Jump to content

Hentetråd, Phantom 40 fra Oslo til Stavanger i påsken


Nejo

Recommended Posts

Endelig ny (for oss) båt!! Nå kan bare sommeren komme :yesnod:

 

Litt bakgrunn for dem som ikke har fulgt med i prosessen i denne tråden:

Vi bestemte oss i høst for at vi ønsker å tilbringe mer tid på sjøen. Da var vår 22 fots store Ibiza litt liten, spesielt når været ikke alltid var med oss. Båten ble solgt, større båtplass fikset og jakten var i gang. Jakten endte for vår del i kjøp av en 2004 modell Fairline Phantom 40. Vi bor i Stavanger og båten ligger i Åsgårdstrand, så da blir det nok en hentetråd på båtplassen!

 

Målet er få båten hjem i påsken, så i likhet med andre her inne som skal hente båt i påsken krysses fingre og tær for godt påskevær. Strålende sol og blikkstille, takk.

 

Mer info om båten

Båten ble importert for tre år siden. Den har gått i Spania så den er noe preget av sterk sol. Dette viser spesielt på instrumentpanelet på fly samt treverk innendørs. Alle puter og kalesjer ble nytrukket rett før importering, så det ser så å si nytt ut! Litt spesielt med beige skinn på møblene på fly i stedet for hvitt skinn, men jeg synes det var veldig flott. Båten er stort sett godt utstyrt med bl.a. 7KW generator og passarelle. Dette gjør nok båten tyngre enn mange andre, men så lenge den marsjer greit i et parogtjue knop så er jeg fornøyd. Båten er utstyrt med to TAMD63P motorer med elektronisk styring og nærmer seg 1200 timer. Den har iallfall ikke stått seg i hel..!

 

Jeg har mål om å supplere med bilder etter hvert, men båten ble besiktiget da den lå innendørs så det ble dårlig med gode bilder. Jeg skal bla litt i albumet og se om jeg finner noen bilder å pynte denne tråden med..

 

Alle tips og gode råd mottas med en stor takk. Jeg starter nå på prosessen med planlegging av rute®. Allerede i starten av turen dukker første spørsmål opp. Ville dere tatt turen innaskjærs inn til Tønsberg i starten på turen? Vi tenker å starte helgen før påske så vi beregner oss god tid på seilasen.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst: Gratulerer med flott båt! Den kommer dere helt sikkert til å få mye glede av. Skulle gjerne hatt en sånn en i båtplassen her nede :yesnod: Håper dere får pent vær på turen, det blir helt sikkert en flott opplevelse!

 

Mange takk. Er utrolig fornøyd med å komme videre i prosessen. Det vil bli noen lange uker frem mot påske..

 

Noen biler av skuta:

 

2013-03-05_11.09.07.jpg

Førerplass Flybridge. Det mangler foreløpig plotter oppe. Det er en Raymarine e120 plotter nede

 

 

2013-03-05_11.16.10.jpg

Ikke verdens verste utsikt..?

 

2013-03-05_11.10.47.jpg

Trekket på møblene ser omtrent nytt ut

 

2013-03-05_11.10.45.jpg

En utrolig romslig og trygg flybridge med grill, vask og kjøleskap.

 

2013-03-05_11.28.11.jpg

 

Et lite bilde av salongen.

 

2013-03-05_11.44.15.jpg

 

Her skal ungene kunne sove godt.

 

Resten av bildene jeg tok under besiktigelsen var mer av dokumentarisk karakter og av begrenset nytte i denne tråden, men jeg skal få lagt ut flere bilder når vi er i gang med selve turen :smiley:

Link to post
Share on other sites

utrolig flott... Gratulere så mye. Den henteturen blir flott. Det er det ikke tvil om... Hvis du har god tid, ville jeg brukt mye tid der du kan gå innaskjærs. Det er en fantastisk anledning til å se mye flott natur. Å de fleste perlene av naturhavner er ledige. Det er en fordel. Det går noen dager ekstra, men det kan du ta igjen noe mellom lista og egersund. og fra egersund til tananger. Det er transportetappe...:)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tillykke med flot båd! Ja, den udsigt fra flybridgen bliver man sent træt af. Jeg er helt sikker på at det bliver en af de store ting med jeres nye båd. Det glæder både under gang og i havn hvor det at nyde solnedgangen fra "balkonen" er en helt ny oplevelse når man kommer fra en en-etages båd.

 

Og når man sejler levet fly' en op til sit navn. Man flyver hen over vandet i stil :-)

 

Her er en kort video snut fra flybridgen på min egen hentetur for snart tre år siden:

 

Link to post
Share on other sites

Innaskjærs Tønsbergfjorden avhenger av isforhold. Blir det kaldt fremover kan det bli for mye is. Blir det mildt kan det bli svært så bra. Da kan du ta Åsgårdstrand til Vallø i Tønsberg. Deretter vest for Bolærne og ned til Hvasser ved Tjøme. Deretter videre vest forbi Svenner fyrfør du kommer til Rakkebåane, og der må du være obs og lese deg opp for å få en trygg seilas videre.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Nejo, godt valg :thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En slik video fra henteturen vår må jeg også få laget. Tipper du har sett på den et par ganger i løpet av vinteren, MajorAndy :)

Håper bare drivhuseffekten kan slå til for fullt og gjøre alle spådommer om is i fjordene til skamme. Påsken er tidlig i år og vinteren har vært hard, så det er vel en reell sjanse for skikkelig vintervær.. Da utsettes turen, men i mellomtiden får jeg fokusere på det jeg kan gjøre noe med, nemlig forberede meg på tur.

Link to post
Share on other sites

Innaskjærs Tønsbergfjorden avhenger av isforhold. Blir det kaldt fremover kan det bli for mye is. Blir det mildt kan det bli svært så bra. Da kan du ta Åsgårdstrand til Vallø i Tønsberg. Deretter vest for Bolærne og ned til Hvasser ved Tjøme. Deretter videre vest forbi Svenner fyrfør du kommer til Rakkebåane, og der må du være obs og lese deg opp for å få en trygg seilas videre.

Det er veldig fint å gå gjennom Røssesundet på Tjøme også til Verdens Ende. Her kan du evt. ligge å vente på

bedre vær. (Eller på Havna hotell rett på innsiden)

 

http://tb.no/element/verdens-ende-7.164715?context=popup

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Og flotte motorer. :) Hva mener du med elektronisk kontroll? Mine er elektroniske ned til bokser i motorrommet. Derfra er det tradisjonell vaier til gass og gir på motor. Er det sånne du har? Mine motorer har gått ca. 1000 timer, og virker tilsynelatende i god form. Jeg hadde en liten eksoslekkasje på den ene turboen, men det var bare å stramme festeboltene. Disse har visst en tendens til å løsne litt over tid, så det kan være et punkt å sjekke.

 

Gleder meg til å følge hentetråden.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det er veldig fint å gå gjennom Røssesundet på Tjøme også til Verdens Ende. Her kan du evt. ligge å vente på

bedre vær. (Eller på Havna hotell rett på innsiden)

 

http://tb.no/element/verdens-ende-7.164715?context=popup

Flott bilde! Røssesundet ser også flott ut på kartet, men jeg ser for meg at det er såpass smalt at det er utsatt for is?

 

Gratulerer med flott båt. Og flotte motorer. :) Hva mener du med elektronisk kontroll? Mine er elektroniske ned til bokser i motorrommet. Derfra er det tradisjonell vaier til gass og gir på motor. Er det sånne du har? Mine motorer har gått ca. 1000 timer, og virker tilsynelatende i god form. Jeg hadde en liten eksoslekkasje på den ene turboen, men det var bare å stramme festeboltene. Disse har visst en tendens til å løsne litt over tid, så det kan være et punkt å sjekke. Gleder meg til å følge hentetråden.

Er det ikke EDC VP kaller systemet? Høres ut som samme system du har i båten din. Takk for tips med turbolekkasje, jeg får gå over festeboltene før vi legger ut på seilas.

 

Ellers så tenker vi å seile ekstremt sakte, ja :) Vi tar det som en tur og håper på å se en del av kysten underveis. Det hadde vært fantastisk om vi kunne gå vest for Bolærne slik at vi slipper å gå midt i Oslofjorden. Jeg ser at det stort sett forventes kuldegrader frem til tirsdag 19..

Link to post
Share on other sites

http://no.webcams.travel/map/#lat=59.105322&lng=10.490356&z=10&t=h

Her kan du se live fra kameraer langs kysten om det er noe is. Ser ut som det er isfritt i Tønsberg og på Veierland så da er vel kysten klar da, noen som bor i området kan sikkert korrigere :smiley:

Mange takk for en utrolig nyttig link! Den kommer nok til å bli flittig brukt frem mot påsken.

Link to post
Share on other sites

http://no.webcams.travel/map/#lat=59.105322&lng=10.490356&z=10&t=h

Her kan du se live fra kameraer langs kysten om det er noe is. Ser ut som det er isfritt i Tønsberg og på Veierland så da er vel kysten klar da, noen som bor i området kan sikkert korrigere :smiley:

Enig i det. Hvis det er is på denne tiden, er det stort sett mot nord. Her er sundet på det smaleste. Skulle du møte isen her, er det bare å gå rundt Hvasser og inn fra sør. Røssesundet er stort sett isfritt fra Verdens Ende og inn til Havna hotell.

 

https://www.rica.no/hoteller/tjome/rica-havna-hotel/?emc_pr=2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...