i joller tidligere ? :wink:

 

Heldigvis har flertallet av båtfolket på forumet stemt at de ikke ønsker endringer. Det synes jeg er fornuftig :yesnod: Vannscooter må være båt. :yesnod: Reglene blir uforandret. :yesnod:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jo, men med tildels betydelige restriksjoner på bruken ift. andre "vannfarende"

At så mange ønsker restriksjoner på bruken er ganske så oppsiktsvekkende all den tid man spør medlemene i et båtforum.

Jeg tenker faktisk stikk i mot. Jeg ville tro at medlemmene i et båtforum statistisk sett er mer skeptiske til å slippe scooterne løs enn folk flest. Det er da i mitt hode altså.....og der er det mye rart...

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker faktisk stikk i mot. Jeg ville tro at medlemmene i et båtforum statistisk sett er mer skeptiske til å slippe scooterne løs enn folk flest.

Javel? Men hva tror du da resultatet blir når de spør de store tunge organisasjonene som Turistforeningen, miljøorganisasjonene, Oslofjorden Friluftsråd osv. De skal vel da være enda mer positive til vannscooter en det vi er?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

<p>Hovedproblemet er departementet, en kan sågar lure på om de har båt eller er i kategorien "folk i båt" ? </p>

<p> </p>

<p>Hvorfor gjøre problemer vanskelig ? </p>

<p> </p>

<p>Hva er problemene med å beholde reglene som i dag ?  Det blir da ikke verdens ende om en vannscooter dukker opp ? </p>

<p> </p>

<p> </p>

<p> </p>

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Min mening er at vannscooter IKKE er BÅT.

Hvordan kan man karakterisere et flytende motordrevet skrog beregnet for personbefordring som noe annet enn en båt ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

det er vel ikke totalforbud nå ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er det ikke det da??

 

Denne forskriften kan fort få uante konsekvenser. Elektrisk motor på en kano blir nå plutselig forbudt...

Seriøst?

 

Noen tanker: HVIS dette skal slippes HELT løs, risikerer vi da i værste fall å få gjenger med vannjet-drevne scootere opp gjennom vassdrag hvor det før var mulig ta en stille kano-tur? Opp lakseførende elver osv.??

HVORFOR ønskes forbudet opphevet av enkelte? For å dra på tur med? Fiske? Eller for å råne..... MÅ det absolutt være tillatt med ALT?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er vel mulig med lokale tillatelser/dispensasjoner såvidt jeg vet.

 

Ja hvis dette slippes løs så vil horder av folk på vannscootere plutselig invadere det relativt tynt befolkede Norge og innta hver en krok og bukt langs vår korte kystlinje.. i likhet med slik det er på landeveien der disse ufyselige motorsyklene jo dessverre har vært tillatt siden tidenes morgen og okkuperer nesten hver kvadratmeter av asfalten slik at "vanlige" folk med våre store trygge biler ikke kommer fram.

De vil kanskje komme fra Sverige, Danmark.. ja kanskje fra midt-østen eller Afrika til og med. Uansett religion.

 

Jo et evt. forbud må naturligvis oppheves da dette strider mot sunn fornuft, allmen rettsfølelse og foreldede kriterier som ikke holder vann lengre. bokstavelig talt.

Norge skal være et fritt land.. ikke et særpreget land med sære lover og regler for å tekkes enkeltgrupper og utestenge andre grupper. Vi lever i en ny tid... den siste sovjetstat er snart historie.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

 

Seriøst?

 

Noen tanker: HVIS dette skal slippes HELT løs, risikerer vi da i værste fall å få gjenger med vannjet-drevne scootere opp gjennom vassdrag hvor det før var mulig ta en stille kano-tur? Opp lakseførende elver osv.??

HVORFOR ønskes forbudet opphevet av enkelte? For å dra på tur med? Fiske? Eller for å råne..... MÅ det absolutt være tillatt med ALT?

 

Forbudt var kanskje å ta hardt i. Men ut i fra definisjonen:

 

 

 

§ 2 Definisjoner

 

I denne forskrift betyr:[/indent]

 

a. Vannscooter: Mindre motordrevne fartøy konstruert for å føre personer og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter, jf. lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 40 første ledd.

Så vil jo kano med motor falle inn under vannscooter klassen.

Syntes jeg ser en slik farkost i rett stevning ut mot åpent farvann for ikke å risikere bot :lol:

En kan vel risikere å se de opp lakseførende vassdrag. Sammen med denne typen som er lov å bruke der i dag:

Men det finnes jo regler i dag som begrenser slik bruk. Så hvorfor lage ekstra regler?

Forøvrig er jeg for at de blir definert som det "resten" av verden definerer de som: en båt.

Jeg vil ha valget. Og om jeg vinner i Lotto vil jeg ha en som lettbåt. Eller en i tillegg til vanlige båten, stående på en tilhenger for å kjapt kjøre bil ut til skjærgården etter jobb. Og ikke som i dag hvor jeg må bruke 40min i 5 knop før jeg er ute av elva. Uansett hvor kort tur jeg har tenkt å ta i skjærgården.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

 

Så vil jo kano med motor falle inn under vannscooter klassen.

Dette kan være i ytterste konsekvens, så derfor er det jeg etterlyser en klarere definisjon på hva som "ikke kan betegnes som båt etter alminnelig språkbruk" Hva er alminnelig språkbruk i klartekst, og hva er definsjon av en båt i klartekst..

 

For meg virker denne definisjonen så ullen og uklar at en ikke ha en lov basert på dette.. Departementet må hoste opp noe bedre, og kan de ikke det... vel så er vannscooter en båt slik jeg ser det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

etterlyser en klarere definisjon på hva som "ikke kan betegnes som båt

 

I USA finnes det mye, søk på Personal Watercraft definition.

Dette dokumentet inneholder en masse statistikk om bruk, ulykker etc, samt en liste med definisjoner av "personal watercraft"..

Alle Stater han sin egen definisjon, men en fellesnevner er kortere enn 13ft, at man sitter oppå, ikke inni, og at det er vannjet.

Link to post
Share on other sites

, men en fellesnevner er kortere enn 13ft, at man sitter oppå, ikke inni, og at det er vannjet.

Dette er en grei definisjon som også kan brukes i Norge, men da burde dette vært en del av forskriften .. Dette vil selvsagt omfatte flere typer båter enn dagens vannscootere.. Rib som en sitter oppå vil helt klart falle inn under denne regelen om den drives med vannjet.. Dette er også riktig, siden dette i praksis er vannscooter med en oppblåsbar pontong rundt..

 

Men igjen dette må inn i forskriften, det kan jo være en grei tilbakemelding på høringen da... at dette blir defifnisjonen på det som skal omfattes rav regelverket.. Så er §2 mere konkret, og ikke så vag som dagens forslag

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jo, men det skulle da bare mangle, alternativer fantes jo ikke i pollen.

Og fortsatt er det slik at en majoritet av de som har stemt synes det skal legges restriksjoner på bruken i en eller annen form, slik høringsforslaget foreslår

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Alt på hjul er ikke bil og alt på vannet er ikke båt. Vannscooter kan vel sammenlignes med en motorsykkel og kan fint ha spesielle regler. Bortsett fra RS så har jeg ikke sett noen eksempler på at scooter er annet enn leketøy for rike med stor båt eller dyr hytte. Støyer kontinuerlig, driter i fartsbegrensinger uansett og lager farlige situasjoner. Scooterbruken vil øke så lenge "pappa har penger" så et fornuftig regelverk må på sin plass MEN båt er det ikke!

Link to post
Share on other sites

Alt på hjul er ikke bil og alt på vannet er ikke båt. Vannscooter kan vel sammenlignes med en motorsykkel og kan fint ha spesielle regler. Bortsett fra RS så har jeg ikke sett noen eksempler på at scooter er annet enn leketøy for rike med stor båt eller dyr hytte. S

Naturligvis kan en ha egne regler, men da må definisjonen på hva en en vannscooter være klar.. og ikke slik som departementet har definert vannscooter...

 

Derfor er definisjonen som USA bruker god slik jeg ser det... Så dette blir min kommentar på høringen, som jeg sender inn... Regelsettet er bra slik det er formulert om det bare har en mer utvetydig definisjon av hvilke farkoster som omfattes av reglene, §2.. Disse kriteriene må være målbar..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vannscooter er ikke båt, men et leketøy,hva er nytteverdien av et slikt bråketing på sjøen? Sjå på snøscooterene dei må ha tilladelse til å kjøre på land,
På godkjente områder, det burde vannscooterene også ha. Seiler en med motorbåt eller seil båt innenskjers, og kommer rundt et nes
Så kan det komme en tulling på et sånt motorisert leiketøy, alle kan tenke på ka som eventuellt skjer. For ikke å snakke om visst en er ute i en liten robåt.
Det er nokk råkjøring på sjøen som det er, ser desse "skjergårdsjeepene" som freser rundt holmene med motorer som er store som hus!!!!
Det er nok noen som har båtvett,men :thumbsdown: :thumbsdown: langt i frå alle,(vi skal bare ut på hytten vår) :nonod:

Kommentar fra moderator: Konvertert teksten. SKRIKING er ikke lov, sjekk reglene.
https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=help&do=01&HID=51
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...