Ben Sin Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Også dette ble veldig bra sap!! Har du forresten husket å polere kanten på flydekket ditt? Eller skal jeg poste et bilde? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Du skrev: Hengeren veier 125 kg og båten rett under 150, så da kan man lovlig kjøre i 80 km/t med ubremset henger på aktuell totalvekt under 300 kg regelen. Er dette så enkelt at man tar og legger sammen vekta av båt +henger OG(?) motor slik at det blir < 300kg? Vekt av tilhenger +last under 300 kilo kan kjøre i 80 km/h... Uten bremser Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Havgap Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 OK; trafikkreglenes § 13, pkt 5: 4. På vegstrekninger med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen. Buss uten tilhenger kan likevel, dersom det er fastsatt særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen, kjøre den tillatte fartsgrensen forutsatt at bussen oppfyller de krav som stilles til buss klasse III og er utstyrt med dekk dimensjonert for 100 km i timen eller høyere. Regummierte- eller banelagte dekk må ikke brukes på forreste aksel. 5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer. Kanskje jeg har tungt for det, men hvis fartsgrensen er 100 kan man da kjøre med henger uten bremser og med vekt under 300, - opp til fartsgrensen på 100? - i omtalen i tråden her holder man på at det er 80 som gjelder.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Maks 80 med henger så vidt jeg vet.. Hørte en som ble stoppet i Ca 100 kmh i en 90sone.. Boten ble da satt i forhold til 80 kmh da det er maks hastighet med henger.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LALUNA II Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) Du skrev det jo selv hermotorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg eller motorvogn med tilhenger kan ikke kjøres fortere enn 80 km i timenDet gjelder ALLE ... Redigert 25.Juni.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Da har det skjedd litt i dag. Fått montert Anchorlift vinsj bak. Brukte 20kg Bruceankeret som satt forut før. 50 meter kjetting. Fast panel i aktercockpit og fjernkontroll. Vurdere å ta bort 10 meter av kjettingen da vinsjen måtte på den "tunge" siden. Selv har jeg brukt dagen til å pusle og polere litt mens vinsj ble montert. Jabsco trykkakkumulatortanken tok også kvelden forleden. Gikk hull på blæra, så vannet fosset ut om jeg trykket på luftnippelen på toppen. Har reklamert på den, men den kommer først i morgen, så monterte en ekstra vanlig trykktank som blir stående i parallell senere. Var deilig å få dette på plass i dag da vi reiser på ferie om 2 dager. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lano2 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Oij så flott polert båt ! Hjalp du til, eller gjorde kona hele jobben? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Noen som har tips ang baugstige? Kommer litt i siste liten, men hadde vært kjekt nå som aktervinsjen er på plass og feriestarten er 2 dager unna. Ser for meg 2-3 alternativer; 1: foran med feste på hver side av BB ankerulle. 2: på BB side av nebbet slik at man går ned på siden. 3: Fast montert på undersiden, men det kommer antagelig i konflikt med ankeret som kommer ut på SB side. Her er et par bilder av nebbet. Bredden totalt er ca 55cm. Takker for hjelp :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 http://www.seatronic.no/baugspyd-baugstiger-c-62_300/stige-bu75p-4-p-4102 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Også dette ble veldig bra sap!! Har du forresten husket å polere kanten på flydekket ditt? Eller skal jeg poste et bilde? Gjorde det faktisk i dag og humret litt når jeg tenkte på ordene dine i helgen, lol. Bildet kan godt være unntatt offentligheten, ellers så begynner jeg å poste bildene jeg tok, hehe ;-) SAP -from my iPad using Tapatalk Takk for svar Bitteliten. Har du noen formening om den vil gå klar av rulla til BB? Den stikker 15 cm ut. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Se monteringsanvisningen som det er link til hos seatronic Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Gjorde det. Ser heldigvis ikke ut som det er tverrstag øverst. Tror den kan bli perfekt. Tusen takk for hjelpen :-) Skal sjekke om den fins nærmere Oslo,ellers blir det tur til Moss i morgen :-) Driver å rydder i lazaretten. Her er en annen detalj jeg liker at produsenten har tenk på. Nødstyringen. Kan stå oppreist på akterdekket å se ut av frontvinduene om hydraylikken tar kvelden. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Zandra Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Vi har kjøpt den stigen som Bitteliten viser til i den nye butikken på Oksenøya. Sjekk der ør du kjører til Moss! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Tusen takk for tipset, Zandra :-) Mener du butikken ute på Oksenøya Marina, eller CT Marine i samme lokaler som Oslo Båtsenter? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Maritim hadde den på lager i Arendal og kunne få den til Slependen i morgen :-) Der kostet den 2.690,- Jeg har en konto der så da kommer prisen enda litt ned også :-) http://www.maritim.no/batsystem-badestige-bu75p-4-for-baugspyd Tusen takk for hjelpen :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Endelig er det klart for sommertur Fikk hentet baugstigen på Maritim, byttet akkumulatortanken, modern hentet overmadrassene hvor trekket ble formsydd og tilpasset, handlet inn endel greier og pakket båten ferdig nå i kveld. Nå har jeg vært inne på KNS Dronningen og fylt opp tankene og er på vei tilbake til hjemmehavnen. Siste tanking var 30/4 på Solvik i Bærum. I dag fylte jeg 545 liter og GPS loggen viste 480 nm. Det var gått 99 timer siden siste fylling. Trekker jeg av litt for Webastokjøringen som det har blitt endel av, ender det på ca 1,12 L/nm. Ikke galt synes jeg Nå er alt av tellere nullstilt og forbruksmåleren justert med litt mer offset. Den viste 510 liter fra før. I morgen formiddag setter vi endelig kursen sydover. I første omgang sammen med 2 andre båter som starter litt senere enn oss treginger. Gleder meg som en unge til å loffe rundt noen uker AISen er på, så bare å vinke eller stikke bortom om vi møtes. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
GB36 Embla Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Ønsker dere en riktig god ferie i nybåten! Vi starter først om en uke og holder oss mest sannsynlig på østsiden av Skagerak. Virker som båtpengene dine har fått bein å gå på, men siste innkjøp tyder jo på at det er noe igjen! Er det greit at knekkebrødet du ble lovet etter hjemkomsten fra NL kastes? Det begynner å miste noe av sin sprøhet! Følger med deg på AIS, så kanskje våre veier krysses nå i ferien! Embla Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Hviket knekkebrød, lol? Må nok slutte å spise i det hele tatt tenker jeg Planen er å komme tilbake via Bästkusten uti juli, så håper vi sees da Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Ønsker deg riktig god sommerferie SAP. Etter å ha lagt inn AIS`n din som bokmerke og klikket på den med jevne mellomrom trodde jeg nesten du hadde brukt opp ferien alt Redigert 28.Juni.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
MajorAndy Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Uha, du får ordnet mere på to dage end jeg når på en sæson. Du læner dig op ad en nominering som Årets Bådenthusiast :-) God ferie. Om vejrguderne vil så tager vi også afsted i kommende helg. VHF'en er som regel på, så send et signal hvis vi dukker op i din buddy list. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Tusen takk for det :-) Håper vi sees etterhvert MA og VannTro om du får ut fingeren og handler ;-) Dette skal bli godt. Selv om dette er en depl båt, så merker jeg at den er tung nå med proppfulle tanker. Har også gått inn store mengder med pikk-pakk. Mye av det er verktøy og reservedeler/ duppeditter. Dykkerutstyr og redningsflåta er sikkert 100 kg det også Nå er hjemmehavnen bak oss og nesa peker endelig sydover. Målet i dag er Tjømeområdet. Vi har to vennebåter som drar etterpå i dag. Båt 1 drar i 14-tiden og marsjer 12 kn. Båt 2 drar i 19-20 tiden og kan gå i ca 25. Nå blåser det litt fra syd, så spørs om de kan holde 25 fra Filtvedt og sydover i kveldingen. Var også meldt noe økende utover kvelden tror jeg. Var oppe på Flyen og målte nå utenfor Ildjernet. Ca 10-11 m/sek steady fra SW fratrukket vår egen fart. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
enebakk Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 God tur (er ikke misunnelig) :) Må bare se å få handlet meg en Trawler snart. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Velkommen til sørlandet. . :-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Oteren Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) Imponerende lavt forbruk du har. Dieselkostnaden er vel en bagatell i den store oppgraderingssammenhengen :-) Snitthastigheten på under 5 knop tilsier vel at jeg kunne greid tilsvarende, men jeg greier nok ikke det i praksis.... Artig å følge med på tråden din, ekstremt grundig i alt du foretar deg. God tur, og håper du får finvær på turen! Redigert 28.Juni.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Gleder meg til å plaske rundt på Sørlandet. Vi er vel rundt Arendal uti neste uke en gang :-) Tilbragte omtrent hver sommer fra spedbarnsalderen og oppover mellom Oslo Haugesund og Gtb på båtferie. Synes spesielt det syd for Kragerø er flottest. Forbruket var litt av greia med å kjøpe trawler. Man innfinner seg med farten og det tar den tiden det tar. Valget er ikke der. Hadde jeg hatt større FB-båt hadde jeg garantert dratt på endel her og der med det forbruker det medfører. Nå dobler jeg forbruket fra 6,5 til 7,5 knop, så det er liksom ikke noe vits med mindre det er pga vær og bølgeforhold. Nå ligger jeg og slapper av på sofaen og leker med padda mens frøken ser på plotter, radar og trykker på autopiloten i ny og ne. Deilig :) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.